آکادمی

یکشنبه, 21 دی 1399 02:21

آشنایی با تفاوت توکن‌های اوراق بهادار ico و توکن‌های کاربردی sto

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معمولاً توکن کاربردی توکنی است که مالک آن می‌تواند از یک محصول یا سرویس استفاده کند. توکن اوراق بهادار توکنی است که تآیید نهادهای قانونی را دارد و به همین دلیل برای سرمایه گذاران جذاب است. شکل گیری این مدل‌ها و دسته بندی‌های جدید نشان دهنده تخصصی‌تر شدن توکن‌ها هستند.

با رشد و تکامل دنیای بلاک‌چین، توکن‌هایی که این دنیای غیرمتمرکز بر پایه آن ساخته می‌شوند هم رشد و توسعه پیدا می‌کند. کم کم شاهد عرضه توکن‌هایی هستیم که برای کاربردهای تخصصی‌تر – و فراتر از استفاده برای ذخیره ارزش – طراحی می‌شوند. دو مورد از مهم‌ترین انواع توکن‌های نوظهور توکن‌های اوراق بهادار و توکن‌های کاربردی هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

توکن کاربردی چیست؟

توکن‌های کاربردی توکن‌هایی هستند که امکان دسترسی به خدمات یا محصولات یک کمپانی خاص را فراهم می‌کنند. هدف از طراحی چنین توکن‌هایی استفاده از آنها توسط کاربران است نه نگه داشتن آنها. در سال 2017، فایل کوین با فروش توکن‌هایی که امکان دسترسی به پلتفرم ابر غیرمتمرکز این شرکت را فراهم می‌کردند موفق به جذب 257 میلیون دلار سرمایه شد.

از آنجایی که چنین توکن‌هایی در اصل بخشی از یک محصول هستند، به طرح فروش آنها رویداد تولید توکن یا به اختصار TGE گفته می‌شود. اما بحث در رابطه با اینکه آیا TGE و ICO از نظر قانونی دو محصول متفاوت محسوب می‌شوند یا خیر، همچنان ادامه دارد.

توکن‌های کاربردی مشهور

  • گولم: شبکه‌ای است که کاربران در آن می‌توانند قدرت پردازشی را از دیگران اجاره کنند.
  • Basic Attention Token (BAT): توکنی است که برای صنعت تبلیغات طراحی شده است.
  • فایل کوین: یک پلتفرم ابر غیرمتمرکز اس.

آیا می‌دانستید؟


گولم توانست در ICO خودش تنها ظرف 26 دقیقه 8.6 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

توکن اوراق بهادار چیست؟

توکن‌های اوراق بهادار قابل معامله هستند. اصطلاح اوراق بهادار در اصل ریشه در بازارهای سنتی دارد و در این بازارها اوراق بهادار به دارایی‌های ملموس و قابل معامله گفته می‌شود که ارزش مالی دارند.

توکن اوراق بهادار می‌تواند معادل با سهام یک کمپانی، حق رای دادن درباره عملکرد یک کمپانی، یک مبلغ مشخص یا ترکیبی از هر سه مورد باشد. تفاوت مهم بین توکن اوراق بهادار و توکن کاربردی این است که توکن اوراق بهادار به صورت خودکار از طریق قراردادهای هوشمند سازماندهی و مدیریت می‌شود.

به دلیل قابلیت حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌های ساخت و نگهداری اوراق بهادار و افزایش شفافیت درباره عملکرد این اوراق توسط توکن‌های اوراق بهادار، این توکن‌ها در دنیای اقتصاد محبوبیت زیادی دارند. همه این ویژگی‌ها به دلیل امکان ثبت تمامی تراکنش‌ها روی یک دفتر کل توزیع شده فراهم شده اند.

می توان گفت که مهم‌ترین و بزرگترین مفهوم درباره توکن‌های اوراق بهادار این است که چنین توکن‌هایی باید توسط نهادهای ناظر تأیید شوند. به همین دلیل به عرضه این توکن‌ها Security Token Offering یا STO گفته می‌شود که مخصوص سرمایه گذاران سازمانی طراحی شده است.

توکن‌های اوراق بهادار مشهور

  • Polymath – به خاطر استفاده از یک استاندارد خاص برای توکن‌ها به اسم ST20 اتریوم توکن‌های اوراق بهادار شناخته می‌شود.
  • Swarm – به دنبال کمک به توکنیزه کردن دارایی‌های موجود در دنیای واقعی مثل املاک، انرژی‌های تجدیدپذیر و محصولات کشاورزی است.
  • Tokeny – پلتفرمی است که برای کمک به عرضه توکن‌ها طراحی شده است.

آیا می‌دانستید؟

اگر همه اوراق بهادار فعلی توکنیزه شده و روی بلاک‌چین قرار بگیرند، این صنعت تبدیل به یک صنعت 1 تریلیون دلاری می‌شود.

آینده

به مرور زمان توکن‌ها تخصصی‌تر می‌شوند. حالا کلاس‌های جدیدی از توکن‌ها شکل می‌گیرد. کوین‌های حریم خصوصی مثل زی کش و کوین‌های غیرمتمرکز هم به نوبه خود در حال تبدیل شدن به یک کلاس دارایی هستند.

توکن‌های اوراق بهادار سروصدای زیادی در دنیای بلاک‌چین ایجاد کرده اند چون باعث ورود سرمایه گذاران سازمانی به این بازار می‌شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ارزش کل صنعت به شدت افزایش خواهد یافت اما این حوزه هنوز در اولین روزهای خودش به سر می‌برد.