آکادمی

یکشنبه, 26 بهمن 1399 08:42

معرفی 5 شرکتی که از BLOCKCHAIN برای ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل استفاده می‌کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به شما خواهیم گفت که شرکت‌هایی مثل Winding Tree، DeskBell، Tratok و TravelChain چگونه از بلاک‌چین برای ایجاد تحول در صنعت سفر و توریسم استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط شورای جهانی مسافرت و گردشگری ارزش صنعت توریسم و سفر سال پیش 2.5 تریلیون دلار تخمین زده شده و در سراسر جهان برای بیش از 300 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است. با افزایش سطح رفاه افراد در سراسر جهان، حجم تقاضا برای مسافرت دائماً بیشتر می‌شود.

با وجود اینکه این صنعت رو به رشد و رونق است، مشکلاتی هم در آن وجود دارد. افزایش حضور واسطه‌هایی مثل موتورهای جستجوی سفر، سرویس‌های میزبانی و ابزارهای ردیابی پرواز باعث شده ارائه دهندگان خدمات اصلی – هتل‌ها، فرودگاه‌ها و گردانندگان تور – درآمد کمتری داشته باشد. برای مشتریان هم برنامه ریزی سفر بدون کار با این واسطه‌ها سخت تر شده است.

تکنولوژی بلاک‌چین و ابتکارات صورت گرفته در این عرصه به دنبال حل این مشکلات هستند.

Winding Tree: شفاف سازی صنعت توریسم و گردشگری

همانطور که اشاره شد وجود انواع واسطه‌ها در صنعت مسافرت و گردشگری باعث کاهش سود ارائه دهندگان خدمات اصلی و افزایش هزینه‌های مسافران شده است.

Winding Tree یک پلتفرم توزیع سفر اپن سورس غیرمتمرکز بر اساس بلاک‌چین است که سعی به حل این مشکلات دارد. هدف این پلتفرم کاهش هزینه‌های سفر برای مسافران و افزایش سود ارائه دهندگان خدمات مسافرتی است.

شبکه‌ای که Winding Tree در حال طراحی آن است خریداران و فروشندگان را با کمک مجموعه‌ای از ابزارهای اپن سورس و قراردادهای هوشمند به هم متصل می‌کند تا نیاز به وجود واسطه نباشد.

این شبکه تغییری در ارائه دهندگان خدمات ایجاد نمی‌کند و فقط بر اساس میزان پیچیدگی قرارداد مقداری کارمزد تراکنشی دریافت می‌کند.

کل این سیستم بر روی زنجیره اتریوم طراحی شده و یک توکن ERC20 خاص به نام Lif هم دارد که امکان ارسال وجه، ذخیره داده‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند.

DeskBell: کمک به هتل‌ها برای کاهش هزینه‌های IT

امروزه هتل‌ها هم باید در فضای آنلاین حضور داشته باشند. هتل‌ها علاوه بر سایت خودشان باید در پورتال‌های مختلف، سایت‌های نظرسنجی و سایر مکان‌ها هم فعالیت داشته باشند. این فعالیت‌ها می‌توانند بر سود و زیان هتل‌ها تأثیرگذار باشند.

شرکت‌هایی مثل DeskBell به دنبال تغییر این شرایط هستند. DeskBell ارائه دهنده راهکارهای IT غیرمتمرکز مورد نیاز صنعت توریسم است.

در واقع، DeskBell هتل‌ها و ارائه دهندگان خدمات را با مجموعه ابزارهایی که به آنها برای دسترسی سریع تر به مشتریان کمک می‌کند، به هم متصل می‌کند. DeskBell یک بازار جهانی برای کالاها و خدمات هم هست و به عنوان یک مرکز توزیع اطلاعات هدفمند (تبلیغات محلی، اطلاعات درباره خود هتل‌ها، محوطه اطراف، قیمت و آفرهای آنها) و رویدادهای تعاملی (از طرف هتل‌ها و صنعت توریسم) هم عمل می‌کند.

این محصول خاص و منحصربفرد با حذف واسطه‌ها باعث کاهش هزینه‌های IT هتل‌ها می‌شود.

توکن Tratok، یک توکن واحد برای همه تراکنش‌های سفر

اگر تجربه سفر به خارج از کشور را داشته باشید، حتماً از سرویس‌های مبادله ارز (یا صرافی) برای تبدیل ارز استفاده کرده اید. شاید متوجه این موضوع نشده باشید اما ممکن است کارمزدی که این شرکت‌ها برای تبدیل ارز از شما دریافت می‌کنند باعث افزایش هزینه‌های سفر شما شود.

علاوه بر این باید برای دریافت خدمات بانکی هم هزینه پرداخت کنید در نتیجه سود واسطه‌ها بیشتر شده، درآمد ارائه دهندگان خدمات کاهش یافته و هزینه توریست‌ها افزایش پیدا می‌کند. Tratok به دنبال حل این مشکلات است.

Tratok توکنی است که گردشگران می‌توانند با استفاده از آن هتل رزرو کرده و هزینه خدمات را پرداخت کنند. این اپلیکیشن چند پلتفرمی امکان رزرو هتل، پرواز یا اجاره خودرو را به روش اقتصادی تر و با هزینه کمتر برای کاربران فراهم می‌کند.

توکن این پلتفرم به حل سه مشکل اساسی کمک می‌کند:

  • شفاف تر شدن قیمت‌ها
  • حذف مشکلات ناشی از وجود واسطه‌ها
  • استرداد وجه و ضبط وجوه – امکان استرداد وجه را برای توریست‌ها و گردانندگان تورهای مسافرتی فراهم می‌کند.

در نتیجه یک سیستم هموار و روان ایجاد می‌شود که ارائه دهنده خدمات و مشتری هر دو از آن سود می‌برند.

Travelchain: کمک به کاربران برای کسب درآمد از داده‌های خودشان

امروزه، داده‌های کاربران و تحلیل آنها یک صنعت بسیار بزرگ را تشکیل می‌دهد به ویژه در حوزه توریسم و گردشگری. ارائه دهندگان خدمات مسافرتی فقط در پایانه‌های فروش با توریست‌ها در تعامل هستند و معمولاً برای ارتقای خدمات خودشان به این داده‌ها دسترسی ندارند.

از طرفی معمولاً اطلاعات توریست‌ها هم پراکنده شده و کمپانی‌ها از این اطلاعات برای فروش خدماتی استفاده می‌کنند که شاید کاربران به آنها نیازی نداشته باشند. TravelChain به دنبال پر کردن این خلأ و حل مشکلات هر دو طرف است.

TravelChain پلتفرمی غیرمتمرکز برای تبادل دیتا در بازار مسافرت است که کاربران می‌توانند اطلاعات خصوصی خودشان را به آن ارسال کرده و با این کار درآمدزایی کنند.

وقتی کاربری داده‌های خودش را برای هتلی ارسال می‌کند، توکن دریافت می‌کند و هتل هم می‌تواند با ارائه پکیج‌های مناسب کسب درآمد کند.

به این ترتیب، مسافران می‌توانند از داده‌های خودشان استفاده کنند – کاری که قبلاً انجام آن ممکن نبود – و ارائه دهندگان خدمات مسافرتی هم با سیستمی که به نفع هر دو طرف کار می‌کند، اطلاعات بیشتری درباره آنها کسب می‌کند.

آینده

رشد صنعت مسافرت و گردشگری در سال‌های پیش رو افزایش خواهد داشت. شرکت‌های فعال در حوزه بلاک‌چین هم برای استفاده از داده‌ها، کاهش هزینه تراکنش‌ها و حذف واسطه‌ها به کمک این صنعت آمده اند.