آکادمی

یکشنبه, 23 خرداد 1400 00:12

چگونه در حوزه بیت‌کوین BITCOIN و ارزهای دیجیتال cryptocurrency سرمایه گذاری کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه مطلب

شاید بیت‌کوین یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان باشد اما تنها ارز دیجیتال نیست. آلت کوین‌های مختلفی هستند که به تنوع بخشی پورتفولیوی کاربران حوزه ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

البته انتخاب شما در این زمینه بستگی به این دارد که قرار است سرمایه گذاری کنید یا معامله و نوع تحلیل و میزان ریسک پذیری شما هم بر این انتخاب تأثیرگذار است. می‌توانید تحلیل تکنیکال یا بنیادی و یا ترکیبی از هر دو را انتخاب کنید. با توجه به این نکات و در نظر داشتن آنها، می‌توانید سرمایه گذاری یا معاملات ارزهای دیجیتال از طریق سایت‌هایی مثل بایننس را شروع کنید.

مقدمه

سرمایه گذاری در حوزه بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال روش بسیار خوبی برای تنوع بخشی به دارایی محسوب می‌شود اما از طرفی ریسک بالایی هم دارد. بنابراین پیش از هر گونه اقدامی باید با یکسری مفاهیم و اصول پایه این کار آشنا شوید. این کار فراتر از خرید یکسری ارز دیجیتال و امید بستن به بالا رفتن قیمت آنهاست.

تصمیم گیری آگاهانه نیاز به تحلیل و مطالعه دقیق دارد. در حالت ایده آل باید یک استراتژی مشخص برای ریسک کردن داشته باشید و هرگز بیشتر از مبلغی که از دست دادن آن برای شما قابل تحمل است، ریسک نکنید.

بیت‌کوین یا آلت کوین‌ها؟

برای افراد تازه وارد به حوزه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین معمولاً اولین ابزار سرمایه گذاری محسوب می‌شود. بیت‌کوین مشهورترین پروژه ارزهای دیجیتال است و از نظر ارزش بازار بزرگترین ارز دیجیتال جهان محسوب می‌شود اما هزاران ارز دیجیتال مختلف دیگر (آلت کوین) هم وجود دارد. بعضی از این آلت کوین‌ها بلاک‌چین خودشان را دارند و بعضی دیگر از شبکه‌های موجود استفاده می‌کنند (مثل بایننس اسمارت چین یا اتریوم). هر پروژه‌ای یک پروپوزال خاص با مزایا و خطرات خاص خودش دارد.

چه قصد شما فقط سرمایه گذاری روی بیت‌کوین باشد و چه چندین ارز دیجیتال مختلف، تصمیم گیری نهایی با خود شماست. بعضی افراد ترجیح می‌دهند که فقط با بیت‌کوین کار کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند با استفاده از آلت کوین‌ها پورتفولیوی خودشان را متنوع کنند.

از یک طرف، تنوع بخشی به دارایی‌ها باعث از بین رفتن ریسک‌های ناشی از سرمایه گذاری روی یک پروژه‌ی واحد می‌شود. اگر چند دارایی مختلف داشته باشید، احتمال اینکه همه آنها همزمان شکست خورده و ضرر چشمگیری را تجربه کنید، بسیار کمتر می‌شود اما از طرفی سرمایه گذاری روی آلت کوین‌ها هم می‌تواند با ریسک‌های خاصی همراه باشد و کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شود. بنابراین باید قبل از سرمایه گذاری و ریسک کردن، تحقیق و مطالعه را شروع کنید.

با توجه به انبوه کوین‌های موجود در بازار شاید پیدا کردن نقطه شروع مناسب برای شما کمی سخت باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع تحقیقات لازم را انجام داده و سایر مطالب آموزشی سایت ما را بررسی کنید.

سرمایه گذاری یا معامله؟

در تصمیم گیری برای انتخاب ارز دیجیتال، اینکه قصد شما سرمایه گذاری است یا معامله هم نقش مهمی دارد. معمولاً خیلی از کاربران این دو مفهوم را با هم اشتباه می‌گیرند اما این دو با هم تفاوت دارند. به زبان ساده، سرمایه گذاری یعنی انتخاب ارزهایی که به پتانسیل‌های آنها اطمینان دارید و نگه داشتن آنها برای مدتی طولانی. در چنین استراتژی شما وقت کمتری را صرف خرید و فروش و کار با ارزهای دیجیتال می‌کنید و معمولاً ریسک کمتری هم به دنبال دارد.

در مقابل، هدف تریدینگ دسترسی به سود میان یا کوتاه مدت از طریق خرید و فروش منظم و پی در پی ارزهای دیجیتال است. برای تبدیل شدن به یک تریدر خوب نیاز به صبر و زمان زیادی دارید. تریدر باید استراتژی‌های پیچیده تری طراحی کند، زمان بیشتری صرف تحلیل بازار و پلتفرم‌های معاملاتی کند و ریسک پذیری بیشتری داشته باشد. همچنین تریدر باید هزینه بیشتری را صرف کارمزد تراکنش‌ها و معاملات کند.

دقت داشته باشید که معمولاً نوسان بازار ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای سنتی بیشتر است. گرچه تریدرها برای کسب سود به نوسان نیاز دارند اما بالا بودن سطح نوسان با خطرات خاصی همراه است.

برای افراد مبتدی، سرمایه گذاری راحت ترین و امن ترین گزینه محسوب می‌شود. معمولاً سرمایه گذاران به بازه زمانی چند ساله فکر می‌کنند در نتیجه تغییرات قیمت کوتاه مدت چندان برای آنها مهم نیست. تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بیشتر مبتنی بر ویژگی‌های بنیادی یک کوین است (میزان قدرت پروژه و احتمال موفقیت آن در طولانی مدت).

عده‌ای ترجیح می‌دهند که سرمایه گذاری کرده و نگران نوسانات قیمت کوتاه مدت نباشند. عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند که زیاد معامله کنند تا سودشان را به حداکثر برسانند. حتی بعضی از افراد سعی می‌کنند همزمان هر دو کار را انجام دهند. همه چیز بستگی به میزان تحمل خطا، استراتژی و پروفایل شما دارد.

باز هم تصمیم گیری با شماست اما هرگز نباید به اندازه‌ای سرمایه گذاری و خطر کنید که تحمل از دست دادن آن را ندارید.

تحلیل بنیادی و تکنیکال

تصمیم گیری درباره اینکه چه سرمایه گذاری خوب محسوب می‌شود مستلزم یکسری تحلیل است. نوع تحلیل بیشتر به تصمیم شما برای سرمایه گذاری یا تریدینگ بستگی دارد اما هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال می‌تواند مفید باشد.

همانطور که اشاره شد، تغییرات قیمت کوتاه یا میان مدت برای سرمایه گذاران (یا به اصطلاح HODLing) مهم نیست. در مجموع، برای سرمایه گذاری طولانی مدت، ارزش ذاتی یک پروژه یا کوین که به تحلیل بنیادی مربوط است، اهمیت بیشتری دارد.

تحلیل بنیادی (Fundamental analysis) شامل ارزیابی پتانسیل یک دارایی بر اساس پروژه‌ی آن از جمله کاربردپذیری، تیم پروژه، مقاله سفید، میزان توسعه و پیشرفت، بازاریابی، مدیریت، اعتبار، اهداف بلند مدت و سایر عوامل است.

در مقابل، تحلیل تکنیکال بیشتر پرایس اکشن گذشته و حجم معاملات را در نظر می‌گیرد تا قیمت آینده را پیش بینی کند. این تکنیک معمولاً شامل نمودارهای کندل استیک و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است مثل میانگین متحرک و خط روند.

خرید بیت‌کوین در بایننس

می توانید در صفحه اکسچنج کریپتوی بایننس به راحتی بیت‌کوین و سایر آلت کوین‌ها را خریداری کنید.

  1. با رفتن به صفحه اصلی بایننس و کلیک روی دکمه Register در گوشه سمت راست بالای صفحه، یک اکانت ایجاد کنید.
  2. حالا باید اکانت بایننس خودتان را احرازهویت کنید. این فرایند احرازهویت (بر اساس قانون Know your customers یا به اختصار KYC) برای اطمینان از صحت هویت ادعا شده و پیشگیری از مشکلات قانونی در آینده انجام می‌شود.
  3. راحت ترین روش خرید ارزهای دیجیتال استفاده از کارت اعتباری یا بدهی با کمک قابلیت Convert بایننس است.


خرید آلت کوین در بایننس

می توانید با خرید آلت کوین‌هایی مثل BNB که یک توکن کاربردی است، دارایی‌های خودتان را متنوع کنید.

  1. وارد اکانت بایننس خودتان شده، اشاره گر را روی دکمه Buy Crypto برده و روی Credit/Debit Card کلیک کنید.

 

  1. حالا می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را برای خرید انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که ارز فیات مناسب را هم انتخاب می‌کنید. در این مثال ما BNB را با پرداخت یورو خریداری می‌کنیم.

 

  1. اطلاعات کارت را برای خرید پر کرده و صبر کنید تا ارز خریداری شده به حساب شما اضافه شود.

پس از خرید ارز دیجیتال با آن چه کنیم؟

برای سرمایه گذاری یا معامله ارزهای دیجیتال می‌توانید از چند استراتژی استفاده کنید. برای نگه داشتن طولانی مدت می‌توانید ارزهای دیجیتال خودتان را در اکانتی مثل اکانت بایننس نگه داری کرده یا به یک والت اکسترنال منتقل کنید.

اگر قصد دارید موجودی خودتان را در بایننس حفظ کنید، می‌توانید روش‌های کسب سود توسط بایننس یرن را بررسی کنید. این حساب به نوعی شبیه به یک حساب پس انداز است که با قرار دادن ارزهای دیجیتال خودتان در آن مقداری سود به آنها تعلق می‌گیرد.

صحبت‌های پایانی

آشنایی با نحوه سرمایه گذاری یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال کمی زمان می‌برد. ارتقای سطح اطلاعات و دانش یکی از روش‌های خیلی خوب کاهش ریسک است که منجر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر می‌شود. ممکن است با توجه به جو بازار خیلی زود احساسی شوید یا ترس بر شما غلبه کند اما در صورتی که دانش و اطلاعات کافی در زمینه سرمایه گذاری و معاملات را داشته باشید، خطر وقوع چنین اتفاقی کاهش پیدا می‌کند.