معرفی ارزها

شنبه, 19 تیر 1400 21:51

دوج کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

اواخر سال 2013 جکسون پالمر_بازاریاب و برنامه نویس استرالیایی و مدیر شرکت ادوبی _ بعد از اینکه مدتی سایت کوین مارکت کپ را بررسی کرد و چند meme (شوخی بصری) در مورد دوج کوین خواند، چون اواخر سال بود و ده meme برتر سال در حال بررسی بود، و دوج کوین meme اول بود، در توئیتی گفت: " دوج کوین می تواند بهترین چیز بعدی باشد."

بعد از این کار، از آنجایی که پالمر زیاد وبسایت می خرید و راه اندازی می کرد، وبسایتی بنام Dogecoin.com خرید و عکس لوگوی شیبااینو را روی یک سکه فتوشاپ کرد و وسط سایت گذاشت و نوشت: "دوج کوین بهترین ارز بعدی"

این شوخی توجه بیلی مارکوس_برنامه نویس آمریکایی اهل پورتلند_ را به خودش جلب کرد و پیشنهاد همکاری به پالمر داد تا یک کوین قابل استفاده بشود. او شبکه ی بلاکچین دوج کوین را راه اندازی کرد و دوج کوین را به واقعیت تبدیل نمود. بدین ترتیب در 6 دسامبر 2013 اولین بلاک شبکه ی دوج کوین ماین شد و در دسترس همه قرار گرفت. بعد از دو هفته به دلایل مختلف از قبیل پوشش خبری دوج کوین و ممنوع شدن بیتکوین در چین قیمت این کوین سه برابر شد.

هیچ منفعت مالی ای در ذهن پدیدآورندگان دوج کوین نبود زیرا اساسا دیدگاهشان بر این اساس بود که چرا باید روی یک ارز دیجیتال به عنوان یک بحث سرمایه گذاری حساب باز شود و با هدف اینکه ارزی وجود داشته باشد که در آن انگیزه های مالی وجود نداشته باشد، در شبکه های اجتماعی و خصوصا reddit طرفداران بسیاری پیدا کرد.

دوج کوین در ابتدا فقط برای پرداختهای روزمره ی دوستانه کاربرد داشت و به عنوان انعام در شبکه ی ردیت استفاده می شد به این نحو که مثلا اگر کاربری به کسی جواب می داد یا به او کمک می کرد و مشکلش را حل می کرد، یا حتی اگر جمله ی جالب یا جوکی می گفت و کاربران دیگر را خوشحال می کرد، به او انعامی داده میشد و به نوعی لایک محسوب می شد.

بعدها بعضی از اپ های موبایل و بازی های گوشی نیز از دوج کوین پشتیبانی کردند و این امکان فراهم شد که کاربران با دوج کوین خریدهای کوچکی انجام دهند. کار به جایی رسید که در بعضی کشورها این امکان به وجود آمد که با دوج کوین قهوه یا لباس و ... خریداری شود تا جایی که فروش دوج حتی از بیت کوین هم بیشتر شد.

دوج کوین طوری طراحی شده بود که قیمتش همواره پایین بماند و از این رو برای انعام های کوچک شبکه ای بسیار مناسب بود.

البته در آن زمان قیمت دوج کوین خیلی پایین بود و شاید انعام یک کامنت کوچک 4000 دوج بود که حتی به یک سنت هم نمی رسید.

در مدت کوتاهی ابتدا مارکوس و سپس پالمر از این شبکه خارج شدند و دیگر این ارز توسعه پیدا نکرد. اگر روی گیت شرکت بروید(گیت محلی است که برنامه نویسان کدهایشان را در آن آپدیت می کنند)، خواهید دید که دوج کوین آپدیت خاصی نمی شود. ولی community بزرگ دوج کوین توانست شبکه را نگه دارد و دوج کوین تقریبا بدون یک developer واقعی به کار خود ادامه داد.

سال 2014 قیمت دوج کوین بسیار افت پیدا کرد و در نتیجه بسیاری دیگر تمایلی به ماین این ارز دیجیتال نداشتند چرا که برایشان صرفه ی اقتصادی نداشت و از طرفی توسعه دهندگان آن از هک شدن می ترسیدند.

الگوی رمزنگاری دوج کوین با بیت کوین متفاوت است و از یک الگوی اسکریپت استفاده می کند. این الگو دقیقا در لایت کوین هم استفاده می شود و باعث مصرف میزان انرژی کمتری برای استخراج است.

دوج کوین proof of work است یعنی باید آن را ماین کنید. در آن زمان این کار فقط با الگوریتم اسکریپت مقدور بود ولی بعد  از سیستم mergemining استفاده کردند تا بتوانند با کمک یک ارز دیجیتال دیگر این ارز را نیز استخراج کنند. در حال حاضر با لایت کوین mergemining دارد  بدین ترتیب که وقتی لایت کوین استخراج می کنند به صورت اتوماتیک دوج کوین هم جایزه بگیرند. این کار باعث شد حمله های 51 درصدی POW و ماینینگ آسیبی به شبکه ی دوج کوین نزندو باعث محبوبیت لایت کوین هم شد. در نتیجه دوج کوین تبدیل به ارزی شد که سیستم پرداخت بسیار راحت و تراکنشهای بسیار ارزانی دارد چون مثل بیت کوین تعداد محدودی ندارد و همیشه به استخراج کننده جایزه می دهد و به همین دلیل میزان transaction fee یا کارمزد انتقال آن بسیار پایین است.

دوج کوین تقریبا چیز خاصی را ارائه نمی کند و در مقایسه با سایر رمزارزها ظرفیت محدودشده ای ندارد(در حال حاضر تقریبا 129 میلیارد دوج استخراج شده است) و این امر به مرور زمان ارزشش را پایین می آورد.

مشابه لایت کوین از الگوریتم POW استفاده می کند. برنامه نویسی اش تقریبا کپی لایت کوین است.

دوج کوین یک فورک از لاکی کوین است و لاکی کوین هم یک فورک از لایت کوین و با اینکه لاکی کوین در حال حاضر از بین رفته ولی دوج کوین همچنان به راه خود ادامه می دهد.

اتفاق جالبی که برای این ارز افتاد توجهی بود که ایلان ماسک_مدیر تسلا_ به این رمزارز نشان داد. او یکی از افراد موثر در بالا و پایین رفتن قیمت دوج کوین است. او در آخرین روزهای سال 2020 توئیت کرد:"One word: Doge" و این توئیت باعث شد که ارزش دوج کوین 40 درصد بالا بیاید.

ولی اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه به دوج کوین نگاه کنیم واقعیت این است که ارزش سرمایه گذاری ندارد چون  توسعه ی خوبی ندارد و همیشه در حال استخراج است که این مسئله روی قیمتش تاثیرگذار است. پالمر از دوج کوین کنار کشیده و گفته است که دیگر هیچ توسعه ای در کار نیست و بعضی از توسعه دهندگان که مشغول توسعه ی دوج هستند صرفا از روی علاقه ی شخصی این کار را می کنند.

بنابراین برای سرمایه گذاری بلندمدت ارزش نگهداری ندارد ولی در کوتاه مدت می تواند سودآور باشد. به عبارتی می توانید از این ارز نوسان بگیرید ولی برای هولد مناسب نیست.

جکسون پالمر جمله ی جالب در مورد دوج کوین دارد :

"دوج کوین همان قلکی ست که تو پول خردت را درون آن می اندازی!"

شما می توانید از طریق صفحه ی اصلی سایت به نشانی https://arzmodern.net/exchange و یا از این قسمت به مبادله ی انواع رمزارزها از جمله دوج کوین بپردازید. تیم ارز مدرن با تجربه ی سال ها فعالیت در حوزه ی رمزارزها، اعتبار و اعتماد هزاران مشتری، امکان خرید و فروش بصورت حضوری برای مبالغ بالا، امکان تخفیف برای خرید و فروش هایی با حجم بالا، قیمت مناسب و منصفانه ی رمزارزها و اخبار و آموزش های مرتبط با ارزهای دیجیتال توانسته هزاران معامله ی موفق انجام داده و رضایت مشتریان را جلب نماید. تیم پشتیبانی واتس اپ نیز آماده ی پاسخ گویی به مشتریان عزیز بوده و شما را در انجام معامله هایتان یاری می رساند.