تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 23 بهمن 1399 01:04

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال: سرمایه گذاری در WEB 3

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در آخرین فصل از سری آموزش سرمایه گذاری، به شما خواهیم گفت که چرا فعالیت در بازار کریپتو از خرید و نگه داشتن بیت‌کوین بهتر است.

خلاصه

  • در حوزه ارزهای دیجیتال بیش از 11 هزار پروژه فعال وجود دارد.
  • هر چند بیشتر سرمایه گذاری‌ها مربوط به گمانه زنی برای قیمت بیت‌کوین هستند اما ده‌ها پروژه دیگر هم ساخته شدند که به روش‌های مختلفی ایجاد ارزش می‌کنند.
  • بسیاری از این پروژه‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند اما قطعاً وب 3 ماندگار خواهد بود و فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

در سه فصل قبلی بیشتر درباره نحوه خرید ارزهایی مثل بیت‌کوین، نگه داری آنها و انتظار برای افزایش بهای این دارایی‌ها صحبت کردیم اما فضای کریپتو بسیار وسیع تر است و به غیر از بیت‌کوین ارزهای دیگری هم در این بازار هستند.

در حال حاضر حداقل بیشتر از 11 هزار ارز دیجیتال مختلف فعال و در دسترس هستند. در این بین تعداد بیشماری ارز و توکن وجود دارد که ویژگی‌ها و عملکرد منحصربفردی دارند.

در این مطلب به بررسی چند مورد از این ارزها می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم که چطور بخشی از درآمد خودتان را در دنیای وب 3 سرمایه گذاری کنید.

تحول وب

برای درک و آشنایی با وب 3 اول باید با نسخه‌های قبلی اینترنت آشنا شوید.

وب 1، اولین فاز اینترنت بود و ویژگی خاص آن نحوه برقراری تعامل کاربران با دنیای وب بود. بیشتر کاربران در اولین فاز وب فقط مصرف کننده محتوا بودند. به عبارت دیگر، کار آنها خواندن محتوا بود نه نوشتن. در این فاز اینترنت کاملاً ایستا بود نه پویا. وب 2 این شرایط را تغییر داد.

وب 2 چیست؟

در فاز بعدی اینترنت مباحثی مثل تعامل و کاربران اهمیت ویژه‌ای پیدا کردند.

در این مرحله، کاربران تولید کننده اصلی محتوا در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، فیسبوک یا توئیتر بودند. اینترنت اجتماعی تر و مشارکتی تر شده بود اما این تغییر با هزینه‌هایی همراه بود. مشکل این اینترنت مشارکتی تر این بود که کاربران با تولید محتوا داده‌ها و اطلاعات شخصی خودشان را هم در اختیار کمپانی‌هایی قرار می‌دادند که این پلتفرم‌ها را کنترل می‌کنند.

وب 3 چیست؟

وب 3، گام مهم بعدی اینترنت است. در حال حاضر این نسخه از وب هنوز در دست ساخت است بنابراین هنوز هیچ تعریف مشخص و واحدی از اینکه وب 3 چیست یا چطور خواهد بود، وجود ندارد.

در مجموع، وب 3 به اینترنتی گفته می‌شود که شبکه‌های غیرمتمرکزی مثل بیت‌کوین و اتریوم آن را بوجود آوردند. ابتکار خاص و کلیدی این شبکه‌ها، ایجاد پلتفرم‌هایی است که هیچ موجودیت خاصی کنترل آن را در اختیار ندارد اما در عین حال همه می‌توانند به آن اعتماد کنند. به این دلیل که همه کاربران و اپراتورهای این شبکه‌ها از یک مجموعه قانون مشترک به نام پروتکل اجماع تبعیت می‌کنند.

ویژگی بعدی این شبکه‌ها این است که امکان جابجایی ارزش یا پول را بین اکانت‌های مختلف فراهم می‌کنند. این دو مفهوم یعنی تمرکز زدایی و پول اینترنتی جزء ویژگی‌های مهم و کلیدی وب 3 هستند.

اما این نسخه از وب ویژگی‌های دیگری هم دارد. در این فاز دائماً شبکه‌های جدیدی ایجاد می‌شود که بر اساس کاربردشان ایجاد ارزش می‌کنند. در ادامه به مرور چند مثال در این زمینه می‌پردازیم.

چند نمونه از پروژه‌های وب 3

در ادامه با پروژه‌های مختلفی که سعی دارند با استفاده از فناوری وب 3 به روش‌های مختلف ایجاد ارزش کنند، آشنا می‌شوید.

فایل کوین

فایل کوین یک پروتکل غیرمتمرکز است که به همه امکان می‌دهد فضای ذخیره اطلاعات در کامپیوترشان را به دیگران اجاره بدهند. همه می‌توانند در این شبکه فضا برای ذخیره اطلاعات بخرند. این شبکه به نوعی مثل وب سرویس‌های آمازون یا گوگل کلود است اما به جای اینکه یک کمپانی خاص کنترل داده‌ها را در اختیار داشته باشد، همه می‌توانند در این فرایند شرکت کنند.

کاربران با توکن FIL فضا خریداری می‌کنند.

گولم

فایل کوین به دنبال ایجاد تحول در صنعت ذخیره اطلاعات و گولم به دنبال ایجاد تحول در صنعت رایانش ابری است.

گولم یک پلتفرم رایانشی توزیع شده است که قدرت پردازشی اشتراکی را ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند با پرداخت کارمزدی مشخص از آن استفاده کنند. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد منابع کامپیوتری بی استفاده خودشان را در اختیار اشخاصی که برای انجام کارها و محاسبات پیچیده به آن نیاز دارند قرار دهند تا کاربران بتوانند به جای استفاده از سرویس‌های ابر مثل آمازون یا گوگل منابع رایانشی مورد نیازشان را از دیگران قرض بگیرند.

توکن بیسیک اتنشن (BAT)

BAT یک توکن کاربردی است و طوری طراحی شده که در پلتفرم تبلیغاتی جدیدی به نام بریو از آن استفاده شود. بریو در واقع مرورگری است که همه تبلیغات را مسدود کرده و از داده‌های شخصی و هویت کاربران حفاظت می‌کند.

هر چند این توکن از هویت کاربران حفاظت می‌کند اما از توجه کاربران به محتوا هم استفاده می‌کند. دفتر کلی که BAT بر اساس آن ساخته شده می‌تواند اطلاعاتی دقیق درباره عملکرد و اثربخشی تبلیغات فراهم کند.

آگهی دهنده‌ها می‌توانند با استفاده از این اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی بهتری با هزینه مناسب تر بسازند. این شبکه از توکنی به نام BAT استفاده می‌کند که می‌توان از آن برای پرداخت دستمزد ناشران تبلیغات استفاده کرد و حتی به کاربران برای مشاهده تبلیغات یا کلیک کردن بر روی آنها پاداش داد.

کل ویژگی این سیستم این است که کاربران می‌توانند توجه خودشان را به نوعی کالا تبدیل کنند و به جای اینکه حس کنند ناشران تبلیغات از آنها سوء استفاده می‌کنند، به صورت مستقیم کسب درآمد کنند.

دلایل سرمایه گذاری در وب 3

تصور کنید که در اواخر دهه 90 میلادی به شما می‌گفتند که فناوری اینترنت شیوه کار، برقراری ارتباط، مسافرت و سرگرمی ما را متحول می‌کند اما این اتفاق تا 15 سال دیگر رخ نمی‌دهد. آیا در چنین شرایطی حاضر به سرمایه گذاری روی این فناوری بودید؟

عصر وب 3 در حال ایجاد راه‌های جدیدی برای تغییر دیدگاه ما درباره ارزش زمان، توجه، کامپیوتر و حتی هارددرایوهای ماست. همچنین فرصت‌هایی برای سرمایه گذاران فراهم کرده تا به ابزارها و سرویس‌هایی دسترسی پیدا کنند که در دنیای فیات تنها در اختیار شرکت‌ها قرار دارند.

سرمایه گذاری در وب 3 منجر به شکل گیری هر چه سریع تر این تحول می‌شود چون این پروژه‌ها برای رسیدن به موفقیت نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند.