آکادمی

دوشنبه, 06 بهمن 1399 19:50

پنج شرکتی که از BLOCKCHAIN برای تغییر ENERGY INDUSTRY استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به بررسی کارهای انجام گرفته توسط شرکت‌هایی مثل Power Ledger، Tennet، Blockchain Labs، Electron و Energi Token برای استفاده از بلاک‌چین جهت ایجاد تحول در صنعت انرژی می‌پردازیم.

ارزش کل صنعت انرژی در سطح جهان 2 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و با توجه به فراهم شدن امکان دسترسی به این انرژی برای نقاطی که قبلاً از آن محروم بوده اند، انتظار می‌رود که رشد این صنعت همچنان ادامه پیدا کند. اما نیاز به تغییر و تحول در نحوه تولید و توزیع انرژی حس می‌شود. علاوه بر اینکه سوخت‌های فسیلی منجر به شتاب گرفتن تغییرات اقلیمی شده اند، مدل سنتی شبکه‌های برق متمرکز هزینه زیادی داشته، فاقد کارایی و بهره وری است و احتمال ایجاد اختلال در آن زیاد است. با این وجود نشانه‌هایی از تغییر این شرایط مشاهده می‌شود و بلاک‌چین هم نقش مهمی در صنعت انرژی خواهد داشت.

در این مطلب شما را با 5 کمپانی که به ایجاد تحول در این عرصه کمک می‌کنند آشنا خواهیم کرد.

Power Ledger: فراهم کردن امکان خرید و فروش برق توسط مردم

برق شما از طریق یک سیستم متمرکز تولید و عرضه می‌شود که قیمت‌ها را تحت کنترل دارد. این یعنی گزینه‌های مصرف کنندگان – بویژه در زمینه استفاده از منابع تجدید پذیر – محدود هستند.

شبکه‌های متمرکز از نظر مدیریت و کار با منابع تجدید پذیر عملکرد خیلی خوبی ندارند و منجر به مصرف مستمر سوخت‌های فسیلی می‌شود. اما کمپانی‌هایی مثل Power Ledger به دنبال تغییر این شرایط هستند.

Power Ledger یک پلتفرم تریدینگ برای برق است. کاربران این پلتفرم که پنل‌های خورشیدی روی بام منزلشان دارند می‌توانند انرژی اضافه خودشان را به همسایه‌ها بفروشند.

Power Ledger به مردم عادی امکان می‌دهد انرژی اضافه خودشان را به همسایه‌ها بفروشند.

این کمپانی قبلاً هم از بلاک‌چین در صنعت برق استفاده کرده و در کشورهایی مثل تایلند، هندوستان و آمریکا پروژه‌های مختلفی را اجرا کرده است. برای مثال در بانکوک یک ریزشبکه با 100% انرژی تجدیدپذیر در قلب شهر ایجاد کرده و در هندوستان برای مصرف کنندگان روستایی که قبلاً هیچ وقت به نیروی برق دسترسی نداشتند، یک ریزشبکه ایجاد کرده است.

TenneT: توزیع نیرو بدون نیاز به خطوط نیروی جدید

از آنجایی که روزبروز میزان استفاده از منابع تجدیدپذیر بیشتر می‌شود، این امر منجر به شکل گیری فرصت‌ها و همچنین چالش‌های جدیدی خواهد شد. یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از این تغییرات، نحوه مدیریت بی نظمی‌هایی است که در تولید انرژی ایجاد می‌شود. در روزهای ابری که باد کمتری می‌وزد، ایجاد انرژی می‌تواند سخت باشد.

مهم تر اینکه چالش‌های دیگری از جمله ساختن زیرساخت‌های جدید برای فراهم کردن امکان ادغام منابع نیروی جدید با شبکه‌های قدیمی تر هم وجود دارد.

اما شرکت آلمانی TenneT یک راهکار جدید برای استفاده از بلاک‌چین در صنعت انرژی طراحی کرده که به ایجاد شبکه‌های انرژی جدید بر اساس منابع تجدیدپذیر کمک می‌کند و نیازی به ایجاد خطوط نیروی جدید ندارد.

TenneT سیستمی ساخته که برق را از مزارع خورشیدی و بادی دریافت کرده و آن را در باتری‌هایی که در منازل، کسب و کارها یا حتی خودروهای برقی نصب شده اند، ذخیره می‌کند.

وقتی نیاز به برق وجود داشته باشد، شبکه آن را از محل‌های ذخیره استخراج می‌کند در نتیجه با این روش بدون نیاز به نصب خطوط نیروی جدید، یک شبکه برق متعادل ایجاد می‌شود.

حتی در این شبکه امکان پرداخت دستمزد اشخاصی که نیروی برق را تأمین می‌کنند وجود دارد و تولید و ذخیره برق با کمک اعضای جامعه انجام می‌گیرد.

Energy Blockchain Labs: ایجاد پلتفرمی برای معامله کربن

اگر چه نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد اما هنوز هم فرایندها و صنایعی هستند که دی اکسید کربن زیادی تولید می‌کنند. سیستم «کربن تریدینگ» برای رفع این نیاز طراحی شده است.

سیستم کربن تریدینگ بازاری است که در آن شرکت‌هایی که گازهای گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کنند، می‌توانند از شرکت‌هایی با حجم انتشار کمتر اعتبار بخرند.

اما یک مشکل در این زمینه وجود دارد چون ساختن چنین بازارهایی ماه‌ها و یا حتی سال‌ها زمان می‌برد و پرسش‌هایی درباره این سیستم و نحوه مدیریت آن وجود دارد. کمپانی‌هایی مثل Energy Blockchain Labs با هدف مدیریت این شرایط شروع به کار کرده اند.

این کمپانی یک پلتفرم کربن تریدینگ بر روی بلاک‌چین طراحی کرده که شرکت‌های مختلف می‌توانند در آن به سرعت و به شکل شفاف به خرید و فروش اعتبار کربن بپردازند.

Energy Blockchain Labs تا به امروز بیشتر از 200 روش برای مدیریت کربن در قراردادهای هوشمند طراحی کرده که این امکان را برای بلاک‌چین فراهم می‌کند تا به صورت خودکار سهمیه شرکت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را محاسبه کند.

به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند به راحتی سهمیه مجاز تولید کربن توسط خودشان را محاسبه کرده و یا آن را بفروشند.

Electron: فراهم کردن امکان استفاده از خدمات یک شرکت متفاوت

تغییر دادن شرکتی که از خدمات برق آن استفاده می‌کنید می‌تواند کار بسیار سختی باشد (و البته در بعضی کشورها امکان انجام این کار وجود ندارد). علاوه بر اینکه قیمت انرژی از قبل مشخص می‌شود، گزینه‌های در اختیار مشتریان هم محدود است بویژه در مناطق دور افتاده.

هر چند دولت‌ها سعی به افزایش رقابت در این زمینه داشته اند، اما تغییرات به کندی انجام می‌شود. با این حال کمپانی‌هایی مثل Electron به دنبال تغییر دادن این شرایط هستند.

Electron سعی دارد همه کارها از خرید انرژی گرفته تا داد و ستد آن و انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات برق را برای مصرف کنندگان آسان تر کند.

این کمپانی در بریتانیا شروع به کار کرد و یک سیستم ثبت رکورد غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین طراحی کرد که در آن اطلاعاتی از جمله اینکه چه کاربری برای دریافت خدمات از چه شرکتی ثبت نام کرده و از چه وسایل و تجهیزاتی استفاده می‌کند (پنل‌های خورشیدی، باتری، موتور هوشمند، خودروی برقی و غیره) ثبت می‌شود.

در حال حاضر هیچ منبع متمرکزی برای ثبت اطلاعات مصرف گاز و برق وجود ندارد، برای مثال در بریتانیا تغییر شرکت ارائه دهنده خدمات گاز و برق 17 تا 20 روز زمان می‌برد و به باور Electron بلاک‌چین می‌تواند این زمان را به چند دقیقه کاهش دهد.

به این ترتیب شرایط برای ایجاد آینده‌ای که در آن شبکه‌ها می‌توانند عرضه و تقاضا را به صورت خودکار متعادل کنند فراهم شده و همزمان مصرف کنندگان می‌توانند به سرعت شرکت ارائه دهنده خدمات گاز و برق را تعویض کنند چون متکی به شرکت‌های متمرکز نخواهند بود.

Energi Token: پاداش دادن به مصرف کنندگان برای صرفه جویی در مصرف انرژی

کمپانی‌های حوزه انرژی پاداش و انگیزه‌های زیادی برای صرفه جویی در انرژی در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. هر چقدر مصرف انرژی توسط کاربران بیشتر باشد، شرکت‌های ارائه دهنده انرژی درآمد بیشتری دارند. این شرایط به نفع این شرکت‌ها است اما نه مصرف کنندگان و محیط زیست.

Energi Token به دنبال تغییر این شرایط است.

Energi Token به کاربران برای کاهش مصرف انرژی و انجام کارهایی مثل استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، خاموش کردن لامپ و استفاده از لوازمی با مصرف انرژی کم پاداش می‌دهد.

راهکار بلاک‌چین این کمپانی پلتفرمی برای پاداش دادن به رفتارهای مثبت کاربران با توکن EnergiToken است. هر چقدر رفتار کاربران از نظر مصرف انرژی بهتر باشد، پاداش بیشتری به دست خواهند آورد.

می‌توان دوباره بعداً از این توکن‌ها در اکوسیستم کمپانی برای خرید و فروش انرژی یا شارژ وسایل برقی به صورت رایگان استفاده کرد.

آینده

صنعت انرژی رو به تغییر است. تمرکززدایی، دیجیتالیزه شدن، تغییر حجم تقاضا، تغییر قیمت‌ها و تقاضا برای انرژی‌های پایدارتر همگی در نحوه تولید، انتقال و فروش انرژی تأثیرگذار هستند.

حضور بلاک‌چین در صنعت انرژی و استارتاپ‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره شد، نشان می‌دهد که راهکارهایی برای ارزان تر شدن انرژی و قرار گرفتن آن در دسترس مصرف کنندگان بیشتر وجود دارد.

همه این تحولات باعث برگشت قدرت به دست مصرف کنندگان می‌شوند.