تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 23:43

اندیکاتور MFI چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در خانواده اسیلاتورها مثل RSI، ROC یا اسیلاتور استوکاستیک، MFI (Money Flow Index یا شاخص جریان نقدینگی) یک ابزار تحلیل تکنیکال کمتر شناخته شده اما مهم است که برای تولید سیگنال‌های بیش خرید یا بیش فروش استفاده می‌شود.

مثل هر اسیلاتور دیگری، تحلیلگران اندیکاتور MFI را بین دو مقدار حدی از 0 تا 100 قرار داده و از سطوح 90 و 10 به ترتیب برای تشخیص شرایط بیش خرید یا بیش فروش استفاده می‌کنند.

در مقایسه با سایر اسیلاتورها، MFI از قیمت‌ها و حجم (معاملات) برای مشخص کردن فرصت‌های خرید یا فروش یک دارایی استفاده می‌کند. معاملاگران این اسیلاتور را برای تعیین واگرایی‌ها استفاده می‌کنند که به آنها هشدار می‌دهد آماده تغییر ترند باشند.

اسیلاتورهایی مثل MFI برای مواقعی که امکان تشخیص یک ترند واضح در قیمت‌های بورس وجود ندارد، مفیدتر هستند. MFI از نظر سرمایه گذاران یکی از مهم ترین ابزارها است و معمولاً آن را با سایر اندیکاتورهای تکنیکال مثل RSI، MACD، استوکاستیک و غیره ترکیب می‌کنند.

در این تصویر مشاهده می‌شود که در 6 آگوست خط آبی شاخص MFI به تدریج به سمت 80 حرکت می‌کند که با روند صعودی افزایش قیمت این دارایی تلاقی پیدا کرده و ممکن است نشان دهنده فرصت فروش در آینده نزدیک باشد.

در ادامه بررسی می‌کنیم که این اندیکاتور چه اطلاعات دیگری به ما می‌دهد.

واگرایی در نمودار MFI

فرض کنیم که خط MFI نشان دهنده یک روند صعودی یا نزولی باشد و با یک حرکت کلی قیمت تلاقی پیدا کرده باشد. در این حالت همه چیز مشخص به نظر می‌رسد چون واضح است که شرایط به چه صورت است و قیمت‌ها به کدام سمت حرکت خواهند کرد.

اما بهترین روش استفاده از این اندیکاتور خاص، مربوط به شرایط کاملاً متفاوتی است. فرض کنید که شما ابزارهای دیگری مثل MACD و بولینگر را پیاده سازی کرده اید اما هنوز درباره حرکت بعدی اطمینان ندارید.

واگرایی یا divergence روند معکوس در یک قیمت یا ترند غالب را شناسایی می‌کند. در این حالت واگرایی شرایطی را توصیف می‌کند که در آن اسیلاتور MFI در جهتی متفاوت با قیمت آن دارایی حرکت می‌کند.

هنگام استفاده از این اندیکاتور معاملاتی احتمال مشاهده دو حالت خاص بیشتر است. اول اینکه قیمت دارایی مورد نظر افزایش پیدا می‌کند اما اندیکاتور MFI حرکت نزولی دارد که می‌تواند حاکی از حرکت نزولی در آینده باشد. حالت دوم این است که یک MFI بسیار پایین حالت صعودی پیدا می‌کند اما دارایی مورد نظر در حال فروش است. این شرایط می‌تواند نشان دهنده شروع افزایش قیمت باشد.

به همین دلیل است که ممکن است واگرایی موجود در یک نمودار MFI برای شما به عنوان یک معامله گر مفید باشد.

محاسبه شاخص MFI

برای درک طرز کار این شاخص، نحوه محاسبه آن را بررسی می‌کنیم. برای محاسبه MFI باید چند مرحله را طی کنید. اول از همه تحلیلگر بازه زمانی مورد نظر و قیمت معمول (TP) در این بازه را مشخص می‌کند.

TP = (High + Low + Close) / 3

High بالاترین قیمت دارایی مورد نظر، Low کمترین قیمت آن و Close آخرین قیمت در آن بازه زمانی است.

بعد از آن باید مقدار جریان نقدینگی (MF) را مشخص کنیم.

MF = TP * Volume

حالا باید مشخص کنیم که آیا جریان نقدینگی برای بازه زمانی مورد نظر مثبت بوده است یا منفی.

اگر قیمت معمول امروز کمتر از قیمت معمول دیروز باشد، جریان نقدینگی منفی در نظر گرفته می‌شود و بالعکس. اما جریان نقدینگی برای بازه زمانی مورد نظر چطور؟ برای پاسخ دادن به این سوال، تمام MFهای مثبت و تمام منفی‌ها را با هم جمع می‌کنیم.

مرحله بعدی در محاسبه MFI، نسبت نقدینگی است. جریان نقدینگی مثبت را بر جریان نقدینگی منفی تقسیم می‌کنیم.

MR = Positive MF / Negative MF

حالا که نسبت نقدینگی را محاسبه کردیم، می‌توانیم شاخص جریان نقدینگی را محاسبه کنیم.

MFI = 100 – (100/ (1+MR))

با این حال، اندیکاتور "شاخص جریان نقدینگی" در صورت حرکت به سمت بیشتر از 80 یا کمتر از 20 نشان دهنده وقوع احتمالی یک قله یا دره در بازار است.

جمع بندی

اندیکاتور MFI یک اسیلاتور یا اندیکاتور تکنیکال است که معامله گران بازار سنتی و ارزهای دیجیتال از آن برای تولید سیگنال‌های بیش خرید یا بیش فروش استفاده می‌کنند.

برای محاسبه اعداد از 0 تا 100 و بررسی اینکه آیا بازار حرکتی صعودی خواهد داشت یا نزولی، اعمال این فرمول لازم است. اما روش آسان تر استفاده از TradingView و تحلیل نمودارهای MFI از آنجاست.

با این وجود، معمولاً معامله گران فقط نمودارهای MFI را تحلیل کرده و به دنبال واگرایی هستند که حاکی از احتمال معکوس شدن روند یا قیمت غالب در بازار باشد. این اندیکاتور در ترکیب با سایر اندیکاتورهای معاملاتی بسیار مفید است.

می توانید وقتی به دنبال اثبات بیشتری برای تایید درستی یا اشتباه بودن حرکت خودتان هستید، اطمینان از اینکه به پایان رسیده یا تایید یک قله یا دره جدید وقتی چند موج در قیمت‌ها مشاهده می‌شود، از این اندیکاتور استفاده کنید.