معرفی ارزها

سه شنبه, 23 آذر 1400 09:39

ارزهای دیجیتالی برتر در زمینه ذخیره سازی ابری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سیستم ابری چیست؟

سیستم های ابری راه حلی برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که کاربران خود را قادر می سازند تا بدون هرگونه محدودیت های زمانی و مکانی در هر نقطه از کره ی زمین که باشند، به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و هزینه های سنگین ذخیره ی اطلاعات در سخت افزارهای فیزیکی را به همراه نداشته باشند. این سیستم، امنیت بسیار بالایی را برای کاربران خود ایجاد نموده، بدین گونه که اطلاعات به هیچ وجه در دستگاه شما ذخیره نشده و بدین ترتیب اگر دستگاه شما دچار اختلال گردد به اطلاعات ذخیره شده در این سیستم خدشه ای وارد نمی گردد. شرکت هایی نظیر شرکت های ادوبی، اتودسک، مایکروسافت، اپل، آمازون و بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ غیر نرم افزاری مانند HP از سرویس ابری برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده می نمایند. در این مقاله می خواهیم به بررسی ارزهای دیجیتالی مهم و برتر در زمینه ی ذخیره سازی ابری بپردازیم و با آن ها بیش تر آشنا گردیم.

*ارز دیجیتالی آرویو Arweave

ارز دیجیتالی آرویو Arweave یک شبکه ی غیرمتمرکز ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از سیستم ذخیره سازی ابری به صورت نامحدود، مطمئن و دائمی براساس فناوری Blockweave بوده که هدف از ایجاد آن، شکل گیری یک شبکه ی اینترنت با ماندگاری بالا و کاهش محدودیت های توسعه دهندگان می باشد و سبب شکل گیری اپلیکیشن های با بازده بالاتر می گردد. آرویو با معرفی خود به عنوان یک هارد درایو، میزبان و هاست وب غیرمتمرکز و دائمی Permaweb با تعدادی برنامه و سیستم عامل مبتنی بر جامعه می باشد. این ارز دیجیتالی با نماد AR در مارکت ارزهای دیجیتالی نشان داده می شود.

این ارز دیجیتالی برای نخستین بار در ماه آگوست سال 2017 میلادی با نام آرچین Archain معرفی گردید لکن بعدها نام آن به آرویو Arweave تغییر کرده و در ماه ژوئن سال 2018 میلادی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. بنیان گذاران آرویو، سام ویلیامز Sam Williams و ویلیام جونز William Jones می باشند.

از ویژگی های این پلتفرم ارز دیجیتالی می توان عنوان کرد که این شرکت به ذخیره ی اطلاعات برای همیشه متعهد است که مهم ترین ویژگی آن نیز به حساب آمده و آن را از دیگر رقبای خود متمایز می نماید. از دیگر ویژگی های آن می توان به قابلیت رای گیری در آن اشاره نمود. بدین گونه که کاربران برای حذف محتواهای غیرقانونی یا غیرمجاز در آن می توانند تصمیم گیری نموده و به آن رای بدهند. همچنین به وسیله ی این شبکه، کاربرانی که به ذخیره ی اطلاعات در آن مشغولند می توانند درآمدزایی نیز داشته باشند. نحوه ی عملکرد این شبکه بدین شکل است که داده ها و اطلاعات موجود در شبکه در بلاک هایی ذخیره می گردد که به دو بلاک قبلی متصل است و ساختاری به نام Bloclweave را ایجاد می نمایند. این مفهوم در مقابل مفهوم بلاک چین بوده و اطلاعات در آن به صورت زنجیره ای ذخیره نمی گردند. زنجیره ی Blockweave منحصرا برای آرویو طراحی گردیده است. درون بلاک آخر این زنجیره، هش بلاک Blockhash که لیستی از هش تمام بلاک های قبلی و لیست کیف پول Wallet List که لیستی از تمام کیف پول های فعال آن می باشد، وجود خواهد داشت. ماینرهای شبکه ی آرویو با تکثیر اطلاعات ذخیره سازی شده در شبکه می توانند پاداش به صورت ارز دیجیتالی AR دریافت نمایند.

این ارز دیجیتالی را می توان در کیف پول های سخت افزاری لجر Ledger، ترزور Trezor، کول ولت اس Cool Wallet S، کیف پول های نرم افزاری کوینومی Coinomi و زنگو Zengo، کیف پول موبایلی اتمیک Atomic، جکس Jaxx و کیف پول تحت وب آرویو Arweave Web Extension Wallet نگه داری نمود.

*ارز دیجیتالی بیت تورنت BitTorrent

بیت تورنت پروتکلی برای به اشتراک گذاری محتوا از جمله انواع ویدئوها، بازی ها، کتاب و نرم افزارها به صورت غیرمتمرکز با استفاده از سیستم ذخیره سازی ابری می باشد که در سال 2001 میلادی، توسط برام کوهن Bram Cohen ایجاد گردیده است لکن در سال 2018 میلادی بود که بیت تورنت با هدف توسعه ی پروژه ی Atlas به مبلغ 140 میلیون دلار توسط بنیاد ترون و بنیان گذار آن، جاستین سان که استارتاپی با هدف توسعه ی زیرساخت های لازم برای ایجاد اینترنتی غیرمتمرکز است، خریداری شده و رمز ارز بیت تورنت BTT معرفی گردید.

این رمز ارز مبتنی بر توکن TRC-10 بوده که در سال 2019 میلادی در بلاک چین ترون راه اندازی شده است. هدف اصلی ایجاد بیت تورنت، ترکیب نقاط قوت میان پروتکل آن با ترون می باشد و هر دو بر فناوری همتا به همتا تمرکز دارند. محتوای درون این پلتفرم با توکن آن با نماد اختصاری BTT قابل خریداری می باشد. کاربرانی که فایل ها را از BitTorent دانلود و ذخیره می نمایند، می توانند از BTT برای افزایش سرعت روند انتقال استفاده نمایند و پس از دانلود و بارگیری این فایل ها، با قرار دادن آن ها بر روی پلتفرم به طور خودکار BTT دریافت نمایند. برای دانلود فایل های بیت تورنت با دانلود و نصب یکی از پلتفرم های آن مثل utorent بر روی سیستم خود، می توانید از آن استفاده نمایید.

در اواخر سال 2020 میلادی از همکاری میان بیت تورنت و شرکت هوآوی، سخن به میان آمد و گفته می شود که برخی از جدیدترین گوشی های این شرکت به بزرگ ترین شبکه ی توزیع محتوا و به اشتراک گذاری فایل ها یعنی بیت تورنت متصل است. این شرکت همچنین عنوان کرد که از این پس، تمام اپلیکیشن های نسخه ی موبایل بیت تورنت بر روی گوشی های موبایل هوآوی نصب خواهند بود.

با توجه به این که ترون، مالک بیت تورنت به حساب می آید، می توان آن را با تمام کیف پول هایی که از ترون پشتیبانی می نمایند، نگه داری نمود.

*ارز دیجیتالی استورج Storj

نام این ارز دیجیتالی از کلمه ی Storage به معنای ذخیره سازی آمده است. این پلتفرم به عنوان یک شبکه ی غیرمتمرکز از جهت ذخیره سازی در فضای ابری، بسیار خاص و منحصر به فرد عمل نموده است. این پلتفرم می تواند در شبکه ای از هزاران رایانه که به صورت مجزا از یکدیگر می باشند، عمل نماید. استورج می تواند کاربران را در یک فضای ذخیره سازی ابری به کاربرانی که فضای فروش هارد دیسک را دارا می باشند، متصل نماید. بنابراین کاربرانی که هارد دیسک داشته و به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند، می توانند در این فضا شرکت نموده و هر کدام واحدهایی را تشکیل بدهند که به آن ها گره گفته می شود.

براساس پیش بینی ها در وب سایت تریدینگ ویو، تا سال 2025 میلادی، رشد قابل توجهی برای آن پیش بینی گردیده است.

 *ارز دیجیتالی Internet Computer یا ICP

 ارز دیجیتالی ICP که مخفف کلمه ی Internet Computer به معنای اینترنت کامپیوتر می باشد، شبکه ای غیرمتمرکز بر پایه ی بلاک چین بوده که به منظور ایجاد محیطی نامحدود برای قراردادهای هوشمند و سایر برنامه های غیرمتمرکز با کمک سرعت وب می باشد که توسط بنیاد رمزنگاری DFinity واقع در سوئیس راه اندازی شده است. این ارز دیجیتالی توسط دومینیک ویلیامز، بنیان گذار ارز دیجیتالی دفینیتی و در سال 2016 میلادی ایجاد گردیده است. در دسامبر سال 2018 میلادی، دفینیتی، شبکه ی آلفای ارز دیجیتال ICP را راه اندازی نمود. ارز دیجیتالی ICP با هدف گسترش اینترنت عمومی، یک پلتفرم محاسبه ی جهانی به شمار می رود و از فناوری Chain Key که ده ها فناوری پیشرفته مانند مکانیزم اجماع جدید، ایجاد کلید توزیع نشده ی غیرتعاملی، سیستم عصبی شبکه، شناسه ی اینترنتی و ... را در بر می گیرد، تشکیل شده است. ویژگی تکنولوژی Chain Key از مزیت های بزرگ و اساسی ارز دیجیتالی اینترنت کامپیوتر ICP می باشد زیرا به این توکن، اجازه ی داشتن یک کلید عمومی منفرد را داده که سبب می گردد تا با هر وسیله ای از جمله ساعت های هوشمند و تلفن همراه، بتوان با استفاده از این توکن، کار تائید اعتبار را انجام بدهند. این فناوری سبب کنترل و هدایت عملکرد این توکن می شود. همچنین این ارز دیجیتالی از مفهوم رمزنگاری پیشرفته مثل اثبات دانش صفر غیرتعاملی استفاده می نماید.

پلتفرم این ارز دیجیتالی در ساختار خود از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده کرده و بر این الگوریتم متکی می باشد. پس بدیهی است که به مانند سایر ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات سهام بهره می برند، قابل استخراج کردن نیست. استخراج ارزهای دیجیتالی برای ارزهایی که از الگوریتم اثبات کار یا همان PoW بهره می برند، امکان پذیر خواهد بود.

به جهت نو ظهور بودن این ارز دیجیتالی، هنوز کیف پول های بسیاری از این رمزارز پشتیبانی نمی کنند و فقط برخی کیف پول های محدودی برای ذخیره و نگه داری از آن ها وجود دارد به مانند کیف پول کوین لیست و Safepal.

*ارز دیجیتالی هولو HOT

ارز دیجیتالی هولو با نماد اختصاری HOT، یک ارز دیجیتالی غیرقابل استخراج در بستر بلاک چین HoloChain می باشد و یکی از بهترین ارزهای دیجیتالی در زمینه ی ذخیره سازی ابری به شمار می رود. این ارز دیجیتالی توسط آرتور بروکو و اریک هریس، بنیان گذاری شده است. آرتور به عنوان یک هوش مصنوعی در شرکت هایی به مانند جنرال موتورز فعالیت می نموده است و اریک در زمینه ی زیر ساخت های کامپیوتری، فردی متبحر می باشد.

در زنجیره ی هولوچین، هر گره بر روی زنجیره ی خود قرار گرفته می شود. شبکه ی این ارز دیجیتالی برای حل مشکل مقیاس پذیری بلاک چین ها، باگ هایی را که با آفلاین شدن شبکه باعث از بین رفتن داده ها می شود، برطرف کرده است. تمامی معاملات انجام شده در شبکه به مانند یک پلتفرم حسابداری که دارای ترازنامه می باشد، عمل نموده به گونه ای که هرگونه اشتباه محاسباتی در آن عملا غیرممکن می شود.

Holo Fule، توکن اختصاصی شبکه ی بلاک چین HoloChain بوده که به میزبان های خود هولو به عنوان پاداش پرداخت می نماید. Holo Fuel، قدرت این که میزبان های مشترک در شبکه را پردازش و پشتیبانی کند، دارد. در ارز دیجیتالی شبکه ی هولو HOT، هیچ قانون و شرایط ثابت و مشخصی وجود نداشته و هر عاملی طبق پلتفرم اختصاصی خود عمل می نماید.

از جمله کیف پول های قابل پشتیبانی از این ارز دیجیتالی می توان به تمام کیف پول هایی که با استاندارد ERC-20 سازگار می باشند، اشاره نمود برای مثال کیف پول های لجر Ledger، ترزور Trezor و MyEtherWallet.

*ارز دیجیتالی فایل کوین FIL

فایل کوین FIL، یک سیستم غیرمتمرکز ذخیره سازی و شبکه ی اشتراک گذاری به شمار می رود. این ارز دیجیتالی با ترکیب فناوری های بسیار متنوع با یکدیگر، تجارب بسیار جالب و منحصر به فرد و ویژه ای را برای کاربران خود ایجاد می نماید. کاربران به جهت استفاده از این فضا می توانند از فضای ذخیره سازی ارائه شده توسط ماینرها استفاده نمایند.

فایل کوین توسط یک شرکت توسعه دهنده به نام Protocol Labs و در سال 2014 میلادی تاسیس شد. بنیان گذار آن Juan Benet نام دارد. هدف این شرکت، ایجاد یک لایه ی بنیادی برای زیرساخت داده ها است. بدین منظور این شرکت، هر کاربری را که دارای ظرفیت ذخیره سازی می باشد، به شبکه متصل نموده و یک منبع از فضا و ظرفیت ذخیره سازی بلا استفاده در سخت افزار مصرف کنندگان و مراکز داده ی کسب و کارهای موجود قرار می دهد.

کیف پول های قابل استفاده و پشتیبانی از این ارز دیجیتالی شامل کیف پول رسمی آن، FilFox فیل فاکس، تراست ولت Trust Wallet و MathWallet می باشد.

*ارز دیجیتالی سیاکوین SiaCoin

ارز دیجیتالی سیاکوین SiaCoin، یک شبکه ی مبتنی بر بلاک چین همتا به همتا بوده که به عنوان فضای ذخیره سازی ابری غیرمتمرکز عمل می نماید. کل این شبکه بر اساس سیستم همتا به همتا و تمرکززدایی دموکراتیک اداره می گردد و دارای یک مدیر مرکزی نیست. فضای این سیستم ذخیره سازی ابری به نسبت سایر سرویس های ذخیره سازی سنتی از امنیت بسیار بالاتری برخوردار می باشد. همچنین استفاده از این پلتفرم به جهت پیشنهاد قیمت کم تر برای اجاره ی فضای ذخیره سازی به افراد، مقرون به صرفه تر خواهد بود. اگر فردی دارای فضای ذخیره سازی اضافی بود، می تواند آن را به دیگران اجاره داده و در ازای آن، توکن سیاکوین دریافت نماید. از دیگر مزیت های استفاده از این شبکه علاوه بر فضای بیش تر و ایمن تر با هزینه ی کم تر این است که هیچ مرکز، نهاد و یا شخص ثالثی به داده ها واطلاعات کاربران دسترسی نخواهد داشت و کنترل تمام اطلاعات از تمام جوانب آن بر عهده ی خود کاربر می باشد.

بنیان گذاران این ارز دیجیتالی، دیوید وریک و لوک چمپین می باشند. دیوید وریک به عنوان مدیر اجرایی این شبکه نیز به فعالیت در آن می پردازد. این دو فرد در سال 2014 میلادی، شرکت مادر یعنی شرکت اصلی سیاکوین را تاسیس نموده و شبکه ی بتای آن را در سال 2015 میلادی راه اندازی نمودند. این شبکه از پروتکل اجماع اثبات کار استفاده کرده و به همین جهت قابل استخراج می باشد. همچنین هیچ محدودیتی برای حداکثر عرضه ی این رمزارز وجود ندارد.

همان گونه که در بالا بیان شد، اجاره کنندگان این فضاهای ذخیره سازی برای اجاره ی آن، باید از ارز دیجیتالی سیاکوین SiaCoin با نماد اختصاری SC استفاده نمایند. میزبان ها باید این ارز دیجیتالی را فروخته و یا نزد خود نگه داری نمایند. ارز دیجیتالی SC، تنها رمزارزی است که باید برای استفاده از خدمات ذخیره سازی ابری غیرمتمرکز پرداخت شود.

از جمله کیف پول های قابل پشتیبانی از این ارز دیجیتالی می توان به کیف پول های سخت افزاری لجر Ledger و نرم افزاری Sia.UI و Sia اشاره نمود.