معرفی ارزها

چهارشنبه, 13 مرداد 1400 21:27

آشنایی با شیبا اینو Shiba Inu و سیف مون Safemoon

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اگر تازه وارد دنیای کریپتو شدید و توجه شما به پروژه‌هایی مثل شیبا اینو و سیف مون جلب شده، با ما همراه باشید تا با این پروژه‌ها آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال به کاربران امکان می‌دهند که کنترل دارایی‌های خودشان را تحت اختیار بگیرند. این فناوری در کنار بلاک‌چین نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. مالکان ارزهای دیجیتال می‌توانند هر کوین دلخواهی را بخرند و بدون هیچ محدودیتی از هر پروژه دلخواهی حمایت کنند.

اما همین آزادی با هزینه‌هایی همراه است. گرچه با وجود ارزهای دیجیتال کنترل دارایی‌های خودتان را تحت اختیار دارید اما از طرفی هیچ شخص یا نهادی نیست که از شما و دارایی‌هایتان حفاظت کند. نبود درک درست به همراه میل به ثروتمند شدن سریع، باعث شده که خیلی از خریداران دارایی‌هایشان را صرف پروژه‌هایی کنند که با آنچه به ظاهر به نظر می‌رسند تفاوت زیادی دارند.

شیبا اینو و سیف مون: انتخاب‌هایی امن یا نابود کننده پول؟

به ازای هر پروژه معتبر و موثقی همچون بیت‌کوین و اتریوم، اسکم کوین‌هایی هستند که برای سرقت دارایی‌های شما طراحی شده اند. چنین پروژه‌هایی معمولاً شکل میم اینترنتی به خود گرفته و هیچ قصد و کاربرد مشخصی ندارند به غیر از وعده ثروتمند شدن سریع.

در واقع سرمایه گذاران اولیه، کوین مورد نظرشان را تبلیغ می‌کنند و به دیگران وعده بازده بالا می‌دهند به این امید که پلتفرم محبوبشان رشد کند. با انتشار خبر پروژه عده بیشتری جذب آن شده و قیمت بالا می‌رود و همین مسئله باعث انتشار هر چه بیشتر خبر پروژه و جب افراد می‌شود که پروژه را تبدیل به یک طرح هرمی می‌کند. ناگهان سرمایه گذاران اولیه که دارایی‌هایشان چند برابر شده شروع به فروش کرده و باعث سقوط قیمت می‌شوند. به این ترتیب از اشخاصی که خودشان دعوت کرده بودند کلاهبرداری می‌کنند.

در واقع تعداد افراد پیروز نسبت به آنهایی که با خاک یکسان می‌شوند بسیار کم است!

در چنین پروژه‌هایی سرمایه گذاران کوچک بیشتر شکست می‌خورند. معمولاً وقتی یک پروژه در شبکه‌های اجتماعی جلب توجه می‌کند، برای سرمایه گذاری روی آن خیلی دیر شده چون اولین سرمایه گذاران فروش را شروع کرده اند.

دو پروژه اخیر یعنی سیف مون و شیبا اینو هم علائم مشابهی از خود بروز داده اند.

شیبا اینو

شیبا اینو خودش را به عنوان قاتل دوج کوین معرفی کرد و یک پلتفرم معامله میم توکن هم دارد. شیبا اینو هم از شهرت دوج کوین به نفع خود استفاده می‌کند و برای جذب کاربران از کاراکتر پرطرفدار شیبا اینو استفاده می‌کند. در مقایسه با سیف مون، شیبا اینو پرسر و صداتر است.

اخیراً طراح ناشناس کوین شیبا، 50 درصد از کل موجودی این کوین را برای ویتالیک بوترین خالق اتریوم ارسال کرد به این امید که تأیید پروژه توسط بوترین منجر به بالا رفتن ارزش آن شده یا اینکه در بدترین حالت آنها را سوزانده و باعث کمیاب شدن آن شود. بوترین که به دنبال ایجاد همهمه نبود، 90 درصد از این موجودی را سوزاند و 10 درصد مابقی را به مقابله با ویروس کرونا در هندوستان اختصاص داد. این 10 درصد 1.2 میلیارد دلار ارزش داشت و پس از این حرکت ارزش پروژه به شدت کاهش یافت. کاربرانی که به دنبال پیوستن به قطار این میم کوین جدید بودند، با شکست بدی روبرو شدند.

سیف مون

سیف مون به دنبال ایجاد یک اکسچنج برای توکن‌های تعویض ناپذیر، یک بازی ویدیویی و قابلیت‌ها و امکانات مختلف دیگری است اما به دلایل مختلف می‌توان این کوین را هم یک میم کوین دانست. یکی از این دلایل، حرکت دیوید پورتنوی بنیانگذار رسانه Barstool Sports است که اعلام کرد با توجه آنچه که می‌داند ممکن است این پروژه یک طرح پونزی باشد.

به طور کلی وقتی یک چهره شناخته شده و مهم یک کوین را تبلیغ می‌کند، هزاران سرمایه گذار کوچک به آن جلب می‌شود. سپس سرمایه گذاران اولیه که فرصت را مناسب می‌بینند فروش را آغاز می‌کنند و باعث ضرر چشمگیر سرمایه گذاران اولیه می‌شوند. در واقع در چنین سیستمی هیچ سودی از نگه داشتن طولانی مدت عاید شما نمی‌شود بلکه فقط پامپ و دامپ (بالا رفتن شدید و بعد سقوط ناگهانی) داریم. همین مسائل هستند که باعث بدنامی ارزهای دیجیتال شده اند.

نکته اصلی

آنچه که مشکل آفرین می‌شود خود این پروژه‌ها نیستند بلکه جذابیت ظاهری آنهاست. سرمایه گذاران اولیه درگیر هر دو جنبه می‌شوند و به دنبال اخبار منتشر شده در توئیتر و سایر رسانه‌های اجتماعی هستند. این اخبار برای جذب تازه واردان کافیست و به آنها وعده ثروتمند شدن سریع می‌دهد. دوج کوین نمونه بارزی از این مسئله است که سال پیش اولین پامپ و دامپش را در تیک تاک دید. بعضی از کانال‌های یوتیوب هم محتوای خودشان را به این مسئله اختصاص دادند. مشخص نیست که تا این لحظه چند سرمایه گذار تازه کار جذب این "توصیه‌ی کارشناسان" شدند.

اگر پروژه‌ای مثل دوج کوین به کاربران برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه و اقامت کمک کند چرا شیبا اینو به دنبال چنین قابلیتی نباشد؟ در رابطه با سیف مون، این پروژه آوریل امسال توانست توجه چشمگیر رسانه‌ها را جذب کند. این حرکت باعث افزایش بیش از هزار درصدی قیمت این کوین شد. در حال حاضر سیف مون از نظر ارزش بازار رتبه 49 را دارد که این رقم باعث شده این پروژه نسبت به خیلی از پروژه‌های کاربردی و سالم جایگاه بسیار بالاتری داشته باشد. لازم به ذکر است که سیف مون به ظاهر یک تیم و رسالت قابل اطمینان دارد اما خیلی‌ها به دلایلی در این زمینه دچار تردید هستند.

آیا پروژه‌هایی مثل شیبا اینو و سیف مون بازار کریپتو را تهدید می‌کنند؟

پروژه‌هایی مثل سیف مون و شیبا اینو که پتانسیل جذب سرمایه گذاران جدید به بازار کریپتو را دارند باعث ایجاد دیدگاه بد نسبت به ارزهای دیجیتال می‌شوند. این افراد ادعا می‌کنند که کل بازار کریپتو کلاهبرداری است و در این بازار همه به دنبال کلاهبرداری هستند. گرچه این ادعا برای بعضی از پروژه‌ها درست است اما بدون شک برای همه این طور نیست. در واقع با یک تحقیق و بررسی مختصر می‌توانید گامی طولانی برای حفاظت از خودتان بردارید. می‌توانید درباره پروژه‌های سالم اطلاعات کسب کرده و ارزهای دیجیتالی بخرید که پتانسیل سود طولانی مدت و مطمئن را دارند.

اگر کاربران به دنبال سرمایه گذاری در پروژه‌های طولانی مدت نباشند، اسکم کوین‌ها خیلی راحت تر می‌توانند بازار را تصاحب کنند. چنین شرایطی باعث می‌شود که ارزهای دیجیتال هم ردیف طرح‌های بازاریابی هرمی و کلاهبرداری‌های پونزی قرار بگیرند – یعنی به جای ایجاد یک پروژه مطمئن به دنبال سوء استفاده از کاربرانی باشند که هدفشان ثروتمند شدن سریع است.

تنها راه برای ایجاد شهرت و اعتباری که این بازار استحقاق آن را دارد، جذب سرمایه به سمت پروژه‌های مطمئن است. قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتری به همراه دارد.

نکاتی که باید به آنها توجه داشت

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، تیم پروژه است. اگر به دنبال پروژه‌ای هستید که ارزش صرف وقت و تلاش را داشته باشد، به افرادی که پشت پروژه هستند دقت کنید. بیانیه رسالت و اظهارات آنها را بررسی کنید. آیا تیم پروژه سابقه خوبی دارد یا مشکوک به نظر می‌رسد؟

آیا پروژه مورد نظر کاربرد طولانی مدت و مرتبطی دارد؟ آیا واقعاً به پروژه باور دارید؟ شبکه‌های اجتماعی و نظر سایر کاربران را بررسی کنید. اگر تیم پروژه دائماً در حال برقراری ارتباط با کاربران و بحث‌های سازنده و آموزنده است، احتمالاً این پروژه ارزشمند است. همچنین بررسی کنید که اختصاص توکن چگونه صورت می‌گیرد و آیا اعضای تیم پروژه بخش قابل توجهی از کوین‌ها را به خود اختصاص می‌دهند یا خیر.

می‌توانید والت‌های این افراد را در اکسپلوررهای بلاک‌چین مثل bscscan و etherscan بررسی کنید. اگر اکثر توکن‌ها در یک والت هستند بهتر است از چنین پروژه‌ای برحذر باشید.

قانون اول این است که همیشه خودتان تحقیق کنید و هیچ وقت کل دارایی‌های خودتان را صرف هیچ پروژه‌ای نکنید.

اهمیت آموزش

شرکت‌های حوزه ارزهای دیجیتال مثل Ledger و بعضی اکسچنج‌ها مثل جمینی، بایننس و کوین بیس در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارند. اینکه یکسری اینفلوئنسر تیک تاک و یوتیوب یا کانال دیسکورد را بی هیچ پایه و اساسی دنبال کنید روشی خوبی نیست و بهترین کار، درس گرفتن از کارشناسان کهنه کار است.

در نهایت پس از انتخاب یک پروژه امنیت را فراموش نکنید. از آنجایی که بهترین کار نگه داشتن ارزهای دیجیتال برای طولانی مدت است، باید به دنبال بهترین روش نگه داری از آنها باشید یعنی والت‌های سخت‌افزاری که بیشترین سطح امنیت را دارند.