آکادمی

پنج شنبه, 29 آبان 1399 02:47

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بایننس، بزرگترین اکسچنج ارزهای دیجیتال در جهان قصد دارد با راه‌اندازی بایننس اسمارت چین، فعالیت خودش را در حوزه DeFi گسترش دهد. بایننس اسمارت چین، همراهی برای بایننس چین است که قابلیت سازگاری با قراردادهای هوشمند و اتریوم را دارد. اما آیا توسعه دهنده‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از این راهکار استفاده خواهند کرد؟

خلاصه

  • بایننس اسمارت چین یک پلتفرم بلاک‌چین برای توسعه دهندگان است که امکان کار با قراردادهای هوشمند را دارد.
  • بایننس اسمارت چین در موازات با بایننس چین اصلی کار می‌کند که برای اجرای سریع تراکنش‌ها بهینه سازی شده است.
  • بایننس اسمارت چین هم با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که در اصل برای اتریوم کدنویسی شده‌اند سازگار است.

بایننس چین که در سال 2019 راه‌اندازی شد یک پلتفرم بلاک‌چین است که توسط اکسچنج محبوب بایننس برای پشتیبانی از اکسچنج غیرمتمرکز Binance DEX ساخته شد که به کاربران امکان می‌داد مستقیماً با هم معامله کنند. همچنین، بایننس کوین (BNB) هم با کمک بایننس چین کار می‌کند. این کوین ابتدا روی پلتفرم اتریوم شروع به کار کرد اما بعداً از طریق روش جابجایی توکن تبدیل به BNB شد.

بایننس چین نسبتاً سریع راه‌اندازی شد و با هدف اجرای معاملات به روش سریع بهینه سازی شده بود اما قابلیت‌های لازم برای پشتیبانی از انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) را نداشت.

به همین دلیل بایننس اسمارت چین طراحی شد و همانطور که از نام آن پیداست نسبت به بلاک‌چین اصلی پیشرفته تر است اما در موازات با آن کار می‌کند نه به عنوان جایگزینی برای آن.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین که سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد، یک سرویس بلاک‌چین است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد با استفاده از قراردادهای هوشمند اپلیکیشن غیرمتمرکز بسازند. بایننس چین اصلی برای فراهم کردن امکان انجام این کار ساخته نشده بود اما بایننس اسمارت چین طوری طراحی شده بود که امکان اجرای سریع تراکنش‌ها را فراهم کرده و همزمان قابلیت‌ها و امکانات موجود را گسترش دهد. بایننس اسمارت چین با ماشین مجازی اتریوم (به اختصار EVM) هم سازگار است در نتیجه امکان اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که از اتریوم به این زنجیره منتقل می‌شود را دارد.

بایننس اسمارت چین نه یک نسخه از بایننس چین اصلی است که تغییر برند داده شده باشد و نه یک زنجیره جانبی یا راهکار لایه دوم است که صرفاً برای کار با زنجیره اصلی بایننس طراحی شده باشد بلکه یک بلاک‌چین مجزای مستقل است که حتی در صورت از دسترس خارج شدن بایننس چین باز هم قادر به ادامه کار است اما این دو بلاک‌چین طوری طراحی شده‌اند که در نهایت کنار هم کار کنند.

بایننس اسمارت چین چطور کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین از الگوریتم اجماعی موسوم به اثبات اعتبار گروگذاری شده (PoSA) استفاده می‌کند که ترکیبی از مدل‌های اثبات سهام و اثبات اعتبار است. اعتبارسنج‌ها در این شبکه اشخاصی هستند که مقدار مشخصی توکن BNB را گروگذاری کرده‌اند و بعد وقتی بلاک‌های تأیید شده در شبکه را اعتبارسنجی کنند کارمزد تراکنش را دریافت خواهند کرد.

همانطور که پیش از این اشاره شد، بایننس چین و بایننس اسمارت چین طوری طراحی شده‌اند که با هم کار کنند و بایننس قابلیت کار بین زنجیره‌ای را برای آنها فراهم کرده است. امکان جابجایی سریع دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های بایننس وجود دارد بنابراین امکانات اجرای سریع تراکنش‌ها در بایننس چین با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در بایننس اسمارت چین ترکیب می‌شود. به طور مشابه می‌توان توکن‌های BEP-2 و BEP-8 بایننس چین را هم با توکن‌های BEP-20 اسمارت چین مبادله کرد.

علاوه بر این، قابلیت ماشین مجازی اتریوم هم باعث شده که سازندگان اپلیکیشن‌های هوشمند در سایر بلاک‌چین‌ها بتوانند تقریباً به راحتی محصولاتشان را به بایننس اسمارت چین منتقل کنند. با توجه به تداوم رشد اتریوم و افزایش هزینه گس در این پلتفرم، این گزینه می‌تواند برای طراحان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مفید باشد هر چند ممکن است حرکت اتریوم به سمت مدل اثبات کار با راه‌اندازی اتریوم 2 منجر به کاهش بعضی از این نگرانی‌ها شود.

ویژگی خاص بایننس اسمارت چین

قابلیت تعامل بین زنجیره‌ای بایننس چین و بایننس اسمارت چین امکانات زیادی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد و می‌توانند از نقاط قوت هر دو بلاک‌چین استفاده کنند تا قابلیت و عملکرد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خودشان را ارتقاء دهند.

بعلاوه، قابلیت سازگاری این پلتفرم با EVM باعث شده که امکان انتقال اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از اتریوم به سمت این پلتفرم و ارتقاء و توسعه آنها روی بایننس اسمارت چین وجود داشته باشد. چندین بلاک‌چین در راه هستند که سعی دارند با پشتیبانی از EVM از قابلیت‌های اتریوم استفاده کنند از جمله Avalanche و Telos و بایننس هم با اسمارت چین نامش را در این فهرست قرار داد.

بایننس این مزیت را دارد که نامش در این حوزه شناخته شده است و به دلیل رونق اکسچنج و اکوسیستم خودش قابلیت تأمین سرمایه و نقدینگی سریع را دارد.

کارهای قابل انجام با بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین در اصل برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده چه به دنبال پلتفرمی برای ساختن اپلیکیشن‌های جدید باشند و چه قصد انتقال یک پروژه از بستر اتریوم را داشته باشند. این شرکت امیدوار است با سیستم دو زنجیره‌ای، پشتیبانی از EVM و اعتبار و برند بایننس یکسری از توسعه دهنده‌ها را به سمت اکوسیستم خودش جذب کند تا برای همه ارزشمند باشد.

همانطور که Changpeng “CZ” Zhao مدیرعامل بایننس می‌گوید، این کمپانی بایننس اسمارت چین را راهی برای پر کردن شکاف بین اقتصاد متمرکز و غیرمتمرکز می‌داند. بایننس یک صندوق 100 میلیون دلاری برای پروژه‌های اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) که روی بلاک‌چین راه‌اندازی می‌شود دارد که تا 100 هزار دلار از بعضی پروژه‌ها حمایت می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

بایننس به زبان چینی به صورت 币安 نوشته می‌شود که در آن币 به معنی کریپتو و安 به معنی امنیت است.

آینده

بایننس اسمارت چین هنوز یک پروژه تازه کار محسوب می‌شود که اوایل ماه سپتامبر سال 2020 راه‌اندازی شد. با این حال بایننس با استفاده از صندوق 100 میلیون دلاری که برای اپلیکیشن‌های DeFi راه‌اندازی کرد و تاکید بر مزایای رویکرد دو زنجیره‌ای، سعی به حمایت گسترده از این طرح دارد.

نکته جالب اینجاست که راه‌اندازی بایننس اسمارت چین و تلاش‌های صورت گرفته برای حرکت توسعه دهندگان DeFi به سمت این پلتفرم، در تضاد با بیزنس اصلی بایننس به عنوان یک اکسچنج متمرکز است. به گفته این کمپانی و طبق آنچه در پست وبلاگی منتشر شده برای راه‌اندازی بایننس اسمارت چین نوشته شده: "برای عده‌ای، ظهور DeFi نشان دهنده فاصله گرفتن از بلاک‌چین‌های متمرکز است. شاید این حرکت برای سرویس‌هایی مثل بایننس یک تهدید محسوب شود اما ما مخالف این دیدگاه هستیم. از نظر ما DeFi فرصتی برای ارائه راهکارهایی بهتر به دنیای بلاک‌چین است."

در آینده‌ای نه چندان دور مشخص می‌شود که آیا دنیای بلاک‌چین با این ایده موافق است و بایننس اسمارت چین تبدیل به پلتفرمی پیشرو برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خواهد شد یا خیر.