معرفی ارزها

پنج شنبه, 11 شهریور 1400 17:24

معرفی ارز دیجیتال گرین (GRIN) – MimbleWimble

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

در این مقاله نیز به معرفی یکی دیگر از پروژه های خوب مارکت خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال گرین (GRIN) چیست؟

ارز دیجیتال گرین (GRIN) بین طرفداران بیت کوین نیز بسیار محبوبیت دارد و خیلی مورد استقبال کسانی است که طرفدار بیت کوین هستند که در ادامه به دلایل این محبوبیت خواهیم پرداخت.

گرین (GRIN) چیست؟ گرین امکان انتقال یا نگهداری پول مدرن را بدون ترس از کنترل نهادها فراهم می کند. گرین برای چند دهه ی بعدی و نه تنها برای فردا طراحی شده است. گرین به دنبال آن است که همه از آن استفاده کنند. فارغ از مرزها، فرهنگ ها، مهارت ها و یا داشتن دسترسی. گرین تقریبا همان شعارهای بیت کوین را دارد. همان شبکه ی بیت کوین را دارد ولی با تفاوت هایی و به روزرسانی هایی بهتر از بیت کوین می باشد. این آپدیت ها و به روزرسانی ها چه چیزهایی هستند؟

گرین جامعه محور است یعنی گرین توسط توسعه دهندگانی در سرتاسر دنیا در حال توسعه است و توسط هیچ شرکت، بنیاد و یا شخصی کنترل نمی شود و تلاش شده که تا جای ممکن توزیع سکه به صورت منصفانه و عادلانه بین تمام کاربران شبکه انجام شود و کل دنیا از آن سهیم باشند. اما این توزیع عادلانه به چه صورت است؟ یکی از مثال های این توزیع عادلانه این است که می توان با کارت گرافیک نیز این ارز دیجیتالی را ماین کرد و این یکی از دلایلی است که می گویند این سکه های گرین به صورت عادلانه تقسیم می شود. تقریبا مثل داستان بیت کوین و آقای ساتوشی که هویت ناشناسی دارد، ارز دیجیتال گرین نیز به همین شکل است و هویت های ناشناسی پشت این پروژه هستند و اسم اشخاص و یا نهادی پشت این پروژه نیست.

گرین مقیاس پذیر است. میمبل ویمبل با استفاده از ترفندهای رمزنگاری اجازه می دهد تا برخی داده ها در بلاک چین حذف شوند و این قابلیت، حجیم نشدن بلاک چین گرین را در طول زمان تضمین می کند. در مبحث بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز که بسیار مهم است، به این صورت است که برنامه نویسان بلاک چین، اولین مسئله ای که برای نوشتن یک بلاک چین مد نظر قرار می دهند، مقیاس پذیری آن است. هرچقدر مقیاس پذیری یک شبکه ی بلاک چین بیشتر باشد، کاربرد آن در دنیا و در آینده نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال، دو نوع بلاک چین را برایتان مثال می زنیم، اولین بلاک چین، بلاک چین بیت کوین است که با آن آشنایی داریم. بلاک چین بیت کوین، آنقدر دارای سرعت بالایی نیست و در هر دقیقه، فقط سیصد، چهارصد تراکنش را بیشتر انجام نمی دهد. زیرا که شبکه ی بلاک چین دارای مقیاس پذیری بالایی نیست و شبکه ی سنگینی می باشد. در مقابل آن، شبکه ای که سرعت و مقیاس پذیری بالایی داشته باشد، شبکه ی تون تلگرام می باشد که به قدری روی بلاک چین تلگرام کار می کنند که یک روزی بشود تا نرم افزار تلگرام که در ثانیه چندین میلیون اکشن را انجام می دهد، بتواند آن را روی بلاک چین ساپورت نماید. حال اگر نرم افزار تلگرام را بر روی شبکه ی بلاک چین بیت کوین پیاده سازی نمایند، در همان ابتدا بلاک چین بیت کوین کلکش کنده شده است. به همین دلیل در مبحث بلاک چین ها، مقیاس پذیری را گسترش می دهند که ارز گرین هم از این قاعده مستثنی نیست و مقیاس پذیری بالایی دارد. با شبکه ی بلاک چین و پروتکل میمبل ویمبلی که دارد در ادامه بیشتر آشنا خواهیم شد. این که این پروتکل چیست و چگونه باعث مقیاس پذیر شدن شبکه ی بلاک چین گرین شده است.

گرین به صورت ناشناس است یعنی تراکنش های گرین، مقدار و آدرسی ندارند. تراکنش ها قابل ادغام شدن هستند. برای مخفی کردن فرستنده ی اصلی تراکنش ها از پروتکل دندلیون استفاده می شود. در شبکه ی بیت کوین، شفافیت بسیار بالا است و هیچ تراکنش و آدرسی، پنهان و یا شخصی و خصوصی نیست و همگی عمومی و پابلیک هستند. برخی این را یک حسن تلقی می کنند و برخی دیگر آن را عیب می دانند. ولی ارز گرین ارزی دارای حریم خصوصی است که نمی توان به مانند بیت کوین، تراکنش های آن را مشاهده نمود. در کنار این ها، کانال هایی نیز برای تراکنش های بیت کوین ایجاد شده است که تراکنش های بزرگ بیت کوین را داخل این کانال ها قرار می دهند. برای مثال، چندی پیش نزدیک به 50.000 بیت کوین به یکی از صرافی ها منتقل شد که داخل همه ی کانال هایی که تراکنش های بزرگ بیت کوین را پیگیری می کنند، قرار داده شد. پس این مبحث ناشناس بودن در ارز گرین هم یکی از شاخص های بسیار مهم است و اغلب، این را یک حسن و خوبی می دانند. چرا که دنیای ارزهای دیجیتال جهت درآوردن سلطه ی مالی از دست دولت ها به وجود آمده است و این ناشناس بودن نیز به همین مسئله کمک می کند.

این سه فاکتور هستند که گرین را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال و بیت کوین متمایز می کنند و باعث شده اند که گرین حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

نگاهی به تاریخچه ی گرین (GRIN)

ارز دیجیتالی گرین، چگونه خلق و ایجاد شده است؟ در دوم آگوست سال 2016، در انجمن توسعه ی بیت کوین (انجمن های مختلفی در دنیا جهت توسعه و رشد بلاک چین بیت کوین وجود دارند)، یک شخصی با اشاره به میمبل ویمبل، این ایده را مطرح کرد که شبکه ی بلاک چین بیت کوین را ارتقا دهیم و بیت کوین را قدرتمندتر کنیم. در ادامه نیز شخصی دیگر با بیان این که ارتقای این شبکه با به همراه داشتن مشکلاتی پیش رو خواهد بود، ارز دیجیتالی جدیدی با همین میمبل ویمبل و با همین پروتکل جدیدی که پیش تر توضیح دادیم با نام ارز دیجیتالی گرین (GRIN) ارائه نمود که هویت واقعی این افراد نیز هرگز تاکنون مشخص نگردیده است. پس ارز دیجیتالی جدیدی با نام گرین را ارائه نمودند که وقتی به داخل صرافی ها اضافه گردید، چندین شعار و فاکتورهایی برای خود داشتند که این فاکتورها عبارت بودند از: عدم برگزاری ICO ها، هیچ پیش فروش اولیه ای در مبحث سکه ی گرین نداشتند، ایردراپی نداشتند که این ارزها را به مردم بدهند و سکه های از پیش استخراج شده ای نداشتند به عنوان مثال ارز BNB که دویست میلیون عدد از آن وجود دارد و از ابتدا نیز همه ی آن ها استخراج شد و چیزی برای استخراج شدن برای مردم باقی نمانده است. ولی در مقابل آن، ارز گرین که از ابتدا چیزی از آن استخراج نشد و تمامی سکه های این ارز به دست مردم سپرده شد تا مردم با دستگاه های کارت گرافیک و دستگاه های ماینر مخصوص، این ارز دیجیتالی را ماین کنند.

میمبل ویمبل (MimbleWimble) چیست؟

برای درک کامل میمبل ویمبل باید حداقل دارای دکترای رشته ی کامپیوتر بود. لکن توضیحاتی بسیار سطحی درباره ی این پروتکل شبکه ی بلاک چین ارائه خواهیم داد که تا حدودی با آن آشنایی پیدا کنید. میمبل ویمبل، سه فاکتور مقیاس پذیری، جامعه محوری و خصوصی سازی را در شبکه ی بلاک چین اضافه می نماید. برای درک کامل این پروتکل نیازمند تحقیقات بیشتری در این زمینه خواهیم بود که در این مقاله جای سخن نیست.

میمبل ویمبل به نوعی، یک دستاورد در آن زمان برای برنامه نویسان محسوب می شد که در نوع خود، یک دستاورد بزرگی به حساب می آید.

ارز دیجیتال گرین (GRIN) چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتالی گرین با دو پروتکلی که دارد، هم با دستگاه های کارت گرافیک و هم با دستگاه های ایسیک قابل ماین شدن می باشد. و همان طور که پیش تر گفتیم، این یک ارز مردم محور بوده و شعار اصلی آن نیز این است که به مردم خدمت نماید. این ارز دیجیتالی به صورت کاملا خودجوش در صرافی ها اضافه گردید زیرا که خیلی مورد استقبال عمومی قرار گرفت و این ارز دیجیتال به نوعی آدرسی در شبکه ی خودش ثبت نمی کند و از این دست مسائل.

تعداد واحدهای گرین (GRIN)

تعداد واحدهای گرین نیز به صورت نامحدود تولید می گردد. باید بدانید که ماین سکه های ارز دیجیتالی گرین به صورت نامحدود می باشد و هیچ موقع تمام نمی شود. برای مثال بیت کوین که روی بیست و یک میلیون عدد خلاصه شده و در زمان رسیدن به بیست و یک میلیون عدد، تولید و استخراج بیت کوین متوقف و تمام می شود. اما گرین به این صورت نیست و تا آخر دنیا به استخراج و تولید خود ادامه می دهد که این باعث می شود که تا حدودی تورم ایجاد گردد و از ارزش آن کاسته شود که این یک فاکتور بسیار مهم است که در حین سرمایه گذاری باید به آن توجه نمایید. هر روز به تعداد تولید و استخراج شده ی سکه های گرین اضافه می شود و این افزایش روزانه اصلا جالب نیست زیرا که قرار است تا آخر دنیا و تا جایی که این شبکه باقی است، این تعداد روزانه افزایش بیابد.

کیف پول های گرین (GRIN)

چندین کیف پول برای گرین وجود دارد که اولین آن، کیف پول رسمی که توسط خود سایت گرین اعلام شده است و این کیف پول رسمی فقط تحت سیستم عامل های ویندوز و خط فرمان می باشد. توصیه ی خود سایت گرین نیز بر همین کیف پول رسمی گرین بوده و آن را امن می داند و شما هر کیف پولی که نصب نمایید، امنیت کیف پول و ارز گرین خودتان بر عهده و مسئولیت خودتان می باشد.

کیف پول Grin++ که تحت سیستم عامل ویندوز می باشد.

کیف پول niffler که سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس، آن را پشتیبانی می کنند.

کیف پول Vite که تحت سیستم عامل ویندوز، آی او اس و تحت وب می باشند.

در سایت coinmarketcap، در کادر Search می توانید این ارز دیجیتالی را جستجو نمایید و نیز اطلاعات مربوط به این ارز دیجیتالی، رتبه، قیمت و تغییرات قیمتی آن را مشاهده نمایید.