تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 17:05

اشتباهات رایج در هنگام معامله ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ا وجود مطالب مختلفی که در رابطه با قوانین و اصول معامله ارزهای دیجیتال نوشته شده، همچنان شاهد اشتباه معامله گران تازه کار هستیم.

اما آشنایی با محصول و درک آن چقدر اهمیت دارد؟ آیا شما هم بر اساس اندیکاتورهایی که برایتان قابل درک نیستند کار می‌کنید؟ آیا باید سعی کنید در هر معامله‌ای به سود برسید؟ در این مقاله به این موضوعات و سایر نکات مربوط به معامله ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

بررسی و تحقیق درباره ارزش ذاتی پروژه

پتانسیل سرمایه گذاری یک محصول برای همه ما اهمیت دارد و این بستگی به تاثیری دارد که محصول مورد نظر می‌تواند بر روی یک جامعه داشته باشد.

چه چیزی بیت‌کوین را تبدیل به یک دارایی ارزشمند کرده است؟ ابداع تکنولوژی بلاک‌چین که به این کوین مزیت اول بودن در بازار را داد. سقف تولید 21 میلیون عددی هم ارزش پروژه را بیشتر کرد اما همین حالا هم 18 میلیون کوین ماین شده و ماین کردن 3 میلیون کوین بعدی به تدریج سخت تر می‌شود و همین باعث افزایش ارزش بیت‌کوین خواهد شد.

اما می‌توانید نگاهی به سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال هم داشته باشید.

برای مثال EOS را در نظر بگیرید که 21 میلیون نود رای دهنده در شبکه آن وجود دارد. این رقم در مقایسه با بیت کوین باعث می‌شود شبکه EOS متمرکزتر به نظر برسد. یا ترون که در حال حاضر ارزش بازار آن 1 میلیارد دلار است. لازم به ذکر است که خود این پروژه در ابتدا یک انشعاب از اتریوم بود.

اما تاثیر بلندمدت پروژه‌ای که قصد سرمایه گذاری بر روی آن را دارید، چقدر است؟ شاید پتانسیل آن بیشتر به صورت کوتاه مدت است که در هر صورت می‌توانید از آن در معاملاتتان استفاده کنید.  نکته اینجاست که باید بتوانید بین پروژه‌های مختلف بر اساس تفاوت‌های فنی تمایز قائل شوید.

عمل کردن بر اساس اندیکاتورهایی که برایتان قابل درک نیست

این هم یکی دیگر از اشتباهات متداول معامله گران تازه کار است. معمولاً این اشخاص اطلاعات چندانی درباره اندیکاتورها ندارند. گوش کردن به حرف‌های یک کارشناس در تلگرام یا حتی پرداخت پول برای سیگنال‌های معاملاتی آسان تر از یاد گرفتن همه جزئیات تحلیل تکنیکال است.

فرض کنید که از معنای این نقطه‌های بالای این سیگنال اندیکاتور Parabolic SAR اطلاع ندارید. اما احساس خودتان به چه صورت است؟ یک کندل کوچک سبز در این نمودار قرار دارد پس احتمالاً باید خرید کنید.

 

اما این تفسیر اشتباه است. اگر نقاط روی اندیکاتور Parabolic SAR در بالای کندل‌ها قرار گرفته باشند، روند نزولی است و قیمت‌ها کمتر خواهد شد.

نداشتن اطلاعات باعث می‌شود که بر اساس هیجان و احساسات تصمیم بگیرید. اما اگر طرحی داشته باشید که بر اساس چند اندیکاتور و طبق استراتژی شما ساخته شده باشد، می‌توانید هزینه‌ها را کم کنید.

تلاش برای سود کردن در هر معامله

این یکی از اشتباهات بسیار متداول افراد تازه کار است آنها داستان‌هایی از افرادی می‌شنوند که در سال 2017 یک شبه ثروتمند شده اند و امیدوارند که این اتفاق در سال 2019 تکرار شود.

بله، در اواخر سال 2017 قیمت ارزهای دیجیتال دائماً رو به رشد بود و این باعث شده بود که همه شانس برنده شدن و عملکرد موفقیت آمیز را پیدا کنند. به عبارت دیگر ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و ممکن است سرعت رشد بالایی داشته باشند. ممکن است با یک معامله ثروتمند شوید اما سوال این است که احتمال تکرار چنین سناریویی در سال 2019 چقدر است؟

طی دو سال اخیر شاهد تکرار شرایط سال 2017 نبودیم. این نموار قیمت بیت‌کوین از ابتدا تا به امروز را در نظر بگیرید.

 

بعید است به زودی شاهد اتفاق افتادن رخدادی مثل سال 2017 باشیم و به همین علت است که نباید به دنبال پیروزی‌های سریع باشیم بلکه باید از استراتژی‌های long و short مناسب شرایط فعلی تبعیت کنیم.

اگر شما هم از استراتژی‌های ذکر شده تبعیت کنید، به مفهوم نسبت "ریسک به سود" می‌رسید. با توجه به این نسبت نیازی نیست که همیشه برنده باشید. در واقع اگر این نسبت 2.5 باشد، می‌توانید 70 درصد مواقع با شکست روبرو شوید. اگر 3.5 باشد می‌توانید تنها در 20 درصد مواقع پیروز شوید و به همین ترتیب.

اما گاهی اوقات وقتی معامله‌ای با شکست روبرو می‌شود ممکن است سعی کنیم پوزیشن خودمان را به هر قیمتی حفظ کنیم و از خروج از آن خودداری کنیم تا وقتی روند مثبت شود. باز هم همانطور که اشاره شد در حال حاضر شرایط برای چنین رویکردی مناسب نیست و نباید به دنبال این باشید که همیشه سود کنید. گاهی اوقات هر چه سریع تر از یک پوزیشن خارج شوید بهتر است و باید هر از گاهی یک حداقل ضرر را بپذیرید.

همانطور که متوجه شدید این روش محافظه کارانه تر و شامل اندیکاتورهای تکنیکال، بازه‌های زمانی طولانی تر، ابزارهای ریسک و داشتن طرز فکر درست است. مورد آخر از سایر موارد مهم تر است بخصوص برای معامله گران تازه کار.

قطعاً نمی توانید انتظار داشته باشید که از همان ابتدا بدون هیچ تلاشی همواره به سود برسید.

نکات کلیدی

در مجموع، ممکن است به دلایل مختلف هنگام معامله ارزهای دیجیتال دچار اشتباه شوید. علاوه بر نکاتی مثل تسلط بر احساسات، تنوع بخشیدن به سهام و مراقبت از امنیت دارایی‌های خودتان، نکات مهمی که کمتر از آنها یاد می‌شود را فراموش نکنید.

سعی کنید با تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال آشنا شوید. درباره همه اندیکاتورهای معاملاتی اطلاعات کسب کنید و هنگام معامله برای رسیدن به سود صبور باشید.