آکادمی

یکشنبه, 14 آذر 1400 13:28

عوامل پذیرش جهانی بیت کوین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

بیت کوین Bitcoin، اولین رمزارز شناخته شده و مطرح در جهان بوده که به سرعت در بین عموم مردم، محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده و جایگزین ارزهای فیات سنتی به جهت سرمایه گذاری شده است. در این مقاله، قصد داریم به مزایای بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها پرداخته و بدانیم چه عواملی در پذیرش جهانی بیت کوین دخالت داشته است و دارای چه ویژگی هایی می باشد.

ویژگی های بیت کوین و مزایای استفاده از آن چیست؟

  1. غیرمتمرکز بودن و عدم دخالت دولت و یا سایر سازمان ها و نهادها در کنترل فعالیت ها و تراکنش های آن یعنی عدم متمرکز بودن این ارز دیجیتالی ویژه، سبب شده است تا استفاده و کاربرد آن در میان عموم مردم رایج گردد.
  2. امنیت بالای شبکه ی بلاک چین بیت کوین که قابلیت دست کاری و تغییرات در عملکرد آن را به کسی نداده و امکان دزدی، سرقت و کلاه برداری اطلاعات آن وجود ندارد. به همین جهت، عده ی بسیاری از افراد، استفاده از این ارز دیجیتالی و سرمایه گذاری در آن را به ارزهای فیات سنتی موجود، ترجیح می دهند.
  3. هزینه ی کارمزد پایین و سرعت تراکنش های بالا به نسبت ارزهای فیات سنتی موجود و انجام معاملات به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده بدون هیچ واسطه ای از جمله دلایل دیگر محبوبیت این ارز دیجیتالی در بین مردم شده است.
  4. شفافیت موجود در شبکه ی بلاک چین بیت کوین به گونه ای است که علاوه بر حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد، قابلیت دسترسی به آدرس عمومی کاربران را جهت انجام معاملات و پیگیری آن می دهد.
  5. عدم محدودیت زمانی و مکانی این ارز دیجیتالی، سبب می شود که کاربران بتوانند در هر ساعت از شبانه روز و بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی افراد، بلافاصله و به سرعت به انجام معاملات بپردازند.
  6. بیت کوین می تواند علاوه بر مبادله شدن با سایر ارزهای دیجیتالی، با ارزهای فیات سنتی نیز مبادله شده و حتی جایگزینی برای آن ها باشند که این خود سبب محبوبیت و کاربردهای بیش تر این ارز دیجیتالی در زندگی روزمره ی ما انسان ها خواهد بود.

عوامل پذیرش جهانی بیت کوین بر اساس چه معیارهایی است؟

  1. تقاضای جهانی که می تواند از جمله تاثیرگذارترین موارد بر روی پذیرش جهانی بیت کوین باشد. بیت کوین به مانند ارزهای فیات سنتی که بر اثر عوامل اقتصادی، قوانین دولتی و سایر عوامل تاثیرگذار بر روی آن، ارزش خود را از دست داده و یا دارای ارزش مندی و قیمت بالاتر می شوند، نیست بلکه تحت تاثیر عوامل موثر بر میزان عرضه و تقاضا، ارزش آن پایین رفته و یا افزایش می یابد. اگر میزان تقاضا در بازار رمزارزها برای ارز دیجیتالی بیت کوین افزایش یابد، ارزش آن نیز بالاتر رفته و قیمت آن افزایش می یابد و برعکس با کاهش میزان تقاضا و افزایش میزان عرضه ی بیت کوین، قیمت بیت کوین ریزش شدیدی خواهد داشت.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین می توان عنوان کرد که مثلا اگر مقادیر بسیار زیادی از بیت کوین توسط افراد بزرگ و قدرتمند و یا نهاد خاصی خریداری شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین محدود بودن موجودی بیت کوین نیز سبب کاهش عرضه ی آن می گردد که این کاهش عرضه می تواند سبب افزایش تقاضا و قیمت بیت کوین باشد. با کاهش هزینه ی استخراج بیت کوین نیز، تقاضای دریافت آن بیش تر شده که این خود باز هم سبب افزایش قیمت آن می گردد. میزان کارمزد استخراج یا همان کارمزد ماینرها نیز بر پذیرش جهانی بیت کوین موثر است.

  1. مزیت های ذکر شده در قسمت ابتدایی مقاله نیز سبب افزایش رضایت افراد و سرمایه گذاران گردیده که این مورد نیز سبب افزایش تقاضا در میان افراد می گردد. علاوه بر مزیت های ذکر شده در بالا باید بدانید که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری بلاک چین، روز به روز بر این مزیت ها اضافه خواهد شد و سبب می گردد افراد بیش تری به جهت استفاده در زندگی روزمره به ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین روی بیاورند. در نتیجه جهان آماده ی پذیرش برای این ارز دیجیتالی ویژه و نظایر آن خواهد بود.
  2. تغییر نگرش دولت ها: زمانی که برای نخستین بار، استفاده از ارزهای دیجیتالی در بین مردم رایج گردید، دولت ها مقاومت شدیدی در برابر پذیرش آن از خود بروز می دادند زیرا این ارز دیجیتالی به صورت غیرمتمرکز بود که هیچ دولت، نهاد و یا موسسه ای امکان دخالت، کنترل و نظارت بر انجام فعالیت ها و تراکنش های آن نداشت. لکن با افزایش تقاضای جامعه به استفاده از ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، کم کم برخی دولت ها مواضع سرسختانه ی خود را از آن برداشته و با وضع قوانینی درصدد کاهش کلاه برداری ها و جلوگیری از هک شدن ارزهای دیجیتالی توسط هکرها شدند. از جمله کشورهای حامی ارزهای دیجیتالی می توان به آمریکا، ژاپن، کانادا و استرالیا اشاره نمود.
  3. در کشور ایران نیز، استخراج بیت کوین به صورت گسترده در حال انجام است لکن دولت هنوز موافقت خود را برای دادن مجوز به استفاده از این ارز دیجیتالی اعلام ننموده است. لکن به جهت تحریم های موجود در داخل ایران، اهمیت پذیرش جهانی بیت کوین گسترده تر و آشکارتر می گردد. کشورهایی همچون چین از جمله سرسخت ترین مخالفان ارزهای دیجیتالی محسوب می شوند زیرا که این کشور درصدد ایجاد ارز الکترونیکی مخصوص به خود بوده تا بتواند بر روی دارایی های دیجیتالی و غیردیجیتالی مردم، نظارت و کنترل داشته باشد. به عبارتی غیرمتمرکز بودن بیت کوین برای دولت چین به جهت عدم قابلیت نظارت و کنترل بر دارایی های مردم می تواند باشد.
  4. تاثیرگذاری رسانه ها و افراد سرشناس بر روی پذیرش جهانی بیت کوین و سایر رمزارزها بسیار موثر می باشد. هنگامی که یک فرد مطرح و تاثیرگذار در جامعه و حتی یک خبر در نشریه یا رسانه ای معروف هرچند درست و یا کذب محض باشد، می تواند بر روی نظرات عموم مردم و جامعه تاثیر مثبت و حتی منفی داشته باشد. برای مثال ایلان ماسک، یکی از مطرح ترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه ی ارزهای دیجیتال محسوب می شود. او بزرگ ترین شرکت انتقال پول اینترنتی یعنی پی پال را تاسیس نموده و در درگاه های پرداخت آن، پرداخت توسط بیت کوین را نیز مقدور ساخته است. این مورد در جلب توجه مردم به ارزهای دیجیتالی کمک بسیار زیادی کرده است. جک دورسی و تیم دریپر و سایر افراد مطرح بی شمار دیگری نیز با نظرات خود در جلب توجه عموم مردم و محبوبیت جهانی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، تاثیر به سزایی گذاشته و سبب پذیرش جهانی بیت کوین شده اند.
  5. ضعف موجود در سیستم های سنتی از جمله سرعت پایین تراکنش ها، کارمزدهای بیش تر، محدودیت زمانی و مکانی، تحت تاثیر قرار گرفتن از قوانین دولتی، تحریم ها و سایر موارد تاثیرگذار دیگر، امنیت پایین آن که در شبکه ی بلاک چین بیت کوین، این ایرادها رفع و برطرف شده است، سبب گردیده تا افراد بیش تری به سمت این ارز دیجیتالی رفته و مورد پذیرش جهانی بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر گردد.

معایب بیت کوین چیست؟

*هنوز بسیاری از دولت ها به جهت سیستم غیرمتمرکز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در استفاده از آن احساس خطر کرده و همین امر سبب شده است که میزان پذیرش بیت کوین در بسیاری از جوامع با کندی صورت بگیرد. پس شاید غیرمتمرکز بودن یک ایراد نبوده لکن برای برخی دولت ها مسئله ساز شده است.

*برخی افراد هستند که از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به سبب انجام فعالیت های غیرمجاز و پول شویی استفاده نموده که این خود سبب کاهش اعتماد دولت ها به استفاده و ندادن مجوز به این ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین می شود.

*با وجود امنیت بالای شبکه، هکرها می توانند از بی دقتی کاربران سوء استفاده کرده و به هک کردن کیف پول های نرم افزاری آن ها بپردازند. از این رو استفاده از کیف پول های سخت افزاری دارای امنیت بسیار بالاتری می باشد که در مقاله ای جداگانه به طور مفصل درباره ی آن ها شرح داده شده است.

*به علت عدم برگشت پذیری معاملات ارزهای دیجیتالی، امکان برگشت بیت کوین های از دست رفته ی ناشی از خطای انسانی وجود نداشته و کوچک ترین اشتباه کاربران سبب از دست رفتن حتی کل سرمایه ی آن ها خواهد شد.

*ریسک بسیار بالا به جهت وجود بازاری پرنوسان سبب شده که افرادی که روحیه ی ریسک پذیری بالایی نداشته، از آن استفاده نکرده و وارد دنیای ارزهای دیجیتال نمی شوند.

*با وجود سرعت بسیار بالای تراکنش ها در مقایسه با ارزهای سنتی موجود، ارزهای دیجیتالی جدیدتری وجود داشته که دارای سرعت تراکنش بالاتر و کارمزد پایین تر، نسبت به بیت کوین باشند.

*مصرف انرژی برق بسیار بالا به جهت استخراج بیت کوین توسط ماینرها از جمله معایب دیگر این ارز دیجیتالی محسوب می شود.

سخن پایانی

پذیرش جهانی بیت کوین سبب افزایش تقاضای این ارز دیجیتالی شده که اگر این عوامل کاهش یافته و یا به طور کل از بین بروند، سبب کاهش قیمت بیت کوین و حتی نابودی آن شده که سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در آن، بی انگیزه و بی میل می نماید. پس به جهت حفظ بقای یک رمزارز به مانند بیت کوین، عوامل پذیرش جهانی آن، باید تقویت شده و افزایش یابد تا ارزش آن کاهش نیافته و سرمایه گذاری در آن تداوم یابد.