کیف پول ها

چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 22:59

آشنایی با والت Leather (Hiro) و طرز استفاده از آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نکات کلیدی:

  • لدر یک والت اپن سورس است که با استفاده از آن می‌توانید به انواع دارایی‌های موجود در شبکه بیت کوین، لایه دوم Stacks و سایر لایه‌های نوظهور دسترسی داشته باشید.
  • لدر، پلی بین بیت کوین و راهکارهای لایه 2 است و راهکاری امن و روان برای ورود به اقتصاد بیت کوین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • لدر با دستگاه‌های لجر سازگاری دارد؛ در نتیجه کاربران می‌توانند در امنیت کامل، به قابلیت‌های این والت دسترسی پیدا کنند.

بیت کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان است چون راهکاری فوق العاده برای ذخیره ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود. بیت کوین که اغلب از آن با عنوان طلای دیجیتال یاد می‌شود، بیشتر برای ذخیره طولانی مدت دارایی‌ها کاربرد دارد. در عین حال، بلاک چین‌های دیگری هم طراحی و رونمایی شده‌اند که کاربردهایی متفاوت دارند از جمله برای NFTها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز. بیت کوین در ابتدا با در نظر گرفتن چنین قابلیت‌هایی طراحی نشده بود. اما حالا، پروتکل‌های مختلفی وجود دارند که قابلیت‌ها و دارایی‌هایی جدید را به این زنجیره اضافه می‌کنند. دو مورد از این پروتکل‌ها، بیت کوین استمپس و اوردینالز هستند.

این مدل از دارایی‌های بیت کوینی در مرحله آزمایشی قرار دارند؛ این یعنی، آموزش و کسب اطلاعات درباره آنها اهمیت زیادی دارد. در واقع، برای مدیریت هر یک از این دارایی‌های دیجیتال، نیاز به یک والت دارید که از آنها پشتیبانی کند. یکی از این والت‌ها، لدر والت است که می‌توانید از آن برای مدیریت اوردینال و استمپ‌ها استفاده کنید. این والت با دستگاه لجر هم کار می‌کند. در ادامه مطلب، با این والت و قابلیت‌های آن آشنا می‌شوید.

لدر (هیرو) والت چیست؟

Leather (Hiro) یک والت نرم‌افزاری غیرکاستدی برای بیت کوین و آلت کوین‌های بیت کوینی است. می‌توان گفت که در حال حاضر، لدر والت محبوب‌ترین والت برای مدیریت آلت کوین‌های بیت کوینی از جمله توکن‌های BRC-20، اوردینال، استمپ و غیره است. اما می‌توانید از این والت، برای واریز، مشاهده، ایجاد، ترید کردن و انتقال دارایی‌ها در مین نت بیت کوین هم استفاده کنید. لدر از زنجیره‌های لایه 2 هم پشتیبانی می‌کند.

به غیر از این کاربردها، لدر قصد دارد امکان دسترسی به صدها اپلیکیشن غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم کند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به بازار‌های NFT مثل گاما و مجیک ایدن و همچنین اکسچنج‌های غیرمتمرکزی مثل ALEX و Velar اشاره کرد. در مجموع، این والت کاربردهای زیادی داشته و راه‌های مختلفی برای فعالیت در اکوسیستم رو به رشد ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر، در ادامه نگاهی به تاریخچه این والت داریم.

منشأ لدر والت

لدر والت که قبلاً به نام هیرو والت شناخته می‌شد، در دسامبر 2018 رونمایی شد. این والت طوری طراحی شده بود که با بلاک‌های بیت کوین و Stacks که یک راهکار لایه 2 است، سازگاری داشته باشد.

در آگوست 2023 طی یک عملیات تغییر برند بزرگ، هیرو والت تبدیل به لدر والت شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که شرکت Hiro Systems  توسط Trust Machines خریداری شد. در این مرحله، هیرو والت به رکورد 375 هزار بار نصب، بیشتر از صد هزار کاربر فعال در ماه و بیش از 300 هزار تراکنش ماهانه دست پیدا کرده بود.

امروزه همچنان توسعه و پیشرفت لدر ادامه داشته و به کاربران برای استفاده از وب 3 بیت کوین کمک می‌کند؛ با این هدف که هدایت‌گر حرکت جهان به سمت اقتصاد دیجیتالی باشد که بر مبنای بیت کوین شکل می‌گیرد.

لدر والت چطور کار می‌کند؟

مثل همه والت‌های غیرکاستدی، لدر هم خود دارایی‌های بیت کوینی شما را ذخیره نمی‌کند. در واقع، دارایی‌های شما روی بلاک چین ذخیره شده و لدر والت، کلیدهای خصوصی آنها را ذخیره می‌کند. بسته به نسخه مورد استفاده شما، طرز انجام این کار متفاوت است.

نسخه تحت مرورگر این والت هم از طریق مرورگرهای وب کار می‌کند. در حال حاضر، مرورگرهای فایرفاکس، کروم، بریو و اج از این نسخه پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از این نسخه، کلیدهای خصوصی حساب شما به صورت محلی و در محل ذخیره اطلاعات مرورگر، رمزنگاری می‌شوند. برای نسخه دسکتاپ هم این کلیدها روی دستگاه میزبان (یعنی لپ تاپ یا کامپیوتر شما) ذخیره می‌شوند.

این روش‌ها برای اجرای سریع و فوری تراکنش مفید هستند؛ اما امنیت زیادی ندارند. مثل همه والت‌های نرم‌افزاری، سیستم مدیریت کلیدهای خصوصی این والت‌ها هم در معرض تهدیدات آنلاینی مثل بدافزار و جاسوس‌افزارها قرار دارند. به همین دلیل، استفاده از لدر به تنهایی، صرفاً برای ذخیره مقدار کمی ارز دیجیتال توصیه می‌شود.

اگر قصد دارید از لدر برای ذخیره بلندمدت دارایی‌های دیجیتال استفاده کنید، باید حساب خودتان را به یک والت سخت‌افزاری وصل کنید. خوشبختانه، با اتصال لدر به دستگاه لجر، می‌توانید همزمان با حفظ امنیت دارایی‌های خودتان، از قابلیت‌های لدر هم استفاده کنید.

مزایای والت لدر (هیرو)

برای درک هر چه بهتر دلایل محبوبیت لدر، نگاهی به امکانات این والت داریم.

حفاظت از آلت کوین‌های بیت کوینی

با توجه به سرعت چشمگیر رشد و توسعه اکوسیستم بیت کوین، والت‌های بیت کوینی هم باید با این تحولات همگام شوند که لدر هم این ویژگی را دارد. لدر، یکی از اولین والت‌های بیت کوینی بود که امکان پشتیبانی از اوردینالز را فراهم کرد تا کاربران این والت خیلی زود امکان مدیریت این دارایی و اجرای تراکنش با آن را پیدا کنند. این یعنی، می‌توانید با استفاده از این والت، rare sat جمع آوری کرده یا در معاملات توکن‌های BRC-20 شرکت کنید. اکوسیستم اوردینال همچنان رو به رشد و توسعه است و لدر هم متعهد شده که همگام با این اکوسیستم، رشد و توسعه پیدا کند.

لدر از سایر پروتکل‌هایی که از بیت کوین برای ساختن دارایی‌های جایگزین (آلت کوین) استفاده می‌کنند هم پشتیبانی می‌کند از جمله پروتکل‌های runes و STAMPS. همچنین، با توجه به اینکه لدر یک والت بیت کوین است، می‌توانید از آن برای ایجاد حساب جهت مدیریت بیت کوین هم استفاده کنید.

دسترس پذیری

همه کاربران می‌توانند به راحتی و به صورت رایگان لدر والت را دانلود و نصب کنند. بسته به سبک معاملاتی و اولویت‌های خودتان، می‌توانید افزونه مرورگر یا نسخه دسکتاپ این والت و یا هر دو را دانلود کنید. با استفاده از والت نرم‌افزاری لدر، می‌توانید تنها با کلیک یک دکمه، به انواع اپلیکیشن‌های بیت کوین دسترسی پیدا کنید.

معایب هیرو والت

امنیت

لدر والت، چندین لایه امنیتی برای رمزنگاری و حفاظت از کلیدهای خصوصی کاربران دارد. همچنین، این والت یک فرایند بازرسی جامع را پشت سرگذاشته که نقطه ضعف‌های امنیتی را شناسایی و رفع می‌کند.

اما احتمال وجود آسیب پذیری امنیتی و هک در همه والت‌های نرم‌افزاری بیشتر است چون چنین والت‌هایی روی دستگاه‌های متصل به اینترنت کار می‌کنند که در برابر تهدیدات آنلاین آسیب پذیر هستند.

با این حال، لدر والت با دستگاه‌های لجر هم سازگاری دارد. این یعنی می‌توانید اوردینال و استمپ‌ها را با لدر والت مدیریت کنید؛ اما در کنار آن، از دستگاه لجر برای ایمن سازی هر چه بیشتر کلیدهای خصوصی اکانت‌های خودتان استفاده کنید. کافیست این دو دستگاه را متصل کنید تا از مزایا و امکانات آنها بهره مند شوید.

چگونه دستگاه لجر را به والت لدر (هیرو) وصل کنیم؟

برای اتصال دستگاه لجر به والت لدر، اول باید نوع دارایی‌هایی را که قرار است با این دستگاه از آنها حفاظت شود، مشخص کنید. برای دسترسی به Stacks، باید اپلیکیشن جدید Stacks را از طریق لجر لایو نصب کنید. سپس یک اکانت جدید Stacks بسازید تا امکان دسترسی به والت لدر را داشته باشید. برای لینک کردن دو حساب به یکدیگر، کافیست از گزینه Use Ledger استفاده کنید.

حفاظت از توکن‌های اوردینال یا استمپ با استفاده از دستگاه لجر و والت لدر کمی متفاوت است. اول از همه، باید با دستگاه لجر یک اکانت بیت کوین جدید ایجاد کرده و حتماً تپ روت را برای آن فعال کنید. سپس می‌توانید در والت لدر، اکانت مخصوص اوردینال را انتخاب کرده و آن را به دستگاه لجر خودتان وصل کنید. به این ترتیب، امکان مدیریت انواع دارایی‌های آزمایشی و جایگزین را خواهید داشت؛ بدون نیازی به نگرانی درباره مسائل امنیتی داشته باشید.

جمع بندی

والت لیدر، یک اینترفیس امن و کاربرپسند در اختیار شما قرار می‌دهد تا انواع دارایی‌های بیت کوینی مثل بیت کوین، توکن‌های BRC-20، اوردینال و غیره را با آن مدیریت کنید. چه یک کاربر مجرب باشید و چه فرد تازه کار، امکانات پیشرفته لدر به شما امکان می‌دهند که راهکارهای لایه 2 و اکوسیستم بیت کوین را به راحتی کاوش کنید.

قابلیت ادغام لدر با دستگاه‌های لجر هم به شما امکان می‌دهد که در کنار راحتی والت نرم‌افزاری، از امنیت والت سخت‌افزاری بهره مند شوید.