آکادمی

پنج شنبه, 13 آبان 1400 03:08

جعبه اسرار آمیز NFT چیست و چطور کار می‌کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

همه ما به سورپرایز شدن علاقه داریم بخصوص اگر این سورپرایز یک توکن تعویض ناپذیر (NFT) کمیاب باشد. جعبه اسرار آمیز (mystery box) NFT شبیه به یک جعبه اسرار آمیز معمولی است. همانطور که از نام جعبه اسرار آمیز مشخص است، این جعبه حاوی یک NFT تصادفی از یک مجموعه NFT خاص است. خیلی از اوقات در جعبه اسرار آمیز NFT یکسری NFT با سطح کمیابی متفاوت وجود دارد. اگر خوش شانس باشید ممکن است یک NFT بسیار کمیاب نصیب شما شود که هزاران یا حتی میلیون‌ها دلار ارزش دارد! اگر نه، ممکن است یک NFT معمولی پیدا کنید که در کالکشن دیگران هم وجود دارد.

امکان خرید جعبه‌های اسرار آمیز NFT از بازارهای NFT مثل بازار NFT بایننس وجود دارد. می‌توانید هر زمان که خواستید جعبه اسرار آمیز خودتان را باز کنید یا قبل از باز کردن، آن را بفروشید.

جعبه اسرار آمیز NFT چیست؟

جعبه اسرار آمیز، جعبه‌ای حاوی یک محصول تصادفی خاص است. خریداران این جعبه را بدون اطلاع از محتوای درون آنها می‌خرند.

شاید تعجب کنید که وقتی محتوای جعبه مشخص نیست پس چرا کاربران مایل به خرید آن هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این جعبه‌ها مثل بخت آزمایی هستند و خریدار آنها شانس به دست آوردن یک محصول مخصوص یا کامیاب را پیدا می‌کند. این امید و کنجکاوی، خریدارانی از همه رده‌های سنی را جذب می‌کند.

شور و هیجان جعبه‌های اسرار آمیز در دوره رونق NFT در اوایل سال 2021 به وجود آمد. حالا خیلی از شرکت‌ها برای سورپرایز کردن مشتریان خودشان، نسخه محدود جعبه‌های اسرار آمیز خودشان را عرضه کرده اند که حاوی NFT‌هایی با درجات کمیابی مختلف است.

در حال حاضر هزاران جعبه اسرار آمیز NFT در بازار وجود دارد. وقتی یک جعبه اسرار آمیز را از یک کالکشن بخرید، می‌توانید با خواندن توضیحات جعبه از آنچه داخل جعبه قرار گرفته، باخبر شوید. در بعضی موارد میزان شانس به دست آوردن یک NFT کمیاب هم مشخص شده است.

جعبه‌های اسرار آمیز NFT علاوه بر آثار هنری شامل آیتم‌های دیگری هم هستند. بعضی بازی‌های بلاک‌چین مثل Axie Infinity، DeHero و Metamon به بازیکنان امکان می‌دهند که آیتم‌های کمیاب درون بازی را در قالب جعبه اسرار آمیز بخرند. این NFTهای کمیاب می‌توانند کاراکترهای بازی، زمین‌های مجازی، اسکین و سایر آیتم‌های قابل استفاده برای کلکسیون سازی باشند.

NFT داخل این جعبه‌ها از جهات مختلف کاربران را غافلگیر می‌کند. گرچه ممکن است ارزش NFTهای متداول تر پس از فروش اولیه خیلی سریع از دست برود اما NFTهای کمیاب ارزشی فراتر از قیمت تعیین شده دارند به این شرط که تقاضایی برای آنها باشد. اگر شما هم جزء کاربران خوش شانسی باشید که این توکن‌های پرطرفدار و کمیاب را پیدا می‌کنند، می‌توانید آنها را برای فروش در خانه‌های حراجی یا بازارهای NFT قرار دهید.

در حال حاضر یعنی نوامبر 2021 گران ترین NFT جهان، اثر هنری Everydays: The First 5,000 Days از بیپل است. این NFT مربوط به تصویری است که از 5 هزار عکس تشکیل شده است. این اثر هنری به ارزش بیش از 69.3 میلیون دلار در حراجی کریستی فروخته شد و نقطه عطف جدیدی در اکوسیستم NFT رقم زد.

تهیه جعبه‌های اسرار آمیز NFT

هزاران کالکشن NFT در بازار وجود دارد و می‌توانید آنها را از بازارهای NFT مختلف بخرید. با توجه به اینکه دائماً NFTهای جدیدی عرضه می‌شوند، بهترین راه پیدا کردن جعبه‌های اسرار آمیز جدید، بازارهای NFT است مثل بازار NFT بایننس، OpenSea، Rarible و SuperRare.

بعضی از پلتفرم‌های NFT با برندهای شناخته شده همکاری دارند تا دائماً جعبه‌های اسرار آمیز جدید را عرضه کنند. مثلاً Vogue Singapore، جعبه‌های اسرار آمیزی را منتشر کرد که شامل یکسری تصویر هنری از طلوع خورشید در سطح جهان هستند.

برای خرید یک جعبه اسراز آمیز در بایننس باید یک حساب کاربری داشته باشید. اگر از قبل حساب دارید، می‌توانید بدون نیاز به ایجاد حساب جدید از آن برای خرید جعبه اسرار آمیز استفاده کنید.

برای پیشنهاد دادن در بازارهای جدید یا ذخیره توکن‌های تعویض ناپذیر خودتان، بسته به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید نیاز به یک والت در بایننس اسمارت چین یا اتریوم دارید. متاماسک، تراست والت و بایننس والت گزینه‌های خوبی برای این کار هستند.

معمولاً برای خرید جعبه‌های اسرار آمیز NFT نیاز به اتر، BNB یا BUSD دارید.

خرید جعبه اسرار آمیز NFT در بایننس

پس از ورود به بازار NFT بایننس و لاگین، اگر حساب بایننس ندارید روی Register (ثبت نام) کلیک کنید.

 

روی Mystery Boxes در نوار بالا کلیک کنید. سپس صفحه را اسکرول کرده، روی Explore Marketplace کلیک کنید تا به بازار Mystery Box بروید.

برای پیدا کردن جعبه‌های اسرار آمیز باز نشده، روی فیلتر Unopened کلیک کنید.

 

در اینجا برای مثال از VOGUE SG MYSTERY BOX استفاده شده. برای رفتن به صفحه محصول، روی نام آن کلیک کنید.

 

در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره جعبه اسرار آمیز NFT پیدا کنید از جمله توضیحات، قیمت، تاریخ انقضا و غیره.

 

مثلاً می‌توانید برای بررسی رتبه کمیابی یعنی میزان احتمال رسیدن به یک NFT بسیار بسیار کمیاب، روی Series Content کلیک کنید.

 

برای خرید جعبه اسرار آمیز روی Buy Now کلیک کنید. حالا یک پیام پاپ – آپ حاوی جزئیات بیشتر باز می‌شود. برای نهایی کردن خرید روی Confirm کلیک کنید.

 

فروش جعبه اسرار آمیز NFT

اگر جعبه اسرار آمیز NFT مورد نظر شما در حراج باشد، باید یک پیشنهاد قیمت ثبت کنید و در انتهای حراجی کاربری که بالاترین پیشنهاد را داده باشد، برنده حراجی می‌شود. زمان پایان حراجی کنار قیمت مشخص شده است.

برای پیشنهاد قیمت روی Place a Bid کلیک کنید. بعضی از مواقع یک Buyout price هم مشاهده می‌کنید یعنی می‌توانید این قیمت را برای خرید جعبه اسرار آمیز در همان لحظه پرداخت کنید.

حالا می‌توانید پیشنهاد قیمت خودتان را ثبت کنید. پیشنهاد شما حداقل باید به اندازه یک رقم مشخص از پیشنهاد قبلی بیشتر باشد. پس از تعیین قیمت مورد نظر روی Place a Bid کلیک کنید.

 

چگونه یک جعبه اسرار آمیز NFT را باز کنیم؟

وقتی جعبه اسرار آمیز NFT را خریداری کردید، این جعبه در بخش Collection – Mystery Boxes قرار خواهد داشت.

روی جعبه اسرار آمیز مورد نظرتان کلیک کنید تا به صفحه محصول بروید.

 

برای باز کردن جعبه اسرار آمیز روی Click to reveal کلیک کنید.


روی Open box در پاپ آپ باز شده کلیک کنید.

 

حالا NFT داخل جعبه را مشاهده می‌کنید که در مسیر Collection – Mystery Boxes ذخیره می‌شود.

 

چگونه جعبه اسرار آمیز NFT را در بایننس بفروشیم؟

می توانید جعبه اسرار آمیز NFT باز نشده یا NFTهایی که از آنها بیرون آوردید را در بازار NFT بایننس بفروشید.

روی List NFT در صفحه محصول مورد نظر کلیک کنید.

 

حالا به صفحه لیستینگ هدایت می‌شوید. برای ثبت کردن محصول در حراجی روی Highest Bid کلیک کنید. در فیلد Minimum Bid می‌توانید قیمت شروع حراجی را مشخص کنید. می‌توانید برای خرید مستقیم Buy-out Price را هم مشخص کنید. برای فروش فوری بدون برگزاری حراجی، گزینه Set Price را انتخاب کنید.

حالا یک فیلد قیمت (Price) مشاهده می‌کنید که می‌توانید در آن قیمت فروش NFT خودتان را تعیین کنید. می‌توانید انتخاب کنید که هزینه را به صورت اتر، BNB یا BUSD دریافت کنید.

حالا تاریخ پایان فروش را مشخص کنید که می‌تواند بین 12 ساعت تا 7 روز پس از زمان ثبت باشد. پس از انجام تنظیمات روی Submit کلیک کنید.

 

 

چگونه NFT را از بایننس برداشت کنیم؟

در حال حاضر بازار NFT از قابلیت برداشت جعبه‌های اسرارآمیز NFT پشتیبانی نمی‌کند. برای انجام این کار اول باید جعبه اسرار آمیز را باز کنید و بعد می‌توانید NFT داخل آن را برداشت کنید.

پس از باز کردن جعبه اسرار آمیز به بخش Collection – Mystery Boxes بروید و روی NFT مورد نظرتان کلیک کنید. حالا روی Withdraw در صفحه NFT کلیک کنید.

 

شبکه والتی که قرار است برداشت در آن انجام شود را انتخاب کرده و سپس آدرس والت مقصد را پیست کنید. اگر به هیچ والتی متصل نشده اید روی Add a Wallet کلیک کنید. حالا به صفحه Connect Wallet هدایت می‌شوید.

مطمئن شوید که بلاک‌چین مقصد با NFT مورد نظرتان همخوانی دارد وگرنه ممکن است NFT خودتان را از دست بدهید.

جمع بندی

با توجه به تداوم افزایش حجم معاملات NFT، جعبه‌های اسرار آمیز NFT می‌توانند روش خیلی خوبی برای فعالیت در این حوزه باشند. وجود عنصر غافلگیری و احتمال به دست آوردن آثارهنری کمیاب با قیمت کم از جمله خصوصیاتی هستند که باعث محبوبیت جعبه‌های اسرار آمیز NFT شده اند.