آکادمی

دوشنبه, 17 خرداد 1400 09:46

تفاوت شبکه‌های BEP2، BEP20، ERC20، OMNI و TRC20 چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

در این مطلب یک مرور اجمالی بر شبکه انتقال BEP2، BEP20، ERC20، OMNI و TRC20 خواهیم داشت که در بخش واریز و برداشت بایننس وجود دارد.

BEP-2 | ERC-20 |TRC-20 | OMNI

یک سال پیش، زمانی که بایننس سیستم بایننس چین را رونمایی کرد یک قابلیت جدید معرفی شد که امکان واریز و برداشت کوین‌های تعامل پذیر را فراهم می‌کرد. این یعنی می‌توانید یک توکن ERC-20 به حساب بایننس خودتان واریز کرده و آن را به صورت توکن BEP-2 برداشت کنید و بالعکس.

مثلاً می‌توانید چین لینک یا Matic که یک توکن ERC20 (از زنجیره اتریوم) است را به حساب بایننس خودتان واریز کرده و آنها را به شکل توکن BEP2 (در بایننس چین) برداشت کنید.

اما آدرس این دو شبکه متفاوت است.

BEP2 – یک سیستم توکن در بایننس که آدرس‌های آن به این صورت است: bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23

ERC20 – توکن‌هایی در زنجیره اتریوم که آدرس‌های آنها به این صورت است: 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

به همین صورت، آدرس توکن‌های OMNI و TRC20 هم متفاوت است.

OMNI – توکنی در شبکه لایه Omni که آدرس‌های آن به این صورت است: 1JKhrVV9EsgSS5crXLBo9BRVXyuHjf2Tcp

TRC20 – یک استاندارد برای توکن‌ها در شبکه ترون که آدرس‌های آن به این صورت است: TWsVAb9EWAgKdumTD7XoEdkvs7AoyvkgN7

همچنین آدرس‌های BEP-2 نیاز به استفاده از MEMO دارند که برای واریز و برداشت توکن‌های OMNI، TRC20 یا ERC-20 نیاز نیست.  بنابراین انتظار نمی‌رود که برای واریز یا برداشت توکن‌ها با مشکلی روبرو شوید.

حتی در صورتی که آدرس اشتباهی را وارد کنید، اکسچنج با این پیام به شما هشدار می‌دهد.

"این آدرس با شبکه‌ای که در حال حاضر انتخاب کردید، همخوانی ندارد. توصیه می‌شود که به یک شبکه دیگر جابجا شوید."

به همین ترتیب وقتی کوین یا توکنی را از والت خودتان را ارسال می‌کنید، اگر آدرس نادرستی وارد کنید، پیام Recipient address is invalid را مشاهده می‌کنید.

اما پس از راه اندازی بایننس اسمارت چین (به اختصار BSC) و باز شدن قابلیت واریز و برداشت توکن‌های BEP20، شرایط برای افراد مبتدی کمی پیچیده تر شد.

توکن BEP 20

در حال حاضر گزینه BEP 20 برای دارایی‌های مهمی مثل بیت کوین، اتر، USDT، لینک، دات، DAI، EOS، LTC، XRP، XTZ، BCH، BAND، ADA، ONT و غیره فعال شده است.

بنابراین حالا وقتی قصد واریز یا برداشت این کوین‌ها را داشته باشید، از شما خواسته می‌شود که نوع شبکه را مشخص کنید.

پس از وارد کردن آدرس والت یا آدرس گیرنده برای برداشت، اکسچنج به صورت خودکار و بر اساس نوع آدرس تایپ شده، شبکه را انتخاب می‌کند.

اما نکته گیج کننده این است که فرمت آدرس‌های BEP 20 و ERC 20 به یک صورت است. همچنین اتر هم به عنوان یک نوع توکن ERC20 لیست شده که امیدواریم بایننس به زودی این ابهامات را رفع کند.

(اتر نه ERC20 نه BEP2 و نه BEP20 است بلکه کوین بومی شبکه اتریوم است. ERC 20 یک نوع توکن بر روی زنجیره ETH است و BEP 2 و BEP 20 هم به ترتیب توکن‌هایی روی بایننس چین و بایننس اسمارت چین هستند.)

اما فرق این دو شبکه چیست؟ چرا BEP 20 از همان آدرس‌های ERC 20 استفاده می‌کند و هنگام انتقال اتر یا سایر کوین‌ها باید از کدام آدرس استفاده کنیم؟

قصد نداریم در این مطلب به مشخصات فنی استاندارد توکن بپردازیم بلکه به بررسی انواع شبکه می‌پردازیم و یک معرفی مختصر از توکن‌های اصطلاحاً میخکوب شده به آن خواهیم داشت.

شبکه BEP20 – بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین یک زنجیره موازی بایننس است که برای فراهم شدن امکان کار با قراردادهای هوشمند طراحی شده و با محیطی سازگار با ماشین مجازی اتریوم عرضه شده است.

قرار نیست بایننس اسمارت چین با اتریوم رقابت کرده یا جایگزین ETH شود. BCS تنها یک زنجیره سازگار با اتر است و طوری طراحی شده که آپشن‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد از جمله زمان بلاک سریع تر، کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها و غیره.

حالا کاربران می‌توانند همان دارایی‌ها (توکن‌های ERC20) را در زمانی کوتاه تر و با هزینه‌ای بسیار کمتر (قیمت کمتر گس) به بایننس اسمارت چین (توکن BEP20) منتقل کنند. به این توکن‌ها، توکن میخکوب شده گفته می‌شود.

توکن میخکوب شده چیست؟

توکن‌های میخکوب شده، توکن‌هایی هستند که ارزش آنها با ارزش ارز دیجیتال اصلی گره خورده یا به اصطلاح به آن میخکوب شده است.

مثلاً توکن چین لینک (ERC-20) با نسبت یک به یک با توکن چین لینک (BEP-20) میخکوب شده است. علاوه بر توکن‌های ERC20، نسخه توکنیزه شده بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین، تتر (USDT) هم در بایننس اسمارت چین موجود هستند.

هدف این توکن‌ها فراهم کردن امکان مبادله در اکسچنج‌های غیرمتمرکز و استفاده از سرعت و بهره وری اجرای تراکنش‌ها در بلاک‌چین‌های جدید است.

این توکن‌ها و کوین‌ها توسط بایننس با نسبت یک به یک با ارز دیجیتال بومی اصلی و متناظر با خودشان میخکوب شده اند.

در اکسپلورر بایننس می‌توانید فهرست کامل توکن‌های میخکوب شده بایننس (BEP 20) و آدرس قرارداد آنها را مشاهده کنید.

Bsc Scan: https://bscscan.com/tokens/label/binance-pegged

این توکن‌ها در حال حاضر در بایننس و اکسچنج غیرمتمرکز بایننس معامله می‌شوند. می‌توانید آنها را به Binance.com منتقل کرده و هر زمان که خواستید با دارایی‌های بومی اصلی معاوضه کنید.

تراست والت هم تنها والتی است که در حال حاضر از استانداردهای توکن BEP20 پشتیبانی می‌کند. به غیر از این می‌توانید بایننس اسمارت چین را روی والت متامسک خودتان هم فعال کنید.

تفاوت بین BEP-2، BEP-20 و ERC-20 چیست؟

امروزه توکن‌های ERC20 پرطرفدارین نوع توکن‌ها هستند و بر پایه اتریوم ساخته می‌شوند. اگر مشخصات این توکن‌ها برای شما مبهم است می‌توانید به سایت CoinMarketCap سربزنید که در آنجا مشخص شده هر توکن بر اساس بلاک‌چین اتریوم ساخته شده یا بایننس چین.

ERC-20 یک استاندارد فنی برای توکن‌ها در بلاک چین اتریوم است.

BEP-2 یک استاندارد فنی برای پیاده سازی و عرضه توکن‌ها در بلاک چین بایننس است.

BEP 20 یک استاندارد توکن در بایننس اسمارت چین است.

کافیست این موارد را به خاطر داشته باشید:

  • ERC20 – زنجیره اتریوم
  • BEP 2 – بایننس چین
  • BEP 20 – بایننس اسمارت چین

مثلاً اگر BEP 20 را به عنوان شبکه انتخاب کرده و توکن ERC 20 خودتان را برداشت کنید، در این صورت tx در Bsc scan قابل مشاهده خواهد بود نه Etherscan. به این دلیل که شما این توکن را روی بایننس چین برداشت کردید نه زنجیره اتریوم.

بنابراین هنگام واریز یا برداشت مطمئن شوید که شبکه درست را انتخاب کرده باشید. مطمئن شوید از زنجیره مناسب و درستی استفاده می‌کنید که پلتفرم از آن پشتیبانی می‌کند.

برای دریافت کمک می‌توانید با پشتیبانی بایننس تماس بگیرید.