معرفی ارزها

دوشنبه, 26 آبان 1399 02:29

لیسک Lisk چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

لیسک Lisk یا به اختصار LSK بلاک‌چینی است که هدف آن تبدیل شدن به بهترین بلاک‌چین برای توسعه دهندگان است. لیسک سعی دارد با استفاده از زبان برنامه نویسی محبوب جاوااسکریپت به پذیرش انبوه برسد.

اکثر پروژه‌های بلاک‌چین یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند یعنی دستیابی به پذیرش انبوه. به ویژه این موضوع در رابطه با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز صدق می‌کند. اما میزان پذیرش آنها هم بین توسعه دهندگان و هم بین کاربران کم بود. برای توسعه دهنده‌ها مشکل این است که خیلی از شبکه‌های بلاک‌چین زبان برنامه نویسی خاص خودشان را دارند در نتیجه توسعه دهنده‌ها باید برای ساختن یک اپلیکیشن غیرمتمرکز یک زبان کاملاً جدید یاد بگیرند. حالا لیسک سعی دارد با ارائه راهکاری به حل این مشکل کمک کند.

لیسک چیست؟

لیسک بلاک‌چینی است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ساخته، سفارشی سازی کرده و سپس توزیع کنند. زبان اصلی کدنویسی در لیسک، جاوااسکریپت است که یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود. لیسک با انتخاب جاوااسکریپت به دنبال جذب ارتشی از توسعه دهنده‌ها بوده تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خودشان را کدنویسی کنند. این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی زنجیره‌های جانبی ساخته می‌شوند بنابراین باعث کندی شبکه نمی‌شوند.

زنجیره‌های جانبی چطور کار می‌کنند؟ زنجیره اصلی را مثل تنه یک درخت در نظر بگیرید که زنجیره‌های جانبی مثل شاخه‌های چسبیده به آن هستند اما تاثیری روی آن ندارند. توسعه زنجیره‌های جانبی از سنگین شدن بیش از حد زنجیره اصلی پیشگیری کرده و زنجیره اصلی را در برابر هر گونه باگی که ممکن است بر یک زنجیره جانبی تاثیرگذار باشد، حفاظت می‌کند.

چه کسی لیسک را ابداع کرد؟

Max Kordek و Oliver Beddows در سال 2016 لیسک را تاسیس کردند. این دو پیش از این پروژه در حال کار روی یک پلتفرم اپن سورس برای اپلیکیشن‌های بلاک‌چین به نام Crypti بودند. هر چند Crypti از نظر مفهوم شبیه به لیسک بود اما این دو متوجه شدند محدودیت‌های زیادی برای این پلتفرم وجود دارد که مانع از دستیابی آن به مقیاس پذیری مد نظر آنها می‌شود. بنابراین جدا شده و لیسک را ساختند.

تاریخچه‌ای مختصر

  • ژانویه 2016 – لیسک به عنوان انشعابی از پروژه مشابهی به نام Crypti ایجاد شد.
  • مارس 2016 – لیسک با برگزاری یک ICO موفق به جمع آوری 14 هزار بیت‌کوین شد.
  • فوریه 2018 – راه اندازی دوباره برند.
  • آگوست 2018 – راه اندازی مین نت.

آیا می‌دانستید؟

تشکیلات اصلی لیسک در شهر زوگ سوئیس قرار دارد.

ویژگی خاص لیسک

زبان: مهم ترین ویژگی ذکر شده برای لیسک، طراحی آن بر اساس جاوااسکریپت است که یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی جهان است. از آنجایی که شبکه‌های مختلف از زبان‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، کار توسعه دهنده‌ها سخت است. مثلاً بیت‌کوین کور از C++ استفاده می‌کند اما اتریوم زبان خاص خود به نام سالیدیتی دارد. این یعنی توسعه دهنده باید برای کار با یک شبکه جدید، یک زبان جدید یاد بگیرد مگر اینکه از قبل با زبان آن شبکه آشنایی داشته باشد. همین موضوع به تنهایی مانع مهمی برای ورود توسعه دهنده‌ها به این حوزه محسوب می‌شود. بنیانگذاران لیسک با انتخاب جاوااسکریپت سعی به جذب توسعه دهنده‌های بیشتری برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین لیسک دارند.

دسترس پذیری: لیسک یک محیط مناسب برای توسعه دهندگان محسوب می‌شود به همین دلیل در حال توسعه ابزاری به اسم «کیت توسعه زنجیره‌های جانبی» است که شامل تمامی ابزارهای لازم برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. همچنین توسعه دهنده‌ها می‌توانند بدون نیاز به کدنویسی خاصی توکن‌های خودشان را روی بلاک‌چین اصلی بسازند.

نحوه تولید لیسک

ارز شبکه لیسک، لیسک توکن (LSK) است. این توکن‌ها مثل بقیه ارزهای دیجیتال قابل ماین نیستند بلکه forge می‌شوند. به این دلیل که LSK بر مبنای یک پروتکل اجماع به نام اثبات سهام محول شده (DPoS) کار می‌کند. در واقع دارندگان توکن LSK به اشخاصی که تمایل دارند کار اعتبارسنجی بلاک‌ها را انجام دهند رای می‌دهند. هر چقدر توکن LSK بیشتری داشته باشید، وزن رای شما بیشتر است. اشخاصی که بیشترین رای را جمع کنند نماینده می‌شوند و برای اعتبارسنجی بلاک‌ها LSK دریافت می‌کنند. در مجموع هر بار 101 اعتبارسنج وجود دارد که اگر کارشان را درست انجام ندهند، هر لحظه امکان جابجایی آنها وجود دارد.

یکی از مهم ترین مزایای این سیستم سرعت بالای آن است. بر خلاف سیستم اثبات کار بیت‌کوین، در این شبکه تراکنش‌ها به جای چند دقیقه ظرف چند ثانیه اعتبارسنجی می‌شوند. میزان تولید توکن‌های LSK ثابت نیست بلکه به مرور زمان نماینده‌ها برای اعتبارسنجی بلاک‌ها پاداش کمتری دریافت خواهند کرد.

طرز کار توکن لیسک

LSK مثل سوختی برای شبکه لیسک عمل می‌کند. از LSK برای پاداش دادن به نمایندگانی که اعتبارسنجی بلاک‌ها در بلاک‌چین را انجام می‌دهند استفاده می‌شود. همچنین از آن به عنوان روشی برای پرداخت هزینه تراکنش‌های اجرا شده در بلاک‌چین لیسک استفاده می‌شود – مثلاً توسعه دهنده‌ای که به دنبال ثبت اپلیکیشن غیرمتمرکزی است که خودش آن را طراحی کرده از LSK استفاده می‌کند.

در آینده وقتی شخصی توکنی ساخته و در شبکه ICO اجرا می‌کند، LSK به عنوان ارز اصلی برای جذب سرمایه استفاده می‌شود.

روش تهیه LSK

می توان از LSK برای تراکنش‌های شبکه بلاک چین لیسک استفاده کرد. همچنین امکان معامله آن با سایر ارزهای دیجیتال در چند اکسچنج مهم وجود دارد.

آینده

هدف این است که لیسک در نهایت تبدیل به میزبانی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف شود. چند اصلاح و پیشرفت در راه است اما این پروژه‌ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. لیسک روی جذب انبوه توسعه دهنده‌ها با کیت توسعه زنجیره‌های جانبی خودش حساب کرده. این کیت ایجاد، سفارشی سازی و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی زنجیره‌های جانبی را آسان تر می‌کند. توسعه دهنده‌ها می‌توانند توکن‌های خودشان را ساخته و روی شبکه ICO اجرا کنند اما لیسک با پروژه‌های دیگری در رقابت است که بسیار بزرگتر از آن هستند و تعداد توسعه دهنده‌های آنها بیشتر است. اینکه آیا اتکای لیسک به جاوااسکریپت برای آن بیشتر فایده دارد یا ضرر، در آینده مشخص می‌شود.