آکادمی

چهارشنبه, 10 آذر 1400 06:48

آشنایی با STAKING استیکینگ

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • بلاک‌چین دفترکل غیرمتمرکزی است که برای تأیید تراکنش‌های جدید از قواعد مشخصی پیروی می‌کند. در الگوریتم اثبات سهام، اعضای شبکه باید ارزهای دیجیتال خودشان را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و رسیدن به پاداش استیک (گروگذاری) کنند.
  • گرچه ممکن است استیکینگ یک فرایند پیچیده به نظر برسد اما سرویس‌های والتی مثل لجر این کار را راحت تر کرده اند تا همه بتوانند به صورت امن این فرایند را طی کرده و به سود برسند.

استیکینگ یکی از ساده ترین روش‌های افزایش سرمایه است و با استفاده از این روش می‌توانید بدون انجام کار اضافه در شبکه مشارکت فعال داشته باشید. با ما همراه باشید تا با روش استیک کردن ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

اگر ارز دیجیتال دارید احتمالاً صعود اخیر این بازار را تجربه کرده اید و در جریان هستید که رشد سرمایه تجربه بسیار لذت بخشی است.

اما آیا در جریان هستید که روش‌های دیگری هم برای بهره برداری از این رشد بازار وجود دارد؟ با توجه به پتانسیل‌های این بازار توصیه می‌شود که از روش‌های مبتکرانه برای افزایش هر چه بیشتر سود خودتان استفاده کنید.

در این راهنما شما را با یکی از بهترین روش‌های رشد سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال به نام استیکینگ یا گروگذاشتن ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

استیکینگ چیست؟

یکی از ویژگی‌های متفاوت ارزهای دیجیتال نسبت به ارز فیات این است که استفاده کنندگان آنها، گرداننده و مدیریت کننده آنها هم هستند. مثلاً بیت‌کوین متکی بر هزاران عضو شبکه خودش (نودها) است تا با هماهنگی هم پروتکل اجماع نظری به اسم اثبات کار را اجرا کنند. در این روش نودها باید از دستگاه‌های پردازشی برای حل معماهای پیچیده و اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید استفاده کنند.

اما پروتکل اثبات کار انرژی زیادی مصرف می‌کنند و خیلی‌ها به سازگار نبودن آن با محیط زیست انتقاد می‌کنند. بنابراین عده‌ای از طراحان و مبتکران حوزه ارزهای دیجیتال به دنبال طراحی یک روش پایدارتر و سبزتر برای اعتبارسنجی تراکنش‌های کریپتو بودند.

به همین دلیل کد پروتکل اثبات سهام (PoS) و نسخه جدیدتر آن یعنی اثبات سهام منصوب (NPoS) نوشته شد.

در پروتکل اثبات سهام به جای اینکه نودهای بلاک‌چین مجبور به استفاده از تجهیزات پردازشی باشند، باید ارزهای دیجیتال خودشان را استیک (یا گروگذاری) کنند. مبلغ استیک شده نقش یک ضمانت را ایفا می‌کند تا نود اعتبارسنج درست کار کند چون در این حالت پول او در گروی شبکه است.

معمولاً بلاک‌چین اثبات سهامی اعتبارسنج‌ها را بسته به مبلغ استیک شده توسط نود به صورت تصادفی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انتخاب می‌کند. احتمال عمل کردن صادقانه نودی که ارز دیجیتال بیشتری استیک کرده باشد، بیشتر است در نتیجه شبکه به این نودها اجازه می‌دهد تراکنش‌های ارزشمندتری را اعتبارسنجی کنند. وقتی نودی یک مجموعه تراکنش را اعتبارسنجی کرد، شبکه با ارز دیجیتال بومی خودش به او پاداش می‌دهد.

به این مبلغ پاداش استیکینگ گفته می‌شود و فرصت رشد سرمایه شما هم دقیقاً در همینجا قرار دارد.

راحت تر شدن استیکینگ

برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج و اداره یک نود بلاک‌چین کامل باید مبلغ قابل توجهی ارز دیجیتال را استیک کنید که مدیریت آن کار چالش برانگیزی است.

مثلاً شبکه پولکادات (با توکن DOT) تنها هزار اعتبارسنج را انتخاب می‌کند که انتخاب آنها بر اساس تعداد توکن‌های DOT استیک شده توسط آنها انجام می‌شود. بعلاوه، باید روی سروری با سطح دسترسی بالا کار کنید تا نود شما در اکثر مواقع فعال باشد و جریمه عدم فعالیت مشمول شما نشود. کار کردن در این شبکه مباحث فنی دیگری هم دارد مثل تنظیم سرور کلود، نصب نرم‌افزار کلاینت و غیره.

اما خیلی از کاربران قادر به استیک کردن حجم زیادی ارز دیجیتال نیستند و نمی‌توانند یک سیستم با قابلیت دسترسی شبانه روزی به اینترنت پرسرعت تهیه کنند و یا جزئیات فنی این فرایند را درک نمی‌کنند.

خوشبختانه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد.

می توانید به جای اینکه خودتان اعتبارسنج شوید، ارزهای دیجیتال خودتان را به شخص دیگری محول کنید. به این ترتیب می‌توانید هر مقدار ارز دیجیتال که مایل بودید را محول کرده و متناسب با تعداد توکن‌هایی که استیک می‌کنید به پاداش برسید. علاوه بر این نیازی نیست که کامپیوتر شما به صورت شبانه روزی فعال باشد تا برای مشارکت در شبکه پاداش دریافت کنید.

بنابراین مهم نیست که 100، 200 یا 500 توکن دارید چون می‌توانید توکن‌های خودتان را استیک کنید و بلافاصله یک جریان درآمد ثابت برای خودتان ایجاد کنید. در حال حاضر با استیک کردن ارزهای دیجیتال می‌توانید به بازده سالیانه بین 5 تا 14 درصد برسید.

بهتر اینکه در این شرایط نرخ بهره ترکیبی به نفع شما عمل می‌کند. یعنی نرخ بهره برای سودی که به شما تعلق گرفته هم محاسبه می‌شود.

بنابراین اگر مثلاً 100 توکن DOT را استیک کرده و یک توکن به عنوان پاداش کسب کنید، پاداش بعدی شما برای 101 توکن DOT محاسبه می‌شود. گرچه ممکن است رشد اولیه سرمایه شما کند به نظر برسد اما اگر استیکینگ را برای مدتی طولانی انجام دهید، می‌توانید پورتفولیوی خوبی برای خودتان ایجاد کنید.

این سود نسبت به نرخ بهره خیلی از بانک‌ها بهتر است. بعلاوه در کنار این نرخ بهره، احتمال افزایش ارزش ارزهای دیجیتال هم وجود دارد.

استیک کردن به صورت مستقیم از طریق والت

پلتفرم‌های ارائه دهنده استیکینگ به صورت سرویس، اکسچنج‌ها، والت‌های سخت‌افزاری غیر کاستدی و استیکینگ DeFi از جمله رایج ترین روش‌های استیک کردن ارزهای دیجیتال هستند. اما ساده ترین، انعطاف پذیرترین و امن ترین روش استیکینگ، استفاده از یک والت سخت‌افزاری است.

چرا؟

به این دلیل که پلتفرم‌های ارائه دهنده استیکینگ به صورت سرویس معمولاً کارمزد زیادی دریافت می‌کنند که باعث کم شدن مبلغ چشمگیری از پاداش شما می‌شود. شرایط برای اکسچنج‌ها بدتر است. اولاً شما مالکیت و کنترل ارز دیجیتالی که در والت یک اکسچنج باشد را در اختیار ندارید.

بعلاوه معمولاً این پلتفرم‌ها هم کارمزد زیادی دریافت می‌کنند که بر پاداش کل شما تأثیرگذار است. همچنین در اکسچنج‌ها امکان انتخاب کردن اعتبارسنجی که موجودی خودتان را به او محول می‌کنید وجود ندارد.

در مقابل والت‌های سخت‌افزاری مثل لجر امکان کنترل کامل بر ارزهای دیجیتالتان را برای شما فراهم کرده و در عین حال به شما کمک می‌کنند تا به حداکثر پاداش استیکینگ برسید. با این والت‌ها می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را استیک کنید و یا ارز دیجیتال خودتان را به اعتبارسنجی که خودتان انتخاب می‌کنید واگذار کنید.

لجر نانو و اپلیکیشن لجر لایو امکان استیک کردن هشت کوین از جمله الگورند، تزوس، کازماس، ترون، اتریوم و پولکادات را برای شما فراهم کرده اند. مهم ترین مزیت استیکینگ از طریق یک والت سخت‌افزاری غیرکاستدی این است که هرگز نیازی نیست دارایی خودتان را به دیگران واگذار کنید.

پس از انتخاب یک ارز دیجیتال، می‌توانید اپلیکیشن آن را بر روی دستگاه والت خودتان تنظیم کنید، یک حساب در لجر لایو ایجاد کنید و موجودی خودتان را به اپلیکیشن انتقال دهید. کافیست یکسری مراحل ساده را که بستگی به ارز دیجیتال مورد نظرتان دارد طی کنید. والت کارهای لازم را انجام داده و پاداش‌ها پس از واریز شدن به حساب شما اضافه می‌شوند.