آکادمی

سه شنبه, 18 خرداد 1400 05:03

جو احساسی بازار کریپتو CRYPTO SENTIMENT چیست و چه تأثیراتی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

برای ارزیابی جو احساسی بازار افکار، احساسات و حال و هوای بازار نسبت به یک دارایی خاص در نظر گرفته می‌شود. این احساسات همیشه هم نشان دهنده ویژگی‌های بنیادی یک پروژه یا یک دارایی نیستند اما می‌توانند تأثیر چشمگیری بر قیمت‌ها داشته باشند.

تحلیل جو احساسی بازار یک نوع تحقیق است که در آن از این اطلاعات برای پیش بینی حرکات قیمت استفاده می‌شود. می‌توانید با دنبال کردن تغییرات بازار و نگرش کلی فعالان بازار، حجم شور و اشتیاق یا ترسی که نسبت به یک ارز دیجیتال خاص وجود دارد را ارزیابی کنید.

مقدمه

درست مثل هر دارایی دیگری، قیمت ارزهای دیجیتال هم مستقیماً به عرضه و تقاضا بستگی دارد. نیروهای این بازار به دلایل مختلف مثل دیدگاه‌های عمومی، مطالب نشریات و شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییر می‌شود.

خیلی از تریدرها جو احساسی بازار را تحلیل می‌کنند تا بتوانند پتانسیل‌های میان مدت و کوتاه مدت بازار را پیش بینی کنند. در کنار تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، بررسی جو احساسی بازار هم می‌تواند ابزاری ارزشمند در مجموعه ابزار هر تریدر باشد.

جو احساسی بازار چیست؟

جو احساسی بازار به مجموعه نگرش‌های کلی سرمایه گذاران و تریدرها نسبت به یک بازار یا دارایی خاص گفته می‌شود. این مفهوم در همه بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. جو احساسی بازار توانایی تأثیرگذاری بر چرخه‌های بازار را دارد.

با این حال مطلوب بودن جو احساسی بازار همیشه هم منجر به ایجاد وضعیت مثبت در بازار نمی شود. گاهی اوقات، احساسات مثبت قوی و افراطی هم می‌توانند نشان دهنده نزدیک بودن اصلاح یا شکل گیری روند نزولی در بازار باشند.

به غیر از ارائه اطلاعات درباره حجم تقاضای موجود در بازار، تریدرها می‌توانند این احساسات را برای پیش بینی روند احتمالاً سودآور بازار استفاده کنند. برای ارزیابی جو بازار همیشه هم اصول بنیادی یک پروژه در نظر گرفته نمی شود اما ممکن است این موارد به هم ارتباط داشته باشند.

به عنوان مثال دوج کوین را در نظر بگیرید. حجم انبوهی از تقاضای ایجاد شده برای آن ناشی از سروصدایی بود که در رسانه‌های اجتماعی حول آن شکل گرفت. خیلی از تریدرها و سرمایه گذاران، بدون در نظر گرفتن وضعیت توکن یا اهداف پروژه و فقط با توجه به وضعیت فعلی جو احساسی بازار، دوج کوین را خریدند. حتی یک توئیت از ایلان ماسک هم گاهی اوقات برای ایجاد یک جو احساسی مثبت یا منفی در بازار کافی است.

 

 

جو احساسی بازار چه اهمیتی دارد؟

جو احساسی بازار بخش مهمی از خیلی از استراتژی‌های معاملاتی است. مثل تحلیل تکنیکال یا بنیادی، بهتر است همیشه تصمیم گیری‌ها را بر اساس ترکیب همه اطلاعات در دسترس انجام دهید.

برای مثال، جو احساسی بازار می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص که آیا FOMO (ترس از دست دادن فرصت) معقول است یا اینکه صرفاً حاصل ذهنیت جمعی است. در مجموع، ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی با مطالعه جو احساسی بازار به شما امکان می‌دهد که:

  • دیدگاه بهتری نسبت به پرایس اکشن کوتاه و میان مدت بازار پیدا کنید.
  • کنترل بهتری بر وضعیت روحی و روانی خودتان داشته باشید.
  • فرصت‌های سودآور را شناسایی کنید.

چگونه تحلیل جو احساسی بازار را انجام دهیم؟

برای درک و آشنایی با جو احساسی بازار، باید درباره دیدگاه‌ها، ایده‌ها و نظرات فعالان بازار اطلاعات کسب کنید. باز هم گرچه این اطلاعات مفید هستند اما نباید فقط متکی بر تحلیل جو احساسی باشید. به جای این کار می‌توانید از اطلاعات جمع آوری شده در ترکیب با دانش و تجربه فعلی خودتان پیش از نتیجه گیری کامل استفاده کنید.

برای اینکه به یک درک و احساس کلی برسید، باید سعی کنید کانال‌ها و صفحات مرتبط در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید تا دیدگاه سرمایه گذاران و جامعه نسبت به یک پروژه خاص را درک کنید. همچنین می‌توانید به انجمن‌های رسمی، سرورهای دیسکورد یا گروه‌های تلگرام ملحق شوید تا مستقیماً با تیم پروژه و اعضای جامعه کاربران آن صحبت کنید اما باید مراقب باشید چون در این گروه‌ها کلاهبرداران زیادی هستند. به هر شخصی اعتماد نکنید و قبل از ریسک کردن خوب مطالعه و تحقیق کنید.

بررسی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اولین گام برای تحقیق باشد. می‌توانید برای دستیابی به یک دیدگاه کلی درباره جو بازار، از روش‌های مختلفی استفاده کنید. علاوه بر نظارت بر کانال‌های اجتماعی (به خصوص توئیتر که محبوبیت زیادی بین طرفداران ارزهای دیجیتال دارد) می‌توانید این گزینه‌ها را هم در نظر بگیرید:

  1. با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری جمع آوری اطلاعات، منشن‌های اجتماعی را دنبال کنید.
  2. سعی کنید با پیگیری اخبار از طریق وبلاگ‌ها و پورتال‌های رسانه ای، در جریان جدیدترین خبرهای صنعت قرار بگیرید. Binance Blog، Binance News، مجله بایننس، کوین دسک و کوین تلگراف از جمله این منابع مفید هستند.
  3. تراکنش‌های بزرگ انجام شده توسط وال‌ها را دنبال کنید. سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال، به طور منظم این حرکات را دنبال کرده و گاهی اوقات ممکن است تأثیر چشمگیری بر جو احساسی بازار داشته باشند. می‌توانید در تلگرام و توئیتر ربات‌های مناسب برای انجام این کار را پیدا کنید.
  4. اندیکاتورهای مخصوص ارزیابی جو احساسی بازار و سیگنال‌های قیمت در کوین مارکت کپ را تحت نظر داشته باشید. این شاخص‌ها منابع مختلف را تحلیل کرده و یک خلاصه مفید از وضعیت احساسی موجود بازار ارائه می‌کنند.
  5. با استفاده از گوگل ترندز جو احساسی موجود درباره بازار ارزهای دیجیتال را پیگیری کنید. مثلاً وجود حجم انبوهی از جستجو برای عبارت "چگونه ارز دیجیتال را بفروشیم؟" نشان می‌دهد که جو بازار منفی است.

 

اندیکاتورهای ارزیابی جو احساسی بازار

سرمایه گذاران می‌توانند برای کسب اطلاعات درباره صعودی یا نزولی بودن یک بازار یا دارایی، از اندیکاتورهای مخصوص این کار استفاده کنند. این اندیکاتورها جو احساسی را به صورت گرافیکی یا با یکسری درجه و معیار خاص نشان می‌دهند. چنین ابزارهایی می‌توانند جزء مجموعه ابزارهای تحلیلی شما باشند اما نباید فقط بر آنها تکیه کنید. بهتر است برای دستیابی به یک دیدگاه متعادل و متوازن نسبت به بازار، از چند اندیکاتور مختلف استفاده کنید.

تمرکز اصلی اندیکاتورهای ارزیابی جو بازار، بیت‌کوین است اما شاخص‌هایی هم برای ارزیابی اتریوم وجود دارند. شاخص ترس و طمع بیت‌کوین، شناخته شده ترین اندیکاتور برای ارزیابی جو احساسی بازار کریپتو محسوب می‌شود. این شاخص میزان ترس یا طمع موجود در بازار را با اعدادی از صفر تا صد نشان می‌دهد و برای انجام این کار از چند منبع اطلاعاتی استفاده می‌کند یعنی: میزان نوسان، حجم (معاملات) بازار، شبکه‌های اجتماعی، سلطه بر بازار و روند کلی بازار.

 

شاخص خرس و گاو (Bull & Bear Index) از Augmento هم یکی دیگر از اندیکاتورهای جو احساسی بازار است که به شبکه‌های اجتماعی مربوط است. یک نرم‌افزار هوش مصنوعی، 93 موضوع و شاخص احساسی مختلف را در گفتگوهای موجود در توئیتر، ردیت و بیت‌کوین تاک بررسی می‌کند. سازنده‌های این شاخص روش ابداعی خودشان را با داده‌های مربوط به یک سال ارزیابی کردند. عدد صفر نشان دهنده منفی بودن شدید جو بازار و عدد یک نشان دهنده مثبت بودن آن است.

 

جمع بندی

تحلیل کردن کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، معیارهای درون زنجیره ای و سایر شاخص‌های بازار می‌تواند اطلاعات خوبی درباره جو احساسی موجود نسبت به یک کوین یا پروژه ایجاد کند. با داشتن درکی بهتر از نگرش فعلی نسبت به بازار، احتمال اینکه بتوانید تصمیم گیری‌های بهتری برای سرمایه گذاری یا معامله انجام دهید بیشتر خواهد شد.

برای اینکه اثربخشی تحلیل‌های احساسی شما افزایش یابد، بهتر است همیشه آن را با تحلیل‌های زیر ترکیب کنید:

  • تحلیل تکنیکال: به شما برای پیش بینی بهتر پرایس اکشن در کوتاه مدت کمک می‌کند.
  • تحلیل بنیادی: به شما برای بررسی اینکه آیا اطلاعات بحث برانگیز فعلی منطقی هستند یا خیر و ارزیابی پتانسیل بلند مدت یک کوین کمک می‌کند.

صحبت‌های پایانی

گرچه خیلی از تریدرها از تحلیل جو احساسی بازار برای بازارهای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند اما این کار برای بازار ارزهای دیجیتال بسیار مفید است. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک‌چین هنوز هم نسبتاً کوچک است، وضعیت احساسی و دیدگاه کلی بازار می‌تواند تأثیر چشمگیری بر نوسان قیمت داشته باشد.

با استفاده از روش‌های ذکر شده، می‌توانید جو احساسی بازار را درک کنید و تصمیمات بهتری بگیرید اما اگر می‌خواهید این کار را شروع کنید، باید این نکات را در نظر بگیرید:

  • دنبال کردن کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و احساساتی که نسبت به یک پروژه وجود دارد.
  • به روز ماندن و قرار داشتن در جریان رویدادهای پیش رو و جدید بازار.
  • استفاده از اندیکاتورهایی که به شما برای درک بهتر علاقه موجود نسبت به یک کوین خاص کمک می‌کنند.

ارزیابی جو احساسی بازار به شما کمک می‌کند تا با تجربه و تمرین بیشتر، به نتایج بهتری برسید اما ممکن است در بعضی موارد این کار اثرگذار نباشد. سعی کنید قبل از سرمایه گذاری یا معامله بررسی‌های لازم را انجام دهید چون هر تصمیمی ریسک خاص خودش را دارد.