جمعه, 12 آذر 1400 15:04

بزرگ ترین مخالفان دنیای ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

دنیای ارزهای دیجیتال، یک فناوری نوپا و نوظهور بوده که در میان افراد بسیار زیادی جایگاه و محبوبیت ویژه ای را به خود اختصاص داده است. لکن برخی از افراد شناخته شده در جهان هستند که به شدت به مخالفت با ارزهای دیجیتال پرداخته و سرمایه گذاری در آن را به افراد توصیه نمی کنند. سخنان و دلایل این افراد به جهت عدم سرمایه گذاری در آن سبب شده است که عده ی بسیاری نیز نسبت به این بازار پرهیجان، بدبین بوده و از آن دوری نمایند. در این مقاله به معرفی افرادی که مخالفت خود را از ارزهای دیجیتالی اعلام نموده و دلایل آنان خواهیم پرداخت.

ارزهای دیجیتالی چه چیز هستند؟

پیش از شروع به معرفی مخالفان ارزهای دیجیتال، به طور مختصر به شرح ارزهای دیجییتالی و ویژگی های آن ها می پردازیم. ارزهای دیجیتالی همان گونه که از نامش پیداست، یک نوع دارایی الکترونیکی و دیجیتال بوده که برخلاف ارزهای فیات سنتی به شکل متمرکز نیست. بلکه غیرمتمرکز می باشد یعنی دولت ها و یا هرگونه موسسه و سازمانی امکان نظارت و کنترل بر آن ها را نداشته و همچنین امنیت ویژه ای در آن حاکم است. این ارزهای دیجیتالی بر بستر شبکه ای به نام بلاک چین راه اندازی شده است که سبب ایجاد چنین ویژگی های خاص و ویژه ای در ارزهای دیجیتالی می گردد. ارزهای دیجیتالی همیشه قابل دسترسی بوده و تابع زمان و مکان نمی باشد. هرگونه خطایی در نقل و انتقالات ارزهای دیجیتالی به صورت برگشت ناپذیر بوده و جبران ناپذیر می باشد.

بزرگ ترین مخالفان ارزهای دیجیتالی چه کسانی هستند؟

در حالت کلی کشورهای بزرگ به مانند آمریکا و کشورهای اروپایی که دارای ارز بین الملل و قوی بوده می توانند از جمله مخالفان ارزهای دیجیتالی باشند زیرا برای حفظ انحصار جایگاه ارزی خود در مراودات بین المللی، گسترش ارزهای دیجیتالی برای آن ها خوب نخواهد بود. استفاده از این ارز برای کشورهایی که از ارزهای قوی برخوردار نیستند، جذابیت بیش تری را به همراه خواهد داشت به مانند چین. لکن دولت چین نیز استفاده از این ارز را در کشور خود ممنوع اعلام کرده است زیرا گفته می شود درصدد ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود بوده تا بتواند از طریق آن بر دارایی های دیجیتالی و حتی غیر دیجیتالی مردم خود کنترل و نظارت داشته باشد. در کشورهایی مثل آمریکا و سایر کشورهای اروپایی دیگر، استفاده از ارزهای دیجیتالی رایج تر می باشد. می توان نتیجه گرفت که دولت ها با ایجاد و وضع قوانینی در استفاده از ارزهای دیجیتالی به تدریج مواضع خود را به جهت استفاده از ارزهای دیجیتالی کاسته و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، استفاده از آن ها نیز گسترش بیش تری خواهد یافت.

همچنین از بزرگ ترین مخالفان ارزهای دیجیتالی می توان به افراد زیر اشاره نمود:

  1. بیل گیتس: بیل گیتس متولد سال 1955 میلادی در سیاتل آمریکا، کارآفرین، بازرگان، سرمایه دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی که در سال 1975 میلادی با مشارکت پل آلن، شرکت مایکروسافت را تاسیس نمود. او تا سال 2017 میلادی به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می شده است. در ادامه به دلایل بیل گیتس در مخالفت با ارزهای دیجیتال بر طبق سخنان وی می پردازیم.

بیل گیتس عنوان کرده است که: "نحوه ی کار فعلی ارز دیجیتال، امکان انجام یک سری از فعالیت های مجرمانه را فراهم کرده است. بهتر است از شر آن خلاص شویم." او همچنین بیان کرده که رمزارزها مستعد سوء استفاده از سوی هکرها و کاربرد آن در پولشویی می باشد. در مصاحبه ای در CNBC نیز گفته است: "بیت کوین می تواند صرفا براساس هیاهو یا دیدگاهی که افراد دارند، بالا و پایین برود و من هیچ راهی برای پیش بینی نحوه ی پیشرفت آن ندارم." آقای بیل گیتس اضافه کرده که: "با بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی، شما چیزی تولید نمی کنید. بنابراین نباید توقع بالا رفتن آن را داشته باشید. این کار نوعی سرمایه گذاری براساس نظریه ی احمق تر از من Greater Fool Theory است."

  1. وارن بافت: وارن ادوارد بافت متولد سال 1930 میلادی، سرمایه گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی است که به عنوان دهمین فرد ثروتمند در جهان شناخته می شود. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره ی شرکت برکشایر هاتاوی استو و دارای سهام شرکت هایی همچون اپل، گلدمن ساکس، کوکاکولا و پپسی و بسیاری شرکت های دیگر می باشد.

وارن بافت در اظهار نظری بیت کوین را بی ارزش دانسته و به مقایسه ی بیت کوین و صدف های دریایی پرداخته است. وی عنوان کرده که: "می توانیم چیزی را بکاریم و بعد آن را برداشت کنیم اما بیت کوین نمی تواند ارزش بلاک چین را به نام خودش بزند. یک چیز فقط به واسطه ی آن که ارزش دارد، نمی تواند سرمایه گذاری خوبی هم باشد." او در بخشی از سخنان خود عنوان کرده که خرید مستغلات را به بیت کوین ترجیح می دهد و گفته است: "پذیرش بیت کوین در آینده بیش تر نخواهد شد. مطمئنم که نوه ام دوست دارد ارث من را با دلار دریافت کند." او همچنین عنوان کرده است که: "دلار آمریکا ذخیره ی ارزش است. اما بیت کوین نمی تواند چنین کاری را انجام بدهد و به همین دلیل تفاوتی با صدف ها ندارد." دلایل مقایسه با صدف به این خاطر است که پیش از اختراع پول در گذشته، به عنوان وسیله ی تبادل ارزش از صدف ها استفاده می شده است. وارن بافت به طعنه ابراز کرده که در آینده، این ارز دیجیتال لزوم استفاده از چمدان را کم خواهد کرد. منظور او استفاده از چمدان برای حمل فیزیکی پول توسط سارقین بوده که در ارزهای دیجیتالی به جهت غیرفیزیکی بودن، لزومی به استفاده از چمدان نخواهد بود.

  1. پیتر شیف: پیتر دیوید شف، متولد سال 1963 میلادی، یک بروکر سرمایه گذاری، نویسنده و صاحب نظر امور مالی اهل ایالات متحده ی آمریکا می باشد.

شیف از مخالفان بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال بوده و با کاربران ارزهای دیجیتالی در شبکه های اجتماعی بحث های مختلفی بر سر بی ارزش بودن این تکنولوژی کرده است. او مدعی است که این کاربران او را به عدم شناخت و درک کافی از فناوری بیت کوین متهم نموده اند که در پاسخ آن ها را حشرات بیت کوینی خطاب نموده است و از فقر دانش آن ها نسبت به پول و تاریخچه اش سخن گفته است. همچنین او عنوان کرده بود که بیت کوین، مانع از معرفی یک ارز دیجیتال دیگر توسط اشخاص دیگر خواهد شد. این اظهارنظر کاملا نادرست بوده زیرا که پس از بیت کوین، هزاران ارز دیجیتالی جدید، پا به عرصه ی دنیای ارزهای دیجیتالی نهاده اند.

  1. جوزف استیگلیتز: جوزف یوجین استیگلیتز، متولد سال 1943 میلادی، اقتصاددان معاصر آمریکایی و برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد در سال 2001 میلادی است.

او در مصاحبه ای در قبال ارزهای دیجیتالی موضع منفی گرفته و عنوان کرده است که باید رمزارزها متوقف شوند. او عنوان کرده است که ارز دیجیتالی، هیچ یک از مزایای یک ارز خوب را نداشته ولی در مقابل، دلار آمریکا تمامی مزایا و ویژگی های مثبت را دارا می باشد. او عنوان کرده که بیت کوین باید متوقف شود زیرا به دلیل نوسانات بالا، ریسک های قابل توجهی را برای سرمایه گذاران ایجاد می نماید.

  1. دونالد ترامپ: دونالد جان ترامپ، متولد سال 1946 میلادی، رئیس جمهور پیشین دولت آمریکا و از مخالفان سرسخت ارزهای دیجیتالی می باشد.

ترامپ، ارزهای دیجیتالی را یک فاجعه ی قریب الوقوع خواند و عنوان کرد که: "آن ها یک فاجعه ی بالقوه برای خریداران و سرمایه گذاران خود هستند که روزی بر سرشان آوار می شوند." او همچنین بیان کرده است که: "من بین ارزها، دلار را ترجیح می دهم زیرا که ارزهای دیجیتالی، چیزهایی هستند که مردم خیلی در مورد آن ها، اطلاعات درستی ندارند." در ادامه ترامپ با هشدار نسبت به تبدیل شدن بیت کوین به ارزی مهم تر از دلار عنوان کرد که: "ارز غالب جهانی باید دلار باقی بماند."

  1. دولت آمریکا و بانک مرکزی اتحادیه ی اروپا: با توجه به این که دلار آمریکا به جهت انجام مبادلات تجاری بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است با گسترش فناوری بلاک چین ارزهای دیجیتالی در آینده، شاهد جایگزینی بیت کوین برای انجام این گونه مبادلات شویم. دلیل مخالفت دولت آمریکا به گسترش استفاده از ارزهای دیجیتالی نیز به همین سبب بوده که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره نمودیم. بانک های مرکزی نیز انحصار انتشار پول و ارز را در اختیار دارند و از آن برای اعمال نفوذ اقتصادی و تنظیم رشد اقتصادی و تورم استفاده می کنند. بدیهی است که گسترش ارزهای دیجیتالی در آینده می تواند تاثیرات به سزایی بر نقش بانک های مرکزی بر سیاست های مالی و پولی جامعه بگذارد.

سخن پایانی

با گسترش استفاده و محبوبیت ارزهای دیجیتالی در میان عموم مردم، هستند افرادی که نسبت به پیشرفت این فناوری بدبین بوده و احساس خطر می نمایند. در این مقاله با معرفی کوتاهی از ارزهای دیجیتال به معرفی افراد مطرح و سرشناس مخالف با دنیای کریپتوکارنسی ها پرداختیم. اظهارنظر این افراد بر نحوه ی عملکرد سرمایه گذارانی که طرفدار آن ها بوده و از آن ها پیروی می نمایند، تاثیرات بسیاری می گذارد. همان گونه که افراد سرشناس دیگر می توانند بر عملکرد مثبت سرمایه گذاری افراد در دنیای کریپتوکارنسی ها منجر شوند.