معرفی ارزها

سه شنبه, 23 آذر 1400 06:23

توکن های خدمات مالی Financial Service Token

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در دنیای ارزهای دیجیتالی، کوین ها و توکن های بسیاری با اهداف گوناگون و متنوع ایجاد گردیده اند. برخی از این ارزهای دیجیتال با هدف ارائه ی خدمات مالی با سرعت بیش تر و هزینه ی کم تر به کاربران خود ایجاد شده اند که سرمایه گذاری در آن ها می تواند سبب کسب درآمد بالا برای سرمایه گذاران خود شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی توکن های ارائه دهنده ی این خدمات پرداخته و با آن ها آشنا شویم.

*ارز دیجیتالی ریپل XRP

آشنایی با شرکت ریپل و ارز دیجیتالی XRP

در دنیای ارزهای دیجیتال، وقتی نام ریپل می آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است لکن باید بدانید که این دو با یکدیگر متفاوت هستند. بدانید که ریپل یک شرکت است و XRP یکی از محصولات این شرکت می باشد. شرکت ریپل در سانفرانسیسکوی آمریکا مستقر بوده و در آن برای بانک ها و سایر نهادهای مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز ساخته می شود. هدف از ایجاد این شرکت، ارائه ی خدمات مالی با سرعت بیش تر، با هزینه ی کم تر و به صورت غیرمتمرکز بوده که تاکنون به میزان بسیاری این هدف را محقق کرده است زیرا اکنون بسیاری از بانک ها و سایر موسسات و نهادهای مالی از محصولات این شرکت بزرگ و خارق العاده استفاده می نمایند. می توانیم ببینیم که هدف ریپل کاملا در تضاد با اهداف ایجاد بیت کوین می باشد زیرا بیت کوین به وجود آمده است تا واسطه ها به مانند بانک را از میان بردارد لکن ریپل با عرضه ی محصولات غیرمتمرکز خود به بانک بر این عقیده می باشد که بانک ها فقط در نحوه ی پرداخت و تبادلات مالی خود دارای مشکلاتی هستند که ریپل برای از میان بردن این مشکلات برای آن ها ایجاد گردیده است. درنظر داشته باشید، چنان که در بالا به آن اشاره نمودیم، ارز دیجیتال XRP، فقط یکی از محصولات این شرکت بزرگ می باشد بنابراین شما زمانی که ارز دیجیتالی XRP را خریداری می نمایید، فقط بر روی یکی از محصولات ریپل سرمایه گذاری نموده اید و نه روی شرکت ریپل.

تاریخچه ی پیدایش و تاسیس شرکت ریپل و ارز دیجیتالی XRP

در سال 2004 میلادی، شخصی با نام رایان فوجر Ryan Fugger و قبل از پیدایش ارز دیجیتالی بیت کوین، شرکتی را به نام ریپل پی RipplePay تاسیس نمود که هدف از ایجاد این شرکت، نقل و انتقال آسان پول در سرتاسر جهان با سرعت بالاتر بوده که به جهت داشتن برخی مشکلات فنی و مدیریتی نتوانست به موفقیت در این راه دست یابد. در سال 2011 میلادی، فردی با نام جد مک کالب Jed McCaleb به تیم ریپل پیوست. جد مک کالب، برنامه نویس کامپیوتر و از موسسین شرکت ریپل به شمار می آید. او در سال 2010 میلادی، صرافی ام تی گاکس Mt Gox را راه اندازی کرده بود که یکی از مشهورترین صرافی ها می باشد. سپس در سال 2012 میلادی، کریس لارسن Chris Larsen نیز به جمع آنان وارد شد که تا امروز مدیریت اجرایی این شرکت را عهده دار می باشد. لارسن به عنوان یکی از بنیان گذاران ریپل معرفی می گردد و با ملحق شدن وی به اعضای تیم، دوره ی جدیدی با نام اوپن کوین Opencoin آغاز گردید. جسی پاول، بنیان گذار و مدیرعامل صرافی کراکن Kraken و راجر ور Roger Ver یکی از بنیان گذاران بیت کوین کش، به عنوان اولین سرمایه گذاران ریپل شناخته می شوند. سرانجام در سال 2013 میلادی در ماه ژانویه، شرکت ریپل، توکن های خود را با نام XRP عرضه نمود. سرانجام جد مک کالب به جهت اختلافاتی که با عملکردهای اتخاذ شده توسط کریس لارسن داشت، از این شرکت جدا شد و اینک او یکی از بنیان گذاران استلار می باشد که در سال 2014 میلادی، آن را معرفی نمود. شرکت ریپل در سال های 2014 تا 2018 میلادی با سرعت بالایی رشد فزاینده ای را تجربه نمود و با شرکت های مالی بسیار بزرگی، قرارداد منعقد نمود. اوایل سال 2018 میلادی، ریپل دوران اوج خود را سپری نمود و ارزش کل این شرکت به بیش از 100 میلیارد دلار می رسید که کمتر شرکتی در آمریکا، آن را تجربه کرده بود. هم اکنون برد گارلینگ هاوس Brad Garlinghouse سمت مدیرعاملی شرکت ریپل و کریس لارسن به عنوان عضو ارشد هیئت مدیره در آن به فعالیت می پردازند. همچنین سایر اعضای تیم این شرکا از بزرگ ترین کارشناسان در حوزه ی فناوری و تکنولوژی می باشند. استلار و سوئیفت از رقبای سرسخت ریپل محسوب می شوند.

محصولات شرکت ریپل

از دیگر محصولات شرکت ریپل با نام Ripple Net که خود به سه محصول فرعی ایکس کارنت xCurrent، ایکس رپید xRapid و ایکس ویا xVia تقسیم شده است، می توانیم اشاره نماییم که ارز دیجیتالی XRP بر روی شبکه ی xRapid قرار گرفته است. شرکت هایی که با ریپل، قرارداد منعقد می نمایند، بیش تر از محصولات ایکس کارنت آن استفاده نموده بنابراین شنفتن خبر همکاری ریپل با شرکت های بزرگ، لزوما به معنای کاربرد بیش تر ارز دیجیتالی آن و افزایش قیمت این ارز دیجیتالی نخواهد بود. در ادامه به شرح این محصولات و ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.

ایکس کارنت xCurrent

ایکس کارنت یک پلتفرم برای انجام مبادلات برون مرزی بانک ها و موسسات مالی بوده که بر روی یک دفتر کل توزیع شده به نام اینترلجر Interledger راه اندازی شده است. این دفتر کل توسط متخصصان شرکت ریپل ساخته شده اما توسط شرکت ریپل کنترل نمی گردد بلکه کنترل آن در دست کنسرسیوم شبکه ی جهانی وب W3C که یک سازمان غیرانتفاعی بوده و استانداردهای بین المللی شبکه ی جهانی وب را تعیین و کنترل می کند، کنترل می گردد. هدف اصلی ایکس کارنت، ایجاد قابلیتی برای انجام پرداخت ها و تراکنش های آنی با تمامی ارزها می باشد یعنی نه فقط با ارزهای دیجیتالی. ایکس کارنت با فراهم کردن نقدینگی کافی از ارزهای گوناگون و همچنین با فراهم کردن یک پیام رسان مالی غیرمتمرکز، این امکان را به بانک ها و سایر موسسات مالی دیگر می دهد تا به تعامل با یکدیگر در محیطی امن و به دور از نگرانی بپردازند. مثلا یک بانک به بانکی دیگر از طریق ایکس کارنت می تواند دلار ارسال کند و بانک دیگر آن میزان پول را بر حسب یورو دریافت نماید. پس همان طور که می بینید در ایکس کارنت الزامی برای استفاده از ارز دیجیتالی XRP وجود ندارد.

ایکس رپید xRapid

شرکت ها و بانک هایی که برای انجام مبادلات مالی خود از ارز دیجیتالی XRP استفاده می نمایند، در صورت بروز مشکلات نقدینگی خود می توانند از محصول ایکس رپید شرکت ریپل استفاده نمایند. با استفاده از روش ایکس رپید، بانک مبدا برای ارتباط با بانک مقصد، نیاز به تامین نقدینگی یا یک بانک واسطه نخواهد داشت. نحوه ی کار ایکس رپید بدین گونه است که پول فیات را به ارز دیجیتالی XRP تبدیل نموده و پس از انتقال آن می تواند این ارز را به پول مورد نیاز بانک یا موسسه مالی مقصد تبدیل نماید.

ایکس ویا xVia: این محصول به عنوان یک واسطه برای استفاده ی آسان و سریع از محصولات شرکت ریپل یعنی ایکس کارنت و ایکس رپید ساخته شده است.

ارز دیجیتال XRP

ارز دیجیتال XRP، یک نوع دارایی دیجیتالی به مانند سایر ارزهای دیجیتال به شمار رفته و یکی از برترین رمزارزها در دنیای کریپتوکارنسی ها می باشد. این ارز دیجیتالی قابل استخراج نیست و بر روی یک دفتر کل توزیع شده با نام ایکس آر پی لجر XRP Ledger راه اندازی گردیده است. بسیاری بر این عقیده هستند که XRP، غیرمتمرکز نبوده و ارز دیجیتالی به حساب نمی آید لکن سازندگان آن بر این عقیده هستند که هیچ کنترلی بر عملکرد تراکنش های آن ندارند. از مزایای این توکن می توان عنوان کرد که سرعت انجام تراکنش های این ارز دیجیتالی بسیار سریع و تنها در طی چند ثانیه می باشد. همچنین به جهت این که این ارز دیجیتالی از ابتدا تماما استخراج گردیده، تورمی ندارد. با این حال این شرکت به جهت داشتن شیوه های مختلف تجاری اش، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته مثلا این که ریپل تقریبا نیمی از کل XRP موجود در شبکه را نزد خود نگه داشته تا از ارزش آن بهره مند گردد. همچنین با توجه به این که این ارز دیجیتالی به صورت متن باز بوده، حتی با وجود هوشمندی بسیار می تواند زمانی که کد آن در دسترس قرار بگیرد، فرصتی برای سودجویان جهت هک شدن باشد.

بانک های پشتیبان، مشتریان عمده و کیف پول های ریپل

از بزرگ ترین مشتریان ریپل می توان به بانک اسپانیایی UniCredit، American Express، Santander و Wastern Union اشاره نمود.

بانک های Santander، Axis Bank، Yes Bank، Westpac، Union Credit، NBAD و UBS پشتیبان و حمایت کننده ی این شرکت بزرگ می باشند.

برخلاف دو ارز دیجیتالی بزرگ بیت کوین و اتریوم، هیچ کیف پولی از طرف وب سایت شرکت ریپل برای ذخیره ی ارز دیجیتالی آن معرفی نگردیده است. شاید این سیاست شرکت ریپل باشد زیرا با توجه به اهداف آن که برای نگه داری توسط بانک ها و موسسات مالی بزرگ ایجاد شده است، شرکت ریپل نمی خواهد مسئولیتی در قبال سرمایه گذاران کوچک داشته باشد. با این حال کیف پول هایی که می توان از آن ها استفاده نمود، می توانند کیف پول های لجر Ledger، اتمیک Atomic، کوینومی Coinomi و کیف پول توست Toast باشند.

*ارز دیجیتالی کریپتو دات کام Crypto.com Coin با نماد اختصاری CRO

آشنایی با ارز دیجیتالی CRO: کریپتو دات کام یک شرکت مستقر در هنگ کنگ بوده که در سال 2016 میلادی تاسیس گردید. این شرکت به جهت مجموعه ی خدمات خود، ارزهای رمز نگاری شده اش و ایجاد امکان مبادله و اعطای وام هایی بر پایه ی رمزارزها، بسیار مشهور شده است. هدف این شرکت معرفی طیف وسیعی از کاربردهای شبکه ی بلاک چین می باشد و با ارائه ی راه کارهایی برای حل مسائل مربوط به تریدینگ، پرداخت، معاملات و خدمات مالی عمل می نماید. صاحبان توکن های CRO می توانند با استیک نمودن سکه های خود در Crypto.com Chain به عنوان یک واسطه ی اعتبارسنجی عمل نموده و کارمزدی به ازای پردازش تراکنش های شبکه دریافت نمایند. همچنین کاربران قادر خواهند بود که در چارچوب برنامه های Pay Crypto.com با پرداخت CRO از تخفیف هایی 20 درصدی استفاده نمایند. در اصل CRO با انگیزه دادن به کاربران خود، پذیرش این ارز رمزنگاری شده را در مقیاس جهانی تقویت می نماید. این رمزارز به عنوان یک واسطه برای تسویه ی ارزی استفاده شده و کاربران آن برای تامین هزینه ی تراکنش ها می توانند از این توکن استفاده نمایند. همچنین می توانند به ازای پاداش مربوط به پردازش و تائید تراکنش های شبکه به کاربران داده شوند.

تاریخچه ی تاسیس شرکت و ایجاد ارز دیجیتالی CRO: همان طور که در بالا به آن اشاره نمودیم، این ارز دیجیتالی توسط شرکت Crypto.com کریپتو دات کام و در ژوئن سال 2016 میلادی تاسیس گردید. این شرکت در ابتدا با نام Monaco Technologies GmbH و توسط 4 تن از موسسین خود، شروع به فعالیت کرد. یکی از این افراد با نام کریس مارشالک Kris Marszalek، که قبلا سه شرکت را تاسیس و مدیریت می نمود، است. او طراحی و تولید لوازم الکترونیکی Starline Polska، برنامه های تلفن همراه و راه اندازی شرکت تجارت الکترونیکی BeeCrazy را نیز انجام می داده است. دیگری رافائل ملو Rafael Melo که بیش از 15 سال سابقه ی فعالیت در امور مالی را دارد، بوده که با شرکت های بزرگ آسیایی همکاری می کرده است، می باشد و بابی بائو Bobby Bao که قبلا در بخش M&A یکی از بانک های چینی فعالیت می کرده است و چهارمین فرد، گری اور Gary Or که قبل از تاسیس کریپتو دات کام به عنوان یکی از افراد موثر در پلتفرم Ensogo مشغول به فعالیت بوده و همچنین موسس شرکتی در راستای توسعه ی برنامه های تلفن همراه با نام Foris می باشد، است.

مزایا و معایب کریپتو دات کام CRO: این ارز دیجیتالی با انجام تراکنش های با سرعت بالا و هزینه های کم از جمله شبکه های پرداختی پر سرعت به شمار رفته که به ارائه ی راه کارهایی در زمینه ی مقیاس پذیری پرداخته است. یعنی با افزایش بار تراکنش های این ارز بر میزان مقیاس پذیری و سرعت پردازش آن ها اضافه خواهد شد. این شرکت با ارائه ی کیت توسعه ی نرم افزار اختصاصی خود SDK برای بازرگانان و سرمایه گذاران خود به آن ها کمک می کند تا با داشتن حتی مقدار اندکی دانش فنی به راه حل های بلاک چین CRO دسترسی یابند. این ارز دیجیتالی برای تائید تراکنش ها و معاملات خود در حوزه ی امور مالی غیرمتمرکز DiFi عمل می نماید که امکان سرقت اطلاعات و هک شدن را به حداقل می رساند. از مهم ترین ایرادات وارد شده بر این شبکه نیز، میزان محدود کاربران آن در خارج از شبکه ی کریپتو دات کام می باشد.

کیف پول های ارز دیجیتالی کریپتو دات کام CRO

به علت قرار گرفتن این توکن بر بستر ERC-20 می توانند در کیف پول های سازگار با ETH ذخیره و نگه داری گردند. به طور کلی از کیف پول های قابل پشتیبانی از این ارز دیجیتالی می توان به Ledger Nano S، Ledger Nano X، Coinomi، MetaMask، Trust Wallet اشاره نمود.

*ارز دیجیتال نکسو Nexo

آشنایی با ارز دیجیتالی نکسو Nexo و کاربردهای آن

این ارز دیجیتالی، یک سیستم وام دهی در بستر بلاک چین بوده که افراد را قادر می سازد تا با وثیقه گذاری دارایی های خود در آن بتوانند از این شبکه، وام هایی را به صورت ارزهای فیات به مانند دلار، یورو و ... دریافت نمایند. این پلتفرم سعی دارد، استفاده از دارایی های ارز رمزنگاری شده ی خود را جایگزین شیوه های بانکداری سنتی نماید. این پلتفرم، اولین سیستم وام دهی در قالب رمزارزها به شمار می رود. میزان وام دهی این سیستم حداقل 500 دلار و حداکثر 2 میلیون دلار می باشد و مبلغ وام با افزایش میزان رمزارز وثیقه گذاشته توسط کاربر به طور خودکار افزایش می یابد. از دیگر کاربردهای این سیستم می توان بیان کرد که می تواند پردازش قراردادهای هوشمند در اتریوم را سرعت بخشیده و داده های توکن شده ی مربوطه را برای تراکنش ها ذخیره نماید. کاربران می توانند ارزهای دیجیتالی خود را قرض دهند و برای آن ها وام دریافت نمایند و یا سپرده گذاری کرده، وام بدهند و سود دارایی های ارز رمزنگاری شده ی خود را دریافت نمایند. این پلتفرم حامی ارزهای دیجیتال مطرح در بازار کریپتوکارنسی ها از جمله بیت کوین، اتریوم، کاردانو و مونرو می باشد.

تاریخچه ی ارز دیجیتالی نکسو Nexo

نکسو توسط تیمی از متخصصان امور مالی تاسیس و راه اندازی شده است. یکی از بنیان گذاران این رمزارز، کاستا کانچف می باشد. این شخص به مدت بیش از 10 سال در حوزه ی فناوری های مالی و ارتباطات فعالیت داشته است. آنتونی چرنف از دیگر بنیان گذاران این ارز دیجیتالی و شیک مدیر این پروژه بوده که به توسعه و گسترش نکسو کمک بسیار زیادی کرده است. او به عنوان چهره ی عمومی رهبری نکسو عمل نموده و سابقه ای در حمایت و پشتیبانی از بلاک چین و استفاده از ارزهای رمزنگاری شده دارد. او به عنوان عضو پارلمان در مجلس شورای ملی بلغارستان از سال های 2015 تا 2017 میلادی، اجرای راه حل های بلاک چین برای خدمات دولت الکترونیکی و ترویج آن بوده است و به طور مداوم در مورد رویدادهای جاری مربوط به سرمایه گذاری دیجیتال و رمزنگاری در رسانه هایی از جمله بلومبرگ و CNBC اظهار نظر می کرده است. این ارز دیجیتال به وسیله ی شرکت گردیسیمو توانست تا سیستم وام دهی خود را راه اندازی نماید.

نحوه ی عملکرد بلاک چین نکسو Nexo چگونه است؟

ارز دیجیتالی این شبکه، یک ارز ERC-20 بوده و مبتنی بر شبکه ی بلاک چین اتریوم است یعنی هر معامله ی آن با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار Ethash توسط شبکه ی اصلی اتریوم تائید و ایمن می گردد. ارز دیجیتال نکسو، قابل استخراج با دستگاه های ماینر می باشد. کاربرانی که قصد دارند از این پلتفرم وام دریافت نمایند، باید در ابتدا به وب سایت Nexo.io مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنند. ایجاد یک حساب کاربری در این پلتفرم به سرعت و تنها پس از چند دقیقه میسر خواهد بود. در حین ثبت نام، کاربران می بایست به چند سوال درباره ی اطلاعات شخصی خود پاسخ داده و پس از تائید حساب خود توسط سیستم می توانند شروع به فعالیت نمایند. طراحی این پلتفرم به گونه ای است که حتی برای افراد مبتدی و تازه کار نیز بسیار آسان می باشد. افراد می توانند پول نقد، فیات و یا ارز دیجیتالی قابل پشتیبانی توسط پلتفرم نکسو را به حساب خود واریز کرده و هر موقع که بخواهند می توانند اعتبار موجودی ها و دارایی های خود را به سادگی مشاهده نمایند. این پلتفرم دارای احراز هویت دو مرحله ای برای جلوگیری از هک و سرقت موجودی ها و افزایش امنیت سیستم می باشد. در مراحل بعدی، میزان وام درخواستی توسط کاربر و جزئیات مربوط به آن توسط سیستم اوراکل بلاک چین نکسو بررسی و مشخص می گردد. کاربران می بایست آدرس حساب بانکی و یا آدرس تتر را برای دریافت وام، وارد سیستم نموده و پس از آن حداکثر 3 روز زمان لازم است تا بررسی های قانونی صورت گرفته و وام درخواستی به کاربر تعلق گیرد. کاربران برای بازپرداخت این وام ها می توانند ارزهای دیجیتال قابل پشتیبانی توسط سیستم به مانند بیت کوین، اتریوم، XRP، استیبل کوین ها و یا توکن Nexo نکسو را پرداخت نمایند.

مزایا و معایب استفاده از پلتفرم نکسو Nexo

کاربران می توانند به سادگی از این پلتفرم با استفاده از یک اپلیکشن تلفن همراه خود و یا از طریق وب سایت آن استفاده نمایند و در هر زمان و مکانی قادر خواهند بود تا وجوه مورد نیاز خود را برداشت نموده و هیچ کارمزد برداشتی برای تراکنش های خود پرداخت ننمایند. همچنین این پلتفرم یک کارت رایگان برای انجام تراکنش های روزانه ارائه نموده و از حساب های تجاری پشتیبانی کامل به عمل می آورد. کارت رایگان همان کارت های اعتباری بوده که کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از آن استفاده نمایند و این کارت ها از طریق اپلیکیشن کیف پول نکسو سفارش و مدیریت می شود. کاربران می توانند تا 30 درصد درآمد اضافی خود را نیز از طریق بهره از توکن های این پلتفرم به دست بیاورند. لکن در مواردی معدود، نرخ بهره ی وام دهنده کمی بیش تر از نرخ وام بوده و همچنین این پلتفرم، توکن های نکسو را برای دریافت بهترین وام و نرخ پس انداز در اختیار خواهند داشت. همچنین بدانید که این پلتفرم در مقایسه با رقبای خود، منابع آموزشی کم تری را ارائه می نماید. اما این رقبا چه کسانی هستند؟ یکی از این رقبا می تواند بانک های سنتی بوده لکن از آن جایی که مشتریان به جای پول نقد به دنبال بازده واقعی می باشند و نمی خواهند پول نقد با نرخ پایین بهره در حساب های بانکی خود نگه داری نمایند از این پلتفرم استفاده خواهند کرد. بانک های نئو به مانند N26 و Monzo نیز جزو رقیبان نکسو محسوب می شوند. برخی شرکت ها نیز از جمله crypto.com که درباره ی آن در همین مقاله سخن گفتیم از دیگر رقبای نکسو محسوب می گردند.

کیف پول های ارز دیجیتالی نکسو Nexo

کیف پول های مطرح در استفاده از این ارز دیجیتالی شامل کیف پول های لجر Ledger، ترزور Trezor، متاماسک MetaMask، MyEtherWallet، کوینومی Coinomi، اتمیک Atomic و کیف پول نکسو Nexo می باشد. اپلیکیشن کیف پول نکسو Nexo در سیستم های اندروید و ios قابل پشتیبانی است. این کیف پول دارای سرویس صرافی و انتقال بوده که با استفاده از سرویس انتقال، سرمایه گذار قادر خواهد بود تا دارایی های خود را از یک حساب به حساب دیگر انتقال دهد.

سخن آخر

در دنیای ارزهای دیجیتالی، کوین ها و توکن های مختلفی با اهداف ویژه ایجاد گردیده است. ما در این مقاله به بررسی ارزهای دیجیتالی که با هدف تسهیل در انجام امور مالی و خدمات پرداخت توسعه و گسترش  یافته اند، پرداخته و با ویژگی ها، کاربردها، مزایا و معایب این ارزها، نحوه ی عملکرد و کیف پول های قابل پشتیبانی از این توکن ها آشنا شدیم. این توکن ها شامل توکن های شرکت ریپل با نام اختصاری XRP، کریپتو دات کام Crypto.com و نکسو Nexo می باشند.