آکادمی

پنج شنبه, 09 بهمن 1399 06:19

پنج شرکتی که ازBLOCKCHAIN برای تحول در حوزه healthcare استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به شما خواهیم گفت که شرکت‌هایی مثل Intiva Health، Medichain، FarmaTrust، MedCredits و Coral Health چگونه از بلاک‌چین برای ایجاد تحول در صنعت مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند.

در سطح جهان بیش از 7 تریلیون دلار خرج صنعت مراقبت‌های بهداشتی می‌شود اما این هزینه‌ها به صورت غیریکنواخت توزیع شده، به شکل غیرعادلانه تخصیص یافته و بر روی فناوری‌هایی قدیمی و منسوخ ساخته شده‌اند.

بلاک‌چین پتانسیل ایجاد تحول در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، قرار دادن کاربران در محوریت این صنعت و افزایش امنیت، حریم خصوصی و قابلیت تعامل بین داده‌های پزشکی و بهداشتی در سطح جهان را دارد.

در این مطلب شما را با 5 شرکتی که فعالانه در حال تلاش برای رفع یکسری از مهم ترین چالش‌های این حوزه هستند، آشنا می‌کنیم.

Intiva Health: کمک به بیمارستان‌ها برای بررسی و تأیید هویت کادر پزشکی

در بیمارستان‌ها، به دست آوردن اعتبارنامه‌های دیجیتال (credential) جهت دسترسی به تشکیلات توسط کارشناسان پزشکی ممکن است هفته‌ها زمان ببرد.

Intiva Health سعی به رفع این مشکل و کمک به صرفه جویی چند میلیارد دلاری در این صنعت با بهبود این فرایند و ارتقای کیفیت و شفافیت مراقبت‌های بهداشتی برای بیماران در سطح جهان دارد.

راهکار این شرکت بر روی تکنولوژی دفترکل توزیع شده هش گراف Swirlds ساخته شده – شبکه‌ای با ساختار متفاوت که متکی بر فرایندهای کند و پرمصرف مورد استفاده در شبکه‌های بلاک‌چین نیست.

اپلیکیشن غیرمتمرکز این راهکار به نام ReadyDoc کار ذخیره اسناد و اطلاعات کادر پزشکی بر روی یک دفتر کل توزیع شده را انجام می‌دهد.

کادر پزشکی و تشکیلات پزشکی و بهداشتی می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از این شبکه استخراج کنند و مطمئن باشند که این اطلاعات از قبل اعتبارسنجی شده، به شکل امن ذخیره شده و همیشه در دسترس هستند. در نتیجه یک تاریخچه همیشگی و قابل بررسی از سابقه کادر پزشکی و کلینیک‌ها ایجاد می‌شود.

MediChain: قرار دادن بیماران در مرکزیت مراقبت بهداشتی

در کشور آمریکا خطاهای پزشکی سومین عامل اصلی مرگ و میر هستند و سالیانه 1 تریلیون دلار خسارت ایجاد می‌کنند.

MediChain به دنبال ایجاد راهی برای فراهم شدن امکان دسترسی به داده‌های بیماران توسط پزشکان و تشکیلات تحقیقاتی است تا به درمان بیمارانی با علائم مشابه کمک کنند.

این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا بر اساس شواهد در دست در رابطه با سایر بیمارانی که وضعیتی مشابه داشته‌اند، کار درمان بیماران را با آگاهی بیشتر انجام دهند. به این ترتیب احتمال تشخیص اشتباه کمتر شده و می‌توان برای بدترین بیماری‌های جهان هم درمان مناسبی پیدا کرد.

FarmaTrust: تلاش برای از بین بردن داروهای تقلبی

حدود 30 درصد از داروهای موجود در سطح جهان تقلبی هستند و هر ساله منجر به مرگ 1 میلیون نفر می‌شوند. FarmaTrust پلتفرمی ساخته که به مردم برای تشخیص منشآ داروهای مصرفی خودشان کمک می‌کند.

بلاک‌چین مورد استفاده در این سیستم می‌تواند فرایندهای تولید، حمل و نقل و فروش داروها در سطح جهان را دنبال کند. مصرف کنندگان هم می‌توانند از اپلیکیشن FarmaTrust برای تشخیص ایمن بودن داروهای خودشان استفاده کنند.

این سیستم به پیشگیری از ورود داروهای جعلی به زنجیره تأمین کمک کرده و به تولیدکنندگان دارو امکان می‌دهد محصولات خودشان را در سطح جهان دنبال کنند.

MedCredits: فراهم کردن امکان دسترسی به پزشک برای همه

MedCredits بزرگترین شبکه مراقبت‌های بهداشتی غیرمتمرکز جهان بر روی بستر بلاک‌چین است و به همه امکان می‌دهد با پرداخت مبلغی کم، مشکل پوستی خودشان را با کمک عکس با یک متخصص در میان بگذارند.

MedCredits با استفاده از سیستم قراردادهای هوشمند اتریوم ساخته شده در نتیجه تراکنش‌های مالی آن به شکل خودکار انجام می‌شود و نیازی به واسطه‌ها و اشخاص ثالث ندارد.

لازم است هویت و اعتبارنامه پزشکان توسط نودهای مستقل شبکه بررسی شود تا بتوانند در این سیستم شروع به فعالیت و به بیماران کمک کنند.

بیماران می‌توانند یک اپلیکیشن اندروید یا iOS را دانلود کرده و با ارسال عکس و نوشتن یکسری اطلاعات درباره وضعیت خودشان، از این اپلیکیشن برای ارسال درخواست به پزشک مناسب استفاده کنند.

این اپلیکیشن امکان دسترسی به بهترین مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان را با هزینه‌ای بسیار کمتر فراهم می‌کند.

Coral Health: استفاده از بلاک‌چین برای تولید داروهایی مخصوص هر بیمار

تولید داروهای شخصی و ویژه پدیده جدیدی نیست. این رویکرد منجر به ایجاد تحول در عرصه آنکولوژی شده که باعث شد اولین موج از داروهای دقیق سرطان در اوایل سال 2000 وارد بازار شود.

اما داده‌های مورد نیاز برای این کار به خصوص توالی ژنوم بیماران در سرورهای سازمانی خصوصی که با فایروال‌هایی قوی حفاظت می‌شوند، ذخیره شده‌اند.

حالا شرکت‌هایی مثل Coral Health سعی دارند از تکنولوژی بلاک‌چین برای دستیابی به اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز جهت تولید داروهای جدید به روشی امن استفاده کنند.

در آینده بیماران می‌توانند اطلاعات ژنوم خودشان را بر روی بلاک‌چین آپلود کنند و پزشکان هم می‌توانند به صورت سریع و امن به جدیدترین درمان‌های دارویی و اکتشافات برای یک بیماری خاص دسترسی پیدا کنند.

آینده

در حوزه تولید دارو و پزشکی کمپانی‌های مختلفی از قدرت بلاک‌چین برای ایجاد یک سیستم مراقبت بهداشتی کارآمد، امن و توانمندتر استفاده می‌کنند.