آکادمی

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 03:56

اپ چین (بلاک چین مخصوص اپلیکیشن) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نکات کلیدی

اپ چین‌ها، بلاک چین‌هایی تخصصی هستند که برای رفع نیازهای مخصوص یک اپلیکیشن طراحی می‌شوند.

اپ چین‌ها می‌توانند با تخصیص منابع مخصوص اپلیکیشن‌ها مقیاس‌پذیری را ارتقاء داده و با استفاده از یک معماری ماژولار، انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد کنند.

پاراچین‌های پولکادات، ساب نت‌های اولنچ و زون‌های کازماس از جمله نمونه‌های اپ چین هستند.

مقدمه

اپ چین‌ها، بلاک چین‌هایی هستند که برای برآورده کردن نیازهای یک اپلیکیشن خاص طراحی می‌شوند. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که اپ چین چیست، چه مزایا و کاربردهایی دارد و پس از مقایسه اپ چین با بلاک چین‌های لایه 1، چند نمونه اپ چین را به شما معرفی می‌کنیم.

اپ چین چیست؟

اپ چین‌ها، یکسری بلاک چین تخصصی هستند که برای یک کار خاص طراحی شده‌اند. بر خلاف بلاک چین‌های همه منظوره‌ای که کاربردهای مختلفی دارند، اپ چین‌ها متمرکز بر اپلیکیشن‌هایی خاص هستند. این فناوری، امکان پردازش تراکنش، تنظیم کارمزد، دسترسی به قراردادهای هوشمند و امکانات مختلف دیگر را طبق نیازهای یک اپلیکیشن خاص ایجاد می‌کند.

اپ چین‌ها چطور کار می‌کنند؟

اپ چین‌ها هم بر اساس اصول تکنولوژی بلاک چین کار می‌کنند؛ اما با تغییراتی که باعث شده متناسب با نیاز اپلیکیشن‌ها باشند. منابع هر اپ چین، به یک کار خاص اختصاص پیدا می‌کند تا صرف اپلیکیشن‌های نامربوط نشوند.

اپ چین‌ها می‌توانند مکانیزم‌های اجماع مختلفی را پیاده سازی کنند از جمله اثبات کار یا اثبات سهام که بیشتر برای اپلیکیشن‌هایی خاص مناسب هستند. مثلاً، ممکن است یک اپ چین طراحی شده برای یک اپلیکیشن مالی، نسبت به اپ چین طراحی شده برای مدیریت زنجیره تأمین، از مکانیزم اجماع نظر متفاوتی استفاده کند.

علاوه بر این، می‌توان قراردادهای هوشمند اپ چین‌ها را طوری طراحی کرد که نیازهای یک اپلیکیشن خاص را برآورده کنند. به این ترتیب، امکان ایجاد منطقی پیچیده‌تر برای قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شود که بهره وری و قابلیت این قراردادها را ارتقاء می‌دهد.

معمولاً، معماری اپ چین‌های کامل متشکل از پنج لایه است:

لایه شبکه: این لایه، قابلیت‌های مربوط به شبکه نظیر به نظیر را مدیریت می‌کند و به نودهای داخل بلاک چین امکان می‌دهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، داده‌ها را مبادله کرده و در فرایندهای اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کنند.

لایه اپلیکیشن: این لایه، میزبان اپلیکیشن‌هایی است که روی بلاک چین اجرا می‌شوند. این لایه، اینترفیس‌هایی را ارایه می‌دهد که توسعه دهندگان می‌توانند از آنها برای توسعه، استقرار و نظارت بر عملیات اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

لایه داده: این لایه مسئولیت سازماندهی و ذخیره اطلاعات بلاک چین را برعهده دارد. از جمله حفظ وضعیت بلاک چین، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مدیریت داده‌های قراردادهای هوشمند.

لایه اجماع: این لایه، الگوریتم اجماع اپ چین را نگهداری می‌کند. از جمله این الگوریتم‌ها می‌توان به اثبات سهام و اثبات کار اشاره کرد.

لایه قراردادهای هوشمند: این لایه، اتوماسیون، اعتبارسنجی و پیاده سازی قراردادهای هوشمند را ممکن می‌کند.

مزایای اپ چین‌ها

مقیاس‌پذیری

اپ چین‌ها، منابع را با تمرکز بر یک کار یا عملکرد خاص اختصاص می‌دهند. این کار می‌تواند باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش تأخیر اجرای تراکنش برای اپلیکیشن‌ها شود. با این روش، امکان رفع چالش‌های مقیاس‌پذیری موجود در بلاک چین‌های همه منظوره فراهم می‌شود.

ماژولار بودن

یکی از مشخصه‌های مهم اپ چین‌ها، معماری ماژولار آنها است؛ بر خلاف بلاک چین‌های همه منظوره که یک طراحی یکپارچه دارند. این ساختار ماژولار به توسعه دهندگان امکان می‌دهد که قابلیت‌های بلاک چین را بر اساس نیازهای هر اپلیکیشن غیرمتمرکز مورد نظر تنظیم و شخصی سازی کنند.

تعامل‌پذیری

اپ چین‌ها با هدف پشتیبانی از قابلیت تعامل‌پذیری طراحی شده و امکان برقراری ارتباط را بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف فراهم می‌کنند. به این ترتیب، کاربران یک اپلیکیشن می‌توانند به راحتی به مزایای یک اپلیکیشن دیگر دسترسی داشته باشند.

مقایسه اپ چین و بلاک چین‌های لایه 1

معماری

معماری اپ چین‌ها تطبیق‌پذیر است و می‌توان آن را با لایه‌های مختلف بلاک چین منطبق کرد تا بر مبنای شبکه‌های موجود یا به شکل کاملاً مستقل کار کنند. در مقابل، بلاک چین‌های لایه 1 ساختاری یکنواخت با مجموعه قوانینی از پیش تعیین شده دارند که همه اعضاء باید آنها را رعایت کنند؛ در نتیجه، قابلیت تطبیق یافتن آنها متناسب با نیاز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاهش پیدا می‌کند.

الگوریتم اجماع

اپ چین‌ها، قابلیت پیاده سازی مکانیزم‌های اجماع متناسب با یک کاربرد خاص را دارند که این مکانیزم‌ها می‌توانند بسته به نوع لایه اصلی مورد استفاده متفاوت باشند. در مقابل، بلاک چین‌های لایه 1 معمولاً مقید به مدل‌های اجماع ذاتی خودشان هستند؛ مثل اثبات کار یا اثبات سهام که تطبیق‌پذیری ندارند اما یک روش پایدار و یکنواخت برای دستیابی به اجماع فراهم می‌کنند.

مقیاس‌پذیری

اپ چین‌ها با در نظر گرفتن ویژگی مقیاس‌پذیری طراحی شده‌اند تا تأخیر را کاهش داده و توان عملیاتی اجرای تراکنش‌ها را افزایش دهند. در مقابل، بلاک چین‌های لایه 1 اغلب دارای مشکلات مقیاس‌پذیری هستند چون طیف وسیع‌تری از اپلیکیشن‌ها و کاربردها را پوشش می‌دهند.

مقایسه اپ چین‌ها و ساید چین‌ها

اپ چین‌ها و ساید چین‌ها هر دو با زنجیره اصلی ارتباط برقرار می‌کنند اما ساید چین‌ها طوری طراحی شده‌اند که کارهای متنوع‌تری را انجام دهند. بنابراین، بر خلاف اپ چین‌ها، ساید چین‌ها کاربردهای متعددی دارند و متناسب با نیازهای یک اپلیکیشن خاص طراحی نمی‌شوند.

مثال‌هایی از اپ چین‌ها

پاراچین‌های پولکادات

پاراچین‌های پولکادات، بلاک چین‌هایی مجزا هستند که به موازات اکوسیستم پولکادات اجرا می‌شوند. این بلاک چین‌ها، به زنجیره Relay پولکادات متصل شده و از امنیت آن بهره می‌برند. پاراچین‌ها شبیه به اپ چین‌ها هستند چون اقتصاد توکنی، مدل‌های حاکمیتی و قابلیت‌های خاص خودشان را دارند که باعث شده متناسب با نیازهای مخصوص اپلیکیشن‌هایی خاص باشند.

ساب نت‌های اولنچ

ساب نت‌های اولنچ، یکسری بلاک چین مجزا هستند که داخل شبکه اولنچ ایجاد شده‌اند و امکان توسعه بلاک چین‌هایی مخصوص اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کنند. هر ساب نت، توسط یک مجموعه اعتبارسنج حمایت می‌شود که درباره وضعیت یک مجموعه بلاک چین با هم به توافق نظر می‌رسند.

زون‌های کازماس

زون‌های کازماس، به صورت بلاک چین‌هایی مستقل کار می‌کنند که به قطب (هاب) کازماس متصل شده و به نوعی معادل با اپ چین‌ها در اکوسیستم کازماس هستند. زون‌ها، از پروتکل ارتباطات بین بلاک چینی (IBC) برای انتقال داده‌ها در سطح شبکه استفاده می‌کنند.

جمع بندی

اپ چین‌ها، یکسری بلاک چین اختصاصی هستند که برای رفع نیازهای اپلیکیشن‌هایی خاص طراحی شده و در مقایسه با بلاک چین‌های همه منظوره، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. اپ چین‌ها به توسعه دهندگان امکان می‌دهند که پارامترها را متناسب با اپلیکیشن‌های خودشان انتخاب کنند. در نتیجه به ارتقای عملکرد و بهره وری اپلیکیشن‌ها همزمان با کاهش فشار و بار روی زنجیره‌های همه منظوره کمک می‌کنند.