آکادمی

شنبه, 29 آبان 1400 09:55

بزرگ ترین بازارهای توکن های غیرمثلی NFT

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

مقدمه

اگر از جمله افرادی هستید که به خرید و جمع آوری گربه های بامزه ی دیجیتالی و یا آثار و اقلام کلکسیونی و هنری دیجیتال، کارت های بازی دیجیتال و ... علاقه مند هستید لکن نمی دانید از کجا و چگونه باید آن ها را پیدا کرده و خریداری نمایید، این مقاله را هرگز از دست ندهید. زیرا که در آن به معرفی بازارهای بزرگ خرید و فروش دارایی های غیرمثلی یعنی توکن های NFT و نحوه ی انجام معامله در آن ها خواهیم پرداخت.

یک نکته ی بسیار مهم درباره ی NFT ها این است که آن ها را نمی توان در صرافی های متمرکز و یا غیرمتمرکز معامله نمود بلکه این توکن ها در بازارهای آنلاینی که به طور ویژه برای آن ها ساخته شده اند، مورد داد و ستد قرار می گیرند.

بازارهای NFT چگونه بازارهایی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

پیش از معرفی بازارهای NFT و سخن درباره ی ویژگی ها و خصوصیات این گونه بازارها، باید بگوییم که توکن های NFT و یا توکن های غیرمثلی، توکن هایی هستند که قابل تعویض و معاوضه با دارایی های دیگر نبوده و مالکیت یک دارایی منحصر به فرد، کمیاب و متمایز را به فرد مالک در شبکه ی غیرمتمرکز بلاک چین نشان می دهند به گونه ای که مالکیت آن دارایی دیجیتالی بر فرد مالک، اثبات شده و غیرقابل انکار بوده که این دارایی می تواند یک اثر هنری ویژه، یک تمبر قدیمی، یک تابلوی نقاشی منحصر به فرد، یک قطعه ی موسیقی، بلیط یک رویداد ورزشی و ... باشد.

بازارهای NFT نیز بازارهایی هستند که توکن های NFT در آن ها نگه داری شده و به نمایش در می آیند و همچنین امکان خرید و فروش این دارایی ها و در مواردی ایجاد یک توکن NFT در آن نیز برای کاربران وجود داشته که برای دسترسی و استفاده از این بازارها باید نکات مطرح شده در زیر را انجام دهید.

  1. داشتن یک حساب کاربری: شما باید در بازار توکن های NFT موردنظر خود، ثبت نام و در آن یک حساب کاربری ایجاد نمایید.
  2. داشتن کیف پول دیجیتالی: شما باید برای خرید و فروش و یا نگه داری از توکن های NFT مورد نظر خود از کیف پول هایی که متناسب با آن بوده و توکن NFT مورد نظر شما را پشتیبانی می نمایند، استفاده کنید. برای مثال اگر توکن مورد نظر شما مبتنی بر شبکه ی بلاک چین اتریوم باشد، شما باید از کیف پول هایی که از اتریوم پشتیبانی می نمایند، استفاده نمایید.
  3. شارژ موجودی کیف پول دیجیتالی: قبل از خرید توکن های NFT مورد نظر خود باید آن ها را برای خود لیست و فهرست نمایید تا به میزان مورد نیاز، موجودی کیف پول خود را برای خرید آن دسته از توکن ها افزایش داده و شارژ نمایید.

معرفی برخی از بزرگ ترین بازارهای توکن های NFT

بازارهای بسیاری به جهت خرید و فروش توکن های NFT وجود داشته لکن پلتفرم های عمومی و متمرکز بر آثار هنری همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از بازارهای NFT نیز وجود دارند که به طور ویژه به معامله ی نوع خاصی از دارایی های غیر مثلی یعنی همان توکن های NFT به مانند اقلام درون یک بازی خاص، املاک و زمین های مجازی، اقلام کلکسیونی و ... می پردازند.

از بزرگ ترین و معروف ترین بازارهای NFT می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بیکری سواپ (BakerySwap): بیکری سواپ، اولین صرافی غیرمتمرکزی است که بازار NFT مخصوص به خود را راه اندازی کرده است. پلتفرم خرید و فروش توکن NFT این صرافی غیرمتمرکز به مانند این صرافی بر روی بایننس اسمارت چین عمل می نماید. از جمله مزیت های این پلتفرم، کارمزدهای اندک شبکه نسبت به سایر پلتفرم های خرید و فروش توکن های NFT می باشد.
  2. اوپن سی (OpenSea): در این بازار شما می توانید برخی از اقلام توکن های غیرمثلی از جمله آثار هنری، کارت های مسابقه، نام دامنه ها، کلکسیون های مجازی و ... را بیابید. این صرافی به آدرس io در سال 2017 میلادی توسط Devin Finzer و Alex Atallah تاسیس گردید. برای مشخص شدن مالکیت NFT ها، صرافی اوپن سی از سورس منبع باز اتریوم با استاندارد ERC721 و ERC1155 استفاده می نماید.
  3. رریبل (Rarible): این بازار متعلق به اعضای جامعه ی توکن های RARI بوده و بر روی آثار هنری تمرکز دارد. پروژه ی Rarible به عنوان یک پروژه ی متن باز یا Open Source در اوایل سال 2020 میلادی آغاز به کار کرد.
  4. نیفتی گیت وی (Nifti Gateway): این بازار نیز بر روی آثار هنری دیجیتال متمرکز بوده و آثار هنری برخی از معروف ترین هنرمندان از جمله استیو آئوکی (Steve Aoki) و بیپل (Beeple) در آن خرید و فروش می گردد.
  5. فاندیشن (Foundation): یکی دیگر از محبوب ترین بازارهای NFT بوده که در ماه فوریه ی سال 2021 میلادی تاسیس گردیده است.
  6. سوپرریر (SuperRare): این بازار بر روی آثار هنری دیجیتال متمرکز بوده و با برخی از هنرمندان مفهومی برجسته همکاری می نماید. سوپرریر از شبکه ی اتریوم استفاده می کند و به کاربران اجازه می دهد تا با استاندارد ERC721 این شبکه، آثار هنری خود را بسازند.
  7. سوریر (Sorare): این بازار، کارت های مجازی ای که تصاویر بازیکنان فوتبال بر روی آن قرار گرفته شده است را مورد معامله قرار می دهد که در بازی سوریر که یک بازی فوتبال فانتزی و مجازی جهانی است، استفاده می شود. این پلتفرم در هر هفته، میزبان مسابقات مختلفی است که می توانید با تیم خود به آن وارد شوید. اما قبل از آن نیاز است تا اقداماتی را به انجام برسانید از جمله: حداکثر سن بازیکنان (مثلا لیگ افراد زیر 30 سال)، لیگ بازیکنان یک منطقه ی خاص (مثلا قاره ی آسیا)، منحصر به فرد بودن کارت ها (مثلا لیگ افراد تازه کار) و افراد می توانند بر اساس عملکرد خود در این بازی، امتیاز کسب نمایند.
  8. ولیوبلز (Valuables): ولیوبلز، یک وب سایت بوده که در آن کاربران با توکنیزه کردن توئیت ها می توانند آن ها را به شکل یک دارایی NFT خرید و فروش نمایند. مدیرعامل شرکت توئیتر، جک دورسی، توانست توئیتی به قیمت 2.9 میلیون دلار در این پلتفرم به فروش برساند.
  9. ان بی ای تاپ شات (NBA Top Shot): در این بازار کارت های کلکسیونی دیجیتال که ویدئوها و فیلم هایی جذاب و به یاد ماندنی را از لیگ NBA نمایش می دهند، قرار گرفته است و در سال 2019 میلادی، Dapper Labs این پلتفرم را با مشارکت NBA راه اندازی نمود. کاربران این پلتفرم می توانند بسته های برتر این پلتفرم را در دوره ی به اصطلاح دراپ تهیه نمایند که قیمت آن از چند دلار تا چند هزار دلار متغیر می باشد. شماره سریال روی بسته ها دارای اهمیت بسیاری هستند و هرچه تعداد آن ها کم تر باشد، ارزش بیش تری خواهند داشت.
  10. اکسی اینفینیتی (Axie Infinity): در این بازار، شخصیت های کارتونی مربوط به بازی اکسی اینفینیتی موجود بوده و بدین شکل است که بازیکنان می توانند حیوانات خانگی دیجیتالی را با نام Axie پرورش داده و خرید و فروش نمایند.
  11. دسنترالند (Decentraland): این پلتفرم یک بازی بوده که در درون آن، زمین های مجازی و سایر اقلام درون بازی از جمله لباس و ... خرید و فروش می شود.

نحوه ی ثبت نام و انجام معاملات NFT

مراحل ثبت نام در یک بازار NFT می تواند از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متغیر بوده لکن نحوه ی ایجاد یک حساب کاربری و داشتن یک کیف پول متناسب با NFT مورد نظر و شارژ کیف پول ایجاد شده از جمله موارد مشترک برای شروع فعالیت در تمامی پلتفرم ها محسوب می گردد.

معمولا در هنگام خرید، قیمت NFT ها به شکلی ثابت و از طریق حراج بوده و همواره در نظر داشته باشید که قیمت پیشنهادی شما برای خرید یک NFT با احتساب کارمزد خرید باید در کیف پول شما موجود باشد. اگر تا پایان مدت زمان حراج، قیمت شما بالاترین قیمت پیشنهادی باشد، پلتفرم به صورت خودکار، مبلغ آن را از موجودی حساب شما کسر خواهد نمود.

برای فروش یک دارایی دیجیتالی غیرمثلی به شکل یک توکن NFT به ویژه که صاحب اثر، خود فرد بوده به مانند تابلوی نقاشی یا قطعه ی موسیقی متعلق به خود (خلق شده توسط شما)، باید در ابتدا قیمتی ثابت را برای آن در نظر گرفته و در پلتفرم مورد نظر خود بارگذاری نمایید. پس از تائید آن توسط پلتفرم، این دارایی برای فروش در لیست پلتفرم مدنظر قرار گرفته و اگر خریداری با قیمت پیشنهادی مورد تائید فروشنده قرار بگیرد، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار توسط پلتفرم صورت می پذیرد.

سخن آخر

دارایی های غیرمثلی به صورت توکن های NFT روز به روز تنوع بیش تری یافته و بر بستر اینترنت و شبکه ی محبوب بلاک چین متناظر با خود قرار می گیرند. این دارایی ها روز به روز میان کاربران ارزهای دیجیتالی محبوبیت بیش تری یافته، به نوعی که علاوه بر سرگرمی به نوعی کسب درآمد به ویژه برای قشر هنرمندان از جمله نقاشان، موزیسین ها و ... مبدل گردیده اند. بی شک در آینده شاهد پیشرفت بسیار زیادی در این حوزه و تاثیر شگفت آن بر زندگی انسان ها خواهیم بود.