تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 05 بهمن 1399 03:12

آشنایی با اصول سرمایه گذاری در بازار cryptocurrency

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به بررسی اصولی مقدماتی مثل نوسان، بازده و میل به ریسک می‌پردازیم.

خلاصه

  • سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال شباهت‌ها (و تفاوت‌هایی) با سرمایه گذاری در سایر بازارها دارد.
  • ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها قابلیت و عملکردهای خاص خودشان را دارند.
  • هنگام سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید میزان تمایل به ریسک و مدت زمان سرمایه گذاری خودتان را مشخص کنید.

اگر تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال شدید، شاید آشنایی با اصول سرمایه گذاری در زمینه بیت‌کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال برای شما سخت و چالش برانگیز باشد.

به همین دلیل قصد داریم در این سری از مطالب شما را با اصول کلی سرمایه گذاری در این حوزه آشنا کنیم. در این مطلب با چشم انداز کلی سرمایه گذاری، انواع سرمایه گذاری و میزان ریسک و بازده ابزارهای سرمایه گذاری مختلف آشنا خواهیم شد.

پیش از شروع بحث اصلی، به توضیح مفاهیم مقدماتی می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

به طور کلی، خرید ارزهای دیجیتال هم شبیه به خرید سایر دارایی است یعنی یک کارگزاری یا صرافی ارز دیجیتال (اکسچنج) را پیدا کرده و پس از بررسی قیمت‌ها و خرید ارز دیجیتال مورد نظرتان می‌توانید آن را انتخاب و خریداری کنید.

اما برای سرمایه گذارانی که در دنیای ارزهای فیات و با ابزارهای خاص این بازار کار کرده باشند، ارزهای دیجیتال از نظر عملکرد و بازده بسیار متفاوت به نظر می‌رسند.

برای مثال، نرخ سود حساب‌های پس انداز در کشورهای غربی بسیار کم است در نتیجه بازده کلی ارزهای فیات در سال در حد چند درصد و بسیار محدود است.

BTC

+35.10%$32,113.48

24H7D1M1YMAX

BTC Price 

اما اشخاصی که در بازار بیت‌کوین سرمایه گذاری می‌کنند، بسته به اینکه این سرمایه گذاری چه موقع انجام شده باشد، ممکن است خیلی زود شاهد اوج گرفتن یا سقوط ارزش دارایی خودشان باشند. سال پیش، اوج نوسان ارزهای دیجیتال 10 درصد و کمترین نرخ نوسان آنها 1.5 درصد بود.

برای مقایسه، میانگین نرخ نوسان طلا حدود 1.2 درصد و میانگین نرخ نوسان ارزهای فیات مهم جهان بین 0.5 تا 1 درصد بود.

 

نمودار نوسان بیت‌کوین

بنابراین، سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر به عنوان راهی برای تنوع بخشی به پورتفولیو و ترکیب دارایی‌های مختلف در آن در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه به بررسی انواع ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

انواع ارزهای دیجیتال

با نگاهی به بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار – ارزش بازار، از حاصل‌ضرب تعداد توکن‌های در گردش در قیمت فعلی آنها محاسبه می‌شود – پروژه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که هر کدام با هدف و کاربردی خاص ایجاد شده اند.

در این بازار ارز دیجیتالی مثل بیت‌کوین را می‌بینیم که از آن به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش دارایی، واسطه تبادل یا یک واحد محاسبه استفاده می‌شود.

از آنجایی که بیت‌کوین اپن سورس است، صدها ارز دیجیتال دیگر هم بر پایه کد آن طراحی شده اند از جمله بیت‌کوین کش، لایت کوین و بیت‌کوین SV. اما این ارزها با بیت‌کوین تفاوت دارند و هر کدام از آنها توکن‌های متفاوت، جامعه کاربران و حامیان متفاوت و قابلیت‌های متفاوتی دارند.

یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال محبوب – بخصوص برای سرمایه گذاری – کوین‌های باثبات هستند. ارزش این ارزها به ارزش یک دارایی دیگر – معمولاً دلار آمریکا – میخکوب می‌شود. تتر و USB Coin از جمله این ارزها هستند.

دلیل محبوبیت این ارزها بین سرمایه گذاران این است که معمولاً ارزش آنها ثبات بیشتری دارد و اغلب آنها توسط شرکت‌هایی که تحت نظارت مراجع قانونی قرار دارند طراحی و عرضه می‌شوند. به طور کلی، مثلاً وقتی به اندازه یک دلار کوین باثبات می‌خرید، ارزش یک دلاری دارایی شما حفظ خواهد شد.

کوین‌های دیگری به اسم کوین‌های کاربردی هم وجود دارند که با خرید آنها در اصل بخش کوچکی از یک محصول را خریداری کرده اید. فایل کوین یک نمونه از این کوین‌ها است که توکن Fil آن روشی برای دسترسی به سیستم ذخیره فایل غیرمتمرکز آن است. صدها توکن کاربردی وجود دارند که بر پایه اتریوم طراحی شده اند. معمولاً قیمت توکن‌های کاربردی بسته به اینکه چقدر برای کاربرد مورد نظر از آنها استفاده شود، تغییر پیدا می‌کند.

توکن‌های دیگری به اسم توکن اوراق بهادار هم وجود دارند اما در این مطلب به جزئیات آنها نمی‌پردازیم.

انواع و اقسام ارزهای دیجیتال و تعاریف مختلف دیگر هم وجود دارند مثل پرایوسی کوین، میم کوین (meme coin)، توکن‌های حاکمیتی و غیره. اما نکته مهم این است که ارزش این توکن‌ها و عوامل تأثیرگذار بر ارزش آنها متفاوت است.

ارزش بعضی از این توکن‌ها پس از اینکه اکسچنج‌ها تصمیم می‌گیرند امکان معامله آنها با توکن‌های شناخته شده تری مثل بیت‌کوین را فراهم کنند، افزایش پیدا می‌کند. ارزش بعضی از توکن‌ها هم بعد از اینکه پروژه‌های مربوطه خبر از تغییر قابلیت‌ها یا اضافه شدن امکانات جدید به پروژه می‌دهند افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. بعضی از این توکن‌ها واکنش بیشتری به اخبار نشان داده و بعضی دیگر ممکن است با اقدامات گروه‌های سازمان یافته‌ای که باعث افزایش تورم می‌شوند گران تر شوند تا این گروه‌ها با فروش توکن‌های خودشان به سود برسند.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشت این است که جامعه کاربران و سرمایه گذاران این ارزها نسبتاً کوچک است، همچنین حجم پول در گردش در این بازارها بخصوص وقتی ارزهای دیجیتال را در کنار سایر کلاس‌های دارایی در نظر بگیریم که مجموعاً 256 تریلیون دلار ارزش دارند.

این یعنی اخبار و وقایع و یا حرکت سرمایه گذاران از سمت یک توکن خاص به توکنی دیگر، تأثیر چشمگیری بر این کلاس دارایی دارد. قطعاً وقتی یک سنگ بزرگ را به حوضچه‌ای بزرگ پرتاب کنید، موج‌های قدرتمندتری شکل می‌گیرد.

برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

اول و مهم تر از همه، باید به ریسک کردن علاقه داشته باشید. هر چند سال 2020 سال ثبات بیت‌کوین بود اما هنوز هم بیت‌کوین نسبت به سایر کلاس‌های دارایی حرکات بزرگتری دارد.

اما یک نکته مثبت هم وجود دارد که باید به آن توجه داشت: در 12 ماه اخیر، سطح پیچیدگی سرمایه گذاری در بازار کریپتو کاهش پیدا کرده است.

هر چند بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند یک ارز دیجیتال خاص را خریده و در والت خودشان نگه دارند، اما حالا  محصولات و سرویس‌هایی در سطح سرمایه گذاری سازمانی ایجاد شده اند که می‌توانند از سرمایه گذاران در برابر قرار گرفتن در معرض ریسک مستقیم یک دارایی خاص حفاظت کنند و حتی امکان کسب سود با فعالیت در یک شبکه خاص را فراهم کنند که در مطلب بعدی به این موضوع می‌پردازیم.