تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 07 مهر 1401 04:44

الگوی کنج نزولی: چگونه از کند شدن مومنتوم نزولی سود ببریم

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

الگوی کنج نزولی یکی از الگوهای خرسی یا نزولی است که وضعیت بازاری را نشان می‌دهد که در آن خریدارها آماده ایجاد یک حرکت جدید هستند. در معاملات ارزهای دیجیتال، خرید یک دارایی بر اساس یک موقعیت منطقی شانس موفقیت تریدر را بیشتر می‌کند تا خرید تصادفی بدون در نظر گرفتن تحلیل‌های تکنیکال. بنابراین، الگوهای کنج نزولی می‌توانند ابزار خوبی در مجموعه ابزارهای معاملاتی باشند و با استفاده از آنها می‌توانید از بازار کریپتو به سود برسید. در این مقاله شما را با الگوی کنج نزولی و کاربرد آن هم برای تشخیص ادامه روند و هم معکوس شدن روند، آشنا می‌کنیم.

آیا الگوی کنج نزولی، خرسی است یا گاوی؟

الگوی کنج نزولی گاوی است (یعنی نشان دهنده صعود بازار است) اما پس از یک روند نزولی رخ می‌دهد. این الگو نشان می‌دهد که خریداران انرژی خودشان را از دست داده اند و فروشنده‌ها موقتاً کنترل قیمت را تحت اختیار گرفته اند. در نتیجه نمودار قیمت به کف جدیدی می‌رسد اما با سرعتی تدریجی. قیمت ارزهای دیجیتال به ندرت روی یک خط افقی حرکت می‌کند. در واقع بیشتر مواقع حرکت این ارزها زیگزاگی است و دائماً نقاط اوج و کف جدیدی شکل می‌دهند حتی اگر روند کلی حرکت نمودار قیمت ثابت باشد. بنابراین معمولاً سرمایه گذاران در حرکات صعودی کلی، گاهی اوقات اصلاح موقت قیمت را تجربه می‌کنند و در چنین مواقعی الگوهایی مثل کنج، مثلث، پرچم یا کانال شکل می‌گیرد.

این علائم نشان می‌دهند که خروج از معامله برای حفظ سود باعث کاهش فشار فروش شده است. ویژگی متمایز کنج نزولی این است که نسبت به یک کانال نزولی صعودی، می‌تواند سیگنال‌های دقیق تری ایجاد کند.

کرجه کنج نزولی و کانال نزولی هر دو جزء الگوهای معکوس شدگی صعودی هستند اما کنج نزولی نسبت به کانال نزولی که قیمت آن اصلاح بیشتری دارد و در آن بین قله‌ها و دره‌های سوئینگ فاصله‌ای برابر حفظ می‌شود، دقیق تر است.

از طرفی، در کنج نزولی، سطوح سوئینگ به سمت هم فشرده می‌شوند که این نشان دهنده ریزش شدیدتر است. سرمایه گذاران باید قبل از تصمیم گیری برای ورود به معامله، متمرکز بر این شوند که روند اصلی به کدام سمت حرکت می‌کند و حجم معاملات چه شرایطی دارند.

مزایا و معایب الگوهای کنج نزولی

در ادامه نگاهی به مزایا و معایب الگوی کنج نزولی خواهیم داشت:

مزایا

  • در بازارهای مالی الگوهای کنج نزولی زیاد رخ می‌دهند.
  • الگوی کنج نزولی هم می‌تواند نشان دهنده معکوس شدگی روند و هم نشان دهنده تداوم آن باشد.
  • پیدا کردن سطوح حد سود و ضرر راحت است.
  • این الگو نسبت ضرر به سود خوبی دارد.

معایب

  • هنگام ورود به معامله با الگوی کنج نزولی نیاز به تأیید بیشتری وجود دارد.
  • این الگو در بازه‌های زمانی کوتاه تر دقت کمتری دارد.
  • معمولاً تریدرهای تازه کار در تشخیص الگوهای کنج نزولی از سایر الگوهای قیمت دچار مشکل می‌شوند.

چگونه الگوهای کنج نزولی را تشخیص دهیم؟

الگوهای نمودار قیمت به صورت تصادفی ایجاد نمی‌شوند بلکه نشان دهنده نکاتی درباره فعالیت خریداران و فروشندگان هستند. به همین صورت، الگوی کنج نزولی که پس از یک روند ریزشی ایجاد می‌شود، می‌تواند نشان دهنده نکاتی درباره عملکرد خریداران و فروشندگان - و گام بعدی احتمالی آنها - باشد.

روند صعودی پس از یک رویداد بزرگ ایجاد می‌شود و خریداران را تشویق به ورود به پوزیشن long روی یک دارایی می‌کند به این امید که قیمت آن در آینده افزایش پیدا کند. اما اغلب اوقات حفظ چنین پوزیشنی برای مدتی طولانی کار سختی است. معمولاً تریدرها پس از اینکه به یک حد سود مشخص رسیدند، از پوزیشن خودشان خارج می‌شوند یا اینکه وقتی قیمت کاهشی شد، حجم پوزیشن خودشان را افزایش می‌دهند. در نتیجه الگوهای کنج نزولی که ما پس از یک روند صعودی مشاهده می‌کنیم، تا حدی ناشی از تلاش تریدرها برای حفظ سود است. وقتی سود بری به پایان رسید و نمودار قیمت به یک کف رسید، سرمایه گذاران دوباره شروع به خرید می‌کنند.

برای تریدینگ بر اساس الگوی کنج نزولی باید تشخیص دهیم چه موقع اصلاح قیمت به پایان می‌رسد و یا روند صعودی ادامه پیدا می‌کند. بازار اقتصاد جهانی تحت کنترل تریدرهای سازمانی قرار دارد که نیاز به نقدینگی دارند. در این بازار باید خریدار و فروشنده کافی وجود داشته باشد. بنابراین الگوهایی مثل کنج نزولی نشان می‌دهند که ممکن است تریدرهای سازمانی که باعث شکل گیری روند صعودی شده اند یک پوزیشن خرید دیگر باز کنند و پس از کمی ریزش دوباره روند را ادامه دهند.

تصویر بالا شکل گیری یک الگوی کنج نزولی را پس از یک روند نزولی نشان می‌دهد. قیمت بیت‌کوین از 64 هزار دلار به 30 هزار دلار ریزش می‌کند اما با وجود فشار فروش قوی، از 30 هزار دلار کمتر نمی‌شود. در نتیجه قیمت اصلاحی می‌ماند و یک کنج نزولی ایجاد می‌کند. در این الگو یک کف قیمت و نقطه اوج پایین تر شکل می‌گیرد چون نمودار قیمت در محدوده خطوط مقاومت و پشتیبانی که به هم نزدیک می‌شوند، باقی می‌ماند.

به غیر از سطوح سوئینگ، سرمایه گذاران باید تغییرات حجم را هم تحت نظر داشته باشند. با حرکت نمودار قیمت به سمت فاز تحکیم، به دلیل کمتر شدن فعالیت تریدرها حجم باید کاهش پیدا کند اما پس از رخ دادن بریک اوت، باید توسط حجم بیشتر پشتیبانی شود.

تصویر بالا همان نمودار بیت‌کوین را نشان می‌دهد که حجم به آن اضافه شده است. در اینجا مشاهده می‌شود که در شروع الگوی کنج نزولی، حجم بالاتر است اما با گسترش الگوی کنج، میله‌های حجم کم کم پایین تر می‌روند. پس از اینکه نمودار با ایجاد یک بریک اوت صعودی از الگوی کنج صعود کرد، یک بار دیگر حجم شروع به افزایش می‌کند.

چگونه بر اساس الگوهای کنج نزولی معامله کنیم؟

الگوی کنج نزولی یک الگوی معکوس شدگی روند است اما سرمایه گذاران می‌توانند از آن هم به عنوان الگوی معکوس شدن و هم الگوی ادامه روند استفاده کنند.

الگوهای کنج نزولی (نشان دهنده) ادامه روند

قیمت یک ارز دیجیتال با ایجاد نقاط اوج و کف سوئینگ جابجا می‌شود. در نتیجه سرمایه گذاران در روند صعودی بزرگتر، سوئینگ‌های نزولی کوچکتری را تجربه می‌کنند. بنابراین معکوس شدن از سطوح سوئینگ جزئی در نهایت همان تداوم روند اصلی است.

شکل زیر را در نظر بگیرید:

 

در شکل بالا روند صعودی اصلی به رنگ سبز مشخص شده که قیمت در این روند رو به صعود است و اوج‌های بالاتری شکل می‌دهد اما وقتی نگاهی به اصلاحی که در این روند صورت گرفته داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که یک الگوی کنج نزولی در حال شکل گیری است و روند اصلی پس از بریک اوت ادامه دارد. بنابراین با اینکه الگوی کنج نزولی پس از یک روند نزولی شکل گرفته، اما باز هم درون یک روند صعودی کلی تر قرار دارد.

تصویر بالا یک مثال عملی از عملکرد الگوی کنج به عنوان الگوی ادامه یک روند صعودی نشان می‌دهد. در اینجا روند کلی در بازار بیت‌کوین صعودی است، یک بریک اوت (خروج) کنج نزولی از سوئینگ نزولی جزئی شکل می‌گیرد که باعث ادامه روند و شکل گیری نقاط اوج جدید می‌شود. بنابراین وقتی نمودار قیمت با یک کندل نزولی به بالاتر از کنج نزولی حرکت می‌کند، تداوم روند تأیید می‌شود.

شکل بالا نشان می‌دهد که چطور بر اساس بریک اوت کنج نزولی، پوزیشن خرید باز کنید. در این روش، ستاپ (شرایط) خرید تا زمانی که نمودار قیمت بالای کف الگوی کنج بماند، معتبر است. بعلاوه، حد توقف باید زیر کف سوئینگ باشد.

از آنجایی که الگوی کنج نزولی یک الگوی تداوم روند صعودی قوی است، معمولاً سود زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند پوزیشن خرید خودشان را تا زمانی که قیمت به یک سطح مقاومت قابل توجه می‌رسد، حفظ کنند.

الگوهای معکوس کنج نزولی

در معاملات ارزهای دیجیتال، الگوی معکوس کنج نزولی (یعنی الگویی که معکوس شدن روند را نشان می‌دهد) از یک سطح قیمت مهم می‌تواند سود بیشتری نسبت به بازار سنتی ایجاد کند. اما پیدا کردن الگوی درست دل محل ایده آل مهم است.

الگوی کنج نزولی در نقطه کف سوئینگ ایجاد می‌شود و نشان می‌دهد که نیروی فروشنده‌ها رو به کاهش است. بنابراین اولین نشانه از یک الگوی کنج به شدت سود آور، قرار گرفتن آن پس از یک حرکت نزولی چشمگیر است. به سختی می‌توان تعیین کرد که آیا روند نزولی ادامه پیدا می‌کند یا معکوس می‌شود بنابراین پیدا کردن این الگو در کف قیمت، احتمال معکوس شدن روند را افزایش می‌دهد.

یک روند نزولی در ابتدای این نمودار مشاهده می‌شود که با رسیدن به کف، مومنتوم خود را از دست می‌دهد.

تصویر بالا توضیح می‌دهد که چطور می‌توانیم قدرت یک روند نزولی را با نگاهی به نقاط کف سوئینگ ارزیابی کنیم. اگر فروشنده‌ها نتوانند یک کف قیمت پایین تر جدید ایجاد کنند، این یعنی مومنتوم آنها رو به کاهش است.

بنابراین برای معامله بر اساس الگوی کنج نزولی به عنوان یک استراتژی معکوس شدن بزرگ بازار، باید به دنبال تأییدهای زیر باشیم:

  • الگوی کنج نزولی در پایین یک روند نزولی ایجاد می‌شود.
  • روند نزولی پیش از تشکیل الگوی کنج، ضعیف تر می‌شود.
  • حداقل سه لمس در سطوح مختلف خط روند با الگوی کنج نزولی وجود دارد.
  • نمودار قیمت به یک محدوده تقاضای مهم می‌رسد که معمولاً خریداران سفارشات خودشان را از آنجا باز می‌کنند.

حالا عملکرد الگوی کنج نزولی را روی یک نمودار واقعی مشاهده می‌کنید:

 

در نمودار بالا از جفت ارز LTC/USDT مشاهده می‌شود که نمودار قیمت از سطح مقاومت 400 دلار سقوط کرده اما در سطح 105 دلار مومنتوم خود را از دست می‌دهد. در عین حال، این نمودار یک الگوی کنج تشکیل می‌دهد که ریزش حجم هم آن را تأیید می‌کند. در نتیجه وقتی بریک اوت صعودی رخ دهد، روند کلی از حالت نزولی به صعودی تغییر می‌کند.

روش معامله بر اساس الگوی معکوس شدن کنج نزولی با معامله در مدل تداوم روند شباهت دارد. وقتی نمودار قیمت با یک بریک اوت صعودی قوی به بالاتر از الگوی کنج نزولی حرکت می‌کند، نقطه ورود به معامله اعتبار پیدا می‌کند. باز هم حد توقف باید پایین سطح پشتیبانی باشد با چند بافر. معامله در بازه‌های زمانی بزرگتر به تریدرها امکان می‌دهد تا سالها سودشان را حفظ کنند اما سود بردن از سطوح مقاومت قوی مهم است.

 

تصویر بالا نشان می‌دهد که چطور با استفاده از الگوی کنج نزولی، بر اساس سطح پشتیبانی پوزیشن خرید باز کنید. این تصویر به وضوح نشان می‌دهد که با شکل گیری الگوی کنج، حجم کاهش پیدا می‌کند که این نشان دهنده کاهش فعالیت معاملاتی است. اما وقتی نمودار قیمت از بالای سطح SL عبور می‌کند، حجم صعودی می‌شود.

از طرف دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از عبور از بالای کنج نزولی، نمودار قیمت به سطح پشتیبانی برگردد. در این حالت، تریدرها می‌توانند بلافاصله پس از بریک اوت، اولین ورود به پوزیشن خرید را انجام دهند و دومی را پس از تکمیل اصلاح انجام دهند.

الگوهای کنج نزولی و سایر الگوهای معکوس شدن قیمت

الگوی کنج نزولی یکی از الگوهای معکوس شدن صعودی قیمت است که پس از فشار نزولی شکل می‌گیرند اما الگوهای زیادی هستند که مثل کنج نزولی کار می‌کنند. بنابراین تریدرها باید با تفاوت‌های کلیدی بین کنج نزولی و سایر الگوها آشنا باشند تا دقت آنها را بهتر تشخیص دهند.

مقایسه کنج نزولی با مثلث نزولی

الگوهای کنج نزولی و مثلث نزولی شبیه هم هستند و ممکن است تشخیص آنها برای تریدرها سخت باشد. مهم ترین شباهت بین الگوی کنج نزولی و مثلث نزولی، تأثیرات آنها بر قیمت است و اینکه به سرمایه گذاران کمک می‌کنند که تشخیص دهند چه شرایطی بر بازار حاکم است و بعد از آن ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد.

معمولاً این الگوها پس از یک روند نزولی شکل گرفته و نشان می‌دهند که خریداران و فروشندگان هر دو در حال از دست دادن انرژی هستند اما جهت قیمت پس از این دو الگو یکسان نیست. هر بریک اوت رو به پایینی پس از یک مثلث نزولی نشان دهنده احتمال ادامه روند نزولی کنونی است.

در مثلث نزولی، نمودار قیمت در مسیر خودش نقاط اوج پایین تری ایجاد می‌کند که این نشان می‌دهد خریداران در حال از دست دادن مومنتوم هستند. اما نقاط کف پایین تری شکل نمی‌گیرد و این نشان می‌دهد که وضعیت سلطه فروشنده‌ها تغییری نکرده است. ادامه برخورد با سطح پشتیبانی افقی نشان می‌دهد که آن سطح رو به تضعیف است. وقتی نمودار قیمت به پایین الگوی مثلث نزولی حرکت می‌کند، احتمال تداوم روند نزولی فعلی بسیار زیاد است.

حالا به بررسی روش معامله با استفاده از الگوی مثلث نزولی می‌پردازیم:

  • یک روند نزولی پیدا کنید؛
  • پس از شکل گیری کف سوئینگ، نمودار قیمت باید صعود کند و مومنتوم نسبت به روند نزولی اولیه اصلاحی کمتر از 38 درصد داشته باشد؛
  • به جای ادامه حرکت نزولی، نمودار قیمت در سطحی بین نقاط کف برابر و نقاط اوج پایین تر فشرده می‌شود.
  • وقتی نمودار قیمت از پایین این کف‌ها عبور کند، بریک اوت مثلث نزولی تأیید می‌شود و سرمایه گذاران می‌توانند پس از اصلاح صعودی، یک پوزیشن نزولی باز کنند.

بر اساس مثال بالا، به بررسی تفاوت‌های مهم بین الگوی کنج نزولی و مثلث نزولی می‌پردازیم:

  • کنج نزولی نقاط کف و اوج پایین تری دارد اما مثلث نزولی نقاط کف برابری دارد.
  • کنج نزولی در یک روند نزولی رخ می‌دهد و نشان دهنده معکوس شدن نمودار و شروع حرکت صعودی است اما مثلث نزولی در انتهای روند نزولی رخ می‌دهد و نشان دهنده احتمال تداوم روند است.

مقایسه کنج نزولی با پرچم صعودی

الگوی پرچم نزولی پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و با حفظ فاصله‌ای برابر بین سطوح سوئینگ، پایین تر می‌رود. این یعنی خریداران در تلاش برای تثبیت سودشان هستند و ممکن است انرژی آنها ادامه پیدا کند. در حین شکل گیری پرچم صعودی، حجم معاملات باید کم شود و در زمان شکل گیری بریک اوت، افزایش پیدا کند. تشخیص پرچم صعودی در نمودار کمی پیچیده است چون شامل چند عنصر مختلف است. تریدرها باید درک خوبی از اجزای مختلف پرچم صعودی و روش‌های معاملاتی داشته باشند.

روش معامله بر اساس الگوی پرچم صعودی به این ترتیب است:

  • یک روند صعودی را پیدا کنید.
  • پس از شکل گیری اوج سوئینگ، نمودار قیمت باید در یک تحکیم شیب دار، به سمت پایین حرکت کند.
  • بازگشت کلی الگوی پرچم نباید بیشتر از 50 درصد روند صعودی کلی باشد و الگوی کلی برگشتی 38 تا 50 درصدی داشته باشد.
  • الگوی پرچم وقتی قابل استفاده می‌شود که نمودار قیمت با یک بریک اوت کندل صعودی، به بالاتر از مرز کانال بالایی حرکت کند.
  • پس از بریک اوت، صبر کنید تا یک اصلاح چشمگیر و رد شدن آن، ورود به معامله را تأیید کند.

تصویر بالا تفاوت‌های مهم بین پرچم صعودی و کنج نزولی را نشان می‌دهد. گرچه هر دو الگو نشان دهنده تداوم روند صعودی هستند اما تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد که تریدرها باید به آنها دقت داشته باشند.

  • الگوی پرچم صعودی پس از یک روند صعودی طولانی شکل می‌گیرد اما کنج نزولی در کف یک روند نزولی ایجاد می‌شود.
  • در الگوی پرچم صعودی فاصله بین نقاط پشتیبانی و مقاومت برابر است ولی کنج نزولی، قیمت را بین خطوط روندی که به سمت هم گرایش دارند، فشرده می‌کند.
  • از آنجایی که کنج نزولی در یک مسیر نزولی ایجاد شده و نشان دهنده شروع یک روند صعودی است، پتانسیل سودبری از آن نسبت به الگوی پرچم صعودی بیشتر است.

جمع بندی

گرچه پیدا کردن الگوی کنج نزولی با شرایط ایده آل در بازار ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست اما تریدرها می‌توانند از مفاهیم و قوانینی که در این مطلب بررسی شد برای پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی سودآور استفاده کنند.

در مجموع، الگوهای کنج نزولی روش خیلی خوبی برای تشخیص معکوس شدن روند و ابزاری سودآور برای خرید پیش از شکل گیری یک روند جدید هستند. اما سرمایه گذاران باید به فاکتورهای دیگری که باید برای تأیید این الگو وجود داشته باشند، دقت داشته باشند. نکات کلیدی که به تشخیص این الگو کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • الگوی کنج نزولی یک الگوی معکوس شدن صعودی است که در کف سوئینگ یک روند نزولی رخ می‌دهد.
  • برای تأیید الگوی کنج، حداقل باید سه برخورد در سطوح خط روند وجود داشته باشد.
  • این الگو وقتی برای معامله قابل استفاده می‌شود که نمودار قیمت با یک کندل صعودی قوی از بالای خط مقاومت عبور کند.
  • سیگنال ورود به معامله پس از شکل گیری بریک اوت معتبر و اصلاح نزولی تأیید می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است نمودار قیمت بدون هیچ اصلاحی، صعود کند.
  • رویکرد ایده آل برای حد توقف این است که آن را پایین تر از کف سوئینگ میان مدت و با کمی بافر قرار دهید.