تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 21 فروردين 1401 19:57

مومنتوم Momentum چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مومنتوم بازار به قابلیت یک بازار خاص برای حفظ روند صعودی یا نزولی قیمت در یک بازه زمانی خاص گفته می‌شود. در واقع مومنتوم بازار همان چیزی است که یک روند در بازار تشکیل می‌دهد. از آنجایی که مومنتوم بازار حاصل تغییر در قیمت یک دارایی است، می‌تواند منعکس کننده جو بازار هم باشد.

به همین دلیل می‌توان از مومنتوم در تحلیل تکنیکال استفاده کرد و به تریدرها کمک می‌کند فرصت‌های معاملاتی را شناسایی کنند. این فرصت‌ها می‌توانند در یک روند خرسی یا گاوی (زمانی که مومنتوم بازار قوی تر می‌شود) یا طی چند نقطه (زمانی که مومنتوم بازار ضعیف تر می‌شود) شکل بگیرند.

اما مومنتوم تنها به تغییرات قیمت مرتبط نیست بلکه به حجم معاملات هم ارتباط دارد. این یعنی حجم بالای معاملات حاکی از قوی تر شدن روند بازار است و در نتیجه این مومنتوم قوی تر و مطمئن تر است.

فرمول کلی که برای محاسبه یا تعریف مومنتوم بازار استفاده می‌شود به این صورت است:

مومنتوم بازار = قیمت جاری - قیمت بسته شدن n روز اخیر

همانطور که اشاره شد، بسیاری از تریدرها و تحلیلگران نمودار از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای ارزیابی مومنتوم و تشخیص روندهای احتمالی بازار استفاده می‌کنند. شاخص قدرت نسبی (RSIRSI استوکستیک، قیمت میانگین وزن دار حجم و واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) از جمله این شاخص‌ها هستند.

یکسری شاخص خاص هم وجود دارند که برای ارزیابی مومنتوم بازار در بخش‌های خاصی از بازار طراحی شده اند. MSCI و FTSE Russell دو شرکتی هستند که شاخص‌های مومنتوم خاصی را معرفی کرده اند یعنی: شاخص مومنتوم MSCI USA و شاخص ضریب متمرکز بر مومنتوم Russell 1000.