تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 09 شهریور 1401 04:08

5 اشتباهی که باید هنگام ترید کردن توکن‌های لوریج‌دار مراقب آنها باشید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

ابزارهای مالی زیادی هستند که امکان استفاده از لوریج در معاملات کریپتو را فراهم می‌کنند اما هیچکدام از آنها به راحتی توکن‌های لوریج‌دار نیستند. در این مقاله مفهوم توکن‌های لوریج‌دار و اشتباهاتی که باید هنگام ترید کردن با این توکن‌ها مراقب آنها باشید را بررسی می‌کنیم.

توکن لوریج‌دار چیست؟

توکن‌های لوریج‌دار یکی از محصولات اقتصادی هستند که حرکات قیمت یک دارایی را دنبال می‌کنند و می‌توانند درآمدهای شما را چند برابر کنند.

توکن‌های لوریج‌دار روزبروز محبوب تر می‌شوند چون با استفاده از آنها می‌توانید بدون نگرانی درباره مارجین کال، ریسک لیکوئید شدن پوزیشن و وام گرفتن از کارگزاری، معامله انجام دهید. بعلاوه، می‌توانید این کوین‌ها را به راحتی سایر کوین‌ها معامله کنید.

مثلاً ETH3L (توکن اتریوم با پوزیشن 3X Long) نمونه‌ای از توکن‌های لوریج‌دار است. 3X نشان دهنده میزان لوریج است یعنی اگر قیمت اتر افزایش پیدا کند، دارایی شما سه برابر افزایش بها خواهد داشت. اما باید توجه داشت که مثلاً با ریزش 1 درصدی اتر، ارزش دارایی شما 3 درصد کمتر می‌شود.

توکن‌های لوریج‌دار انواع مختلفی دارند. مثلاً اگر پیش بینی می‌کنید قیمت اتر کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید ETH3S (توکن اتریوم با پوزیشن Short 3X) را بخرید. در این حالت اگر قیمت اتر ریزش کند، شما سه برابر سود می‌کنید.

ممکن است نماد این توکن‌ها در هر اکسچنجی کمی متفاوت باشد. با توجه به این نکته، چند نمونه توکن لوریج‌دار عبارتند از:

  • BTC3S: به ازای هر یک درصد افزایش قیمت بیت کوین نسبت به USDT، ارزش این توکن 3 درصد بیشتر می‌شود.
  • ADA2L: به ازای هر یک درصد افزایش قیمت آدا نسبت به USDT، قیمت توکن ADA2L 3 درصد بیشتر می‌شود.
  • GMT2S: به ازای هر یک درصد افزایش قیمت توکن GMT نسبت به USDT، قیمت این توکن 3 درصد افزایش پیدا می‌کند.

بعضی از توکن‌های لوریج‌دار، نسبت مارجین متفاوتی دارند مثل ½X یا -1X.

توکن‌های لوریج‌دار چگونه کار می‌کنند؟

آشنایی با تفاوت توکن‌های لوریج‌دار و مشتقات به شما کمک می‌کند تا با ضرورت وجود این توکن‌ها در بازار آشنا شوید.

قبلاً سرمایه گذاران از این مشتقات برای ورود به پوزیشن‌های لوریج‌دار استفاده می‌کردند. از جهاتی با این روش می‌توانستید پوزیشنی بسیار بزرگتر از حد اکانتتان باز کنید. برای معامله محصولات مشتق، در اصل شما از یک کارگزاری قرض می‌گیرید. در این مدل، شما باید مراقب مارجین مورد نیاز و ریسک لیکوئید شدن پوزیشن باشید چون پوزیشن شما در اصل وابسته به مبلغ قرض گرفته شده است.

اما توکن‌های لوریج‌دار نیازی به وثیقه ندارند. می‌توانید توکن لوریج‌دار را به راحتی سایر ارزهای دیجیتال دیگر خرید و فروش کنید بدون اینکه نیاز به نگرانی درباره الزامات مارجین و لیکوئید شدن داشته باشید.

توکن لوریج‌دار با استفاده از یک مکانیزم تعدیل پویا که سودها را ترکیب می‌کند، ریسک لیکوئید شدن پوزیشن را مدیریت می‌کند. سود سرمایه گذار دوباره به صورت خودکار روی دارایی مربوطه سرمایه گذاری می‌شود. به همین ترتیب، هنگام ریزش هم قیمت بخشی از پوزیشن کاربر به فروش می‌رسد. این تنظیم مجدد می‌تواند باعث خنثی سازی ریسک لیکوئید شدن پوزیشن شود.

از آنجایی که شما در این مدل مبلغی را از یک کارگزاری قرض نمی‌گیرید، نیازی به نگرانی برای نگه داشتن مارجین ندارید.

مکانیزم تنظیم مجدد

توکن لوریج‌دار مثل یک صندوق معاملات کریپتو است که سرمایه گذاران وجه خودشان را در آن نگه می‌دارند. در نهایت، صندوق خودش را تنظیم می‌کند تا وضعیت مطلوب حفظ شود و ریسک لیکوئید شدن پوزیشن از بین برود. به این روش، مکانیزم تنظیم مجدد منظم گفته می‌شود.

در رابطه با توکن 3X، اگر توکن در یک روز سودآور باشد، سود به دست آمده دوباره روی ارز مورد نظر سرمایه گذاری می‌شود. این روش شبیه مدل ترکیب سود (compounding) است. اگر توکن مورد نظر ریزش کند، بخشی از پوزیشن به فروش می‌رسد تا لوریج دوباره به 3X کاهش پیدا کند.

در شرایط به شدت پرنوسان، ممکن است توکن لوریج‌دار وسط روز هم تنظیم مجدد شود. مثلاً برای لیکوئید شدن یک توکن 3X معمولاً نیاز به یک حرکت 33 درصدی مخالف وجود دارد. اگر لازم باشد، ممکن است وسط روز با حرکت قیمت به اندازه 6 تا 12 درصد، تنظیم مجدد انجام شود که این کار ریسک لیکوئید شدن را کاهش می‌دهد.

مهم ترین اشتباهاتی که باید در ترید کردن توکن‌های لوریج‌دار مراقب آنها باشید

جای تردید نیست که در صنعت ارزهای دیجیتال تصورات غلط بسیار زیادی درباره توکن‌های لوریج‌دار وجود دارد. گرچه این توکن‌ها برای اشخاصی که به ریسک کردن تمایل دارند مفید هستند اما نکات مهم زیادی درباره آنها وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

در ادامه به بررسی مهم ترین این نکات می‌پردازیم.

نگه داشتن توکن‌های لوریج‌دار برای مدتی طولانی

توکن‌های لوریج‌دار مناسب سرمایه گذاری طولانی مدت نیستند بلکه بیشتر برای معامله بر اساس روند بازار و سرمایه گذاری کوتاه مدت ساخته شده اند. نگه داشتن این توکن‌ها برای مدتی طولانی، شما را در معرض ریسک بیشتری قرار می‌دهد.

چرا تریدرها مرتکب این اشتباه می‌شوند؟

خیلی از تریدرها در محاسبات ساده مربوط به توکن‌های لوریج‌دار دچار اشتباه می‌شوند. مثلاً در صورت ریزش پی در پی، برای سربه سر شدن سود و ضرر معامله گر، باید توکن بیشتر از حدی که ریزش کرده رشد کند.

تأثیر نگه داشتن توکن‌های لوریج‌دار برای طولانی مدت

اگر توکن لوریج‌دار را برای مدتی طولانی نگه می‌دارید، حتماً باید با مدل رفتار آن آشنا باشید. اگر توکن لوریج‌دار 3X سه روز متوالی، هر روز 10 درصد ریزش داشته باشد، کل ضرر شما 90 درصد خواهد بود (30% x 3 = 90%). به عبارتی، برای جبران این ریزش، توکن مورد نظر باید 1000% صعود کند.

راه حل این اشتباه چیست؟

در صورت وقوع ریزش‌های پشت سرهم، حتماً حسابتان را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید به سرعت واکنش نشان داده و سطح ریسک را کنترل کنید.

نادیده گرفتن تأثیر فرسایشی نوسان

تأثیر فرسایشی به کاهش تدریجی ارزش پورتفولیوی سرمایه گذار به دلیل فراز و فرودهای پی در پی بازار گفته می‌شود. از آنجایی که بازارها الگوی حرکت مشخصی ندارند باید هنگام ترید کردن با توکن‌های لوریج‌دار به این نکته توجه داشته باشید.

چرا تریدرها مرتکب این اشتباه می‌شوند؟

اکثر تریدرها هنگام معامله کردن توکن‌های لوریج‌دار اثر فرسایشی نوسان را نادیده می‌گیرند چون به ترید کردن با ابزارهای مالی معمولی عادت کرده اند. در نتیجه وقتی با وجود افزایش قیمت، توکن لوریج‌دار آنها عملکرد مورد انتظار را ندارد، متعجب می‌شوند.

عواقب نادیده گرفتن تأثیر فرسایشی نوسان

همانطور که اشاره شد، توکن لوریج‌دار 3X می‌تواند در بازاری با خط روند مشخص عملکرد خوبی داشته باشد اما در بازارهای پرنوسان می‌تواند منجر به بروز مشکل شود.

فرض کنید که شما 100 دلار روی ارز دیجیتالی سرمایه گذاری می‌کنید که روز اول 10 درصد افزایش بها پیدا کرده و روز دوم 10 درصد ریزش می‌کند. در این حالت، ارزش توکن لوریج‌دار 3X در روز اول 130 دلار خواهد بود چون 30 درصد افزایش بها داشته است. روز بعد ارزش این توکن به 91 دلار کاهش پیدا می‌کند چون 30 درصد از ارزش آن کم شده است (91=%30-130).

اگر قرار بود با ارزهای دیجیتال معمولی معامله کنید شرایط بهتر بود چون روز اول قیمت توکن مورد نظر به 110 دلار می‌رسید و روز دوم با کاهش 10 درصدی، به 99 دلار می‌رسید (99=10%-110)

راه حل این اشتباه چیست؟

به طور کلی نمی‌توان کار زیادی درباره تأثیر فرسایشی نوسان انجام داد چون جزء ویژگی‌های ذاتی هر ابزار مالی لوریج‌دار است. برای مقابله با چنین ریسک‌هایی توصیه می‌شود که وقتی بازار بدون نوسان و دارای خط روند مشخص است، از توکن‌های لوریج‌دار استفاده کنید.

نادیده گرفتن تأثیر تنظیم مجدد پورتفولیو

توکن‌های لوریج پورتفولیوی کاربر را در انتهای روز معاملاتی یا زمانی که لوریج به -4X، -2X، 2X یا 4X برسد، تنظیم مجدد می‌کنند. معمولاً تریدرهای تازه کار مکانیزم تنظیم مجدد پورتفولیو را نادیده می‌گیرند.

چرا تریدرها مرتکب این اشتباه می‌شوند؟

بسیاری از تریدرها فراموش می‌کنند که توکن‌های لوریج‌دار حکم پورتفولیویی را دارند که باید در هر مرحله لوریج آنها حفظ شود. آنها فراموش می‌کنند که اگر این توکن‌ها را برای مدتی بسیار طولانی نگه دارند، تنظیم مجدد پی در پی در نهایت منجر به ضرر می‌شود.

تأثیر نادیده گرفتن پیامدهای ناشی از تنظیم مجدد

با توکن‌های لوریج‌دار، پورتفولیوی کاربر بر اساس صعود و ریزش ارزش دارایی مربوطه تنظیم می‌شود.

حالت ایده آل این است که وقتی در یک بازار با خط روند مشخص معامله می‌کنید یا توکن‌های خودتان را چند هفته نگه می‌دارید، تعداد دفعات تنظیم مجدد کم باشد.

در بلند مدت، توکن‌ها در معرض حالت‌های نوسان مختلف قرار می‌گیرند که می‌توانند باعث فعال شدن فرایند تنظیم مجدد شوند. بنابراین ممکن است سرمایه گذارانی که توکن را برای مدتی طولانی تر نگه می‌دارند، شاهد ریزش یا صعود شدید سرمایه خودشان باشند.

در حالت ایده آل تنظیم مجدد که این فرایند در آخر روز انجام می‌شود، اگر توکن‌های خودتان را فقط در حد چند روز نگه دارید، تنظیم مجدد کمتری را تجربه خواهید کرد.

اما در یک دوره چند روزه، در بازارهای پرنوسان ممکن است چندین بار تنظیم مجدد رخ دهد که باعث افزایش یا کاهش شدید ارزش سرمایه گذاری خواهد شد.

راه حل این اشتباه چیست؟

برای مقابله با ریسک، توکن لوریج‌دار را فقط وقتی نگه دارید که مطمئن باشید بازار در یک جهت خاص حرکت می‌کند. در این شرایط ممکن است سود زیادی را تجربه کنید بدون این ریسک حرکت مخالف وجود داشته باشد.

حفظ پوزیش در هنگام ضرر

کنترل و مدیریت ریسک اهمیت و نقش زیادی در موفقیت تریدرها دارند. در شرایط نامطلوب بهتر است هر زمان لازم شد، پوزیشن‌های زیانده خودتان را ببندید.

چرا تریدرها مرتکب این اشتباه می‌شوند؟

اکثر تریدرهای تازه کار برای معامله توکن‌های لوریج‌دار سبک معاملاتی خودشان را تغییر نمی‌دهند. این افراد معمولاً اجازه می‌دهند ضررشان ادامه پیدا کند به این امید که شاید شرایط تغییر کرده و بازار به نفع آنها حرکت کند. گرچه در بازارهای سنتی نگه داشتن دارایی در طولانی مدت می‌تواند استراتژی خوبی باشد اما هنگام کار کردن با توکن‌های لوریج‌دار می‌تواند شرایط را بر علیه شما رقم بزند.

تأثیر حفظ پوزیش در هنگام ضرر

هنگام معامله توکن‌های لوریج‌دار، تأثیر ضرر چند برابر می‌شود چون شما برای جبران ضررتان باید سود بیشتری به دست آورید. برای درک بهتر این پدیده، مقایسه‌ای داریم از یک حساب معمولی و حسابی با لوریج 3 برابر.

در حساب معمولی وقتی سه روز متوالی، قیمت توکن مورد نظر 10 درصد کاهش پیدا کند، پورتفولیوی شما 30 درصد سقوط خواهد داشت. با در نظر گرفتن مثال هزار دلار، ضرر 30 درصدی باعث می‌شود که 700 دلار برای شما باقی بماند. برای جبران ضرر 30 درصدی نیاز به بازده 43 درصدی دارید. اما شرایط برای توکن‌های لوریج‌دار این طور نیست.

وقتی از توکن لوریج‌دار 3X استفاده می‌کنید، برای جبران ضرر 90 درصدی نیاز به بازده هزار درصدی دارید (30 درصد ضرر در هر روز ضربدر سه = 90%). بنابراین برای رسیدن به سرمایه اولیه خودتان نیاز به تلاش بیشتری خواهید داشت.

با توکن‌های لوریج‌دار برای جبرای ریزش، نیاز به صعود بیشتری وجود دارد.

راه حل این اشتباه چیست؟

اگر نسبت به وضعیت آینده یا روند حرکت یک بازار اطمینان ندارید، سعی کنید هنگامی که وضعیت بازار نامطلوب است، پوزیشن خودتان را پوشش دهید.

عدم استفاده از سبک معامله بر اساس روند

استراتژی معامله بر اساس روند، با هدف بهره برداری از روند حرکت بازار استفاده شده و بر اساس این ایده کار می‌کند که قابل پیش بینی بودن بازار (تا حدی) می‌تواند به تریدرها امکان دهد که حرکات قیمت را در کوتاه مدت پیش بینی کنند. بعضی از تریدرها روند کنونی را نادیده می‌گیرند که ممکن است این کار در نهایت باعث ضرر آنها شود.

چرا تریدرها مرتکب این اشتباه می‌شوند؟

هنگام ترید کردن توکن‌های لوریج‌دار، بعضی از سرمایه گذاران از تحلیل‌های بنیادی بلندمدت استفاده می‌کنند در حالیکه این روش برای معامله ابزارهای مالی لوریج‌دار مناسب نیست. توکن‌های لوریج‌دار بیشتر مناسب معاملات روزانه و سوئینگ تریدینگ هستند.

عواقب عدم استفاده از سبک معامله بر اساس روند

اگر از این سبک معامله استفاده نکنید، پوزیشن‌های لوریج‌دار شما در معرض ریسک ناشی از نوسان، تنظیم مجدد و کارمزد تراکنش خواهند بود. نتیجه منفی این عناصر، باعث خنثی سازی بازده و سود احتمالی شما می‌شود.

راه حل این اشتباه چیست؟

سعی کنید هنگام حرکت بازار بر اساس یک روند مشخص معامله کنید. می‌توانید منتظر شکل گیری یک روند مشخص بمانید یا وقتی احتمال بریک اوت زیاد است وارد بازار شوید. در هر صورت از بازاری که حرکت افقی دارد دوری کنید چون معمولاً ریسک معامله در چنین بازاری زیاد است.

جمع بندی

توکن‌های لوریج‌دار با هدف بهره برداری از حرکات کوتاه مدت بازار طراحی شده اند. اگر از این توکن‌ها درست استفاده شوند می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه تریدر را به سود چشمگیری برسانند چون کار کردن با آنها راحت است و کارایی زیادی دارند.

با وجود مزایای ذکر شده، توکن‌های لوریج‌دار بدون نقطه ضعف نیستند. بنابراین پیش از شروع استفاده از آنها یک استراتژی کاهش ریسک و طرح خروج داشته باشید تا از اشتباهاتی که دیگران مرتکب می‌شوند، دوری کنید.