آکادمی

جمعه, 23 آبان 1399 19:35

مرورگر بریو BAT چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بریو یک مرورگر وب مجهز به قدرت ارزهای دیجیتال است تا جایگزینی برای مرورگرهای کنونی شود که حجم انبوهی از داده‌های کاربران را جمع آوری می‌کنند. مرورگر بریو مبتنی بر بلاک‌چین نیست اما توکن خاص خود به نام Basic Attention Token (به اختصار BAT) را دارد که از آن برای پاداش دادن به کاربران و ناشران محتوا استفاده می‌شود.

مرورگرهای محبوب و شرکت‌های بزرگی که پشت آنها قرار دارند مثل گوگل و مایکروسافت تحت نظارت و موشکافی‌های زیادی هستند. دغدغه کاربران نحوه ذخیره و به اشتراک گذاری این اطلاعات با ناشران تبلیغات است و اینکه چقدر به آگهی دهنده‌ها برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از کوکی‌ها و سایر ابزارهای ردیابی و نظارت بر کاربران کمک می‌کنند.

بریو سعی دارد راهکاری برای حل این مسئله باشد. در این مطلب به بررسی بریو و پتانسیل‌های آن جهت حل این مشکل می‌پردازیم.

مرورگر بریو چیست؟

بریو یک مرورگر رایگان است که با هدف کمک به کاربران برای حفظ داده‌های خودشان طراحی شده است. در مرورگرهای سنتی، داده‌های جمع آوری شده اغلب بسته بندی شده و به شرکت‌هایی فروخته می‌شود که به دنبال بررسی دلیل وبگردی کاربران و تلاش برای هدف گرفتن آنها هستند. بریو سعی دارد این شرایط را تغییر دهد.

بریو ابزارهای ردیابی و تبلیغاتی را مسدود کرده و به کاربران اجازه می‌دهد که در ازای دریافت توکن BAT تبلیغات دلخواهشان را مشاهده کنند.

اینترفیس مرورگر بریو شبیه سایر مرورگرهاست و نرم‌افزار آن برای هر دو نسخه کامپیوتری و موبایلی و سیستم عامل‌های iOS و اندروید طراحی شده است.

بریو چطور کار می‌کند؟

بریو از نمایش تبلیغات بر اساس وبسایت‌های بازدید شده توسط کاربران پیشگیری می‌کند. این مرورگر ابزارهای نظارت و ردیابی کاربران، جمع آوری اطلاعات کاربران و کوکی‌ها را از همان ابتدا مسدود می‌کند اما کاربران می‌توانند در صورت تمایل امکان کار به کوکی‌ها را بدهند و به مرورگر اجازه بدهند برایشان تبلیغات نمایش دهد تا در ازای آن توکن BAT دریافت کنند.

مهم تر از همه، این مرورگر راهی برای پاداش دادن به وبسایت‌های محبوب از طریق توکن‌ها توسط کاربران فراهم کرده است. یک سیستم اهدای پاداش در این مرورگر تعبیه شده که مخاطبان می‌توانند در آن به ناشران با توکن BAT پاداش بدهند.

هدف این کمپانی ساختن سیستمی است که در آن کاربران در صورت توجه به تبلیغات، توکن BAT دریافت می‌کنند. ناشران تبلیغات، هزینه انتشار تبلیغاتشان را با توکن BAT پرداخت می‌کنند و بخشی از این درآمدها به مخاطبان تعلق می‌گیرد.

این مدل جدید هدف دارد کنترل تبلیغات و انتشار داده‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد و سیستمی بسازد که در آن ناشران محتوا مستقیماً برای انتشار محتوا پاداش دریافت می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

Washington Post، The Guardian، Barrons و Vice از جمله ناشرانی هستند که توکن BAT را قبول می‌کنند.

چه کسی بریو را ساخت؟

بریو توسط Brendan Eich و Brian Bondy ساخته شده است. Eich قبلاً مرورگر فایرفاکس و زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت را هم طراحی کرده است. Bondy هم در پروژه فایرفاکس و همچنین Evernote مشارکت داشته است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • می 2015 – بریو توسط Brendan Eich و Brian Bondy طراحی شد.
  • ژانویه 2016 – بریو توکن Basic Attention Token یا به اختصار، BAT را طراحی کرد.
  • می 2017 – فروش عمومی BAT آغاز شد و این ICO موفق به جذب 36 میلیون دلار سرمایه شد.
  • دسامبر 2017 – مرورگر بریو به رکورد یک میلیون کاربر فعال در روز رسید.
  • جولای 2018 – این مرورگر در 21 کشور و بر اساس امتیاز 3 میلیون کاربر جزء لیست Top 10 پلی استور گوگل شد.
  • اکتبر 2018 – نسخه مبتنی بر کرومیوم بریو راه اندازی شد.
  • جولای 2019 – بریو به 5.5 میلیون کاربر فعال در ماه و 28 هزار ناشر محتوای تایید شده رسید.
  • مارس 2019 – پروژه امکان انتخاب نمایش تبلیغات توسط کاربران به فاز دوم رسید که به کاربران توکن BAT پاداش می‌دهد.

ویژگی خاص بریو

مرورگرهای محبوب و شرکت‌های بزرگی که پشت آنها قرار دارند مثل گوگل و مایکروسافت تحت نظارت و موشکافی‌های زیادی برای چگونگی ذخیره اطلاعات کاربران و به اشتراک گذاشتن آن با شرکت‌های تبلیغاتی هستند.

این مرورگر یک گام به تمرکززدایی و رویکرد ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک‌چین برای محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران نزدیک تر است. هر چند مرورگر بریو غیرمتمرکز نیست اما طراحی آن حرکتی مثبت برای کمک به کاربران جهت تصمیم گیری درباره نحوه استفاده از اطلاعات خودشان است.

این مرورگر اپن سورس است، در حالت پیش فرض ابزارهای تبلیغاتی و تعقیب کاربران را مسدود می‌کند و تاریخچه فعالیت کاربران در مرورگر را ذخیره نمی‌کند. بریو اعلام کرده که اطلاعات کاربران روی دستگاه یا کامپیوتر آنها ذخیره می‌شود نه روی سرورهای کلود این کمپانی.

بریو، کوکی‌ها، ابزارهای ردیابی و تبلیغات را مسدود کرده، سرعت بارگذاری صفحات را افزایش داده و میزان مصرف باتری گوشی را کاهش می‌دهد. بریو اعلام کرده که این مرورگر نسبت به سایر مرورگرها باتری گوشی را 40 درصد کمتر مصرف می‌کند و سرعت بارگذاری صفحات در آن روی کامپیوتر حدوداً دو برابر و روی موبایل حدوداً هشت برابر است.

کاربرد توکن BAT

از BAT برای پرداخت دستمزد ناشران محتوا و همچنین پرداخت به مخاطبان تبلیغات استفاده می‌شود. همچنین از آن برای جذب سرمایه در ICO موفق بریو در سال 2017 استفاده شد. در این ICO یک میلیارد توکن BAT فروخته شد و 500 میلیون هم برای استفاده در این پلتفرم نگه داشته شد. سقف تولید توکن BAT یک و نیم میلیارد عدد است و این ارز دیجیتال در چند اکسچنج قابل معامله است. همچنین اشخاصی که توکن BAT داشته باشند می‌توانند آن را با کمک اکسچنج‌ها به ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات دیگر تبدیل کرده یا از آن برای پاداش دادن به ناشران محتوا از طریق مرورگر استفاده کنند.

آینده

بریو به تدریج در حال پیشرفته تر کردن پلتفرم تبلیغات و پاداش دهی به تولید محتوای خودش است. عملکرد این مرورگر برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران منجر به افزایش تعداد کاربران آن شده اما در مقایسه با یک میلیارد کاربر کروم 5.5 میلیون کاربر فعال این پلتفرم بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

چالش پیش روی بریو این است که آگاهی دهنده‌ها به تغییر بیزنس مدل فعلی خودشان که به نفع مرورگرهایی همچون گوگل است علاقمند خواهد بود یا خیر و اینکه آیا این مرورگر می‌تواند کاربران خود را به اندازه‌ای گسترش دهد که تبدیل به رقیبی جدی برای گوگل شود یا خیر. هر چند سرعت، حریم خصوصی و شفافیت مرورگرها روزبروز برای افراد مهم تر می‌شود اما دنیای ما بیش از هر چیزی با پول و سرمایه پیش می‌رود!

با این وجود مرورگر بریو حرکت مهمی کرده و در برابر مرورگرهای محبوب و مدل‌های فعلی کسب و کار توجه خوبی به خود جلب کرده است. آینده این مرورگر درخشان به نظر می‌رسد.