آکادمی

چهارشنبه, 06 مهر 1401 17:37

چگونه با NFT درآمد کسب کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • روش‌های مختلفی برای درآمدزایی با استفاده از توکن‌های تعویض ناپذیر وجود دارد.
  • با استیک کردن این توکن‌ها می‌توانید آنها را نگه دارید و بدون نیاز به فروش، با آنها درآمد ایجاد کنید.
  • می‌توانید توکن‌های تعویض ناپذیر را به گیمرها اجاره بدهید تا از آنها در بازی‌های بلاک‌چینی استفاده کنند.
  • اگر سازنده NFT هستید هم می‌توانید با استفاده از حق امتیاز این توکن‌ها به درآمد خوبی برسید.

شاید تعجب کنید از اینکه راه‌های مختلفی برای درآمدزایی با توکن‌های تعویض ناپذیر وجود دارد - روش‌هایی که به تلاش کمی نیاز دارند. در این مطلب شما را با روش‌های مختلف کسب درآمد از توکن‌های تعویض ناپذیر آشنا می‌کنیم.

توکن‌های تعویض ناپذیر جزء موضوعات پرطرفدار در دنیای ارزهای دیجیتال هستند. به خصوص سال 2021 سال توکن‌های تعویض ناپذیر نامیده شد چون عده زیادی در سطح جهان با این توکن‌ها آشنا شده و از آنها استفاده کردند.

طبق گزارشی که توسط Business Research Insights منتشر شد، ارزش بازار توکن‌های تعویض ناپذیر در سال 2021 به 15.53 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال 2028 به 73.90 میلیارد دلار برسد. گزارشات مشابه دیگر هم رشد سریع بازار NFT را تأیید می‌کنند. هنرمندان دیجیتال هم در حال تبدیل شدن به خالق NFT هستند و از این بازار رو به رشد برای کسب درآمد از هنرهای خودشان استفاده می‌کنند.

اما بر خلاف ارزهای دیجیتال ملموس با قابلیت نقد شوندگی زیاد که عامل اصلی رونق اکوسیستم دیفای هستند و فرصت‌های مختلفی برای درآمدزایی ایجاد می‌کنند، روش‌های کسب درآمد از توکن‌های تعویض ناپذیر غیر از فروش آنها چندان شناخته شده نیستند.

به همین دلیل این مقاله را برای آشنایی شما با روش‌های کسب درآمد از این توکن‌ها آماده کردیم.

بهترین روش‌های کسب درآمد از توکن‌های تعویض ناپذیر

مفهوم کسب درآمد ثابت از ارزهای دیجیتال در صنعت کریپتو بسیار پرطرفدار است به خصوص بین مالکان دارایی‌های دیجیتال چون با این روش می‌توانند با کمترین تلاش، از دارایی‌های خودشان درآمدزایی کنند و قطعاً کمتر کسی چنین پیشنهادی را رد می‌کند.

استراتژی‌هایی مثل استیکینگ، ماینینگ نقدینگی و غیره همگی جزء روش‌های محبوب کسب درآمد از کوین‌ها و توکن‌ها هستند که می‌توان بعضی از آنها را برای توکن‌های تعویض ناپذیر هم استفاده کرد.

با ما همراه باشید تا با بهترین روش‌های کسب درآمد از توکن‌های تعویض ناپذیر با کمترین تلاش آشنا شوید.

1. استیک کردن توکن‌های تعویض ناپذیر

گرچه استیک کردن ارزهای دیجیتال مفهومی شناخته شده است اما ممکن است استیک کردن توکن‌های تعویض ناپذیر برای شما تازگی داشته باشد. واقعیت این است که استیک کردن این توکن‌ها مثل استیک کردن ارزهای دیجیتال است و با این روش می‌توانید بدون فروختن توکن‌های خودتان از آنها درآمد کسب کنید.

چگونه توکن‌های تعویض ناپذیر را استیک کنیم؟

برای استیک کردن باید توکن‌های تعویض ناپذیر خودتان را در یک استخر نقدینگی یا شبکه بلاک‌چین استیک کنید که باعث می‌شود این توکن‌ها برای یک حداقل زمان مشخص، در پروتکل شبکه مورد نظر قفل شوند. این فرایند به افزایش امنیت شبکه و پردازش سریع تراکنش‌ها کمک می‌کند.

در قبال انجام این کار، شما پاداش استیکینگ را به صورت توکن دریافت می‌کنید که می‌توانید این توکن‌های پاداش را خرید و فروش کنید یا به ارز دلخواهتان تبدیل کنید. تنها کاری که نمی‌توانید انجام دهید، جابجایی یا فروش NFTها در مدت زمان استیک شدن است.

مقدار پاداش استیکینگ در هر پلتفرمی متفاوت است و بستگی به عوامل مختلف مثل میزان کمیاب بودن NFT مورد نظر دارد که هر چقدر کمیاب تر باشد، پاداش استیکینگ بیشتر خواهد بود.

توکن‌های تعویض ناپذیر را کجا استیک کنیم؟

بیشتر راهکارهای استیکینگ در متاورس و پلتفرم‌های P2E مثل سندباکس، اکسی اینفینیتی و دیسنترالند وجود دارند؛ همچنین یکسری از پلتفرم‌های دیفای مثل StakeDAO. در این پلتفرم‌ها می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتالی که در کنترل دارید، پورتفولیوی خودتان را گسترش دهید و پاداش استیکینگ به دست آورید.

در پلتفرم‌هایی مثل NFTX هم امکان استیک کردن توکن‌های تعویض ناپذیر در یک والت (Vault) یا بازار یک کالکشن خاص وجود دارد که پس از استیک کردن توکن‌های تعویض ناپذیر در آنها، یک توکن ERC-20 دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را در پلتفرم‌های دیگر خرج کنید. همچنین با این کار پاداش‌های مشخص شده توسط خود پلتفرم را هم به دست می‌آورید.

لازم به ذکر است که در NFTX ممکن است همان توکن ERC-720 که وارد سیستم کرده اید را دریافت نکنید - مثلاً در inventory staking که می‌توانید در آن NFT خودتان را استیک کنید تا وارد یک بازار موقت شود، ممکن است یک کاربر دیگر توکن 720 را شما را بخرد. بنابراین کاربرد چنین پروتکل‌هایی این نیست که NFTهای گران قیمت خودتان را در آنها استیک کنید چون ممکن است همان توکن به شما برگردانده نشود اما در عوض می‌توانید با این روش با استفاده از NFTهای ارزان قیمتتان درآمد کسب کنید.

2. اجاره دادن توکن‌های تعویض ناپذیر

اجاره دادن توکن‌های تعویض ناپذیر یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد با این توکن‌ها است.

در بازی‌هایی به سبک Play-to-earn (یا بازی و درآمدزایی) می‌توانید با مهارت‌های گیمینگ خودتان درآمد کسب کنید. در نتیجه این بازی‌ها بازاری برای گیمرها ایجاد کرده اند تا بتوانند با استفاده از آیتم‌هایی که در بازی به دست آورده اند، برای خودشان درآمد ایجاد کنند. همزمان رشد و توسعه بی نظیر متاورس دنیایی از شهروندان دیجیتال ایجاد کرده که سعی دارند برای خودشان یک هویت دیجیتال ایجاد کنند. طبیعتاً این دنیای مجازی منجر به شکل گیری بازاری برای خرید و فروش خانه‌ها، وسایل، اتومبیل‌ها و لوازم شخصی دیجیتال شده است.

اما لزوماً همه کاربران متاورس و گیمرها نمی‌توانند توکن‌های تعویض ناپذیر بخرند و اجاره دادن این توکن‌ها به عنوان راهکاری برای دور زدن این محدودیت طراحی شده است.

چگونه توکن‌های تعویض ناپذیر را اجاره دهیم؟

در پلتفرم‌های اجاره NFT می‌توانید مدت زمان و مبلغ اجاره توکن‌های خودتان را تعریف کنید (که برای هر دوی این موارد یک سقف مشخص وجود دارد). همه تعاملات لازم در این رابطه با استفاده از قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود که به صورت خودکار در زمان مقرر خاتمه پیدا می‌کنند و توکن‌های شما را به والتتان برمی گردانند.

به این ترتیب شما با NFT خودتان درآمد کسب می‌کنید و گیمر هم می‌تواند شانس پیروزی خودش در بازی را افزایش دهد. در نتیجه قرض دادن NFT برای هر دو طرف یک وضعیت برد - برد محسوب می‌شود.

توکن‌های تعویض ناپذیر را کجا اجاره دهیم؟

از آنجایی که اجاره دادن توکن‌های تعویض ناپذیر مفهومی جدید است، هنوز بازارهای زیادی برای انجام این کار وجود ندارد. می‌توانید توکن‌های تعویض ناپذیر خودتان را در یکی از سه پلتفرم reNFT، Vera و Trava NFT به دیگران قرض بدهید. در OpenSea که یکی از بازارهای دیجیتال پیشگام برای توکن‌های تعویض ناپذیر است هم می‌توانید ارزهای دیجیتال خودتان را قرض بدهید. تعداد چنین پلتفرم‌هایی روزبروز بیشتر شده و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

مفهوم قرض دادن NFT به گیمرهای دیگر، آینده روشنی در حوزه گیمینگ بلاک‌چین دارد و به شما برای کسب درآمد بیشتر از کالکشن خودتان کمک می‌کند.

3. آزاد کردن ارزش NFT و کسب بازده

بر خلاف توکن‌های تعویض پذیر، نمی‌توانید فقط بخشی از توکن‌های تعویض ناپذیر را بفروشید تا از آنها درآمد کسب کنید در نتیجه بدون فروش یک توکن تعویض ناپذیر نمی‌توانید از ارزش پولی آن استفاده کنید.

استخرهای نقدینگی NFT برای رفع این محدودیت طراحی شده اند. در این استخرها می‌توانید بدون فروش توکن‌های تعویض ناپذیر به ارزش مادی آنها دسترسی پیدا کنید - مزیت این روش این است که می‌توانید از این نقدینگی در پلتفرم‌های دیگر برای کسب درآمد استفاده کنید و در عین حال کمابیش همان کالکشن خودتان را حفظ کنید.

چگونه از ارزش نقدی توکن‌های تعویض ناپذیر استفاده کنیم؟

برای توضیح طرز کار استخرهای نقدینگی NFT، نگاهی به NFTX خواهیم داشت. می‌توانید توکن‌های تعویض ناپذیر خودتان را به یکی از والت‌های این پلتفرم واریز کنید (هر یک از این توکن‌ها مخصوص یک کالکشن NFT خاص است مثلاً یک والت خاص برای کریپتو پانکس و یکی برای میمون‌های کسل وجود دارد). در ازای انجام این کار شما توکن بومی این پلتفرم یعنی vToken (یک توکن ERC20) را دریافت می‌کنید که قیمت آن معادل با کف قیمت کالکشن NFT شما است.

می‌توانید vToken را به استخرهای نقدینگی اکسچنج‌های غیرمتمرکز مثل بالانسر و یونی سواپ واریز کرده و در قبال انجام این کار پاداش کسب کنید. هر زمان که خواستید می‌توانید با برگشت دادن vToken و پرداخت یک کارمزد کوچک در والت (vault)، یک NFT از همان کالکشن دریافت کنید.

4. به دست آوردن حق امتیاز

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از توکن‌های تعویض ناپذیر، استفاده از حق امتیاز این توکن‌ها است. در این روش حتی پس از فروش این توکن‌ها به دیگران باز هم می‌توانید از آنها درآمدزایی کنید.

حق امتیاز توکن‌های تعویض ناپذیر مثل آثار هنری دیگر (موزیک، فیلم، نقاشی و غیره) است. اگر خالق یک NFT هستید می‌توانید تا مدتها پس از فروش آن هم از آن توکن استفاده کنید. وقتی یک NFT ایجاد می‌کنید، هر زمان که شخصی از آن استفاده کرده یا بخواهد آن را بفروشد، باید درصد مشخصی از مبلغ تراکنش را به شما پرداخت کند.

چگونه از حق امتیاز توکن‌های تعویض ناپذیر استفاده کنیم؟

پس از ساختن یک اثر هنری دیجیتال، باید NFT آن را مینت کنید. مینت کردن به فرایند تبدیل یک اثر عنصری به عضوی از بلاک‌چین در قالب یک NFT گفته می‌شود. برای انجام این کار باید یک قرارداد هوشمند داخلی ایجاد کنید و مشخصات توکن و درصد کارمزد خودتان را در آن تعریف کنید. پس از انجام این کار، هر زمان که NFT شما فروخته شود درصدی از مبلغ آن به شما تعلق می‌گیرد.

معمولاً این کارمزدها هر زمان NFT فروخته شود پرداخت می‌شوند و مبلغ آنها بین 5 تا 10 درصد است. مثلاً اگر NFT شما هزار دلار فروخته شود و شما حق کارمزد 5 درصد داشته باشید، 50 دلار از این تراکنش دریافت می‌کنید و این فرایند هر زمان که NFT شما فروخته شود، تکرار خواهد شد.

کلام آخر

به دست آوردن درآمد ثابت بدون نیاز به زحمت زیاد یکی روش‌های خیلی خوب برای رسیدن به بازده حداکثری با استفاده از این توکن‌ها است و حالا که با روش‌های مختلف انجام این کار آشنا شدید می‌توانید بیشتر از همیشه از NFTهای خودتان بهره برداری کنید.

اما قبلاً از انتخاب یک پلتفرم برای درآمدزایی، حتماً با مطالعه سایر مقالات سایت ما درباره این پلتفرم‌ها اطلاعات کسب کنید.