آکادمی

پنج شنبه, 16 دی 1400 07:15

استیکینگ NFT چیست و چگونه انجام می‌شود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

استیک کردن NFT روش جدیدی برای کسب درآمد ثابت در دنیای کریپتو است. با این روش، اشخاصی که NFT دارند توکن‌های خودشان را در پلتفرم‌های DeFi قفل می‌کنند تا پاداش دریافت کنند. همه این کارها بدون نیاز به فروختن توکن‌های NFT انجام می‌شوند.

مثل کشت سود DeFi، استیکینگ NFT هم برای پاداش دادن به کاربران از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند با قفل کردن NFT بر اساس تعداد توکن‌های استیک شده و درصد بازده سالیانه (APY)، پاداش به دست آورند.

از نظر فردی، استیک کردن NFT می‌تواند برای سرمایه گذاران مفید باشد چون به این ترتیب موجودی در گردش NFT به طور کلی کاهش پیدا می‌کند. اما در مجموع و به صورت کلی استیک کردن NFT کاربردهای جدیدی برای این توکن‌ها فراهم می‌کند که بسیار فراتر از جمع آوری آثار هنری است.

مقدمه

وقتی از NFT صحبت می‌شود، اکثر کاربران آنها را به عنوان بازنمایی آثار هنری و آیتم‌هایی می‌دانند که به مرور زمان می‌تواند ارزش آنها افزایش پیدا کند. بعضی پروژه‌های NFT سهمی از درآمدشان را با جامعه کاربران NFT خودشان سهیم می‌شوند. معمولاً این کار از طریق فروش در بازار ثانویه و مزایا و حق امتیاز انجام می‌شود.

اما با رشد و توسعه بازار NFT، توسعه دهندگان، هنرمندان و کلکسیون سازها به دنبال کاربردهای جدیدی برای NFTهای خودشان هستند. یکی از جدیدترین این کاربردها، استفاده از توکن‌های تعویض ناپذیر به عنوان توکنی کاربردی در پلتفرم‌های استیکینگ است. مثلاً در بعضی از متاورس‌های گیمینگ، کلکسیون داران NFT می‌توانند توکن‌های خودشان را استیک کنند تا قابلیت‌های شخصیت خودشان را در بازی ارتقاء دهند و پاداش به دست آورند.

استیک کردن NFT چیست و چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که از نام این فرایند مشخص است، استیک کردن NFT به قفل کردن توکن‌های تعویض ناپذیر در یک پلتفرم یا پروتکل برای به دست آوردن پاداش استیکینگ و مزایای دیگر گفته می‌شود. این کار به دارندگان NFT امکان می‌دهد که یک درآمد ثابت کسب کنند و در عین حال مالکیت توکن‌های NFT خودشان را حفظ کنند.

گرچه استیک کردن NFT هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما شبیه سایر مفاهیم کشت سود DeFi کار می‌کند. می‌توانید با قفل کردن توکن‌های تعویض ناپذیر در یک پلتفرم، بسته به درصد بازده سالیانه (APY)، مدت زمان استیک کردن و تعداد توکن‌های استیک شده، سود کسب کنید.

به دلیل ماهیت منحصربفرد توکن‌های تعویض ناپذیر، سرمایه گذاران و کلکسیون سازها معمولاً ترجیح می‌دهند که این توکن‌ها را نگه دارند یا با سود بفروشند. استیک کردن NFT یک فرصت جدید برای این افراد فراهم می‌کند تا بتوانند از این دارایی خودشان کسب درآمد کنند و همین اقدام باعث جذب افراد بیشتر به این بازار و افزایش حجم تقاضا برای NFTهای قابل استیک می‌شود.

استیک کردن NFT هم شبیه به استیک کردن بیت‌کوین و اتر است. کافیست یک والت ارز دیجیتال حاوی این توکن‌ها داشته باشید اما هر NFT را نمی‌توان استیک کرد. الزامات استیک کردن برای هر پروژه ای متفاوت است به همین دلیل بهتر است پیش از تهیه NFT، شرایط پروژه مورد نظر را بررسی کنید.

چگونه می‌توان توکن‌های تعویض ناپذیر را استیک کرد؟

در حال حاضر اکثر فرصت‌های استیکینگ NFT مربوط به بازی‌هایی به سبک "بازی برای درآمدزایی" هستند. MOBOX و Zookeeper دو نمونه از چنین بازی‌هایی هستند. بعضی پروژه‌ها هم در حال پیاده سازی این قابلیت در پلتفرم‌های خودشان هستند مثل Doge Capital و پلتفرم فن توکن بایننس.

MOBOX (MBOX)

MOBOX از جمله متاورس‌های گیمینگ به سبک بازی و درآمدزایی است که کشت سود DeFi را با توکن‌های تعویض ناپذیر ترکیب می‌کند. این پلتفرم که بر اساس بایننس اسمارت چین ساخته شده، به بازیکنان امکان می‌دهد توکن‌های تعویض ناپذیر را استیک کنند تا توکن بومی این پلتفرم یعنی MBOX را به دست آورند.

متاورس MOBOX، MOMOverse و توکن‌های تعویض ناپذیر آن MOMO نام دارند. می‌توانید در بازار NFT این پلتفرم توکن‌های MOMO را تولید کرده یا بخرید. هر MOMO خصوصیات متفاوت و یک قدرت هش تصادفی دارد. می‌توانید با استیک کردن MOMOها توکن حاکمیتی این پلتفرم یعنی MBOX را فارم کنید. هر چقدر توکن بیشتری جمع کنید، می‌توانید هر روز پاداش MBOX بیشتری به دست آورید.

می توان این توکن‌های تعویض ناپذیر را در پلتفرم‌های همکار دیگر MOBOX هم استفاده کرد و می‌توان توکن‌های تعویض ناپذیر پروژه‌های همکار را هم در MOBOX استفاده کرد. مثلاً می‌توانید از NFTهای استیک شده پنکیک سواپ خودتان در MOMOverse استفاده کنید بدون اینکه نیاز به خارج کردن آنها از حالت استیک داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید وارد نبردهای تیمی شده و پاداش استیکینگ CAKE را در پنکیک سواپ به دست آورده و همزمان از آنها در بازی‌های MOBOX برای کسب پاداش MBOX استفاده کنید.

Zookeeper (ZOO)

Zookeeper یک اپلیکیشن غیرمتمرکز کشت سود به سبک بازی گونه است. این پلتفرم امکان استیک کردن NFT در استخرهای نقدینگی را فراهم می‌کند. همه استخرهای نقدینگی در Zookeeper امکان فارمینگ دوگانه را دارند یعنی می‌توانید توکن کاربردی ZOO و توکن WSLP را به عنوان پاداش به دست آورید.

می توانید برای افزایش بازده سالیانه، توکن‌های خودتان را برای دوره ای مشخص تا 180 روز قفل کنید. همچنین می‌توانید برای به حداکثر رساندن پاداش و کاهش دوره قفل شدن WSLP توکن‌های تعویض ناپذیری به اسم ZooBooster را استیک کنید. این توکن‌ها یکسری کارت NFT هستند که می‌توان آنها را از صندوقچه‌های طلایی که در بازی قابل خرید هستند یا از طریق خرید در اپلیکیشن غیرمتمرکز یا استیک کردن توکن‌های ZOO به دست آورد.

پلتفرم فن توکن بایننس

بایننس اولین اکسچنجی است که سرویس شارژ NFT را راه اندازی کرده است. توکن داران می‌توانند در پلتفرم فن توکن بایننس، NFT تیم محبوبشان را شارژ کنند تا پاداش جمع آوری کنند. فن توکن‌های بایننس توکن‌هایی کاربردی هستند که توسط باشگاه‌های ورزشی عرضه می‌شوند.

فن توکن‌های بایننس به طرفداران باشگاه‌های ورزشی امکان می‌دهند که به امتیازات و محصولاتی اختصاصی مثل تخفیف ویژه بلیط، حق رأی و تصمیم گیری درباره مسائل باشگاه و کالاهای اختصاصی دسترسی پیدا کنند.

NFT PowerStation یک قابلیت بازی گونه سازی جدید در پلتفرم فن توکن بایننس است. طرفداران تیم‌ها می‌توانند با شارژ کردن NFTها در NFT PowerStation تیم محبوبشان امتیاز خودشان را افزایش داده و پاداش‌هایی اختصاصی در پلتفرم فن توکن بایننس به دست آورند. هر چقدر این NFTها برای مدت بیشتری شارژ شوند، پاداشی که به کاربر تعلق می‌گیرد بیشتر خواهد بود.

صحبت‌های پایانی

استیک کردن NFT به کاربران امکان می‌دهد از توکن‌های تعویض ناپذیری که در اختیار دارند درآمد کسب کنند. در عین حال این قابلیت کاربردهای جدیدی برای توکن‌های تعویض ناپذیر ایجاد می‌کند که قبلاً هیچ وقت به آنها فکر نشده بود. شاید قضاوت در این زمینه خیلی زود باشد اما به احتمال زیاد به زودی شاهد ایجاد فرصت‌های جدیدی برای استیکینگ NFT خواهیم بود. نه تنها برای کلکسیون سازهای NFT بلکه در صنعت بازی برای درآمدزایی و سایر حوزه‌هایی که از تکنولوژی بلاک‌چین قدرت می‌گیرند.