تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 09 آبان 1399 23:41

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند یک پناهگاه امن جدید برای سرمایه گذاران تلقی شوند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

برای سالیان طولانی طلا به عنوان یک محدوده امن در نظر گرفته می‌شود. چهارده آوریل 2020 این دارایی با افزایش قیمت 2 درصدی نسبت به بیشترین نرخی که از اواخر سال 2012 داشت، یک رکورد جدید ثبت کرد. اما یک ماه قبل در میانه بحران کرونا و اجرای سیاست‌های قرنطینه حتی طلا هم به کمترین نرخ خود طی 6 ماه رسید.

منبع: TradingView. افت شاخص بازار Comex Gold Futures؛ سیزدهم مارس 2020

سیزدهم مارس ارزش شاخص Comex Gold Futures (به اختصار GC) 4.63 درصد افت پیدا کرد و به 1516.7 دلار رسید و باعث ایجاد بحرانی برای معامله گران پوزیشن شد. سپس این دارایی یک هفته بعد دوباره و به کندی به مسیر قبل برگشت و روندی صعودی را آغاز کرد که دلیل آن هجوم سرمایه گذاران برای بهره مندی از این دارایی به عنوان یک پناهگاه امن بود.

اما سوالی که در این شرایط برای همه ایجاد شد این بود که آیا این بحران جهانی که در نوع خود بی نظیر بود دنیا را وارد مرحله‌ای کرد که حتی دارایی‌هایی که پناهگاه امن تلقی می‌شوند هم نتوانند چیزی را تضمین کنند و آیا دارایی دیگری وجود دارد که در این شرایط بتواند نقش طلا و نقره را به عنوان پناهگاه امن بازی کند؟

همان هفته میانگین صنعتی داو جونز شاهد بیشترین افت معاملات روزانه بود که بیش از 2 هزار واحد سقوط کرد، S&P 500 7.6 درصد و شاخص نزدک مرکب هم 7.3 درصد سقوط پیدا کرد.

پادشاه دارایی‌ها کجاست؟!

کاملاً طبیعی است که این صحبت‌ها توجه شما را به سمت بیت‌کوین جلب کنند اما با مشاهده مثلث معکوس زیر متوجه می‌شوید که این ارز دیجیتال هم نتوانسته از این قضیه فرار کند

منبع داده: TradingView. سقوط بیت کوین. 13 مارس 2020

متاسفانه بیت‌کوین که در دل یک بحران اقتصادی و برای چنین بحران‌هایی متولد شده این بار به جای اینکه طبق معمول برخلاف روند بازار حرکت کند، از روند کلی کرونا تبعیت کرد. سیزدهم مارس بیت‌کوین هم دچار سقوط شدیدی شد و با رسیدن به مرز 4 هزار دلار کمترین قیمت خود در یک سال اخیر را ثبت کرد.

Osho Jha از تحلیلگران پیشین وال استریت که حالا مدیر ارشد دیتای استارتاپ Arbol است به وبسایت TradeSanta توضیح داد که بررسی تاثیرات ویروس کرونا بر بیت‌کوین دشوار است "عکس العمل فوری این است که کرونا باعث ایجاد sell off (هجوم برای فروش با قیمت کم) می‌شود و بیت‌کوین هم می‌تواند بخشی از این Sell off باشد. اما در سطح عمیق تر این اتفاق می‌تواند اثرات مثبتی برای بیت‌کوین داشته باشد به عنوان مثال طرح بانک‌های مرکزی برای خرید دارایی‌های متنوع تر، کاهش نرخ اندوخته‌های بانک‌ها و حرکت فرهنگی به سمت دنیای دیجیتال که پرداخت‌های دیجیتال هم بخشی از آن هستند."

با این حال چندین عامل هستند که ممکن است بر ادامه رشد و بلوغ بیت‌کوین و تبدیل شدن به یک دارایی امن در آینده تاثیر گذار باشند از جمله هالوینگ پیش رو؛ بنابراین در حال حاضر می‌توان سقوط بیت‌کوین در کنار سایر دارایی‌ها را طبیعی دانست.

اما اگر بیت‌کوین و بازار سنتی راهکار این چالش نیستند، پس چه چیزی می‌تواند آن را حل کند؟

کوین باثبات

در اوج بحران کرونا یک نوع دارایی دیگر هم به طور غیرمنتظره‌ای عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و این دارایی "کوین باثبات" بود.

در ادامه نگاهی به عملکرد تتر (USDT) خواهیم داشت که مشهورترین کوین باثبات تا به امروز محسوب می‌شود. در بحران کرونا ارزش بازار تتر در مقایسه با سایر دارایی‌های ذکر شده از 4.6 میلیارد دلار در 30 مارس به 6.4 میلیارد دلار در 20 آوریل رسید.

حالا به نمودار زیر نگاه کنید و مثلث بین 13 و 15 مارس را در نظر بگیرید.

 

منبع داده TradingView، جهش قیمت USDT، 15 مارس 2020

با نگاهی به این سه نمودار می‌توان گفت که درست بعد از سقوط بیت‌کوین فعالان بازار به سمت خرید تتر حرکت کرده اند. پس از پایان دوره اصلاح این کوین خیلی سریع به مسیر خود برگشت.

اعداد دیگری هم وجود دارند که این روند را تایید می‌کنند. مثلاً به گفته یکی از محققان ارزهای دیجیتال با نام مستعار Hasu طی چند ماه اخیر ارزش کل بازار کوین‌های باثبات به 8 تریلیون دلار رسیده است. بعلاوه حجم عرضه کوین‌های باثبات از رقم 7 میلیارد دلار گذشته و رو به افزایش است. همچنین طبق اظهارات glassnode که در زمینه ارائه داده‌ها و اطلاعات بلاک‌چین فعالیت می‌کند، 16 آوریل موجودی تتر در اکسچینج‌ها به رقم 1.7 میلیارد USDT رسید.

سایر کوین‌های باثبات هم رشد قابل توجهی داشته اند و USD Coin (USDT) به ارزش بازار 729 میلیون دلار و Binance USD به ارزش بازار 206 میلیون دلار رسید.

بنابراین تتر تنها کوین باثباتی نبوده که در بحران کرونا عملکردی قوی از خود نشان داده است.

جهش BUSD در بحران کرونا

پناهگاه امن بعدی چه دارایی خواهد بود؟

از نظر تئوری کووید 19 می‌تواند کوین‌های باثبات را برای سرمایه گذاران تبدیل به یک دارایی امن کند که از آنها در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کند.

اما پیامدهایی هستند که می‌توانند مانع وقوع این اتفاق شوند. هیئت ثبات مالی (FSB) اخیراً لیستی 64 صفحه‌ای از توصیه‌های خودش برای "مقابله با چالش‌های نظارتی و قانونی ایجاد شده در اثر کوین‌های باثبات" منتشر کرد.

طبیعی است در شرایط فعلی که مردم در قرنطینه به سر می‌برند ایده پول اینترنتی برای پرداخت‌های آنلاین رشد و رونق پیدا کند اما همین موضوع باعث می‌شود که قانونگذاران به دنبال اقداماتی جدی تر برای مقابله با این مسئله باشند.

اگر قانونگذاران تصمیم به قانونمند کردن کسب و کارهای حوزه ارزهای دیجیتال بگیرند این اقدام می‌تواند باعث تغییر قابل توجه چشم انداز بازار شود چون لزوماً همه قادر به بقا در اثر چنین تغییری نیستند. ممکن است اقتصاد غیرمتمرکزی که بر پایه کوین‌های باثبات طراحی شده از این شرایط آسیب ببیند و امکان عملی شدن پروژه‌هایی مثل لیبرا وجود نداشته باشد.

بحران کرونا دنیا را برای همیشه دستخوش تغییر کرد و این یعنی ممکن است روش‌های قبلی برای مقابله با چالش‌های جدید مناسب نباشند. دنیا نیاز به یک ارز اینترنتی پایدار دارد تا کاربران بتوانند در شرایطی که دلار آمریکا و سایر دارایی‌ها در چنین بحران‌هایی به شدت نوسان پیدا می‌کنند از منزل هزینه اقلام خریداری شده را پرداخت کنند. در حالیکه منتظر هستیم بیت‌کوین به آرامی مسیر خود را به سمت قله‌هایی جدید باز کند، ممکن است کوین‌های باثبات جوان بتوانند این چالش را حل کنند.