معرفی ارزها

یکشنبه, 09 آبان 1400 22:28

ارز دیجیتال USD Coin USDC چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارز دیجیتال USD Coin (USDC) یک استیبل کوین بوده که وابسته به دلار آمریکا می باشد یعنی قیمت 1 واحد USDC همواره برابر با یک دلار آمریکا است که برای آن که هر واحد از این کوین بتواند وارد چرخه ی مالی گردد باید یک دلار آمریکا به صورت ذخیره برای پشتیبانی از آن نگه داری گردد و می توان توکن های آن را در هر زمان به دلار تغییر داد. به عبارتی USD Coin برای توکنیزه کردن دلارهای آمریکا و تسهیل استفاده از آن از طریق اینترنت و شبکه ی بلاک چین های عمومی است. به روی کار آمدن دلارهای آمریکا بر روی شبکه ی بلاک چین، سبب می شود تا آن ها بتوانند ظرف چند دقیقه از نقطه ای در جهان به نقطه ای دیگر انتقال یابند و ثبات بسیاری را نیز برای ارزهای دیجیتالی سبب می گردد.

USDC در 26 ماه سپتامبر سال 2018 میلادی با همکاری بین Circle و کوین بیس و توسط کنسرسیوم Centre ساخته شده است. شرکت Circle در سال 2013 میلادی توسط جرمی آلیر (Jeremy Allaire) و شان نویل (Sean Neville) تاسیس شد. شرکت Circle یک شرکت فرستنده ی رسمی پول بوده که دارای فعالیت هایی شفاف در این زمینه می باشد. این فرستندگان پول در این شرکت، جزو مشاغل خدمات مالی ایالات متحده ی آمریکا می باشند و قبل از صدور USDC باید معادل مبلغ دلار آن را یکی از شرکای معتبر شرکت Circle بر عهده بگیرند. در نتیجه می توان مشاهده کرد که تمام توکن های USDC به صورت کاملا شفاف و قابل اثبات می باشند. شرکت Circle همچنین به عنوان استارت آپ کریپتو با پشتیبانی شرکت گلدمن ساکس شناخته می شود.

کوین بیس نیز به عنوان یک صرافی متمرکز شناخته شده در کشور آمریکا است که این صرافی به عنوان تنها صرافی قانون گذاری شده در آمریکا فعالیت می نماید.

نحوه ی عملکرد USD Coin (USDC)

این کوین بدون هدف و پشتوانه تولید نمی شود بلکه همان طور که در بالا ذکر شد برای تولید هر واحد توکن USDC، یک دلار آمریکا به صورت ذخیره برای پشتیبانی از آن نگه داری می گردد که این فرآیند تبدیل دلارهای آمریکایی به توکن های USDC را توکنیزه کردن می گویند.

برای تبدیل دلار به توکن USDC فرآیندی سه مرحله ای به شرح زیر صورت می گیرد:

  1. کاربر به حساب صادر کننده ی توکن USDC، دلار به میزان تقاضای توکن ارسال می کند.
  2. صادر کننده ی توکن از قرارداد هوشمند USDC برای ایجاد و صدور توکن USDC استفاده می نماید.
  3. و در مرحله ی نهایی، توکن USDC که به تازگی ایجاد و تولید گردیده است به کاربر در ازای دلارهای دریافتی و ذخیره ی آن جهت پشتیبانی تحویل داده می شود.

همه ی صادرکنندگان USDC وظیفه دارند که به طور منظم، منابع دلار خود را که بعدا توسط Grant Thornton LLP منتشر می شود، گزارش دهند یعنی ملزم به ارائه ی شفافیت کامل و همکاری با طیف وسیعی از موسسات مالی برای حفظ ذخایر کامل معادل ارز فیات هستند.

وایت پیپر USD Coin (USDC)

  1. در وایت پیپیر پروژه ی توکن USDC تضمین شده است که هر توکن USDC تا ابد با یک دلار بیت کوین یا یک دلار اتر برابری خواهد کرد.
  2. این توکن برای افراد تازه کار که سطح بالایی از امنیت را بدون صرف هزینه های بالا می خواهند، طراحی شده است.
  3. USDC برخلاف توکن دلاری ایالات متحده ی آمریکا (USDT) بیش از 1 دلار آمریکا یا برابر با آن ارزش دارد.
  4. توکن USDC با قرارداد هوشمند ERC20 تنظیم شده است که خواهان بیش ترین سود ترید در عین کنترل ریسک ها می باشد. به عبارتی این توکن در بستر بلاک چین اتریوم می باشد و با هر برنامه ای که از این استاندارد پشتیبانی می کند، قابل استفاده است.

Circle برای توکنیزه کردن و خرید خدمات از کاربران به طریق USDC هر گونه کارمزدی دریافت نمی نماید مگر جهت نقل و انتقالات نادرست بانکی و اصلاح آن. کارمزدهای USDC در کوین بیس به صورت استاندارد عمل می نماید و حداقل مبلغ خرید در آن برابر با 100 USDC می باشد که فقط در روزهای کاری این توکن ها، پردازش شده و این روند نیز تا 24 ساعت به طول می انجامد.

موارد استفاده از استیبل کوین ها به مانند USDC

  1. کاهش ارزهای دیجیتالی که قابلیت نقد شوندگی بسیار پائینی دارند و تسهیل در خرید ها و فروش های این ارزهای دیجیتالی
  2. ارسال سریع، آسان و کم هزینه با امنیت بالا
  3. جلوگیری و کاهش تورم
  4. خرید اقلام در برنامه های غیرمتمرکز، صرافی ها و بازی های مبتنی بر بلاک چین

تفاوت های USD Coin (USDC) با سایر استیبل کوین ها در چیست؟

استیبل کوین ها به طور کلی در 4 دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشد:

  1. با وثیقه ی فیات
  2. با وثیقه ی کریپتو
  3. الگوریتمی بدون وثیقه
  4. هیبرید

USDC در دسته ی اول یعنی کوین های با وثیقه ی فیات قرار می گیرد و یک استیبل کوین متمرکز می باشد. تمام پروژه های موجود در این دسته نیز تقریبا مشابه عمل می نمایند و فقط دارای تفاوت هایی جزئی می باشند. در این دسته تمامی استیبل کوین ها وابسته به مقدار فیات هستند. تفاوت های اصلی میان آن ها نیز پیرامون سیاست های کارمزدهای آن ها و سازمان های همکار می باشد اما نحوه ی کسب و کار آن ها در بیشتر موارد با همدیگر یکسان و برابر است.

کاربران ارز دیجیتالی USD Coin (USDC)

افرادی که از نوسانات بازار فراری اند و به منظور کاهش کارمزدهای تبدیل رمزارزها می توانند از این رمزارز استفاده نمایند لکن بیش ترین استفاده کنندگان آن تریدرهای رمزارزها، بازارهای در حال توسعه، موسسات مالی در ابتدای شروع فعالیت و ... می باشند.

سخن آخر

USDC Coin (USDC) یک استیبل کوین نسبتا تازه و متمرکز می باشد و از بهترین استیبل کوین های موجود در بازار است. ذخایری که برای پشتیبانی از آن نگه داری می گردد به صورت کاملا قانونی و شفاف است لکن باید در نظر داشته باشید که با توجه به امکان ردیابی توکن های آن و متمرکز بودن این کوین می تواند سرمایه ی شما را مسدود نماید زیرا هر استیبل کوین متمرکزی از قبیل USDC و یا تتر باید طبق قوانین بین المللی پیش بروند و به این جهت دارای محدودیت هایی از قبیل احراز هویت می باشند لکن کوین های غیرمتمرکز این محدودیت را ندارند.