آکادمی

دوشنبه, 29 آذر 1400 23:13

معرفی برترین پلتفرم‌ها برای کسب درآمد از بازی‌های کریپتو cryptocurrency

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بازی برای درآمدزایی یک بیزنس مدل نوظهور و رو به رشد است که در صنعت گیمینگ غوغا به پا کرده. در این مطلب شما را به طور کامل با این مفهوم آشنا می‌کنیم.

امروزه کسی گیمرها را به چشم انسان‌های رانده شده ای که به جای انجام کارهای مفید وقتشان را تلف می‌کنند، نگاه نمی‌کند.

بر اساس بعضی برآوردها، ارزش بازار گیمینگ در سطح جهان تا سال 2025 به 268 میلیارد دلار خواهید رسید. حالا در خیلی از کشورها دنبال کردن شغلی در حوزه گیمینگ موضوعی نیست که کسی به آن تمایل نداشته باشد.

مثل هر صنعتی، گیمینگ آنلاین هم در این سالها شاهد شکل گیری گرایشات مختلفی بوده از جمله شوترهای اول شخص (FPS)، بازی‌های مبارزه ای چند نفره آنلاین (MOBA) و غیره.

حالا به نظر می‌رسد که صنعت ارزهای دیجیتال هم به پتانسیل این بخش و تأثیری که تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند بر آن داشته باشد پی برده است. این امکانات به میزان زیادی از طریق رونق توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) محقق شدند چون حالا توسعه دهندگان متوجه شدند که می‌توانند در اکوسیستم گیمینگ ارزش ملموسی ایجاد کرده و آن را منتقل کنند و با این کار برای اشخاصی که وقتشان را صرف گیمینگ می‌کنند، انگیزه‌های بیشتری ایجاد کنند.

مدل بازی برای درآمدزایی در حوزه کریپتو به همین شکل ایجاد شد و به سرعت پیشرفت کرد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی مدل بازی برای درآمدزایی در صنعت کریپتو و یکسری از مفاهیم و بازی‌های مهم آن می‌پردازیم.

محبوبیت گیمینگ آنلاین

بدون شک گیمینگ آنلاین تبدیل به پدیده ای شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان – چه به صورت حرفه ای و چه آماتور – بازی‌های مختلفی انجام می‌دهند. حالا گیمینگ برای بسیاری از کاربران جوان تبدیل به یک امر روزمره و جاری شده است.

Meta. Illustration

چند بازی آنلاین سنتی هستند که سطح رقابت بالایی دارند. بازی لیگ افسانه‌ها و لیگ قهرمانان 2015 LoL World آن از اولین بازی‌هایی بودند که وارد صحنه گیمینگ رقابتی شده و eSport را به مخاطبان بیشتری معرفی کردند.

برای اولین بار در این صنعت شاهد بودیم که یک رویداد گیمینگ در ورزشگاه وبملی آرنا برگزار شد و تیم برنده به جایزه چشمگیر 1 میلیون دلار رسید.

امروزه میلیون‌ها نفر در سطح جهان بازی‌های مختلفی انجام می‌دهند مثل دنیای وارکرافت، دنیای جدید، لیگ افسانه‌ها، کانتر استریک، فاینال فانتزی و غیره و غیره. به این ترتیب جامعه ای قوی از کاربران تشکیل شده که با یکدیگر در تعامل هستند و از جهاتی یک دنیای موازی ساخته شده که گیمرها می‌توانند از آن برای فرار از واقعیت استفاده کنند.

این دنیای موازی مرکزیت اصلی مفهومی به اسم متاورس را تشکیل می‌دهد – محلی فراتر از واقعیت، کاملاً دیجیتال و تخیلی. همچنین در این محل کاربران می‌توانند از دستگاه‌های واقعیت مجازی مختلف استفاده کرده و وقتشان را در آن بگذارنند.

وقتی بحث بازی برای درآمدزایی در میان باشد، نمی‌توان متاورس را نادیده گرفت.

متاورس چیست؟

به تازگی واژه متاورس را زیاد می‌شنویم و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک اخیراً توضیح داده که چطور سعی دارد تبدیل به پیشگام این عرصه شود و حتی اعلام کرده که قصد دارد برای ساختن این اکوسیستم حدود 10 هزار نفر را در اتحادیه اروپا استخدام کند.

البته مارک زاکربرگ تنها یکی از چهره‌هایی است که برای تحقق بخشیدن به متاورس کار می‌کند و این مفهوم مقیاس فوق العاده زیاد و غیرقابل تصوری دارد.

به طور کلی، متاورس جهانی مجازی و سرزمین خاصی است که کاربران می‌توانند به جای نگاه کردن به آن از طریق یک صفحه نمایش تخت، وارد دنیای بازی شوند. در واقع این بازی به اینترنت و همه ریزه کاری‌های آن جان بخشیده است.

دنیایی را تصور کنید که در آن هر چیزی با طراحی و توسعه ممکن است. چنین دنیایی می‌تواند یک دنیای بی پایان و به هم پیوسته از واقعیت‌های مجازی باشد که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از هدست، دستگاه‌های واقعیت افزوده و سایر گجت‌های هوشمند بازی، کار، گفتگو و فعالیت‌های مختلف دیگری انجام دهند.

در دنیای امروزی که همه چیز روزبروز دیجیتال تر می‌شود – مدت زمانی که با گوشی هوشمند صرف گفتگو و تعامل با دیگران می‌کنید را در نظر بگیرید – توانایی ارتباط با دیگران از طریق واقعیت مجازی جذابیت‌های خاص خود را دارد.

با افزایش محبوبیت این مفهوم، مدل‌های بازی برای درآمدزایی هم محبوب تر می‌شوند چون فرصتی برای ایجاد ارزش و کسب پاداش در متاورس برای گیمرها فراهم می‌کنند. به همین دلیل است که در حال حاضر بین میلیاردرهایی مثل زاکربرگ در این زمینه یک رقابت شکل گرفته است.

بازی برای درآمدزایی چیست؟

بازی برای درآمدزایی یک بیزنس مدل خاص است که در آن بازیکنان با اجرای بازی، ارز دیجیتال به دست می‌آورند.

بازی برای درآمدزایی از نظر روانی قدرت زیادی دارد چون دو فعالیتی که برای انسان‌ها جذابیت زیادی دارد را با هم ترکیب می‌کند یعنی درآمدزایی و سرگرمی.

مؤلفه اصلی در این مدل این است که به گیمرها امکان دهیم مالکیت کامل بر آیتم‌های درون بازی داشته باشند و بتوانند با اجرای بازی‌ها درآمد کسب کنند. معمولاً در دنیای کریپتو تعریف مالکیت و حتی انتقال آن از طریق توکن‌های تعویض ناپذیر ممکن است.

گیمرها می‌توانند با شرکت در اقتصاد درون بازی، برای سایر گیمرها و همچنین توسعه دهندگان ایجاد ارزش کنند. آنها در ازای انجام این کار آیتم‌هایی دریافت می‌کنند که در بازی ارزش خاصی دارند. این دارایی‌ها می‌توانند هر چیزی باشند از شخصیت‌های جذاب درون بازی با کمیابی خاص تا یک نوع خاص از ارزهای دیجیتال.

ایده اصلی این است که در بازی‌های play-to-earn بازیکنان برای زمان و تلاشی که در بازی صرف می‌کنند، درآمد کسب کنند.

این پدیده در بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است و اخیراً به خصوص با ظهور یک بازی خاص یعنی Axie Infinity به محبوبیت رسید.

آیا اجرای بازی‌هایی به سبک بازی برای درآمدزایی رایگان است؟

در رابطه با اینکه چنین بازی‌هایی باید رایگان باشند یا آزاد بحث‌های زیادی وجود دارد اما هر توسعه دهنده ای مسیر خاص خود را در این زمینه در پیش گرفته است. بعضی بازی‌ها رایگان هستند و برای اجرای بعضی دیگر باید هزینه پرداخت کرد.

توسعه بازی‌های ویدیویی کار پرهزینه ای است و باید توجه داشت که این بازی‌ها توسط کسب و کارها ساخته می‌شوند. هدف هر کسب و کاری سودآوری است.

از طرفی مزیت بازی‌های play-to-earn این است که گیمرها ارزشی ایجاد می‌کنند که می‌توان آن را فروخت. حتی وقتی لازم باشد گیمرها برای شروع بازی هزینه پرداخت کنند، می‌توان این آیتم‌ها را با سود هم فروخت.

همچنین در بعضی از بازی‌های رایگان برای باز شدن بعضی قابلیت‌ها و دسترسی به گیم پلی کامل باید هزینه پرداخت کرد.

محبوب ترین بازی‌های 2021 به سبک بازی برای درآمدزایی

اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی محبوب ترین بازی این سبک در دنیای کریپتو است. این بازی با الهام از بازی‌های محبوبی مثل پوکمون و تاماگوچی ساخته شده است. بازیکنان در این بازی می‌توانند موجوداتی موسوم به اکسی‌ها را جمع آوری کرده، پرورش داده، در نبردها با آنها شرکت کرده و حتی معامله کنند.

این موجودات شکل و فرم‌های مختلفی دارند و در حال حاضر بیشتر از 500 اندام مختلف برای ساختن آنها وجود دارد – از جمله اعضای گیاهان، پرندگان، جانوران، خزندگان و غیره. این اعضای بدن در چهار دسته مختلف قرار دارند: رایج، کمیاب، بسیار کمیاب و افسانه ای.

Axie Infinity

هر اکسی یک توکن تعویض ناپذیر (NFT) است که خصوصیات و نقاط قوت خاصی دارد. کاربران می‌توانند اکسی‌های خودشان را ارتقا دهند و در بازار اختصاصی بازی آنها را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند.

توکن بومی این پروتکل اکسی اینفینیتی شاردز (AXS) نام دارد که از آن برای مشارکت در حاکمیت پروتکل استفاده می‌شود. امکان استیک کردن AXS هم وجود دارد.

اما در این بازی ارزی به اسم معجون عشق کوچک (Small Love Potion یا به اختصار SLP) هم وجود دارد که با اجرای بازی به دست می‌آید. این توکن از نوع ERC-20 است و می‌توان برای پرورش اکسی‌های جدید از آن استفاده کرد. هزینه زاد و ولد از 100 SLP شروع می‌شود اما با هر زاد و ولد بیشتر می‌شود – یعنی فرزند دوم 200، سوم 300، چهارم 500 SLP و به همین ترتیب. برای ششمین فرزند، هزینه زاد و ولد به 1300 SLP می‌رسد. امکان تولید بیشتر از 7 اکسی وجود ندارد.

می توانید در طول بازی هم SLP به دست آورید. در حال حاضر AXS و SLP هر دو در اکسچنج بایننس معامله می‌شوند.

درآمد بازیکنان بر اساس قیمت SLP در زمان فروش آن متفاوت است اما این شرایط به نوعی به نفع بازیکنان است چون در صورت افزایش تقاضا، درآمد آنها هم بیشتر می‌شود.

دیسنترالند

دیسنترالند یکی دیگر از بازی‌های محبوب سبک بازی برای درآمدزایی است. لازم به ذکر است که هر دو سازنده این بازی در حال حاضر از سمت اصلی خود برکنار شده اند اما همچنان به عنوان مشاور با این پروژه کار می‌کنند.

این پروژه به نوعی یکی از کهنه کاران این سبک است که در سال 2017 از طریق یک ICO شروع به کار کرد و توانست 24 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

Decentraland

دیسنترالند در اصل یک جهان مجازی است؛ دنیایی موازی که روی اتریوم کار می‌کند و پلیرهای آن امکان ایجاد، تجربه کردن و کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها و محتوای مختلف را دارند. کاربران می‌توانند قطعات زمین را بخرند. سپس می‌توانند آنها را به شیوه دلخواه مدیریت کنند، در آنها ساخت و ساز انجام دهند و حتی از آن کسب درآمد کنند.

کاربران دیسنترالند سازه‌های جذابی در این سرزمین ایجاد کرده اند. خیلی‌ها پتانسیل چنین واقعیت مجازی را زیاد می‌بینند و در ماه ژوئن رویترز اعلام کرد که یک نفر یک قطعه زمین مجازی را به مبلغ 900 هزار دلار خریده است.

توکن بومی دیسنترالند مانا است اما توکن لند هم در این بازی وجود دارد. مانا یک توکن ERC-20 است که می‌توان آن را برای به دست آوردن توکن‌های لند ERC-721 سوزاند. توکن مانا برای خرید نام، تجهیزات پوشیدنی، آواتار و چیزهای دیگر در بازار دیسنترالند استفاده می‌شود.

سندباکس

سندباکس هم یک دنیای بلاک‌چینی مجازی دیگر است که به پلیرها امکان می‌دهد همزمان با لذت بردن از بازی، درآمد کسب کنند.

به گفته مقاله سفید این پروژه هدف اصلی آن معرفی تکنولوژی بلاک‌چین به دنیای گیمینگ به روشی است که آن را به موفقیت برساند.

سندباکس قابلیت‌های سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز و توکن‌های تعویض ناپذیر را ترکیب کرده تا یک جهان دیجیتال مجازی بسازد. در این جهان پلیرها می‌توانند دارایی‌های دیجیتال مختلف را ساخته و خرید و فروش کنند.

 

در این بازی هم مثل دیسنترالند دو توکن وجود دارد که یکی از آنها یعنی SAND مبتنی بر پروتکل ERC-20 و یک توکن کاربردی با سقف تولید سه میلیارد عدد است. توکن بعدی لند است که فقط 166464 عدد از آن موجود است. می‌توان از لند برای میزبانی بازی‌ها، ساختن خانه، ایجاد تجربیات چند نفره و کارهای دیگر استفاده کرد.

نتیجه گیری

خیلی از افراد باور دارند که گیمینگ بلاک‌چین آینده صنعت بازی‌های الکترونیک را تشکیل می‌دهد و نشانه‌های زیادی از اثبات این ادعا مشاهده می‌شود.

بازی برای درآمدزایی یک بیزنس مدل خاص است که به توسعه دهندگان بازی‌ها و پلیرها امکان می‌دهد از زمانی که صرف بازی‌ها می‌کنند درآمد کسب کنند.

علاوه بر این دنیای ما روزبروز دیجیتال تر می‌شود بخصوص پس از شیوع کرونا که باعث شد خیلی از تعاملات اجتماعی سنتی وارد دنیای مجازی و آنلاین شوند. بنابراین کاملاً منطقی است که انتظار داشته باشیم دنیای آینده ما هم دیجیتال باشد.