معرفی ارزها

سه شنبه, 23 آذر 1400 14:27

میم کوین Meme Coin چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

در سال 2009 میلادی و با تولد اولین ارز دیجیتالی یعنی بیت کوین توسط خالق ناشناس آن یعنی ساتوشی ناکاموتو، زمینه برای ظهور و پیدایش سایر ارزهای دیجیتال رشد و توسعه یافت. ارزهای دیجیتالی به سرعت افزایش یافته و دنیای کریپتوکارنسی ها یا همان رمزارزها را ایجاد نمودند. با این حال بیت کوین، همچنان تاکنون جزو برترین ارز دیجیتال در صدر جدول قرار گرفته است. در حالت کلی ارزهای دیجیتالی به انواع گوناگونی دسته بندی می گردند لکن آلت کوین ها، استیبل کوین ها و میم کوین ها جزو مهم ترین طبقه بندی رمزارزها به شمار می روند که در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون آن ها خواهیم پرداخت.

میم کوین چیست؟

میم کوین ها یا میم توکن ها با حمایت و پشتیبانی اینفلوئنسرها یعنی افراد تاثیرگذار و مطرح در جامعه با الهام گرفتن از تصاویر خنده دار به وجود آمده اند. این اصطلاح با ظهور و پیدایش دوج کوین ها شکل گرفته است. زمانی که بیت کوین به طور جدی مورد معامله در بازارهای مالی قرار گرفت و به محبوبیت دست یافت، افرادی با نام بیلی مارکوس Billy Markus و جکسون پالمر Jackson Palmer به توسعه ی ارز دیجیتالی دوج کوین برای شوخی با این بازار مالی پرداخته زیرا تصور می کردند که ارز دیجیتالی بیت کوین به عنوان یک پول به اشتباه جدی گرفته شده است. دوج کوین در سال 2013 میلادی متولد شد. ارز دیجیتالی که به جهت شوخی و تمسخر با ارزهای دیجیتالی ایجاد شده لکن هم اکنون خود به عنوان یک ارز دیجیتالی بسیار محبوب و مورد علاقه ی بسیاری از افراد و سرمایه گذاران قرار گرفته است. از جمله علاقه مندان به این ارز دیجیتالی، ایلان ماسک بوده که یکی از ثروتمندترین مردمان جهان به شمار می آید. دوج کوین با لگوی یک سگ از نژاد شیبا اینو و بسیار بانمک می باشد. کلمه ی دوج، تلفظ غلط و خنده دار کلمه ی داگ به معنای سگ می باشد که از لگو و نام این ارز پیداست که هدف از ایجاد آن فقط یک سرگرمی بوده، طوری که محبوبیت و استقبال بالای مردم از آن چیزی فراتر از انتظار سازندگان آن بوده است. ایلان ماسک در سال 2020 میلادی با حمایت از این ارز دیجیتالی، قیمت آن را با رشد فزاینده ای رو به رو ساخت.

سرمایه گذاری بر روی میم کوین ها

همان طور که گفتیم، هدف از ایجاد میم کوین ها به مانند دوج کوین، تنها شوخی و تمسخر با ارزهای دیجیتالی و دنیای کریپتوکارنسی ها می باشد و هدف خاص دیگری برای ایجاد آن ها وجود ندارد. همه ی میم کوین ها با اقبال و شانس دوج کوین و محبوبیت ویژه ی آن برخوردار نخواهند بود. بنابراین عده ای از افراد سرمایه گذاری در میم کوین ها را دیوانگی محض دانسته و بر این عقیده هستند که این کار به مانند شرکت در یک شرط بندی است. با این حال اگر بخت و اقبال یاری کند، می توان به سودهای هنگفتی از آن دست یافت. حتی خود ایلان ماسک هم در توئیتی به فقدان ارزش ذاتی دوج کوین معتقد است. لکن فقط به جهت حمایت وی از این ارز دیجیتالی و علاقه ی او به آن، دوج کوین دارای ارزشمندی و رشد فزاینده ی قیمت خود شد و سرمایه گذاران به سودهای بسیاری از آن دست یافتند.

تفاوت میم کوین ها با سایر ارزهای دیجیتالی

بزرگ ترین تفاوت میم کوین ها با سایر ارزهای دیجیتالی در اهداف ایجاد شده و کاربرد آن ها می باشد. ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین و اتریوم با هدف حل مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی در بانکداری سنتی و مواردی از این قبیل ایجاد گردیده اند. مثلا با پیدایش بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز و استفاده از آن، افراد می توانند بر دارایی های خود نظارت و کنترل کامل داشته باشند و با استفاده از ارز دیجیتالی اتریوم، استفاده از قراردادهای هوشمند گسترش و توسعه پیدا کرد. اما هدف دوج کوین چه بود؟ شوخی با این ارزهای دیجیتال و نه چیز دیگر. سایر میم کوین ها نیز به مانند دوج کوین و فقط به همین منظور ساخته شده اند اما همه ی آن ها بخت و اقبال دوج کوین را نخواهند داشت. اغلب میم کوین ها به مانند دوج کوین با حمایت یک فرد مطرح و بزرگ، افزایش قیمت فزاینده ای را می توانند تجربه نمایند بنابراین سرمایه گذاری در آن ها با ریسک بسیار بالایی همراه خواهد بود. نمونه ای دیگر از میم کوین ها با نام شیبا اینو که لقب قاتل دوج کوین را به خود اختصاص داده بود، پس از عرضه با افزایش قیمت بالایی رو به رو گردید. لکن تنها پس از چند روز قیمت آن به یک دهم کاهش یافت. این یعنی افرادی که در اوج قیمت، آن را خریداری کرده بودند، سرمایه شان به یک دهم رسید.

مهم ترین و محبوب ترین میم کوین ها

*دوج کوین DogeCoin: همان طور که در بالا نیز اشاره شد، دوج کوین توسط جکسون پالمر Jackson Palmer و بیلی مارکوس Billy Markus بدون داشتن یک هدف جدی و خاص و فقط برای شوخی با دنیای ارزهای دیجیتالی ساخته شد. حمایت ایلان ماسک در سال 2019 میلادی از دوج کوین باعث رشد فزاینده ی قیمت این ارز دیجیتالی گردید. در حال حاضر ایلان ماسک با توسعه دهندگان این میم کوین برای افزایش امکانات و کاربردهای این ارز دیجیتالی محبوب همکاری می نماید.

*شیبا اینو Shiba Inu: شیبا اینو که به اختصار به آن شیب نیز گفته می شود توسط یک شخص ناشناس با نام ریوشی در سال 2020 میلادی و به شکل غیرمتمرکز ساخته شده است. لوگوی این ارز نیز به مانند دوج کوین از تصویر یک سگ ساخته شده است. سازنده ی این رمزارز به آن، لقب قاتل دوج کوین داده و معتقد است که در زمانی کوتاه، محبوبیتی بیش از دوج کوین یافته و در رقابت با آن پیروز می گردد. در وب سایت این میم کوین آمده است که این توکن براساس استانارد ERC-20 اتریوم ساخته شده و کاربران می توانند با استفاده از آن با پرداخت مبالغ بسیار ناچیز، میلیون ها وحتی میلیاردها از این توکن را خریداری نمایند. همچنین سازنده ی شیبا اینو، یک صرافی غیرمتمرکز با نام شیبا سواپ ShibaSwap نیز ساخته که به تبدیل انواع کوین ها و توکن ها به شیبا اینو می پردازد. این رمزارز نیز به دلیل وایرال شدن در فضای رمزارزها و شبکه های اجتماعی دارای محبوبیت فراوان گردیده و بیش تر جنبه ی سرگرمی برای کاربران خود دارد.

*سیف مون SafeMoon: سیف مون، یکی دیگر از برترین میم کوین های موجود در بازار کریپتوکارنسی ها بوده که در سال 2021 میلادی، توسط جان کارونی John Karony به عنوان یک توکن دیفای در بایننس اسمارت چین راه اندازی گردید. جان کارونی، مدیرعامل پروژه ی سیف مون، توماس اسمیت، هنک وایت، جک هاینز، جیکوب اسمیت و چارلز کارونی از دیگر اعضای تیم توسعه دهنده ی سیف مون می باشند. نام سیف مون از عبارت Safely to the Moon گرفته شده است. به باور این که افزایش قیمت این ارز تا به حدی که به ماه برسد، شود. هدف استفاده از این شعار بر مبنای شعاری است که طرفداران دوج کوین از آن استفاده می کردند. بنیان گذاران این ارز دیجیتالی عنوان کرده اند که هدف سیف مون برطرف کردن مشکلات سایر ارزهای دیجیتالی است. از جمله رفع نوسانات شدید قیمت توکن و جلوگیری از تمایل افراد به فروش سریع آن ها و نوسان گیری. این ارز دیجیتالی دارای چندین ویژگی به مانند پاداش های استاتیک، جمع آوری نقدینگی و استراتژی سوزاندن توکن به صورت دستی می باشد. ویژگی پاداش های استاتیک در آن بدین گونه است که هزینه ای به عنوان کارمزد در انجام معاملات آن، دریافت می گردد که بین دارندگان این توکن، توزیع می گردد. در ویژگی جمع آوری نقدینگی آن، هزینه ای است که برای انجام معاملاتی که به مخازن نقدینگی مختلف به مانند Pancake Swap و سایر سیستم عامل ها تعلق می گیرد، پرداخت می شود. و ویژگی توکن سوزی در آن نیز که در هر معامله ای اتفاق خواهد افتاد. این درصد معامله ای که سوخته می شود، کاملا مشخص نبوده اما گفته می شود که از کارمزد 10 درصدی معاملات، 5 درصد به پاداش های انعکاسی که در بین مالکان سیف مون تقسیم می گردد، تعلق دارد و 2.5 درصد از این 5 درصد که به استخرهای نقدینگی فرستاده می شود نیز برای اطمینان از نقدینگی سیف مون و بایننس کوین به بایننس کوین تبدیل شده و به عنوان نقدینگی به پنکیک سواپ یا پلتفرم صرافی غیرمتمرکز اضافه می گردد.

جمع بندی

اصطلاح میم کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می شود که بیش تر جنبه ی سرگرمی داشته باشند. ریسک سرمایه گذاری در میم کوین ها بسیار بالا است زیرا بیش تر با حمایت اینفلوئنسرها دارای ارزش و رشد فزاینده در قیمت می شوند. از جمله محبوب ترین میم کوین ها می توان به دوج کوین، شیبا اینو و سیف مون اشاره نمود. دوج کوین اولین میم کوین متولد شده در دنیای کریپتوکارنسی ها بوده که دارای محبوبیت بسیار فراوانی در نزد ایلان ماسک است.