آکادمی

یکشنبه, 17 بهمن 1400 02:01

دلیل بالا بودن قیمت NFT میمون‌های کسل چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اوایل این ماه، مالک توکن تعویض ناپذیر شماره 3547 (Maxnaut) از مجموعه میمون‌های کسل به اشتباه قیمت این توکن را به جای 75 اتر، 0.75 اتر ثبت کرد. این کار باعث شد که این توکن به قیمت 250 هزار دلار کمتر از نرخ واقعی به فروش برسد. به محض مشاهده چنین نرخی، یک نفر بلافاصله این توکن را خریده و کارمزد 8 اتری را برای اجرای این تراکنش پرداخت کرد.

این ضرر ایجاد شده برای Maxnaut توجه چشمگیر رسانه‌ها را به خود جلب کرد و بسیاری از سایت‌ها این خبر را پوشش دادند. اما قبل از این اتفاق هم توکن‌های تعویض ناپذیر میمون‌های کسل به شهرت زیادی رسیده بودند. این پروژه آوریل 2021 رونمایی شده و ظرف 12 ساعت کل توکن‌های آن به فروش رسید. گران ترین NFT میمون‌های کسل (شماره 8817) به قیمت 3.4 میلیون دلار فروخته شد. ارزش و محبوبیت NFTهای میمون‌های کسل با کریپتوپانکز (که جزء گران ترین NFTهای به فروش رسیده تا به امروز هستند) قابل قیاس است. محبوبیت این توکن‌ها منجر به ایجاد یک سوال مهم شده: چرا این توکن‌های تعویض ناپذیر تا این حد گران هستند و چه چیزی باعث ارزشمندی آنها شده است. برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

منحصربفرد بودن

مثل کریپتوپانکز، میمون‌های کسل هم یک مجموعه آیتم کمیاب متشکل از 10 هزار آواتار دیجیتال هستند. هر میمون ترکیبی منحصربفرد از 170 خصوصیت مختلف را دارد از جمله حالت بیان، پوشش سر، لباس و غیره. گرچه هر میمون با بقیه تفاوت دارد اما بعضی از آنها کمیاب تر از دیگران هستند. در واقع بعضی از خصیصه‌ها مثل چشم لیزری و موی طلایی به قدری کمیاب هستند که کمتر از یک درصد میمون‌ها این خصوصیات را دارند. همین مسئله باعث افزایش قیمت چنین میمون‌هایی می‌شود.

همه این میمون‌های کسل در ابتدا با نرخ حداکثر 0.8 اتر برای فروش ثبت شدند که ظرف 12 ساعت همه آنها به فروش رسید. امروز حداقل قیمت این میمون‌ها 68.5 اتر است.

مزایای عضویت در باشگاه Yacht

Bored Apes’ yacht club

خرید هر میمون کسل شامل عضویت در باشگاه Yacht هم می‌شود. با عضویت در این باشگاه به رویدادهای خاص آن دسترسی خواهید داشت. همچنین امکان دسترسی به یک سرور دیکسورد خاص و یک منطقه دیجیتال خصوصی موسوم به The Bathroom را هم پیدا می‌کنید که می‌توانید از آن به عنوان محلی برای نقاشی استفاده کنید. کاربرانی که توکن میمون‌های کسل را دارند حق تجاری توکن‌های خودشان را هم در اختیار دارند یعنی علاوه بر امکان فروش این توکن‌ها به قیمت بالاتر، می‌توانند محصولات مختلفی را بر اساس آنها طراحی کرده و بفروشند.

با داشتن این توکن‌ها عضو باشگاهی می‌شوید که چهره‌های سرشناس مختلفی مثل جیمی فالن، پست مالن، مارک کوبان و شکیل اونیل عضو آن هستند. البته تعاملات اعضای این باشگاه محدود به اینترنت نیست و مثلاً در نوامبر 2021 یک مهمانی واقعی در قایقی در ساحل منهتن برگزار کردند.

محتوای انحصاری

یکی دیگر از خصوصیات توکن‌های تعویض ناپذیر میمون‌های کسل دسترسی به محتوای انحصاری است. در وبسایت این پروژه یک نقشه راه جامع درباره چگونگی رسیدن به سهمیه‌های فروش مختلف آن وجود دارد. یکی از آیتم‌هایی که به صورت انحصاری برای اعضای این پروژه در نظر گرفته شده، پنج میمون مخصوص است که در طرح فروش عمومی آن عرضه نشدند.

یکی دیگر از این آیتم‌های اختصاصی، امکان تولید یک NFT اختصاصی بود که ژوئن امسال در اختیار اعضای این باشگاه قرار گرفت و منجر به تولد باشگاه Bored Ape Kennel شد که توانست از فروش این توکن‌ها 1 میلیون دلار برای پناهگاه‌های حیوان کمک جمع آوری کند.

توسعه دهندگان این پروژه همواره در حالت خلاقیت و نوآوری برای حفظ جذابیت آن هستند. آنها 20 هزار میمون جهش یافته تولید کردند که 10 هزار عدد از آنها برای مالکان میمون‌های کسل رزرو شد و مابقی برای جذب اعضای جدید در نظر گرفته شد. مالکان فعلی میمون‌های کسل باید NFT میمون خودشان را با یک NFT سرم خاص ترکیب کنند تا میمون‌های جهش یافته تولید کنند. هر سرم (M1, M2, M3) برای دارندگان خاصی از توکن‌های تعویض ناپذیر در نظر گرفته شده و می‌توانند میمون‌های جهش یافته متفاوتی تولید کنند. سرم M3 جهش یافته ترین میمون‌ها را تولید می‌کند.

در مجموع، عوامل ذکر شده باعث ایجاد جامعه ای پرشور شده که همین مسئله دلیل اصلی قیمت بالا و محبوبیت میمون‌های کسل است. اعضای این جامعه علاوه بر دسترسی به آیتم‌های اختصاصی می‌توانند بین خودشان تعامل برقرار کنند. با توجه به این موضوع و قابلیت عضویت در یک اجتماع اختصاصی، جای تعجب نیست که حالا همه جذب این توکن‌ها شده اند.