آکادمی

دوشنبه, 20 بهمن 1399 20:08

بلاک‌چین چگونه آینده صنعت مد را متحول می‌کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به بررسی فعالیت‌های شرکت‌هایی مثل Provenance، Faizod، Fashion Coin، TravelChain و Lukso می‌پردازیم که از بلاک‌چین برای تغییر دادن آینده صنعت مد استفده می‌کنند.

شفافیت یکی از موضوعات داغ در صنعت 2.4 تریلیون دلاری تولید پوشاک است. از طرفی گروه‌هایی مثل دیدبان حقوق بشر و کمپین‌های بی وقفه‌های آنها برای افزایش شفافیت در زنجیره تأمین را داریم. این امر باعث شده شرکت‌هایی مثل آدیداس، H&M Group، پاتاگونیا، گپ و بقیه شروع به انتشار اطلاعاتی درباره تأمین کنندگان خودشان کنند.

اما این سکه یک روی دیگر هم دارد: فروپاشی شرکت‌ها، نقض حقوق بشر و آمار خیره کننده‌ای از جمله اینکه 71 درصد از برندهای فشن معتقد هستند که احتمالاً در زنجیره تأمین آنها نوعی برده داری مدرن رخ داده است.

آیا بلاک‌چین می‌تواند به عادلانه تر، شفاف تر و بهتر شدن دنیای مد و تغییر آینده آن کمک کند؟

5 شرکتی که در ادامه معرفی می‌شوند، به تحقق این تحول اعتقاد دارند.

Provenance: دنبال کردن مسیر حرکت مواد خام برای تبدیل شدن به لباس

Provenance یک کمپانی نرم‌افزاری است که سعی دارد به برندهای حوزه مد برای کنترل تولید مواد خام کمک کند. این کمپانی با استفاده از بلاک‌چین و یک سیستم برچسب گذاری هوشمند منحصربفرد، می‌تواند مواد خام را در تک تک مراحل تولید دنبال کند.

Provenance با مارتین جارلگارد طراح لندنی همکاری کرده تا اولین سیستم رهگیری مواد تولید پوشاک با استفاده از بلاک‌چین را طراحی کند. وقتی مشتریان لباسی را در فروشگاه اسکن کنند، کل این تاریخچه در دسترس آنها قرار می‌گیرد تا بتوانند تاریخچه محصولات را بررسی کرده و مطمئن شوند که این مواد خام از منابع تجدیدپذیر به دست آمده اند.

Faizod: کمک به هموارتر کردن زنجیره تأمین جهانی

در تحویل محموله‌ای از چین به اروپا حداقل 30 واسطه مختلف (از جمله کمپانی‌ها، مقاماتی خاص و سازمان‌های دیگر) نقش دارند.

نتیجه این شرایط وقوع حدود 200 تعامل مختلف است که هر یک از این تعاملات نیازمند چندین سند مختلف است.

این روش باعث ایجاد لایه‌های بروکراسی مختلف شده و احتمال بروز خطا و مشکل را افزایش می‌دهد. Faizod سعی به حل کردن این مشکلات دارد.

این کمپانی «زنجیره تأمین جهانی» را طراحی کرده که از تکنولوژی بلاک‌چین برای ایجاد یکسری زنجیره استفاده می‌کند تا شرکت‌ها، پیمانکاران و تولیدکنندگان مختلف بتوانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند و در عین حال به شفافیت فرایندهای تولید، جابجایی و پرداخت هزینه‌ها کمک کنند.

از آنجایی که این سیستم امکان رهگیری بلادرنگ را فراهم می‌کند، کمپانی‌ها می‌توانند تنگاها را خیلی زود شناسایی کنند نه بعد از تبدیل شدن آنها به مشکلاتی جدی.

Fashion Coin: ایجاد اولین اکوسیستم نظیر به نظیر در حوزه مد

صنعت فشن بر پایه یکسری سلسله مراتب ساخته شده است. دیزاینر یا طراح مد، یک محصول طراحی می‌کند، سپس این طرح به یک تولید کننده داده می‌شود. محصول تولیدی به یک کمپانی تحویل کالا و لجستیک تحویل داده می‌شود و در نهایت وارد فاز بازایابی می‌شود که خود این فاز هم شامل مراحل مختلفی برای تبلیغ، بازاریابی و فروش است.

اما Fashion Coin سعی دارد این اکوسیستم را تبدیل به یک اکوسیستم نظیر به نظیر کند.

در این اکوسیستم جدید که بر پایه بلاک‌چین ساخته شده، مشتری می‌تواند مستقیماً با طراح، استایلیست، مدل، عکاس، اینفلوئنسر و سایر فعالان حوزه تولید پوشاک در تماس باشد.

این مشتریان می‌توانند در فرایندها، تبلیغات، قیمت گذاری و حتی سرمایه گذاری در طراحی محصولات مشارکت داشته باشند و با دریافت یک توکن خاص برای این کارها انگیزه بگیرند.

Lukso: متحد کردن صنعت طراحی و مد

به سرورها، سیستم‌های مدیریت محتوا، سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین و سرویس‌های پیام رسان داخلی که صنعت مد را سرپا نگه داشته اند، فکر کنید.

حالا به این فکر کنید که در حال حاضر چند شرکت به دنبال تلاش برای پیاده سازی بلاک‌چین‌های خودشان هستند که این اقدام می‌تواند باعث اتلاف انرژی شود. Lukso سعی دارد این شرایط را تغییر دهد.

هدف Lukso تبدیل شدن به پلتفرمی است که بسیاری از کمپانی‌ها بتوانند بر روی آن اپلیکیشن بلاک‌چین بسازند تا این پروژه‌ها قابلیت تعامل پذیری را داشته باشند و یک شبکه بزرگتر تشکیل دهند و در شبکه اعتماد ایجاد شود.

این پروژه که بر پایه اتریوم ساخته شده، اپن سورس خواهد بود تا همه برندها بتوانند از آن برای توسعه و پیشرفت این جامعه استفاده کنند بدون اینکه نیاز به مالکیت شبکه داشته باشند.

VeChain: مقابله با محصولات جعلی

کالاهای تقلبی در حوزه فشن یک صنعت 450 میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهند. این کالاها فروش محصولات را تهدید کرده و به اعتبار برندها آسیب می‌رسانند. با سرعت گرفتن تولید و توزیع کالاهای تقلبی، بسیاری از برندها برای شناسایی آنها با چالش روبرو می‌شوند.

VeChain به دنبال رفع این چالش‌هاست. VeChain یک ردپای دیجیتال از آیتم‌های فیزیکی طراحی می‌کند که بلاک چین پشتوانه آنهاست. هر آیتم یک شناسه منحصربفرد دارد که بسته به الزامات مشخص شده توسط مشتری، با یک تراشه NFC یا کد QR جفت می‌شود.

به این ترتیب هویت دیجیتال هر آیتم با تراکنش‌های واقعی گره می‌خورد. این سیستم شبیه پاسپورتی است که هر زمان عملیات خاصی روی محصول انجام شده یا در زنجیره تأمین حرکت می‌کند، (مثلاً حرکت از انباری در ویتنام به فروشگاهی در لندن) اسکن می‌شود.

این کمپانی با برند فشن BabyGhost شروع به همکاری کرده تا انواع محصولات قابل رهگیری را تولید کند که به مشتریان امکان تشخیص واقعی یا جعلی بودن محصولات را می‌دهند.

آینده

دنیای مد در حال تغییر و تحول است. با شکل گیری، شروع به کار و رشد و بلوغ شرکت‌های این حوزه، نیاز به شفافیت و برقراری ارتباط بین کمپانی‌ها و مشتریان به روش‌هایی صمیمی تر حس می‌شود.