آکادمی

پنج شنبه, 04 دی 1399 02:54

راهنمای کامل توکن‌های لوریج دار بایننس (BLVT)

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

مقدمه

با توکن‌های لوریج دار می‌توانید از قیمت یک ارز دیجیتال استفاده کنید بدون اینکه ریسک نقدینگی متوجه شما باشد. به این ترتیب می‌توانید از سودی که یک محصول برای شما ایجاد می‌کند استفاده کنید بدون اینکه نیاز به نگرانی برای مدیریت پوزیشن لوریج دار خودتان داشته باشید. یعنی نیازی به مدیریت وثیقه، حفظ مارجین مورد نیاز ندارید و ریسک تسویه پوزیشن هم شما را تهدید نمی‌کند.

طراحی اولیه توکن‌های لوریج دار توسط اکسچنج مشتقات FTX معرفی شد. اختلاف نظر زیادی درباره این توکن‌ها وجود دارد بخصوص به این دلیل که در بلند مدت آنطور که انتظار می‌رود عمل نمی‌کنند. Binance Leveraged Tokens یا به اختصار BLVT راهکاری برای حل این مشکلات است.

Binance Leveraged Tokens چیست؟

Binance Leveraged Tokens یا توکن‌های لوریج دار بایننس، توکن‌های قابل معامله در بازار لحظه‌ای بایننس هستند. ارزش هر BLVT معادل با سبدی از پوزیشن‌های باز در بازار قراردادهای آتی دائمی است. بنابراین هر BLVT در اصل یک نسخه توکنیزه شده از پوزیشن‌های لوریج دار آتی است.

اولین BLVTهای ارائه شده BTCUP و BTCDOWN هستند. هدف BTCUP تولید سود با لوریج هنگام افزایش بهای بیت کوین است و هدف از BTCDOWN تولید سود با لوریج هنگام افت قیمت بیت‌کوین است. این سودهای با لوریج بین 1.5 تا 3 برابر هستند. در ادامه دلیل وجود این شرایط و اینکه چطور این لوریج را هدف می‌گیرند، بررسی می‌کنیم.

در حال حاضر توکن‌های لوریج دار بایننس تنها در بایننس لیست شده و مستقیماً در آن قابل معامله هستند و نمی‌توانید آنها را به والت خودتان منتقل کنید. توجه داشته باشید که توکن‌های لوریج دار بایننس به صورت درون زنجیره‌ای صادر نشده اند.

طرز کار توکن‌های لوریج دار بایننس

یکی از تفاوت‌های مهم BLVT و سایر توکن‌های لوریج دار این است که BLVT سعی نمی‌کند لوریج ثابتی را نگه دارد بلکه هدف، باقی ماندن در یک طیف مشخص از لوریج متغیر است. در رابطه با BTCUP و BTCDOWN این لوریج بین 1.5 تا 3 برابر است که به عنوان لوریج دائمی هدف برای این توکن‌ها عمل می‌کند. هدف، حداکثر کردن سود بالقوه هنگام بالا رفتن قیمت‌ها و حداقل کردن ریسک تسویه پوزیشن هنگام پایین آمدن قیمت‌هاست.

لوریج هدف ثابت نیست و همه قادر به مشاهده آن نیستند. به این دلیل که هدف اصلی پیشگیری از فرار رو به جلو است. اگر قرار باشد این توکن‌ها در فواصل از پیش تعیین شده تنظیم مجدد (ری‌بالانس) شوند، باید سایر تریدرها هم راهی برای استفاده از این رویداد داشته باشند. از آنجایی که لوریج هدف ثابت نیست، نیازی به تنظیم دوباره وجود ندارد مگر اینکه شرایط بازار به گونه‌ای باشد که نیاز به انجام این کار وجود داشته باشد. بنابراین مخفی کردن لوریج هدف باعث کم شدن چنین استراتژی‌هایی می‌شود چون تریدرها قادر به پیش بینی رویداد تنظیم مجدد نیستند.

توکن‌های لوریج دار در بازار لحظه‌ای بایننس معامله می‌شوند. بعلاوه می‌توان آنها را بازخرید کرده و قیمت معادلشان را دریافت کرد. در این حالت باید کارمزد بازخرید را پرداخت کنید اما در بیشتر مواقع، بهتر است به جای فرایند بازخرید، در خود بازار لحظه‌ای از پوزیشنتان خارج شوید. معمولاً خروج از طریق بازخرید هزینه بیشتری نسبت به بازار لحظه‌ای دارد مگر اینکه اتفاقاتی مثل رویدادهای موسوم به قوی سیاه رخ دهند. به همین دلیل تقریباً همیشه توصیه می‌شود که در بازار لحظه‌ای از پوزیشن BLVT خارج شوید.

در صفحه توکن‌های لوریج دار اصطلاحی به اسم Net Asset Value به معنای ارزش خالص دارایی یا به اختصار NAV را مشاهده می‌کنید. ارزش خالص دارایی، معادل با قیمت توکن‌های لوریج دار شما بر حسب دلار آمریکاست. وقتی توکن‌های خودتان را بازخرید کنید، مبلغی که برای شما واریز می‌شود بر حسب NAV مشخص می‌شود.

دلیل استفاده از توکن‌های لوریج دار

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث ایجاد ابهام درباره توکن‌های لوریج دار می‌شود، مفهومی به اسم volatility drag یا کشش نوسان است. به بیان ساده، کشش نوسان به تأثیر طولانی مدت نوسان بر افت ارزش سرمایه گذاری گفته می‌شود. هر چه نوسان بیشتر و بازه زمانی سرمایه گذاری طولانی تر باشد، تأثیر کشش نوسان بر توکن‌های لوریج دار بیشتر است.

عموماً توکن‌های لوریج دار وقتی مومنتوم بازار زیاد بوده و یک خط روند قوی وجود داشته باشد، آنطور که انتظار می‌رود عمل می‌کنند اما شرایط برای بازار خنثی (sideways) اینطور نیست. بایننس لوریج متغیر را به عنوان راهکاری برای این حل مسئله طراحی کرده است. BLVTها تنها در هنگام نوسان شدید بازار تنظیم مجدد می‌شوند و در سایر شرایط به صورت منظم و در فواصل مشخص تنظیم مجدد نمی‌شوند. هر چند این روش باعث حذف کل مشکل نمی‌شود اما پیامدهای طولانی مدت کشش بازار بر عملکرد BLVTها را کاهش می‌دهد.

کارمزدهای استفاده از توکن‌های لوریج دار بایننس

هنگام خرید و فروش توکن‌های BLVT باید به کارمزدهایی که قرار است پرداخت کنید، توجه داشته باشید.

اول از همه، باید به کارمزد تراکنش‌ها توجه داشته باشید. از آنجایی که توکن‌های BLVT مثل سایر توکن‌ها از جمله بیت‌کوین، اتر، بایننس توکن در بازارهای لحظه‌ای معامله می‌شوند، کارمزد تراکنش‌ها برای آنها به همان صورت است.

همچنین باید کارمزدهای مدیریت را هم پرداخت کنید. توجه داشته باشید که این توکن‌ها معادل با پوزیشن‌های باز در بازارهای آتی هستند. در واقع وقتی یک توکن لوریج دار می‌خرید، در اصل نسخه توکنیزه شده این پوزیشن‌ها را خریداری می‌کنید. بنابراین، برای باز نگه داشتن این پوزیشن‌ها باید هر روز 0.01 درصد کارمزد مدیریت پرداخت کنید که معادل با نرخ سالیانه 3.5 درصد است.

بعلاوه اگر توکن BLVT دارید، دو راه برای خروج از پوزیشن خودتان خواهید داشت. یک راه فروش این توکن‌ها در بازار لحظه‌ای است که روش راحتی است اما می‌توانید آنها را معادل با ارزشی که دارند بازخرید کنید. وقتی با این فرایند توکن‌های BLVT خودتان را بازخرید کنید، ارزش معادل آن بر حسب دلار آمریکا به شما پرداخت می‌شود. در هر صورت باید کارمزد بازخرید که معادل با 0.1 درصد ارزش توکن‌هاست را پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که در شرایط بازار عادی، بهتر است در بازار لحظه‌ای از پوزیشن خودتان خارج شوید. این مکانیزم بازخرید برای این طراحی شده که یک راه خروج از پوزیشن برای مواقعی که شرایط بازار بیش از حد پیچیده می‌شود وجود داشته باشد.

نکته بعدی، بحث تأمین مالی است. همانطور که در جریان هستید، توکن‌های BLVT معادل با پوزیشن‌های باز آتی هستند. یعنی کارمزد تأمین مالی به این پوزیشن‌ها اعمال می‌شود اما لازم نیست نگران این کارمزدها باشید چون این کارمزدها از کاربرانی با توکن لوریج دار دریافت نمی‌شود بلکه از تریدرها در بازارهای آتی دریافت می‌شود. اما باز هم در نظر داشتن این نکته ضروری است چون حساب‌های آتی هم در ارزش BLVTها نقش دارند.

نحوه خرید و بازخرید توکن‌های لوریج دار بایننس

توکن‌های BLVT هم مثل سایر توکن‌ها و کوین‌ها در بازار لحظه‌ای بایننس ثبت شده اند. اما محل آنها متفاوت است و در تب ETF از اینترفیس معاملاتی Advanced قرار دارند. این کار برای پیشگیری از ایجاد ابهام و کمک به تفکیک این توکن‌ها از سایر دارایی‌های قابل معامله انجام شده است.

صفحه Leveraged Tokens هم در نوار بالای صفحه اصلی بایننس قرار دارند. مراحل خرید توکن‌های لوریج دار بایننس به این ترتیب است:

  1. وارد سایت بایننس شده و لاگین کنید.
  2. اشاره گر را روی گزینه Derivatives در نوار بالای صفحه برده و Leveraged Tokens را انتخاب کنید.
  3. جفت توکن BLVT که قصد معامله آنها را دارید انتخاب کنید.
  4. با این کار به صفحه لندینگ BLVT منتقل می‌شوید.
  5. روی Buy کلیک کنید تا وارد اینترفیس معاملاتی Advanced شوید.
  6. قبل از شروع، Risk Disclaimer (بیانیه رفع مسئولیت ریسک) را مطالعه کنید. اگر بیش از 18 سال سن دارید و با این بیانیه موافق هستید، تیک این گزینه را بزنید و برای ادامه روی Confirm کلیک کنید.
  7. حالا باید بتوانید توکن‌های BLVT را مثل سایر کوین‌ها و توکن‌ها معامله کنید.

برای مثال در این لینک صفحه BTCUP را مشاهده می‌کنید. اگر توکن BLVT داشته و قصد بازخرید آنها را دارید می‌توانید این کار را در همین صفحه (با کلیک روی گزینه Redeem) انجام دهید. همچنین می‌توانید در اینجا تاریخچه بازخریدهای خودتان را هم مشاهده کنید.

صحبت‌های پایانی

با BLVTها می‌توانید بدون نیاز به مدیریت پوزیشن‌های لوریج دار، از لوریج استفاده کنید.

به لطف وجود لوریج‌های متغیر، توکن‌های BLVT در بلندمدت عملکرد منسجم تری دارند. هر چند نگه داشتن توکن‌های BLVT معادل با داشتن پوزیشن لوریج دار نیست اما می‌توانید برای گسترش مجموعه ابزارهای معاملاتی و بهینه سازی استراتژی معاملاتی خودتان از آنها استفاده کنید.