آکادمی

یکشنبه, 27 تیر 1400 09:55

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 اگر تا به حال بیت کوین یا اتریوم نخریده اید شاید بخواهید در کوینهایی که به عنوان عرضه ی اولیه وارد بازار می شوند ، سرمایه گذاری کنید.  ICO، مخفف عبارت Initial Coin Offering ، به معنی عرضه ی اولیه ی سکه است که به آن فروش توکن هم می گویند. ICO روشی بسیار جدید برای جمع آوری سرمایه است .در واقع ICO رمزارزهای جدیدی به بازار عرضه می کند که بسیار ریسک پذیر و خطرناک هستند.

زمانی که بلاکچین توکنی می خواهد عرضه شود، آن توکن و ارز را ico می کنند؛ یا به عبارتی به مردم برای خرید عادی ارائه می دهند و با این خرید عادی برای خود سرمایه ایجاد می کنند.

آی سی او چگونه کار می کند؟

همه ی کسانی که درک درستی از مفهوم رمزارز و بلاکچین دارند و قادرند مخاطبان خود را برای سرمایه گذاری متقاعد کنند می توانند ICO بسازند زیرا قوانین بسیار اندکی در این حوزه در آمریکا وجود دارد و این بدان معناست که تا جایی که به تکنولوژی علاقمندید می توانید درآمدزایی کنید.

ابتدا سندی به نام white paper یا کاغذ سفید ایجاد می کنند که شامل تاریخچه ی بلاکچین است و چگونگی ایجاد رمزارز و عملکرد سیستم را دقیقا در آن توضیح می دهند. سپس یک وبسایت جذاب طراحی می کنند و در آن دلایل مفید بودن ایده شان را شرح می دهند. بعد از مخاطب می خواهند که در ازای کوینهای خودشان برایشان پول یا بیتکوین یا فیات واریز کنند و در حقیقت بازاریابی می کنند. به عبارتی یک مقدار کوین می فروشند و در ازای آن سرمایه ای به تتر، دلار، اتریوم، بیت کوین یا هر چیز دیگر دریافت می کنند و با این سرمایه شروع به توسعه ی کوین خود می کنند و سود توسعه دهندگان را نیز می دهندو به این ترتیب بلاکچین بالا می آید.

برای اینکه قضیه روشنتر شود می توان گفت این کار مثل پیش فروش آپارتمان است. در این مورد قبل از ساخته شدن و کامل شدن ساختمان و حتی قبل از شروع به کار چند واحد از آن را به قیمتی پایین تر از قیمت واحد ساخته شده پیش فروش می کنند و به نوعی خریدار با سازنده شریک می شود. این پول صرف ساخت و ساز می شود و بعد از اتمام کار هر دو طرف معامله سود می کنند.

 

در بازاریابی برای ICO باید به دنبال افرادی بود که به ایده ی موردنظر علاقمندند و می توانند آن را در فضای مجازی تبلیغ کنند و به سوالات در این مورد پاسخ دهند.

گاهی ICO را در لیستهای دیتابیس قرار می دهند تا بیشتر دیده شود.

 

کدام ICO برای سرمایه گذاری مناسب است؟

برای این کار باید سند ICO جدید را به دقت مطالعه کنید و از جزئیات ان باخبر شوید. راجع به اعضای تیم تحقیق کنید که آیا واقعا فعال هستند و نیز تاریخچه ی رمزارز را مطالعه کنید.  بررسی کنید که آیا تیم سازنده شان شناخته شده است؟ آیا افراد معروفی هستند که از این تیم حمایت کنند؟ آیا کدهایشان کد باز است و می توان تایید کرد که واقعا فعالیت می کنند و کارشان کپی نیست؟ آیا در توییتر و تلگرام فعال هستند؟ آیا در بیتکوین تاک فروم دارند؟  

 

مسئله ی مهم دیگر در رابطه با ICO ها تعداد توکنهایشان است، این که محدود است یا نه؟  آیا پریماین شده و درصد بالایی از آن  در دست خودشان است و می خواهند بعدا در موردش تصمیم گیری کنند؟ یا فقط درصد پایینی دارند و می خواهند به صورت Proof Of Work جلو بروند. این یکی از مشکلات ICO است.

می دانیم در Proof Of Stake حمله ی 51 درصدی زمانی رخ می دهد که کسی بیشتر از پنجاه درصد از قدرت را داشته باشد و اگر با 51 درصد قدرت شبکه ماین یا استیک شود ، شبکه به چالش کشیده می شود و اطلاعات غلط به شبکه داده می شود.

اگر در ICO فقط یک نفر 51 درصد از سرمایه را بخرد، این کوین ریسک خرید بالایی خواهد داشت.

همچنین می توانید از وبسایتهای معتبری که ICOهای معتبر را لیست می کنند استفاده کنید. یکی از این سایتها کوین مارکت کپ است که در سمت راست قسمت بالای صفحه قسمتی با عنوان ICO Calender دارد. از این قسمت می توانید ببینید که چه ICO هایی اتفاق افتاده و قرار است اتفاق بیفتد.

 

سایت بعدی سایت ICO Drops است. با مراجعه به این سایتها از تمامی عرضه های اولیه و نحوه ی شرکت در آنها مطلع می شوید.

 

بعد از انتخاب شما باید وارد سایت شوید، فرمی را پر کنید و روی آدرس بلاکچین آن کوین بزنید و مبلغی را به بیتکوین یا اتریوم یا تتر یا ... پرداخت کنید و آنها معادل مبلغ پرداخت شده برای شما از ارز خود می فرستند. این معامله ممکن است به صورت عمومی اتفاق بیفتد یا به صورت خصوصی که در آن افراد خاصی می توانند این خرید را انجام دهند. اگر عمومی باشد به آن IPO می گویند که مخفف Initial Public Offering است.

نوع دیگری از این معاملات به این صورت است که در صرافی ها عرضه ی اولیه ی توکن انجام می گیرد و به آن IEO گفته می شود که این روش بهتری برای خرید عرضه ی اولیه است.

 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ، در دسامبر 2017 آی سی او را در دسته ی اوراق بهادار قرار داد. سرمایه گذاری در ICO برخلاف IPO (پیشنهاد عمومی اولیه) ،  منجر به مالکیت شرکت نمی شود و از آنجایی که قوانین و مقررات خاصی در زمینه ی کریپتوکارنسی وجود ندارد ، سرمایه گذاری در این پروژه ها بسیار خطرناک هستند. ولی می توانند بسیار سودآور هم باشند؛ مثلا وقتی که اتریوم لانچ می شد علیرغم اینکه باید ماین می شد (pow) ، ولی یک تعداد از اتریوم را ico کردند و به مبلغ سی سنت برای فروش گذاشتند و حالا می بینیم که تا دوهزار دلار و بالاتر نیز رسیده است. ولی اتریوم در آن زمان کار جدیدی ارائه داد و مشکلات بزرگی را حل کرد که قبلا راه حلی برایشان وجود نداشت.

 و در آخرباید به این نکته توجه کنید که هر ICO و IEO ای که قیمت پایین دارد و وعده های بزرگ می دهد لزوما نمی تواند مثل اتریوم کوین باارزشی در آینده باشد.