معرفی ارزها

یکشنبه, 12 بهمن 1399 23:52

پروتکل Band چیست و چطور می‌توان توکن BAND را خرید؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

پروتکل Band یک اوراکل غیرمتمرکز است که به دنبال پر کردن شکاف بین بلاک‌چین‌ها و منابع برون زنجیره‌ای است اما با یک رقیب شناخته شده به نام چین‌لینک روبرو است.

خلاصه

  • پروتکل Band یک اوراکل غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند بلاک‌چین از آن برای دسترسی به داده‌های برون زنجیره‌ای استفاده می‌کنند.
  • این پروتکل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم کار می‌کند اما قابلیت کار با سایر بلاک‌چین‌ها را هم دارد.
  • از توکن BAND برای پرداخت، پاداش دهی و حاکمیت استفاده شده و می‌توان آن را گروگذاری کرد.

بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) برای کار کردن نیاز به داده‌های واقعی مثل قیمت فعلی ارزهای دیجیتال یا نتایج مسابقات ورزشی دارند اما بلاک‌چین‌ها طوری طراحی نشده اند که خودشان به چنین دیتاسورس‌هایی دسترسی داشته باشند. نقش اوراکل‌ها هم رفع این نیاز است و به نوعی نقش یک واسطه برای وارد کردن داده‌های بیرونی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین را دارند.

ظهور و رشد اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) منجر به افزایش تمرکز بر نقش اوراکل‌ها شده و پروتکل Band هم به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در این حوزه نقش آفرینی می‌کند.

پروتکل Band قابلیت ادغام با بلاک‌چین‌های مختلف را دارد و این ویژگی باعث شده به مرور زمان و با ساخته شدن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی خارج از اکوسیستم اتریوم کاربردهای آن بیشتر شود. در این مطلب هر آنچه لازم است درباره پروتکل Band و توکن BAND و روش‌های خرید آن بدانید را به شما خواهیم گفت.

پروتکل Band چیست؟

پروتکل Band یک اوراکل بین زنجیره‌ای است که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از آن برای استخراج داده‌ها از APIهای تحت وب استفاده می‌کنند. این پروتکل با بلاک‌چین‌های مختلف مثل Ethereum و Cosmos کار می‌کند – که با حرکت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به دنبال راهکارهایی غیر از اتریوم که تراکم کمتری دارند، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

پروتکل Band در ابتدا در اکتبر 2019 و بر روی  بلاک‌چین اتریوم راه اندازی شد اما در ژوئن 2020 به سمت کازماس حرکت کرده و دوباره با قابلیت‌های بیشتر و ساختار ساده تری راه اندازی شد.

بدیهی ترین کاربرد پروتکل Band مربوط به اقتصاد غیرمتمرکز است و با شرکت‌های مختلف ارائه دهنده دیتا مثل Binance و CoinGecko همکاری می‌کند. اما این سازمان کاربردهای بالقوه دیگری هم برای این پروتکل شناسایی کرده از جمله تولید اعداد تصادفی قابل تأیید، داده‌های esports، هواشناسی، نتیجه مسابقات ورزشی و غیره.

پروتکل Band چگونه کار می‌کند؟

مثل سایر اوراکل‌ها، پروتکل Band هم در واقع بافت همبند بین قراردادهای هوشمند اپلیکیشن غیرمتمرکز و دیتاسورس‌های خارج از بلاک‌چین، در دنیای واقعی است. بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای کار کردن و ارائه خدمات به کاربران به این اطلاعات نیاز دارند و برای اینکه طبق انتظار کار کنند باید جدیدترین و دقیق ترین داده‌ها را در اختیار داشته باشند.

از بلاک‌چین BandChain برای پر کردن شکاف بین این منابع برون زنجیره‌ای و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

هم بنیانگذاران پروتکل Band اولین بار در سال 2014 با دنیای کریپتو آشنا شدند و شروع این آشنایی با طرح ایردراپ 100 دلاری MIT برای دانشجویانی بود که یک نظرسنجی خاص را تکمیل می‌کردند.

ویژگی خاص پروتکل Band

بعضی از اوراکل‌ها فقط با اتریوم کار می‌کنند که این موضوع با توجه به اینکه اتریوم پایه و اساس اکثر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است، منطقی به نظر می‌رسد اما پروتکل Band با سایر بلاک‌چین‌ها هم کار می‌کند تا زیرساخت لازم برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده در بلاک‌چین‌های دیگر را فراهم کند.

با توجه به اینکه طراحان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای کاهش هزینه‌ها و اجرای سریع تر تراکنش‌ها به دنبال بلاک‌چین‌های جایگزین هستند، پروتکل Band می‌تواند ابزاری مهم برای گسترش اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراتر از اتریوم باشد.

پروتکل Band هم به همراه غول‌های فناوری مثل گوگل و مایکروسافت به طرح OpenAPI ملحق شد تا به تعریف استانداردی برای APIها – که Band هم از آنها برای استخراج داده‌ها از منابع برون زنجیره‌ای استفاده می‌کند – کمک کند.

کارهای قابل انجام با پروتکل Band

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از پروتکل Band برای دسترسی به داده‌های دنیای واقعی که خارج از بلاک‌چین قرار دارند استفاده می‌کنند. اما برای کاربران معمولی ممکن است انگیزه‌هایی جهت مالکیت و حفظ توکن BAND وجود داشته باشد. از BAND برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در بلاک‌چین و همچنین پاداش دادن به اعتبارسنج‌ها جهت تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌شود. همه می‌توانند توکن BAND را گروگذاری کرده و برای به دست آوردن پاداش، نمایندگی آن را به شخص دیگری محول کنند.

BAND یک مدل تورمی خاص برای توکن‌ها پیاده سازی کرده که به تدریج مقدار آن را کاهش می‌دهد. این کار با هدف تشویق کاربران به شرکت در فرایند گروگذاری در شبکه جهت به دست آوردن پاداش انجام شده به نحوی که همیشه 66 درصد از توکن‌های BAND گروگذاری شده باشند. نرخ تورم سالیانه بر اساس این درصد تغییر می‌کند.

ظرف 15 دقیقه آینده، پروتکل Band (BAND) در آدرس https://t.co/bCG11KMQ6s و اپلیکیشن‌های اندروید و iOS راه اندازی می‌شوند. برای خرید، فروش، تبدیل، ارسال، دریافت یا ذخیره BAND به شکل مناسب، باید اپلیکیشن را بروزرسانی کنید. پس از راه اندازی کامل BAND، آپدیت را انجام خواهیم داد. https://t.co/wWiSTLsES7

— Coinbase (@coinbase) August 13, 2020

محل خرید BAND و نحوه خرید آن

امکان خرید BAND در اکسچنج‌های مختلف از جمله اکسچنج‌های متمرکزی مثل کوین‌بیس، بایننس، هووبی و اکسچنج‌های غیرمتمرکزی مثل Uniswap و Kyber Network وجود دارد.

در ادامه نحوه خرید توکن BAND از اکسچنج‌ها را مشاهده می‌کنید که برای مثال از Binance.US استفاده شده است. کافیست BAND را در فهرست توکن‌های تحت پشتیبانی اکسچنج پیدا کنید و بعد انتخاب کنید که قصد خرید آن را دارید یا فروش یا معاوضه با سایر ارزهای دیجیتال این پلتفرم.

در این مثال، خرید توکن BAND به ارزش 20 دلار آمریکا با حساب بانکی انجام شده و با توجه به قیمت فعلی این توکن در زمان خرید و کارمزد کمتر از 0.10 دلاری، مبلغ خرید معادل با 2.49 توکن BAND است.

کافیست روی گزینه تأیید خرید کلیک کنید تا تراکنش شما ظرف چند ثانیه اجرا شده و مبلغ خریداری شده به والت شما در اکسچنج واریز شود. اگر به دنبال گرو گذاشتن توکن BAND هستید می‌توانید آن را به یک والت مثل والت Atomic منتقل کنید.

 

آینده

همانطور که اشاره شد، چندکاره بودن پروتکل Band آن را تبدیل به ابزاری مفید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف کرده است. در حال حاضر اتریوم قلب و محور اصلی بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است اما با چالش‌هایی مثل افزایش کارمزد تراکنش‌ها روبروست.

با ظهور گزینه‌های جدید – که تراکم کمتر و مزایای تکنیکی بیشتری دارند – پروتکل Band هم می‌تواند از قابلیت پشتیبانی خودش از بلاک‌چین‌های مختلف و به کاربردن دیتاسورس‌های این جامعه استفاده کند.

از طرفی چین‌لینک هم جایگاه بسیار مستحکمی در حوزه کریپتو دارد و در حال حاضر ارزش بازار LINK 40 بار بزرگتر از BAND است. این یک مزیت قابل توجه است که بعید است به این زودی محو شود. پروتکل Band ادعا می‌کند که مزیت اصلی آن مربوط به هزینه تراکنش‌هاست و قطعاً سعی می‌کند برای رسیدن به پذیرش گسترده تر برتری خودش بر چین‌لینک را حفظ کند.

موفقیت آینده پروتکل Band به میزان زیادی به کازماس هم وابسته است. هر چند Band خودش را به عنوان پلتفرمی تبلیغ می‌کند که به بلاک‌چین خاصی وابسته نیست اما در حال حاضر بلاک‌چین خود Band مبتنی بر کازماس است که به عنوان اینترنت بلاک‌چین‌ها تبلیغ شده و سعی به افزایش قابلیت سازگاری بین زنجیره‌ای برای رشد و توسعه این اکوسیستم دارد.

اگر کازماس موفق شود، Band هم می‌تواند خودش را به عنوان اوراکل مورد انتخاب بلاک‌چین‌ها که با استفاده از تکنولوژی کازماس ساخته شده اثبات کند.