تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 20 دی 1399 07:30

شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

شاخص قدرت نسبی یکی از اندیکاتورهایی است که می‌تواند خرید یا فروش بیش از حد یک دارایی را مشخص کند. RSI یک نوع نوسان سنج مومنتوم است که سرعت تغییر قیمت‌ها را مشخص می‌کند. این نوسان سنج بین صفر تا صد حرکت می‌کند و معمولاً داده‌های آن روی یک نمودار خطی نمایش داده می‌شوند.

اندیکاتور RSI که بر روی نمودار بیت کوین اعمال شده است.

دلیل ارزیابی مومنتوم این است که اگر مومنتوم رو به افزایش باشد و همزمان قیمت‌ها هم روند صعودی داشته باشند، پس این روند می‌تواند پرقدرت باشد. در مقابل اگر همراه با یک روند صعودی، مومنتوم رو به کاهش باشد، پس احتمالاً این روند ضعیف است و انتظار می‌رود که به زودی شاهد برگشت شرایط باشیم.

در تعاریف و ارزیابی‌های سنتی اگر مقدار RSI کمتر از 30 باشد، احتمالاً دارایی مورد نظر بیش از حد فروخته می‌شود و اگر بیشتر از 70 بالا، خرید آن بیش از حدِ معقول است.

با این حال لازم است مقادیر RSI را با احتیاط مورد استفاده قرار دهید. ممکن است در شرایط غیرطبیعی و خاص بازار RSI به مقادیر افراطی برسد و با این حال روند بازار برای مدتی ادامه پیدا کند.

RSI از جمله اندیکاتورهای تکنیکالی است که درک آن بسیار آسان است به همین دلیل کار با آن برای افراد تازه کار و مبتدی مناسب است.