آکادمی

سه شنبه, 25 آبان 1400 03:10

وایت پیپر White Paper چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مقدمه

وایت پیپر (White Paper) که در زبان فارسی با عنوان "اوراق سفید" نیز بیان می گردد، به گزارشی جامع و کامل از عملکرد یک طرح یا پروژه و بیان اهداف آن گفته می شود. این اصطلاح فقط محدود به حوزه ی ارزهای دیجیتالی نبوده لکن امروزه در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتالی بسیار به کار برده می شود. در این مقاله قصد داریم به روش های بررسی و مطالعه ی وایت پیپر یک پروژه در حوزه ی ارزهای دیجیتالی و اهمیت آن بپردازیم.

وایت پیپر (White Paper) در حوزه ی ارزهای دیجیتالی به چه شکل است؟

وایت پیپر در حوزه ی ارزهای دیجیتالی به شکل سندی (معمولا یک فایل PDF) بوده که در آن گزارشی جامع از عملکرد یک پروژه ی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین یا همان ارزهای دیجیتالی بوده که به معرفی کامل پروژه و اهداف آن و راه کارهای حل مشکلات می پردازد. به ویژه در زمانی که یک پروژه در مرحله ی عرضه ی اولیه ی سکه (ICO) قرار داشته باشد، اولین گامی که برای تحلیل آن پروژه لازم است، مطالعه ی وایت پیپر آن می باشد.

هدف وایت پیپر (White Paper) یک پروژه چیست؟

همان گونه که در بالا نیز توضیح داده شد، وایت پیپر، یک معرفی نامه ی جامع و کامل از یک پروژه ی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین یا همان ارزهای دیجیتالی بوده که در آن اهداف ایجاد پروژه ی موردنظر، راه کارهای رفع مشکلات یعنی این پروژه قرار است با آمدن و ایجاد خود، چه مشکلاتی را برطرف نماید، معرفی تیم توسعه دهنده و پشتیبان این پروژه، جزئیاتی در مورد توکن دیجیتالی آن، نقشه ی راه این پروژه و برنامه های آینده و ... می باشد.

معروف ترین وایت پیپر موجود در دنیای ارزهای دیجیتالی، گزارش وایت پیپر بیت کوین می باشد. وایت پیپر بیت کوین با عنوان "بیت کوین: یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا" در سال 2008 میلادی توسط خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو منتشر گردید و سبب تولد و ایجاد این رمزارز گشت.

اهمیت مطالعه ی وایت پیپر (White Paper) یک پروژه چیست؟

مطالعه ی وایت پیپر یک پروژه، پیش از سرمایه گذاری بر روی آن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اول این که، شما از طریق مطالعه ی وایت پیپر یک پروژه، می توانید با پروژه آشنایی پیدا کرده و سبب ایجاد آن را درک نمایید.

دوم این که، با مطالعه ی راه کارهای حل مشکلات پروژه از طریق وایت پیپر، می توانید به بررسی و تجزیه و تحلیل آن پروژه پرداخته و بررسی کنید که آیا این پروژه به راستی قادر به حل مشکلات مطرح شده خواهد بود و یا خیر.

و سوم این که، شما می توانید به سنجش اعتبار توکن پروژه پرداخته و با دید بازتر و عمیق تری نسبت به سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری در آن پروژه بپردازید.

با توجه به این که، وایت پیپر هر پروژه ای را تیم توسعه دهنده ی آن پروژه می نویسند و در چنین حالتی، جز تعریف و تمجید از پروژه ی خود نخواهند پرداخت، شما باید خود با بررسی و تحلیل وایت پیپرها، نکات منفی و ضعف پروژه را بررسی و کشف نمایید.

بخش های مختلف یک وایت پیپر (White Paper) به چه شکل است؟

*چکیده (Abstract): در این قسمت، یک دید کوتاه و کلی از پروژه و بخش های مختلف آن ارائه شده که وظیفه ی آن، این است که شما را به خواندن ادامه ی مطلب و جزئیات پروژه، ترغیب نماید.

*مقدمه (Introduction): در این قسمت، مطالب پایه ای و مقدماتی از پروژه ی مورد نظر، ماهیت بلاک چین و ارزهای دیجیتالی پروژه و بازاری که این پروژه، قصد ورود به آن را دارا می باشد، نهفته است.

*تعریف مشکل (Problem): تیم توسعه دهنده ی پروژه، در این قسمت به بررسی اهداف موجود در پروژه و چالش ها و مشکلات پیش روی آن پرداخته و با ارائه ی راه کارهای خود در زمینه ی حل این چالش ها و مشکلات، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این پروژه ترغیب می نمایند. این چالش ها می توانند در هر زمینه ای اعم از مشکلات فنی و یا نوع مدیریت کسب و کارها باشند.

*توضیح محصول (Description): توسعه دهندگان یا همان تیم پروژه در این قسمت، توضیحات بیش تری در ارتباط با پروژه ی مورد نظر و معرفی آن، نحوه ی عملکرد و توضیح این که چگونه این پروژه، قادر به رفع مشکلات عنوان شده در قسمت قبل خواهد داشت، می پردازد.

*جزئیات فنی (Technical Details): در این قسمت، جزئیات فنی مربوط به بلاک چین پروژه ی موردنظر، توضیح دقیق با جزئیات کامل از نحوه ی توسعه ی محصول، مشخصات فنی و روش توسعه و عرضه ی کوین یا توکن دیجیتال آن، به سرمایه گذاران ارائه می گردد.

*توکن (Token): این قسمت، به طور کامل و جامع به کوین و یا توکن دیجیتالی پروژه، اختصاص خواهد داشت. در این قسمت به عملکرد کوین یا توکن دیجیتالی پروژه ی مورد نظر، ساز و کار موجود در عرضه ی آن ها و این که این کوین یا توکن دیجیتالی، چه منفعت هایی برای سرمایه گذاران و حتی جامعه ی ارزهای دیجیتال خواهد داشت، می پردازد.

*جزئیات مربوط به عرضه ی عمومی: اگر وایت پیپر در راستای فروش یک توکن خاص نوشته شده باشد، اطلاعات مربوط به عرضه ی عمومی آن، راه اندازی و عرضه ی بخش های مختلف محصول، طرح های تشویقی، افراد واجد و فاقد شرایط برای سرمایه گذاری، شیوه ی استفاده از سرمایه ی جذب شده و نقشه ی راه پروژه در آن منظور می گردد.

*معرفی تیم توسعه دهنده: در قسمت های انتهایی وایت پیپرها، معمولا اطلاعاتی درباره ی توسعه دهندگان و بنیان گذاران پروژه وجود خواهد داشت. یکی از ارکان مهم و اصلی و اساسی در موفقیت هر پروژه ی ارزهای دیجیتالی، داشتن یک تیم قوی و باتجربه می باشد. شما در این قسمت می توانید سوابق تخصصی هر یک از اعضای پروژه و نقش فعلی آن ها در پروژه ی موردنظر را بیابید.

*جمع بندی (Conclusion): در قسمت نتیجه گیری، خلاصه ای از نکات اصلی و اساسی پروژه ی موردنظر ذکر می شود.  بخش نتیجه گیری از بخش های مهم یک وایت پیپر خوب محسوب می گردد. همچنین اگر عرضه ی عمومی توکن در شرف وقوع باشد، در این قسمت، یادآوری خواهد شد.

سخن آخر

همان گونه که در بالا به آن اشاره نمودیم، وایت پیپرها توسط تیم توسعه دهنده نوشته می شود که در این صورت از نوشتن نکات منفی و ضعف پروژه خودداری می گردد.

شما برای شناخت بیش تر پروژه باید حتما، وایت پیپر آن را پیش از سرمایه گذاری مطالعه نموده لکن بنا به دلایل ذکر شده در بالا، نباید فقط به آن اتکا کرده بلکه باید خود درباره ی آن تحقیق و بررسی نمایید. یعنی (Do Your Own Research) یا Dyor که درباره ی این اصطلاح در مقالات پیشین سخن گفتیم.