آکادمی

یکشنبه, 16 آبان 1400 09:08

اصطلاح Dyor در بازار ارزهای دیجیتالی چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

Dyor مخفف کلمه ی Do Your Own Research به معنای خودت تحقیقت را انجام بده، است.

هدف استفاده از این کلمه که در میان علاقه مندان در حوزه ی رمزارزها بسیار رواج یافته است، سلب مسئولیت از به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل های خود در شبکه های اجتماعی در ارتباط با همین موضوع رمزارزها می باشد. این بدان معنی است که کاربران مشتاق و علاقه مند، خود باید پس از مشاهده ی این گونه تجزیه و تحلیل ها و ... به یک درک درست و واضح از موضوع مورد بحث رسیده و با آگاهی و تفکر درست در این باره، تجزیه و تحلیل های خود را انجام داده و به یک تصمیم گیری درست در ارتباط با سرمایه گذاری ها و انجام معاملات در این زمینه برسند و فواید و یا عواقب کار خود را شخصا بپذیرند و به دنبال مقصر نگردند. به عبارتی هدف این اصطلاح این است که تعداد افراد سرمایه گذار ناآگاه در حوزه ی رمزنگاری را کاهش بدهد.

گاهی اوقات، افراد به جهت تاثیرگذاری مثبت بر روی ارزهای دیجیتالی به تبلیغ رمزارزهایی پرداخته که اصطلاحا به آن شیلینگ گفته می شود. علاقه مندان باید تفاوت بین یک شیل و یا یک پست بی طرف از حمایت از یک پروژه را درک نموده و با آگاهی و درک کامل نسبت به سرمایه گذاری در آن پروژه اقدام نمایند. شما باید بدانید که چرا از یک پروژه حمایت کرده و یا یک رمزارز را خریداری می نمایید. صرفا به خاطر تبلیغات یک نفر و سخنان افراد تاثیرگذار نباید نسبت به سرمایه گذاری در یک پروژه اقدام نمود.

گاهی اوقات برخی افراد سودجو به قصد سوء استفاده از افراد ناآگاه با ساخت حساب هایی جعلی در رسانه های اجتماعی و به اشتراک گذاری پست هایی، سعی بر ترغیب و تشویق کاربران به خرید رمزارزهایی نموده و به نوعی از این افراد ناآگاه، کلاه برداری می نمایند. کاربران باید خود تحقیقات لازم را قبل از هر اقدامی نسبت به سرمایه گذاری در آن پروژه انجام داده تا به دام این افراد سودجو نیفتند.

تاریخچه ی اصطلاح Dyor

اصطلاح Dyor برای نخستین بار در بین سال های 2016 و 2018 میلادی در طی موجی از پروژه های ICO به دنیای ارزهای دیجیتالی وارد شده و در بین سرمایه گذاران محبوب گردید. در آن سال ها با ترغیب سرمایه گذاران با طرح های بالقوه ی سریع سرمایه گذاری، آن ها را فریب داده و زیان های بسیاری را بر آن ها وارد نمودند. به همین جهت با استفاده از این اصطلاح Do Your Own Research یعنی Dyor از سرمایه گذاران خواسته شد قبل از هرگونه سرمایه گذاری در هر پروژه، آن را به طور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بدهند.

اصطلاح Dyor به ویژه در میان سرمایه گذاران تازه کار و آماتور از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا که فرد به جهت ناآگاه بودن به راحتی می تواند توسط دیگران تحت تاثیر قرار گرفته و در تصمیم گیری دچار خطا و اشتباه گردد. پس می بینیم که چقدر داشتن دانش سرمایه گذاری در حوزه ی رمزارزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هرچند که وجود مشاوران در این زمینه کمک بسیار خوبی برای فرد می باشد لکن باید یادآوری کنیم که در نهایت تصمیم گیرنده ی نهایی شما یعنی فرد سرمایه گذار است که تمام عواقب تصمیم های نادرست خود را برعهده دارد لذا نباید تحت تاثیر افراد دیگر نسبت به سرمایه گذاری در یک پروژه اقدام نمایید. لکن افراد و مشاورانی نیز وجود دارند که از این اصطلاح برای عدم پاسخگویی و شفاف سازی در ارتباط با سوالات منتقدان و دیگر علاقه مندان استفاده کرده و به زبان خودمانی، خود را راحت می نمایند. این مسئله نیز نوعی سوء استفاده و عدم پاسخگویی صحیح و به جا تلقی می شود.

سخن آخر

همواره برای سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری های بالقوه و بزرگ از افراد ماهر در این زمینه مشورت خواسته لکن تحت تاثیر سخن هیچ کس اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری ننمایید. تا واقعا و به راستی در ارتباط با یک پروژه به درک و آگاهی کافی نرسیده اید، هرگز در آن کار وارد نشوید.