آکادمی

سه شنبه, 16 آذر 1400 13:39

شغل های مبتنی بر فناوری بلاک چین

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

در جهان امروز و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، کسب و کارها نیز دچار تحول بسیاری گردیده و مشاغل ویژه ای در دنیای مجازی شکل گرفته است. از جمله ی این مشاغل می توان در حوزه ی بلاک چین اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم به معرفی شغل های جذاب و خاص در حوزه ی بلاک چین پرداخته و با آن ها آشنایی پیدا کنیم لکن در ابتدا به شرح مختصری از فناوری بلاک چین می پردازیم.

بلاک چین چیست و نحوه ی کار با آن چگونه است؟

بلاک چین، یک سیستم پیشرفته و نوپا می باشد که از زنجیره ای متشکل از بلاک ها ساخته شده است. درون هر بلاک، داده ها و اطلاعات ذخیره شده ی ارزهای دیجیتالی یا همان رمزارزها قرار می گیرد. بلاک های هر بلاک چین دارای ظرفیت محدودی بوده و چنانچه حجم اطلاعات ورودی از ظرفیت یک بلاک بیش تر باشد، بلاک جدیدی ایجاد شده و این اطلاعات را در خود ثبت می نماید. بدین ترتیب با در کنار هم قرار گرفتن بلاک ها به صورت متوالی، زنجیره ای از بلاک ها ایجاد شده که به این جهت، آن را بلاک چین نام نهاده اند. اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین، بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می شود و به همین جهت، امکان تقلب و دستکاری در اطلاعات بلاک چین وجود نداشته و امکان تقلب را در آن کاهش می دهد. شبکه ی بلاک چین دارای امنیت بسیار بالایی بوده و احتمال هک شدن اطلاعات و جعل آن ها وجود ندارد. یک قابلیت در بلاک چین با نام تابع هش وجود داشته، بدین ترتیب که هر بلاک دارای یک هش برای خود و تابع هش بلاک قبلی می باشد. بدین ترتیب با اعمال تغییر در یک بلاک، سایر بلاک ها نیز دچار تغییر شده و کل زنجیره نامعتبر می شود که همین امر، امکان دستکاری افراد در اطلاعات ذخیره شده در بلاک ها را امکان پذیر نخواهد کرد.

معرفی مشاغل موجود در حوزه ی بلاک چین

*توسعه دهنده ی بلاک چین: یک توسعه دهنده ی بلاک چین که برخی آن را مهندس بلاک چین نیز می نامند در فرآیند توسعه ی زیرساخت های لازم برای گسترش این فناوری و یا توسعه ی نرم افزاری بلاک چین، گام بر می دارند. پس همان طور که می بینید، دو شاخه ی مهم در توسعه ی بلاک چین ها وجود دارد که نیازمند جذب افراد متخصص در آن می باشد. در ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه ی این فناوری، توسعه دهندگان کمک می کنند تا سایر مولفه هایی که برای تشکیل نیازمند زیر ساخت یا سنگ بنایی اصولی باشند، رشد نمایند. توسعه دهندگان نرم افزاری نیز به ایجاد و طراحی وب تا توسعه و ساخت برنامه های غیرمتمرکز و وب محور در زمینه ی بلاک چین می پردازند. در کسب و کارهای کوچک تر مبتنی بر بلاک چین، یک توسعه دهنده می تواند هر دوی این وظایف را با هم پیش ببرد. افرادی که می خواهند یک توسعه دهنده باشند باید دارای طرز تفکری خاص باشند. این افراد باید بتوانند از الگوهای نامتعارفی که هکرها از آن استفاده می کنند و ذهنی خلاقانه برخوردار بوده تا بتوانند برای پیاده سازی یک زیرساخت قدرتمند اقدام نمایند. این افراد باید روحیه ی کار تیمی را داشته تا بتوانند در مواقع مورد نیاز با اعضای تیم خود هماهنگ شده تا مشکلات را برطرف نمایند. یک توسعه دهنده ی خوب باید زبان های برنامه نویسی را بلد باشد و درک درستی از نحوه ی کار این شبکه داشته باشد.

*مدیر پروژه ی بلاک چین: یکی دیگر از شغل های مهم در زمینه ی بلاک چین، شغل مدیر پروژه ی این شبکه بوده که باید بخش های تجاری خاص یک سازمان که نیازمند فعالیت در این شبکه می باشند را به توسعه دهندگان بلاک چین معرفی کرده تا آن ها بتوانند برای انجام آن، زیرساخت های مناسب را پیاده سازی نمایند. این افراد باید درک بالایی از مفهوم بلاک چین داشته و توانایی تحلیل نیازمندی های فعالیت های شرکت و ایجاد ارتباط با افراد غیر فنی در سازمان و داشتن توانایی های یک مدیر پروژه ی سنتی در هر صنعتی را داشته باشند.

*طراح بلاک چین: با توجه به گسترش بلاک چین در صنایع مختلف، افراد بسیاری هستند که در فکر صرفه جویی در هزینه ها و کارایی بیش تر با استفاده از این فناوری می باشند. طراحان بلاک چین به بررسی و طراحی راه کارهای یک شبکه ی بلاک چینی پرداخته به گونه ای که در عین جذابیت، مورد اعتماد و اطمینان کاربران قرار گیرد. این افراد به عنوان نمایندگان شرکت و معرفی کننده ی شرکت به مشتریان می باشند.

*مهندس کیفیت بلاک چین: مهندسین کنترل کیفی بلاک چین، همان طور که از نامش مشخص است، مسئول کنترل کیفیت در تمامی زمینه ها در شبکه ی بلاک چین، قبل از توسعه ی آن می باشند. آن ها مسئول تست چارچوب های شبکه ی بلاک چین بوده و استانداردهای تست QA را توسعه می بخشند.

*مدیر محصول بلاک چین: این شغل برای محصولات خاص در هر شرکت با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشد و یکی دیگر از شغل های مهم و جذاب در زمینه ی بلاک چین است. پیش زمینه ی تحصیلی در شرکت های مختلف برای این افراد متفاوت است لکن به طور کلی داوطلبان مفید در انجام این کار باید دارای مدرک در زمینه ی فناوری یا مدیریت حوزه های مرتبط با شرکت باشند.

*مدیر تحلیل گر روابط عمومی بلاک چین: افراد شاغل در این زمینه باید تجربه و سوابق کار در زمینه ی رسانه و ارتباطات، روابط عمومی و یا روزنامه نگاری و همچنین درک عمیق و درستی از مفهوم بلاک چین و مسائل مرتبط با آن را داشته باشند. مدیر تحلیل گر روابط عمومی در راس ارتباطات رسانه ای شرکت قرار می گیرد و به تثبیت موقعیت شرکت و فناوری بلاک چین آن در صنعت و بازار منجر می گردد.

*وکیل یا مشاور حقوقی بلاک چین: از دیگر شغل های جذاب و مهم در زمینه ی بلاک چین، شغل وکیل یا مشاور حقوقی می باشد. زیرا شرکت ها می توانند به جهت نحوه ی مدیریت مسائل و امور مالی شرکت و یا هویت مشتری های خود و دیگر مسائل رو در روی خود با مشکلاتی حقوقی همراه شده و نیازمند فردی متخصص در زمینه ی حقوقی بلاک چین ها خواهند بود. افراد متقاضی برای این شغل باید دارای مدرک حقوق و صلاحیت اجرایی بوده و تجربه ی کافی در این زمینه داشته باشند.

*تحلیل گر ریسک بلاک چین: افرادی در شرکت ها به عنوان تحلیل گر باید بتوانند به حصول اطمینان از پیروی قوانین ایالتی و محلی در شرکت پرداخته و دارای درک عمیقی از تحلیل داده ها، تهیه ی مستندات، برنامه نویسی و فعالیت های توسعه باشند.

*مهندس نرم افزار نهایی: افرادی که دارای مدرک علوم کامپیوتر بوده و تجربه ی کاری در وب سایت و طراحی کامپیوتر و برنامه نویسی دارند در به دست آوردن این شغل موفق خواهند بود.

*شغل های غیرتخصصی یا کارآموزی: این سطح از مشاغل می تواند شامل توسعه ی پروژه های آزمایشی بلاک چین شود. زیرا بسیاری از شرکت ها فقط در مرحله ی آزمایشی راه کارهای فناوری دفتر کل توزیع شده می باشند. داشتن برخی مهارت های تکنیکی از جمله C++، Java و ... می تواند سبب موفقیت علاقه مندان به فعالیت در این زمینه شود.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری نوپای بلاک چین، روز به روز بازار کار و فرصت های شغلی در این زمینه نیز گسترش می یابد. می توانیم در آینده ای نه چندان دور، شاهد افزایش میزان تقاضای بالای کار در این زمینه باشیم. در این مقاله سعی نمودیم با معرفی برخی از شغل های موجود مبتنی بر شبکه ی بلاک چین، علاقه مندان به انجام فعالیت در آن را آگاه نماییم.