معرفی ارزها

پنج شنبه, 04 شهریور 1400 03:00

معرفی کوین آیوتا (IOTA)

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

معرفی اکوسیستم آیوتا (IOTA)

در این مقاله به معرفی یکی از پروژه های خوب مارکت خواهیم پرداخت.

اکوسیستم آیوتا Internet of Things – IOTA چیست؟

اکوسیستم آیوتا (IOTA) از همان ابتدا تا به امروز، تمام اختراعات و اکتشافاتی که انجام شده است، در راستای پیشبرد هدف راحتی زندگی بشر بوده است و تمام اختراعاتی که اتفاق افتاده است در راستای راحت تر کردن زندگی بشر است تا بتواند راحت تر به کارهای روزمره بپردازد. از همان ابتدا که انقلاب های صنعتی اتفاق افتاد در ادامه ی آن با پیدایش اینترنت و اینک نیز که شاهد پیدایش پول دیجیتالی هستیم یا همان ارزهای دیجیتال که سردمدار آن ها نیز بیت کوین است و این اتفاق همچنان در حال رخ دادن و توسعه می باشد. در کنار این مسائل، اکوسیستم آیوتا، چه کاری را انجام می دهد؟ اکوسیستم آیوتا، همان اینترنت اشیاء می باشد که به وسیله ی یک شبکه ی اختصاصی و هدف هایی که دارد، قرار است که زندگی ماشینیزه ای که در دور و اطراف ما است را راحت تر کند که در ادامه بیش تر به آن خواهیم پرداخت.

نگاهی به تاریخچه ی آیوتا (IOTA)

آیوتا در سال 2015 رونمایی شد. در سال 2015 با عرضه ی اولیه ی خود، 1500 عدد بیت کوین بیش تر نتوانست سرمایه جذب نماید. اما دلیل آن چه بود؟ دلیل آن این بود که در سال 2015، آنقدر عرضه ی اولیه ها و یا به کل، ارزهای دیجیتال، آنقدر فراگیر نشده بود که یک پروژه ای که بر روی شبکه ی اختصاصی خودش است، بتواند موفق عمل نماید. اگر در آن سال ها نیز، عرضه ی اولیه های خوبی اتفاق می افتاد، اغلب بر روی شبکه ی اتریوم بود و این که یک توکن یا کوینی آمده و بر روی شبکه ی خودش، سرمایه ی زیادی جذب نماید، دور از انتظار به شمار می رفت ولی در ادامه ی آن در سال 2017 با عقد قراردادهایی که شرکت آیوتا با شرکت هایی مثل سامسونگ، فولکس واگن و شرکت هایی مثل فوجیتسو و از این دست شرکت ها، توانست با موفقیت های بیش تری رو به رو شود و دید سرمایه گذاران بیش تری را به سمت خود جذب نماید.

اکوسیستم آیوتا (IOTA) چگونه کار می کند و نحوه ی عملکرد این پروژه به چه شکلی است؟

پیش تر در معرفی توکن بت (BAT) به این موضوع پرداختیم که توکن بت با مرورگری که دارد، برای حذف تبلیغات و معضل تبلیغات در اینترنت به روی کار آمده است. اما اکوسیستم آیوتا (IOTA) برای چه منظوری ایجاد شده است؟

اکوسیستم آیوتا (IOTA) به منظور این آمده است که اینترنت اشیاء در دور و اطراف ما را به حالت هوشمند و هدف دار مدیریت کند. اما این یعنی چه؟ به عنوان مثال، ما در زندگی روزمره ی خود، یخچال، پنکه، کولر، تلویزیون، خودرویی داریم و انواع و اقسام ابزارهایی که ما در زندگی روزمره ی خودمان از آن ها استفاده می کنیم. برای مثال در داخل تلویزیونی که از آن استفاده می کنیم، در سایت اشتراک ویدئو و فیلمی هستیم که ما به آن سایت، حق عضویت پرداخت می کنیم. حق عضویت ما سر ماه اکسپایر می شود. تلویزیون ما به صورت خودکار، حق عضویت را از آن سایت خریداری می کند اما با این تفاوت که شما متوجه این موضوع نمی شوید و هزینه ی این پرداخت به صورت کوین یا توکن آیوتا (IOTA) انجام می شود یعنی خود تلویزیون شما به صورت خودکار، این پرداخت را انجام می دهد. به همین تناسب، یخچال شما که اگر مواد غذایی داخل آن کم شود یا تمام بشود، خودش به صورت هوشمند داخل شبکه ی آیوتا از میوه فروشی و یا سوپرمارکت ها، آن ماده ی غذایی را تامین می کند. در ادامه ی آن، خودروی شما، اگر خودروی برقی داشته باشید به صورت شارژ هوشمند، خودروی برقی شما شارژ می شود اما چگونه؟ به عنوان مثال، همسایه ی شما یک پنل خورشیدی دارد و ماشین شما به صورت هوشمند به این پنل خورشیدی وصل می شود و با این وصل شدن، هم ماشین شما شارژ می شود و هم هزینه ی این شارژ توسط کوین آیوتا به پنل خورشیدی همسایه پرداخت می شود و بدون این که شما حتی یک درصد، متوجه رخ دادن این اتفاقات و اکشن ها شوید، روی می دهد و شما سر صبح با سوخت تکمیل، روز خود را شروع می کنید. بنابراین هدف آیوتا این است که اینترنت اشیاء را پیاده سازی کند برای راحت تر کردن زندگی بشر تا دیگر نیاز نباشد که ما برای اقلام کوچک در زندگی، وقت زیادی را صرف کنیم.

تنگل (Tangle) چیست؟

هر شبکه و هر کوین و یا توکنی، روی یک شبکه ای پیاده سازی شده است و بر روی یک شبکه ای باقی و زنده مانده است که مثلا بیت کوین روی بلاک چین است، اتریوم و ریپل نیز بر روی شبکه ی خودشان قرار گرفته اند. البته ریپل متمرکز است و شبکه ی اختصاصی خودش را ندارد و به همین ترتیب. شبکه ی آیوتا نیز بر روی شبکه ی تنگل قرار گرفته است.

تنگل دارای تفاوت هایی با شبکه ی بلاک چین می باشد. اما این تفاوت ها چه چیزهایی هستند؟ برای بهتر متوجه شدن کار شبکه ی تنگل بهتر است که یک مقایسه ای با شبکه ی بلاک چین انجام بدهیم.

اگر ما بخواهیم تراکنشی را درون شبکه ی بلاک چین انجام بدهیم، باید منتظر بمانیم تا ماینرها و اعضای شبکه، آن را تائید کنند که این چندین دقیقه از ما زمان صرف می کند. اما در شبکه ی تنگل این چنین نیست. به عنوان مثال شما وارد کیف پول خودتان می شوید و می خواهید تا آیوتا برای شخص دیگری ارسال کنید. برای انجام این تراکنش، باید دو تراکنش قبلی خودتان را تائید کنید یعنی دو شخصی که قبل از شما می خواستند تراکنشی را انجام دهند باید تراکنش مربوط به آن ها را تائید نمایید و این دو نفر نیز باید تراکنش دو نفر قبلی خود را تائید بکنند و آنقدر این جریان، شاخه به شاخه اتفاق می افتد تا همه تراکنش های همدیگر را تائید بکنند. حال تفاوت هایی میان شبکه ی بلاک چین و تنگل وجود دارد. چه تفاوت هایی؟

اولین تفاوت آن ها، این است که شبکه ی تنگل در تراکنش های خود، یک صفر دارد. یعنی چه؟ یعنی این که شما حق تراکنشی پرداخت نمی کنید و این خود، یک چیز بسیار جالب و خوبی است و باعث شده است تا این یک شبکه ی متمایزی بشود نسبت به سایر ارزهای دیجیتال.

و دومین تفاوت آن ها، این است که داخل شبکه ی بلاک چین، هرچقدر کاربرها و تراکنش ها، بیش تر اتفاق بیفتد، سرعت شبکه پایین تر می آید و مقیاس پذیری بالایی ندارد. ولی در شبکه ی تنگل به این شکل نیست. هرچقدر کاربرهای شبکه بیش تر بشود و تعداد استفاده کننده ها از این شبکه بیش تر بشود، سرعت این شبکه نیز بیش تر می شود. چرا که تعداد کسانی که تراکنش ها را تائید می کنند بیش تر می شود.

تعداد واحدهای آیوتا (IOTA)

می دانید که بیت کوین به تعداد بیست و یک میلیون عدد از آن وجود دارد. اتریوم به تعداد مثلا 121 میلیون و انواع ارزها با مقادیر متفاوت. در رابطه با کوین آیوتا (IOTA) نیز همین مسئله صدق می کند. کوین آیوتا تقریبا دو تریلیارد می باشد که مقدار خیلی بالایی است که این مقدار اگر داخل صرافی ها لیست بشود از کادر Order بالاتر می شود یعنی به عنوان مثال، کاراکترهای Order که در صرافی هایی مثل بایننس تعیین می کنیم، نهایت به تعداد ده کارکتر می باشد. یعنی مثلا کوینی که 11 کارکتر داشته باشد و مثلا چند میلیون از آن وجود داشته باشد و ما بخواهیم مثلا 100 دلار بدهیم تا از آن بخریم، نزدیک به یازده میلیون آیوتا (IOTA) می شود که این تعداد، داخل کادر سفارش ما یعنی Order جا نمی شود. برای همین آمده اند و یک قراردادی را بستند که هر یک میلیون آیوتا (IOTA) را یک مگا آیوتا بنامند. یعنی این که ما داخل صرافی هایی که از آن جا، آیوتا خریداری می کنیم مثلا در صرافی بایننس، یک آیوتایی که در این صرافی است مساوی با 1 میلیون آیوتا می باشد. به دلیل این که تعداد آن ها بالا است از واحد مگا استفاده می کنند و شما در اصل، 1 مگا آیوتا خریداری کرده اید.

کیف پول رسمی آیوتا (IOTA)

چه کیف پول هایی از کوین آیوتا (IOTA) پشتیبانی می کنند؟

کیف پول های بسیاری وجود دارند ولی کیف پول های مجاز و خوبی که خود پروژه ی آیوتا (IOTA) به شکل رسمی، آن ها را معرفی کرده است، کیف پول رسمی است که در ویندوز و لینوکس و آی مک ها هستند یعنی روی سیستم عامل های کامپیوتری هستند را اعلام کرده که می توانید از آن ها استفاده نمایید. هنوز کیف پولی که برای Android، IOS و یا روی تلفن های همراه باشد، وجود ندارد و فقط شما می توانید از کیف پول هایی که بر روی سیستم کامپیوترتان نصب می شوند را استفاده نمایید. از سایت رسمی پروژه ی آیوتا (IOTA) می توانید کیف پول مناسب سیستم عامل کامپیوتر خود را دانلود و از آن استفاده کنید.

در سایت مرجع coinmarketcap.com، رتبه ی این پروژه و کوین را می توان مشاهده کرد.

آیوتا (IOTA) هم اینک در رتبه ی 43 ام بازار مارکت ها قرار گرفته است. قیمت این کوین در حال حاضر به مبلغ 1.17 دلار می باشد. با کلیک بر روی این کوین می توانید اطلاعات بیش تری از آن دریافت نمایید از جمله قیمت، مقدار توکن های در گردش، حجم معاملات در 24 ساعت گذشته و اطلاعاتی از این دست.

وب سایت رسمی این پروژه به آدرس iota.org است که می توانید در آن، اطلاعات تکمیلی به زبان اصلی را مشاهده نمایید.