آکادمی

سه شنبه, 12 مهر 1401 04:00

میبیتس Meebits چیست؟ یک NFT متاورسی از خالق کریپتوپانکس

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کریپتوپانکس که در سال 2017 راه اندازی شد یکی از اولین نمونه‌های یک کلکسیون NFT بود که از 10 هزار تصویر پروفایل پیکسلی با خصوصیات مختلف تشکیل شده بود.

این کلکسیون توانست به موفقیتی بی نظیر برسد و علاقمندان توکن‌های تعویض ناپذیر ده‌ها میلیون دلار برای خرید تصاویر 24×24 پیکسلی میمون‌ها، موجودات فضایی و زامبی‌های آن هزینه کردند؛ اما برای سازنده کریپتوپانکس یعنی Larva Labs این تازه شروع کار بود.

در ماه می سال 2021، Larva Labs با پروژه میبیتس برگشت که یک پروژه NFT مبتنی بر اتریوم است که تفاوت‌های خاصی با کریپتوپانکس دارد.

میبیتس چیست؟

میبیتس هم مثل کریپتوپانکس از یکسری کاراکتر NFT با خصوصیات تصادفی تشکیل شده است. اما این توکن‌ها تفاوت‌هایی با کریپتوپانکس دارند از جمله اینکه برخلاف آنها 3 بعدی هستند و در مجموع 20 هزار عدد از آنها وجود دارد.

از بین 20 هزار میبیتس، 18881 عدد از آنها انسان، 711 عدد تصویر خوک، 256 عدد تصویر فیل، 72 عدد تصویر ربات، 57 عدد تصویر اسکلت، 18 هزار عدد توریست و 5 عدد تصویر کالبدشکافی هستند (تصویر انسان بدون پوست). از نظر بصری شخصیت‌های میبیتس شبیه به کاراکترهای بازی‌هایی مثل ماینکرفت یا روبلاکس هستند و ویژگی اصلی آنها همین است.

میبیتس و متاورس

Larva Labs معتقد است که مدل‌های سه بعدی مورد استفاده در میبیتس نقشی مهم در متاورس خواهد داشت؛ متاورس یک دنیای مجازی بزرگ است که در آن کاربران با استفاده از آواتارهای خودشان با یکدیگر تعامل دارند.

بعضی از شرکت‌های تکنولوژیکی بزرگ در حال ساختن متاورس‌های متمرکزی هستند که کنترل همه دارایی‌های مجازی در آن پلتفرم‌ها در اختیار خودشان قرار دارد اما Larva Labs و سایر پیشگامان وب 3 به دنبال ساختن یک متاورس کاملاً غیرمتمرکز هستند که در آن کاربران آیتم‌هایی مجازی به شکل NFT را در اختیار دارند - که می‌توان آنها را بین پلتفرم‌های متاورسی مختلف جابجا کرد.

بنابراین قابلیت ساختن یک مدل 3 بعدی از آواتار مجازی خودتان می‌تواند پیشنهاد جذابی باشد - در حدی که باعث شده این پروژه به فروش کل 515 میلیارد دلاری برسد و کف قیمت آواتارهای آن در تابستان امسال 4.4 اتر بود.

اگر یک مدل سه بعدی از یکی از کاراکترهای این بازی بخرید، کل مدل سه بعدی را با یک تصویر رزولوشن بالا از آن دریافت می‌کنید. بعداً می‌توانید این تصویر را به هر پروژه متاورسی که از آن پشتیبانی می‌کند بارگذاری کنید - در حال حاضر تعداد این پروژه‌ها خیلی زیاد نیست.

گرچه شخصیت‌های میبیتس متفاوت به نظر می‌رسند اما یک ویژگی مشترک بین همه آنها وجود دارد یعنی قیمت بالا. مثلاً میبیت شماره 6337 که تصویر یک اسکلت با کت و شلوار است، در حراج کریستیز در سپتامبر 2021 به قیمت نیم میلیون دلار فروخته شد.

این NFTهای سه بعدی در قالب توکن ERC-721 در یک بازار اختصاصی بدون هیچ کارمزدی فروخته می‌شوند اما می‌توانید آنها را در هر بازار NFT مبتنی بر اتریوم مثل OpenSea معامله کنید.

میبیتس و Yuga Labs

در ماه مارس سال 2022، Yuga Labs سازنده پروژه NFT باشگاه میمون‌های کسل حق مالکیت معنوی کریپتوپانکس و میبیتس را از Larva Labs خرید و آنطور که در یک پست وبلاگی نوشته "این یعنی حالا Yuga Labs مالک برندها، کپی رایت آثار هنری و سایر حقوق مالکیت معنوی هر دو کالکشن است به همراه 423 کریپتوپانکس و 1711 میبیتس."

اولین گام Yuga Labs این بود که به مالکان میبیتس حقوقی مشابه مالکان توکن‌های باشگاه میمون‌ها داد. به این ترتیب همه مالکان این توکن‌ها می‌توانند از تصویر کاراکتر توکن خودشان برای مقاصد تجاری استفاده کنند. همچنین Yuga Labs به عنوان مشاور برند Meebit کار خواهد کرد و به توسعه آن کمک می‌کند. این شرکت 1711 توکن میبیتس را هم خریده است.

در جولای 2022، Yuga یک پورسانت 5 درصدی برای فروش ثانویه میبیتس در پلتفرم‌هایی مثل OpenSea و LooksRare در نظر گرفت که قرار است از درآمد حاصل از آن برای پیشرفت این پروژه استفاده شود.

نحوه خرید توکن‌های میبیتس

برای خرید توکن‌های میبیتس می‌توانید به سایت خود میبیتس یا بازارهای ثانویه‌ای مثل OpenSea مراجعه کنید با این تفاوت که معامله و اجرای تراکنش تا حداکثر 100 توکن میبیتس در سایت خود Meebits کارمزدی ندارد.

پس از انتخاب توکن مورد نظر می‌توانید یک والت وب 3 مثل متامسک را به سایت وصل کنید. مثلاً در حال حاضر یکی از توکن‌های میبیتس (شماره 5979) که تصویر یک خوک هدفون دار است در OpenSea به مبلغ حدود 95 هزار دلار فروخته می‌شود.

در بازار میبیتس نمی‌توانید روی مزایده‌های OpenSea قیمت بدهید - برای این کار باید به خود OpenSea مراجعه کنید - اما می‌توانید در پایانه معاملاتی میبیت، این توکن‌ها را با اتر یا یک توکن میبیتس دیگر معاوضه کنید.

در این پلتفرم می‌توانید برای پیشنهاد خودتان یک تاریخ انقضاء در نظر بگیرید و بعد آن را برای طرف مقابل ارسال کنید. پس از تأیید پیشنهاد توسط شخص مقابل، معامله اجرا می‌شود.

وقتی توکن به والت شما واریز شد می‌توانید هر کار دلخواهی با آن انجام دهید. مثلاً می‌توانید از آن برای تصویر پروفایل توئیتر خودتان استفاده کنید. در حال حاضر یعنی تابستان 2022، هیچ بازی مهمی در وب 3 از میبیتس پشتیبانی نمی‌کند اما احتمالاً به زودی این شرایط تغییر می‌کند.