آکادمی

سه شنبه, 29 تیر 1400 00:39

استیکینگ در صرافی بایننس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استیکینگ یا سهامگذاری  یا انباشت کردن به فرآیند نگهداری ارزهای دیجیتال در ولت شخصی یا صرافی گفته می شود که به ازای آن سود ماهانه یا سالانه دریافت می شود.اگر شما می خواهید ارز دیجیتالی که قصد دارید برای بلندمدت هولد کنید سودآوری بیشتری داشته باشد می توانید آن را استیک کنید و در مقابل پول دریافت نمایید.

 

استیکینگ راهکاریست که از طریق آن می توانید با ریسک کمتری از رمزارزها درآمدزایی کنید. هر ارزی نیاز به اعتبارسنجی دارد، مثلا روش اعتبارسنجی بیت کوین ماینینگ است که مصرف برق بسیار بالایی دارد؛ ولی برخی از رمزارزها به روش استیکینگ اعتبارسنجی می شوند.به عبارت دیگر ارزهایی را می توان استیک کرد که مبتنی بر الگوریتم Proof Of Stake یا اثبات بر اساس سهم باشند.

استیک کردن علاوه بر اینکه امنیت شبکه را برای کسانی که در آن ارز سرمایه گذاری کرده اند بالا می برد، به رشد بلاکچین نیز کمک می کند. همچنین شما به ازای مدت محدودی که پولتان را در اختیار شبکه قرار می دهید بدون داشتن دستگاه ماینر سودی کسب می کنید بدون اینکه دغدغه های مربوط به ماینرها از جمله هزینه ی برق و هزینه ی نگهداری و ... را داشته باشید. در واقع استیکینگ جایگزینی برای ماینینگ است.

همچنین به این طریق بدون نیاز به معامله کردن ارز بیشتری دریافت می کنید و می توانید درآمد استیکینگ را با انجام یک سری محاسبات ساده پیش بینی کنید.

استیکینگ به زبان ساده مانند سود بانکی است ولی به جای پول با رمزارزها کار می کند. وقتی ارزی را استیک می کنیم در حقیقت از آن ارز حمایت می کنیم و امنیت شبکه ی آن ارز را در برابر هکرها بالا میبریم و در مقابل از طرف توسعه دهندگان آن ارز مقداری پول به عنوان پاداش دریافت می کنیم.

در استیکینگ میزان پاداش هر ارز با ارز دیگر متفاوت است. همچنین دانستن این نکته ضروری ست که وقتی شما ارز خود را استیک می کنید، در نوسانات شدید بازار قادر نخواهید بود ارز خود را کنترل کنید و فقط نظاره گر افت و خیزهای بازار خواهید بود؛ پس هیچگاه ارزی را صرفا برای استیک کردن نخرید؛ بلکه اگر آن ارز ارزش خرید بلند مدت و هولد داشته باشد  و از رشد آن ارز مطمئن هستید و در کنار اینها قابلیت استیک کردن نیز داشته باشد ، این ارز ارزش خرید دارد.

 

انواع استیکینگ ارزهای دیجیتال

 

  • Locked staking : برای استیکینگ قفل شده بازه ی زمانی مشخص تعریف می شود. در این روش شما ارز دیجیتال خود را برای یک مدت مشخص در اختیار بایننس قرار می دهید و در ازای آن درصد مشخصی سود دریافت می کنید.چنانچه شما بخواهید قبل از موعد مقرر ارزخود را از بایننس خارج کنید به راحتی وجه شما در همان روز به کیف پول شما برمی گردد ولی سودی برای مدت زمان استیک شده به آن تعلق نخواهد گرفت و سودی که در آن مدت کسب کردید از حساب شما کسر می شود. استیکینگ قفل شده در مقایسه با استیکینگ متغیر سود بیشتری دارد ولی نیازمند بلوکه شدن دارایی در مدت زمان مقرر است و در این مدت شما نمی توانید هیچ گونه تراکنش و یا نقل و انتقالی را با دارایی های استیک شده ی خود انجام دهید.

 

  • Flexible staking : روش استیکینگ متغیر یا انعطاف پذیر مانند یک حساب پس انداز کوتاه مدت است و در نقطه ی مقابل locked staking قرار دارد. این نوع استیکینگ یکی از خدماتی است که بایننس به تمامی کاربران خود ارائه می دهد و نسبت به روش قفل شونده سود کمتری دارد و به کاربر این اجازه را می دهد که سهام استیک شده را در زمان دلخواه آزاد کند. وقتی شما یکی از ارزهای دیجیتالی را که بایننس در لیست استیکینگ انعطاف پذیر خود قرار داده است خریداری می کنید ، برای شما مشابه یک حساب سپرده ی کوتاه مدت بانکی سود تعلق می گیرد و این عملیات به صورت خودکار انجام می شود. در این حالت شما می توانید با ارز خود ترید هم انجام بدهید. با خروج از استیکینگ دارایی تان در روز جاری به حسابتان واریز می شود.

 

  • DeFi staking : اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) برخلاف CeFi به معنای امور مالی متمرکز است. دیفای از طریق قراردادهای هوشمند بلاکچینی به کاربران خود خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه می دهد. در این روش شما با سپرده گذاری پول خود در این بخش، در پروژه های دیفای سرمایه گذاری کرده اید. در دو روش قبلی سرمایه ی شما برای استیکینگ یا اثبات سهام استفاده می شد و در عوض یک سود حتمی ولی متغیر به شما داده می شد؛ اما در این روش پول شما روی پروژه های مختلف دیفای سرمایه گذاری می شود و این ریسک وجود دارد که پروژه موفقیت آمیز نباشد و بخشی از سرمایه ی شما از بین برود. ولی اگر این ریسک را بپذیرید ، در این نوع استیکینگ سود بیشتری عاید شما خواهد شد. عدم استقبال از پروژه های دیفای در حال حاضر به دلیل نبود اطلاعات کافی و پیچیدگی کار با پلتفرم است. برای رفع این مشکل بایننس پلتفرم استیکینگ دیفای را عرضه کرده تا برای کاربرانش امکان شرکت در پروژه های غیرمتمرکز مالی مرتبط را ایجاد کند. بایننس امکان دسترسی به دیفای را در محیطی کاربرپسند و به دور از پیچیدگی های مرسوم فراهم آورد.

 

آموزش استیکینگ در صرافی بایننس

شیوه های سرمایه گذاری در صرافی بایننس متفاوت هستند و دست کاربران را برای انتخاب انواع رمزارزها و سرمایه گذاری آنها در این صرافی باز گذاشته است.

برای شرکت در استیکینگ بایننس با یک کلیک ساده بر روی گزینه ی Stake Now می توانید به راحتی در پروژه های استیکینگ شرکت و کسب درآمد کنید.

ابتدا وارد حساب کاربری تان در بایننس شوید. برای مشاهده ی انواع استیکینگ و سرمایه گذاری ها از منوی بالا، سمت چپ گزینه ی Finance و سپس Binance Earn را انتخاب کنید.

 

اکنون شما می توانید تمامی پروژه های قابل دسترس در بایننس را مشاهده کنید. بعد از انتخاب دارایی موردنظرتان برای استیکینگ روی گزینه ی Stake Now کلیک کنید. در صفحه ی بعد تمام جزیات پیشنهادی برای استیکینگ قابل مشاهده است. شما می توانید محاسباتتان را به دلخواه خودتان و با انتخاب گزینه ی استیکینگ متغیر، قفل شده یا دیفای تغییر دهید. با تنظیم مدت زمان، نرخ درصد سود سالانه برای محاسبات مختلف نمایش داده می شود و به این ترتیب می توانید بهترین پیشنهاد را برای خود انتخاب کنید.

 

در قسمت Available Amount موجودی قابل استفاده در کیف پول شما نمایش داده می شود که می توانید آن را استیک کنید. برای انجام استیکینگ یک مبلغ حداقلی تعریف شده و چنانچه موجودی شما کمتر از این مبلغ باشد امکان استیکینگ برای شما مقدور نخواهد بود.همچنین اگر کل سهمیه ی محصول مورد نظر(Remaining amount of the displayed quote) کمتر از میزان موجودی کیف پول شما (Available balance in spot wallet) باشد، فقط سهمیه ی باقیمانده از آن را می توانید خریداری کنید.

 

مقداری را که می خواهید استیک کنید را وارد و روی گزینه ی تایید خرید(confırm purchase) کلیک کنید تا فرآیند تکمیل شود.

 

همه جزییات را می توانید در منوی wallet/savings مشاهده کنید.

وقتی سپرده را با موفقیت از استیکینگ خارج می کنید بهره ی شما در ساعت 00:00 روز جاری محاسبه و مبلغ سود در ساعت دوازده نیمه شب وارد کیف پول شما می شود. پس از تکمیل فرآیند دارایی استیک شده به صورت خودکار آزاد شده، موجودی شما به کیف پول شما باز می گرددد

اگر بخواهید موجودی تان را قبل از مهلت مقرر از گرو خارج کنید روی گزینه ی Redeem earlier کلیک کنید. ذکر این نکته ضروری ست که آزاد شدن دارایی های استیک شده به زمان مشخصی نیاز دارد.

 

بایننس می کوشد تا بهترین پروژه های استیکینگ موجود را به کاربرانش معرفی کند. با این حال بایننس یک پلتفرم و ویترین برای نمایش این پروژه هاست و مسئولیت ضررهای احتمالی ناشی از مشکلات امنیتی قراردادهای مربوطه را به عهده نمی گیرد. بنابراین پیش از مشارکت در پروژه های استیکینگ حتما تحقیقات لازم و کافی را برای ورود به این بازار انجام دهید.