معرفی ارزها

سه شنبه, 20 مهر 1400 06:16

ارز فانتوم Fantom چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

فانتوم یا به اختصار ftm در حال ساخت یک پلتفرم برنامه نویسی بر روی یک دفتر کل توزیع شده بر اساس گراف جهت دار غیرمدور است.

فانتوم از مکانیزم اجماع نظر اثبات سهام تحمل خطای بیزانس غیرهمگام به اسم Lachesis استفاده می‌کند و با پشته Web3JS و ماشین مجازی اتریوم ادغام شده است. در نتیجه کاربران می‌توانند با استفاده از آن قراردادهای هوشمند را روی فانتوم نوشته، کامپایل و پیاده سازی کنند یعنی شبیه کاری که بر روی اتریوم انجام می‌شود.

به گفته تیم این پروژه، ویژگی‌های کلیدی فانتوم عبارتند از:

سرعت: در فانتوم نیازی به انتظار برای تأیید بلاک وجود ندارد، تراکنش‌ها معمولاً ظرف 1 یا 2 ثانیه نهایی و تأیید می‌شوند.

امنیت: فانتوم قادر است با استفاده از Lachesis aBFT، از تعداد زیادی نود در یک محیط اپن سورس و بی نیاز به مجوز پشتیبانی کند.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند: فانتوم امکان اجرای قراردادهای هوشمند در یک محیط بی نیاز به اعتماد و بسیار مقیاس پذیر را فراهم کرده است.

برای استیک کردن، حاکمیت درون زنجیره‌ای و پرداخت کارمزدهای شبکه، توکن FTM لازم است. طبیعتاً می‌توان از FTM برای انتقال وجه هم استفاده کرد.

تاریخچه قیمت (بر حسب دلار آمریکا)

1. فانتوم (FTM) چیست؟

فانتوم در حال طراحی پلتفرمی متشکل از یک دفتر کل توزیع شده، سریع، مقیاس پذیر و امن بر اساس گراف جهت دار غیرمدور (DAG) با استفاده از اصول aBFT جهت دستیابی به اجماع نظر است؛ بعلاوه‌ی یک ماشین مجازی مبتنی بر رجیستر و کامپایلر جدید جهت اجرای قراردادهای هوشمند.

بعضی از ویژگی‌ها و امکانات فانتوم عبارتند از:

فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند در یک سیستم مبتنی بر DAG با استفاده از پروتکل Lachesis؛

نیازی نیست که نودها هنگام پیوستن به شبکه از وجود همه نودهای دیگر باخبر باشند؛

استفاده از برچسب‌های زمانی Lamport برای تنظیم ترتیب ثبت بلاک‌های رویداد.

چشم انداز فانتوم، فراهم کردن امکان سازگاری بین همه اجراکنندگان تراکنش در سطح جهان با استفاده از فناوری DAG و ایجاد زیرساختی جدید با قابلیت اطمینان بسیار بالاست که امکان اجرای تراکنش و به اشتراک گذاری داده‌ها به صورت بلادرنگ را فراهم می‌کند. همچنین فانتوم سعی دارد یک ماشین مجازی مبتنی بر رجیستر و کامپایلر قابل اعتبارسنجی طراحی کند که به صورت خودکار کدها را بررسی کرد، اثبات رفتار قرارداد هوشمند را تولید کرده و دستورالعمل‌ها را با بهره وری بالاتری نسبت به مدل‌های فعلی اجرا می‌کند.

بعضی از نکات کلیدی این پروژه عبارتند از:

از ماه مارس تا ژوئن 2018، در طرح‌های فروش توکن خصوصی و عمومی 39.7 میلیون دلار سرمایه جذب شد.

هدف این پروژه فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند در سیستم‌های مبتنی بر DAG است.

فانتوم از الگوریتم‌هایی مثل الگوریتم کافمن – گراهام برای دستیابی به تحمل خطای بیزانس ناهمگام (aBFT) استفاده می‌کند.

توکن بومی این پروژه یعنی FTM کاربردهای زیر را خواهد داشت:

استیک کردن با نودهای اعتبارسنج: برای ایمن سازی شبکه جهت دریافت پاداش بلاک و اجرای تراکنش، نودها بر اساس سرعت تأیید تراکنش رتبه بندی می‌شوند در نتیجه به طور میانگین نودهایی با عملکرد بهتر که سخت‌افزار قوی تری دارند، به ازای FTM استیک شده، پاداش‌های بیشتری به دست می‌آورند.

پرداخت کارمزد تراکنش‌ها: کاربران می‌توانند با استفاده از FTM کارمزد تراکنش‌ها را پرداخت کنند.

رأی دادن درباره پیشنهادهای حاکمیت: هر کاربر دارای توکن که یک نود اعتبارسنج را مدیریت می‌کند یا نمایندگی توکن‌های FTM خودش را به یک نود اعتبارسنج محول می‌کند، می‌تواند درباره پیشنهادات تغییر ساختار مین نت، اصلاح پارامترهای سیستم مثل پاداش بلاک و انتخاب کمیته فنی و ناظران پروژه رأی دهد.

2. داده‌های شبکه و بلاک‌چین

2.1 معرفی

فانتوم یک فریم ورک عمومی به اسم Lachesis برای اجماع نظر مبتنی بر DAG طراحی کرده تا سیستم‌های توزیع شده مقیاس پذیر بسازد. تیم فانتوم یک پروتکل اجماع نظر جدید به اسم ONLAY هم بر اساس فریم ورک Lachesis طراحی کرده اند. ONLAY وجود تحمل خطای بیزانس را در صورتی که حتی تا یک سوم از اعضای شبکه درست کار نکنند تضمین می‌دهد.

چالش اصلی فانتوم تنظیم ترتیب درست وقایع و رسیدن سریع به اجماع نظر است.

تیم فانتوم اعلام کرده که آزمایشات اولیه پروتکل ONLAY نشان داده که استفاده از لایه‌های طراحی شده متشکل از بلاک‌های رویداد می‌تواند به تنظیم دقیق تر ترتیب بلاک‌ها کمک کند و این پروتکل جدید لایه‌ای جایگزین بسیار بهتری برای طراحی دفترکل توزیع شده مقاوم و قطعی است.

2.2 فرایند نهایی کردن تراکنش‌ها

برای نهایی شدن یک تراکنش در شبکه فانتوم باید مراحل خاصی طی شود، از جمله:

زمانی که کاربر تراکنشی را در یک نود ثبت می‌کند، یک پیام موفقیت دریافت برای کلاینت ارسال می‌شود تا تأیید تراکنش ثبت شده را نشان دهد.

نود، تراکنش‌های ارسال شده توسط کاربر را در یک بلاک رویداد جدید ثبت کرده و وارد ساختار DAG بلاک‌های رویداد می‌کند و این بلاک رویداد را برای سایر نودهای سیستم منتشر می‌کند. سپس نود یک پیام تأیید مبنی بر پردازش بلاک مربوطه ارسال می‌کند.

وقتی اکثریت نودها این بلاک رویداد را شناسایی کردند (یعنی این بلاک تبدیل به یک بلاک رویداد روت شد) یا توسط یک بلاک روت شناسایی شد، نود یک پیام تأیید ارسال می‌کند که نشان می‌دهد اکثر نودها این بلاک رویداد را تأیید کرده اند.

سیستم شرایطی را تعیین می‌کند که در آن یک بلاک رویداد روت تبدیل به Clotho شده و اکثر نودها آن را دریافت کرده اند. سپس یک پیام تأیید برای کلاینت ارسال می‌شود که نشان می‌دهد بلاک رویداد به عنوان یک Clotho شناسایی شده یا توسط یک Clotho تأیید شده در نتیجه به مرحله نیمه نهایی رسیده است.

پس از مرحله Clotho، شبکه برچسب زمانی اجماع نظر برای Clotho و بلاک‌های رویداد وابسته به آن را مشخص می‌کند. پس از اینکه یک بلاک رویداد برچسب زمانی اجماع نظر نهایی را دریافت کرد، این بلاک ثبت نهایی شده و تأیید نهایی به کلاینت ارسال می‌شود تا نشان دهد که تراکنش او با موفقیت نهایی شده است.

Mainchain and Atropos of Lachesis DAG

در نتیجه مجموعاً 5 تأیید ارسال می‌شود و پنجمین تأیید نشان می‌دهد که تراکنش با موفقیت اجرا شده است.

به گفته تیم پروژه، مواقعی وجود دارد که در آنها ممکن است تراکنش ارسال شده به مرحله نهایی نرسد از جمله تراکنش‌هایی که به دلایلی مثل نداشتن موجودی کافی یا نقض قوانین مربوط به حساب از مرحله اعتبارسنجی عبور نمی‌کنند. یکی دیگر از شکست‌ها مربوط به مواقعی است که به دلیل وجود نودهای معیوب یا هک شده، جامعیت بلاک‌های رویداد و ساختار DAG قابل تأیید نیست. در این موارد عدم موفقیت، بلاک‌های رویداد نشان گذاری می‌شوند تا حذف شوند و مشکلات شناسایی شده به اطلاع همه نودها می‌رسند. پیام خطا هم به کلاینت مورد نظر ارسال می‌شود.

2.3 مروری بر شبکه

شبکه فانتوم شامل نودهایی است که بین کاربران و اعتبارسنج‌ها تقسیم می‌شوند. فریم ورک ONLAY برای دستیابی به قابلیت تنظیم مطمئن ترتیب بلاک‌های رویداد، از DAG استفاده می‌کند.

فریم ورک ONLAY برای دستیابی به اجماع نظر در زمینه ترتیب نهایی بلاک‌های رویداد و تراکنش‌ها در این سیستم توزیع شده از لایه‌های مختلف استفاده می‌کند. هر نود DAG خودش را نگهداری می‌کند و زنجیره اصلی نهایی شدن بلاک‌های رویداد را محاسبه می‌کند. پروتکل اجماع نظر با استفاده از نهایی سازی مبتنی بر DAG قطعی، مکانیزم pBFT را پیاده سازی می‌کند. پس از نهایی شدن یک بلاک در ONLAY، این بلاک بر خلاف مکانیزم‌های ناکاموتو (که در بیت‌کوین و اتریوم استفاده شده) بدون نیاز به دریافت چندین تأیید به مرحله تأیید نهایی می‌رسد.

2.4 سیستمی با سه بلاک‌چین

در معماری فانتوم سه بلاک‌چین وجود دارد: بلاک‌چین نود سرویس (NS)، زنجیره اوپرا و بلاک‌چین مین چین (MC). بلاک‌چین NS شناسه‌های نودهای شبکه را ذخیره می‌کند. اوپرا گراف غیرمدور جهت داری متشکل از بلاک‌های رویداد است. بلاک‌چین MC، زنجیره اصلی است که بلاک‌های رویداد تأیید و نهایی شده توسط شبکه را در خود ذخیره می‌کند.

برای این سه بلاک‌چین:

دورهای زنجیره اوپرا پویا است (1 تا 10 ثانیه)؛

دورهای زنجیره MC هم پویا است (1 تا 30 ثانیه)؛

دورهای بلاک زنجیره NS هم پویا بوده و بستگی به زمان دورهای MC و اوپرا دارد.

2.5 زنجیره ابزار برنامه نویسی برای قراردادهای هوشمند

ویژگی‌های کلیدی این زنجیره ابزار برنامه نویسی جدید عبارتند از:

سازگاری با زبان سالیدیتی برای برنامه نویسان: قراردادهای هوشمند نوشته شده به زبان سالیدیتی (برای اتریوم) به راحتی به زنجیره ابزار زبان برنامه نویسی جدید قابل انتقال هستند.

تمرکز زنجیره ابزار زبان برنامه نویسی جدید، امنیت، ایمنی و مصرف کم انرژی است.

برای دستیابی به امنیت، اجرای قابل اعتبارسنجی قراردادهای هوشمند لازم است.

تعریف زیرمجموعه‌ها/ افزونه‌هایی برای سالیدیتی جهت تسهیل اعتبارسنجی خودکار قراردادهای هوشمند با استفاده از یک زبان خاص تعبیه شده با کد سالیدیتی.

ابزارهای نرم‌افزاری طراحی شده، اپن سورس بوده و گواهینامه GPL V3.0 دریافت می‌کنند.

2.6 مکانیزم اثبات سهام

فانتوم در حال برنامه ریزی برای پیاده سازی اثبات سهام جهت ایمن سازی شبکه است. این مکانیزم بی نیاز به مجوز است در نتیجه همه می‌توانند با محول کردن نمایندگی به یک نود اعتبارسنج یا گرداندن آن در این شبکه مشارکت کنند.

نودهایی که برای دستیابی به اجماع نظر فعالیت می‌کنند، نود اعتبارسنج نام دارند. کاربران می‌توانند با استیک کردن حداقل 3,175,000 عدد توکن FTM تبدیل به اعتبارسنج شوند. همچنین کاربر می‌تواند هر چقدر FTM که می‌خواهد را واگذاری کند و حسابی که نود اعتبارسنج را مدیریت می‌کند، 15 درصد از همه پاداش‌های تولید شده توسط توکن‌های آن را دریافت می‌کند.

Yearly returns for validator nodes (block rewards only)

پاداش‌های اعتبارسنج‌ها دو بخش کلی دارند:

پاداش بلاک: برای اولین سال پس از رونمایی مین نت که چهار سال پیش انجام شد، اعتبارسنج‌ها می‌توانند پاداش بلاک به دست آورند که به صورت روزانه و بر اساس تعداد بلاک‌هایی که تأیید می‌کنند محاسبه می‌شود.

کارمزد تراکنش‌ها: برای هر بلاکی که در شبکه تأیید می‌شود، کارمزد تراکنش محاسبه شده در رویداد بلاک بین نودهای اعتبارسنجی که بلاک رویداد را تأیید کرده اند، توزیع می‌شود.

همچنین نمره اثبات اهمیت هم بر پاداش اعتبارسنج‌ها تأثیرگذار است. این امتیاز یک مدل چند فاکتوره است که بر پاداش‌های کسب شده توسط اعتبارسنج‌ها تأثیر دارد. اعتبارسنج پاداش خود را نه فقط بر اساس تعداد FTM استیک شده بلکه بر اساس عوامل دیگری هم دریافت می‌کنند، از جمله:

کارایی نود در اعتبارسنجی: با توجه به اینکه نهایی شدن بلاک زمانی انجام می‌شود که یک بلاک رویداد تأیید دو سوم از اعضای اعتبارسنج را دریافت کند، مشارکت یک اعتبارسنج در این فرایند در صورتی پذیرفته می‌شود که هنوز تعداد تأییدها به حد نساب تعیین شده نرسیده باشد. به طور میانگین یک اعتبارسنج کارآمد باید در اعتبارسنجی دو سوم از همه بلاک‌های رویداد شرکت کند. آنهایی که دائماً در این فرایند غایب هستند یا پس از رسیدن به حد نساب در آن شرکت می‌کنند جریمه شده، پاداش کمتری دریافت کرده و در نهایت از شبکه خارج می‌شوند.

شروع کننده تراکنش: انتظار می‌رود که اعتبارسنج‌ها تراکنش‌های جدید ارسال شده به شبکه را دریافت کرده و نقش شروع کننده چنین تراکنش‌هایی را داشته باشند. اشخاصی که دائماً در این فرایند غایب هستند جریمه شده، پاداش کمتری دریافت کرده و در نهایت از شبکه خارج می‌شوند.

قدرت پردازشی: قدرت پردازشی اعتبارسنج‌ها به طور منظم بررسی می‌شود.

نودهایی که در اجماع نظر شرکت ندارند، نود غیراعتبارسنج یا شنونده نامیده می‌شوند. این نودها می‌توانند با شبکه همگام شده، تراکنش ارسال و دریافت کنند اما در هیچ دور رأی دهی برای تأیید تراکنش‌ها شرکت ندارند. از آنجایی که این نودها در مکانیزم اجماع شرکت ندارند، پاداشی هم دریافت نخواهند کرد.

3. محصولات و معیارها

کاربردهای طراحی شده برای این پروژه عبارتند از:

پرداخت‌های نظیر به نظیر بدون وجود واسطه‌های اقتصادی؛

اپلیکیشن‌های «اقتصاد به اشتراک گذاری» مثل اشتراک خودرو بدون دریافت کارمزد توسط واسطه‌ها؛

مدیریت زنجیره تأمین که می‌توان در هر مرحله آنها را دنبال کرد و داده‌های آنها را بر روی دفتر کلی تغییرناپذیر ذخیره کرد.

دولت‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق یک دفترکل یا دیتابیس مشترک دارند.

در حال حاضر فانتوم یک والت مخصوص دارد که نسخه اندروید و iOS آن موجود است. این والت امکان انتقال توکن‌های تست نت بین حساب‌ها را فراهم می‌کند و تأیید آنها را ظرف کمتر از یک ثانیه انجام می‌دهد.

4. موجودی و اقتصاد توکن

نام توکن

FTM

نوع توکن

ERC-20  و BEP2

سهم فرایند فروش Seed

3.15 درصد از کل موجودی

تاریخ فرایند فروش Seed

فوریه تا مارس 2018

قیمت در هنگام برگزاری طرح فروش Seed

$0.016

سهم فروش خصوصی

37.04 درصد از کل موجودی

تاریخ فروش توکن

آوریل تا ژوئن 2018

قیمت در طرح فروش خصوصی

طرح اول: 0.031 دلار طرح دوم: 0.035 دلار

مبلغ جمع آوری شده در طرح فروش خصوصی

دور اول 24.7 میلیون دلار؛ دور دوم 12.9 میلیون دلار

سهم فروش عمومی

1.57 درصد از موجودی کل

تاریخ فروش عمومی

15 ژوئن 2018

قیمت توکن در طرح فروش عمومی

0.04 دلار

مبلغ جمع آوری شده در طرح فروش عمومی

2.2 میلیون دلار

موجودی در گردش فعلی

12,013,965,609 (41.7%)

4.1 توزیع موجودی توکن

طرح فروش Seed 3.15 درصد از موجودی کل توکن را شامل می‌شود؛

طرح فروش خصوصی 37.04 درصد از موجودی کل توکن را شامل می‌شود؛

طرح فروش عمومی 1.57 درصد از موجودی کل توکن را شامل می‌شود؛

7.49 درصد از موجودی این توکن به تیم پروژه تعلق دارد؛

12 درصد از موجودی این توکن به مشاوران تعلق دارد؛

توکن رزرو 6 درصد از کل موجودی آن را شامل می‌شود؛

پاداش بلاک، 32.75 درصد از کل موجودی توکن را شامل می‌شود.

توزیع موجودی توکن FTM

فروش seed: در این طرح که از فوریه 2018 تا مارس 2018 برگزار شد، هر توکن به مبلغ 0.016 دلار با میانگین 1 اتر فروخته شد و در مجموع 1.6 میلیون دلار جمع آوری شد و 3.15 درصد از موجودی کل توکن در این طرح به فروش رفت.

طرح فروش خصوصی اول: این طرح بین مارس 2018 تا می‌ 2018 به قیمت 0.031 دلار به ازای هر توکن و با میانگین 1 اتر فروخته شد و منجر به جمع آوری 24.8 میلیون دلار شد. در این طرح 25.35 درصد از موجودی کل توکن به فروش رسید.

طرح فروش خصوصی دوم: این طرح بین می‌ 2018 تا ژوئن  2018 به قیمت 0.035 دلار به ازای هر توکن و با میانگین 1 اتر و 1بیت کوین فروخته شد و منجر به جمع آوری 12.9 میلیون دلار شد. در این طرح 11.69 درصد از موجودی کل توکن به فروش رسید.

طرح فروش عمومی: این طرح در 15 ژوئن 2018 به قیمت 0.04 دلار به ازای هر توکن و با میانگین 1 اتر فروخته شد و منجر به جمع آوری حدود 2 میلیون دلار شد. در این طرح 1.57 درصد از موجودی کل توکن به فروش رسید.

4.2 استفاده از سرمایه‌های جذب شده و ساختار حاکمیتی توکن

تا ماه می‌ سال 2019، فانتوم 28.2 درصد از سرمایه جذب شده را به شرح زیر استفاده کرد:

بازاریابی 24 درصد

تیم پروژه 16 درصد

تحقیق و توسعه 19 درصد

بررسی نرم‌افزار 1 درصد

حوزه قانونی 3 درصد

توسعه کسب و کار 37 درصد

اندوخته ارز دیجیتال پروژه فانتوم در تعدادی والت تک امضایی تحت اختیار افراد مختلف در این سازمان نگه داری می‌شود که این تیم تصمیم گرفته بنا بر دلایل امنیتی هویت آنها را افشا نکند. ارزهای فیات فانتوم هم در یک حساب بانکی پس انداز شده اند که برای اجرای تراکنش با آنها نیاز به تأیید دو نفر از سه فرد تعیین شده وجود دارد. همچنین برای اجرای تراکنش با ارزهای دیجیتال پروژه هم نیاز به امضای حداقل دو نفر وجود دارد و رکوردهای تراکنش‌ها بین هر سه عضو به اشتراک گذاشته می‌شود تا یک رد کامل از وجوه خرج شده ایجاد شود.

4.3 زمانبندی انتشار توکن FTM

نمودار زیر تعداد و شرایط عرضه توکن FTM را به صورت ماهیانه مشخص می‌کند.

زمانبندی عرضه توکن FTM

5. نقشه راه، تغییرات و توسعه کسب و کار

5.1 نقشه راه اصلی

تاریخ برنامه ریزی شده

نقطه اطراف

تاریخ اصلی

زمانبندی

سه ماهه دوم 2018

اعتبارسنجی پروتکل Lachesis و معماری فانتوم

سه ماهه دوم 2019

دیرتر از موعد

سه ماهه دوم 2018

فروش خصوصی و عمومی توکن

سه ماهه دوم 2018

به موقع

سه ماهه دوم 2018

توسعه و توزیع والت فانتوم

سه ماهه چهارم 2018

دیرتر از موعد

سه ماهه سوم 2018

باز شدن میان افزار اصلی و انتشار API

سه ماهه سوم 2018

به موقع

سه ماهه اول 2019

دستیابی به سازگاری با ماشین مجازی

سه ماهه اول 2019

به موقع

سه ماهه سوم 2019

شروع توسعه مین نت Lachesis، تکمیل مدل اجماع و مدل کارمزد

در حال پیشرفت

به موقع

5.2 نقاط عطف

اعتبارسنجی پروتکل Lachesis: تیم پروژه اعلام کرده که گرچه پروتکل Lachesis به صورت تئوری اعتبارسنجی شده اما بررسی پیاده سازی عملی آن پس از تکمیل اولین پیاده سازی پروتکل Lachesis در اواخر سه ماهه سوم 2018 انجام می‌شود.

توسعه والت فانتوم: به گفته تیم پروژه، این والت پس از تأیید شدن پیاده سازی مهندسی پروتکل Lachesis، در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

5.3 نقشه راه به روز شده

سه ماهه سوم 2019:

رونمایی از مین نت

عقد قراردادهای همکاری در زمینه مشاوره و پیاده سازی پروژه در دبی

انتشار مقاله ماشین مجازی

تکمیل مقاله حاکمیت مین نت فانتوم

سه ماهه چهارم 2019:

تکمیل اولین قراردادهای فناوری و مشاوره در دبی

شروع همکاری‌هایی در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی

تکمیل مشخصات کامپایلر قابل بررسی برای ماشین مجازی

تکمیل تعیین مشخصات API جاوااسکریپت

فراهم کردن امکان اداره نودهای شنونده بر روی دستگاه‌های موبایل

سه ماهه دوم 2020:

تشکیل شورای توسعه فناوری فانتوم

توسعه پشتیبانی از فانتوم اپن سورس شد

تشکیل آژانس پشتیبانی از مطالعات فانتوم

ارتقای مدل سیستم

رونمایی از سرویس اپلیکیشن لاجستیک

5.4 میزان پیشرفت توسعه کسب و کار و همکاری‌های تجاری

COTI: COTI پروژه‌ای است که بر روی طراحی دفتر کل توزیع شده جدید مبتنی بر DAG که متمرکز بر زیرساخت اجرای تراکنش است کار می‌کند. فانتوم با COTI در زمینه تحقیق و توسعه aBFT همکاری دارد.

Fusion: Fusion برای فراهم کردن امکان انتقال دارایی بین زنجیره‌ای به روش امن بر روی تکنولوژی مدیریت حقوق کنترل دیجیتال (DCRM) کار کرده است. فانتوم و فیوژن با همکاری هم یک DCRM بر روی دفتر کل توزیع شده فانتوم طراحی و پیاده سازی می‌کنند.

دانشگاه سیدنی: فانتوم با تیم زبان‌های برنامه نویسی دانشگاه سیدنی همکاری می‌کند تا یک زنجیره ابزار برنامه نویسی جدید طراحی کنند که هدف آن دستیابی به امنیت و بهره وری در اجرای قراردادهای هوشمند است.

Austrade: Austrade مسئول کمک به اجرای طرح بلاک چین استرالیا در دبی بوده و حضوری اختصاصی در دبی دارد. هدف این تیم تمرکز و تسهیل همکاری‌های تجاری بین امارات متحده عربی و استرالیا است. آزمایشگاه نوآوری‌های فانتوم به عنوان یک نهاد استرالیایی به نمایندگی از این کشور در این طرح انتخاب شد.

Sikoba Research: Sikoba Research یک شرکت لوکزامبورگی است که در زمینه رایانش توزیع شده، اقتصاد کریپتو و اعمال الگوریتم‌های رمزنگاری مثل اثبات دانش صفر در سیستم‌های بلاک‌چین تخصص دارد. فانتوم با Sikoba برای طراحی مکانیزم‌هایی که به ترویج رفتار مناسب در شبکه فانتوم کمک می‌کنند، ساختار حاکمیتی پروژه و Isekai (موتوری برای تأیید درستی قراردادهای هوشمند) همکاری می‌کند.

6. تیم پروژه

Ahn Byung Ik

بنیانگذار

دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه Yonsei، رئیس انجمن کره‌ای Foodtech، هم‌بنیانگذاری پلتفرم فناوری – غذای SikSin

David Richardson

مدیر

مدیرعامل پیشین شرکت مشاوره Mid-Ocean، رئیس صندوق و بانک Oceanic

Andre Cronje

مشاور فنی

ناظر پیشین بازبینی کدهای کریپتو در CryptoBriefing، تحلیلگر فناوری در Leminiscap و مهندس زیرساخت بلاک‌چین در CryptoCurve

Fred Pucci

مشاور حقوقی

همکاری در TCM Capital، مشاور ارشد Grasshopper Capital، مدیر پیشین پیروی از استانداردهای قانونی در ANZ

Michael Kong

مدیر و مدیر ارشد اطلاعات

مدیر ارشد فناوری پیشین در Digital Currency Holdings، مشاور بنیاد Enosi و توسعه دهنده در Block8

Michael Chen

مدیر ارشد بازاریابی

مشاور پیشین بنیاد Fusion، توسعه کسب و کار در Origin X Capital و استراتژیست بازاریابی در شرکت BlockCloud

Ashton Hettiarachi

مدیر ابتکارات

مدیرعامل شرکت هولدینگ Blockchain Partners، هم‌بنیانگذار Innovate Society

David Freuden

مدیر همکاری‌ها

بنیانگذار شرکت مشاور کسب و کار MonsterPlay، مشاور پیشین در Xinfin Hybrid Blockchain

Aleksander Kampa

مشاور فنی

مدیر Sikoba، محقق New Money Hub

Samuel Marks

مشاور توسعه

دکترای مهندسی بیومدیکال از دانشگاه سیدنی، مدیر شرکت مشاوره نرم افزار Offscale.io

Bariq Sikandari

مشاور ارشد

مدیر SKCHAIN Advisors، مدیر همکاری‌ها در Fusion Foundation

Maxim Prishchepo

مدیر توسعه

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Sfxdx که توسعه دهندگان آن بر روی پروژه فانتوم کار می‌کنند

Quan Nguyen

توسعه دهنده

Maxim Zakharov

توسعه دهنده

Agustin Chiappe Berrini

توسعه دهنده

Guillaume Drevon

مهندس رمزنگاری

Yury Chernyshov

توسعه دهنده

Anatoliy Sokolnikov

توسعه دهنده

Egor Lysenko

توسعه دهنده

Gleb Selyukov

توسعه دهنده

Oleg Kislisin

توسعه دهنده

Alexander Guzev

توسعه دهنده

7. مروری بر جامعه کاربران و فعالیت‌های فانتوم

7.1 فعالیت‌های توسعه

7.2 آمار توسعه و فعالیت‌های اجتماعی

استراتژی و مروری بر کانال‌های اجتماعی

تیم فانتوم استراتژی‌های فعلی و آینده خودش برای توسعه اجتماع این پروژه را به شرح زیر اعلام کرده است:

قراردادن اعضای اجتماع در جریان تازه ترین پیشرفت‌ها و فراهم کردن امکان تعامل مستمر اعضای تیم و جامعه کاربران

شرکت، پشتیبانی و میزبانی از هکاتون‌ها و کنفرانس‌های توسعه

توضیح درباره میزان پیشرفت پروژه از طریق تماس‌های زنده در کانال‌های دیسکورد

انتخاب سفیر پروژه در کشورهای روسیه و ترکیه

برگزاری رویداد و مسابقات مختلف برای انگیزه بخشیدن به تیم‌های توسعه بااستعداد جهت توسعه محصول بر پایه فانتوم

بازی گونه سازی مشارکت در شبکه برای انگیزه بخشیدن به اعضاء جهت گرداندن نودهای اعتبارسنج

برگزاری مسابقات اینفوگرافی