آکادمی

شنبه, 25 بهمن 1399 08:27

معرفی 5 شرکتی که از Blockchain برای تحول آموزش استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در این مطلب به شما خواهیم گفت که شرکت‌هایی مثل ODEM، SuccessLife، Woolf University، EchoLink و Open Source University چگونه از بلاک‌چین برای ایجاد تحول در صنعت آموزش استفاده می‌کنند.

بر مبنای داده‌های شرکت آموزشی EdTechXGlobal صنعت تدریس و آموزش یک صنعت 5 تریلیون دلاری است. این رقم نسبت به بازار نرم‌افزار 5 برابر و نسبت به بخش سرگرمی3 برابر بزرگتر است.

هر چند این صنعت نسبت به گذشته بزرگتر شده، اما این رشد و پیشرفت با مشکلاتی همراه است. هزینه تحصیلات عالی بسیار بیشتر از قبل شده و باعث شده بعضی مواقع میلیون‌ها محصل حتی تا چند سال بدهکار بمانند.

مهم تر از همه اینکه نظارت بر مدارک آموزشی با راه اندازی مؤسسات مالی جدید سخت تر می‌شود. در این مطلب به بررسی قابلیت‌های بلاک‌چین برای رفع این مشکلات می‌پردازیم.

ODEM: کمک به اقتصادی تر شدن آموزش

تحصیلات عالی هزینه زیادی در پی دارد. در بریتانیا، متوسط هزینه‌های شهریه در سال 10 هزار پوند است. در آمریکا این هزینه‌ها 3 برابر هستند. خیلی از این هزینه‌ها ناشی از وجود واسطه‌های مختلف بین دانشجو و استاد است اما شرکت‌هایی مثل ODEM به دنبال تغییر دادن این شرایط هستند.

" ODEMیک بازار آموزش بر حسب تقاضای آنلاین است که بر روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شده است. این پلتفرم دانشجویان، اساتید و ارائه دهندگان خدمات آموزشی را به هم متصل می‌کند تا طرح‌های آموزشی شخصی دلخواهشان را بسازند."

این پلتفرم با فراهم کردن امکان ارتباط مستقیم بین دانشجویان و اساتید و حذف واسطه‌های پرهزینه، به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و به اساتید هم کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوند و بتوانند بازخوردهای لحظه‌ای از دانشجویان کسب کنند.

SuccessLife: حذف تبلیغات از آموزش آنلاین

بر اساس یافته‌های کمپانی researchandmarkets.com که در حوزه تحقیقات بازار فعالیت دارد، صنعت آموزش آنلاین سال پیش 159 میلیارد دلار ارزش داشته است.

اما آموزش آنلاین مملو از واسطه، تبلیغات، سیستم‌های تفکیک و گروه بندی مخاطبان (برای تبلیغات) و دنبال کردن کاربران در دستگاه‌های مختلف است. همه این ابزارهای تبلیغاتی و هدفگیری پیچیده باعث افزایش هزینه برای جذب کاربران جدید شده که به نوبه خود هزینه آموزش را افزایش می‌دهد.

بعلاوه، در چنین سیستمی بیشتر به موضوعاتی با مخاطب و طرفدار بیشتر بها داده می‌شود تا موضوعات کم مخاطب تر. شرکت‌هایی مثل SuccessLife به دنبال رفع این مشکلات هستند.

SuccessLife یک اکوسیستم اشتراک محتوای غیرمتمرکز متشکل از دولت‌ها، مؤسسات آموزشی، کارشناسان آموزش و کسب و کار و مخاطبانی است که تقاضای استفاده از خدمات این حوزه را دارند.

این کمپانی با استفاده از تجربه 25 ساله خود در این حوزه به دنبال ساختن توکنی است که به مؤسسات مالی، دولت‌ها، اشخاص و کمپانی‌ها امکان تشکیل شبکه آموزشی را می‌دهد تا بتوانند در این شبکه با تولید، پرورش و حفظ جوامع آموزشی پاداش کسب کنند.

Woolf University: برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید

بر اساس اطلاعات نیویورک تایمز، از سال 1975 تا 2008 میلادی، تعداد دانشکده‌ها در دانشگاه‌های آمریکا حدود 10 درصد افزایش یافته در حالیکه تعداد سمت‌های مدیریتی 221 درصد رشد داشته است.

در بریتانیا تعداد مدیران دو سوم دانشگاه‌ها بیشتر از تعداد کارمندان است. این یعنی دانشگاه‌ها بیشتر برای مدیریت هزینه می‌کنند تا آموزش.

Woolf University سعی به تغییر این شرایط دارد: "Woolf یک جامعه آموزشی دیجیتال بدون مرز است که منجر به ایجاد تحول در شیوه برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید می‌شود. این سیستم برای حفاظت از روابط بین دانشجویان و اساتید از بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند."

این پلتفرم طوری طراحی شده که باعث کاهش بوروکراسی، شهریه‌های دانشگاه، ارتقای دستمزد آموزش و افزایش میزان تعامل دانشجویان با اساتیدشان می‌شود.

EchoLink: ایجاد رکوردی تغییرناپذیر از آموزش‌های طی شده توسط همه اشخاص

پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 ارزش بازار آموزش الکترونیک در سطح جهان به 325 میلیارد دلار برسد. هر چند حوزه آموزش رو به رشد و رونق است اما کسب اطلاعات درباره اینکه یک کارمند چه آموزش‌هایی را با چه کیفیتی طی کرده کار سختی است. از طرفی رویدادهایی مثل رسوایی Axact را داریم که بیشتر از 3 هزار مدرک جعلی به شهروندان بریتانیایی فروخته است. هدف EchoLink رفع این مشکلات است.

EchoLink در حال ساختن یک فهرست تغییر ناپذیر از کارمندان است که از منابع مختلف به دست آمده و همه اطلاعات مورد نیاز کارفرمایان را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در سیستم EchoLink همه می‌توانند اطلاعات تحصیلات هر فرد را جستجو کرده و صحت مدارک وی را بررسی کنند. اطلاعات سیستم Echo به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌های آموزشی و شرکت‌های معتبر وارد می‌شود نه اشخاص ثالث. پس از ثبت این اطلاعات اشخاص قادر به تغییر اطلاعات مدرک، تجربه کار یا سطح مهارت خودشان نیستند.

Open Source University: استانداردسازی آموزش‌های شغلی

در حال حاضر کارفرمایان بیش از یک ماه وقت و هزاران دلار هزینه صرف اعتبارسنجی مدارک کارمندان می‌کنند. در بیش از 50 درصد مواقع بیشتر این مدارک غیرقابل اعتماد یا ادعای کذب هستند. Open Source University سعی به حل این مشکل دارد.

" Open Source Universityیک دیتابیس توزیع شده است که به دانشجویان، مؤسسات آموزشی و کسب و کارها امکان می‌دهد مدارک آموزشی و کاری را ثبت یا اعتبارسنجی کنند. در نتیجه مشاغل می‌توانند کارمندان مناسب برای خودشان را راحت تر پیدا کنند."

پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین این کمپانی مفهوم "دانشگاه توزیع شده" را ابداع کرده که امکان آموزش بدون مرز را فراهم می‌کند.