آکادمی

دوشنبه, 23 تیر 1399 07:28

آشنایی با نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در OKEx

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

OKEx یکی از محبوب ترین پلتفرم‌ها در دنیای معاملات کریپتو محسوب می‌شود. این اکسچنج دائماً در حال اضافه کردن امکانات جدید است و امکان اجرای معاملات لحظه ای، معاملات مارجین و معاملات آتی را فراهم کرده است.

بررسی اجمالی OKEx

همه افراد به جز شهروندان مناطق ممنوعه می‌توانند در این اکسچنج به خرید و فروش بپردازند. همچنین طی کردن مراحل KYC (پروتکل مشتریان خود را بشناسید)، احرازهویت Lv1 و برداشت 100 بیت کوین در روز در OKEx به آسانی انجام می‌شود

فقط برای طی کردن احرازهویت Lv2 (سطح 2) و برداشت 200 بیت کوین نیاز به شناسه هویتی واقعی دارید.

در این مطلب برخی از ویژگی‌های خاص این اکسچنج را مورد بررسی قرار می‌دهیم چون ممکن است شما هم بخواهید از این پلتفرم برای اجرای معاملات خودتان استفاده کنید.

معاملات OKEx و واریز و برداشت وجه

کارمزد معاملات OKEX با هم متفاوت هستند اما وقتی در این اکسچنج لاگین کنید متوجه می‌شوید که دو ویژگی مهمی که کارمزد تراکنش‌های شما را مشخص می‌کنند، نوع معامله و وضعیت شما در این اکسچنج است.

کارمزد انواع مختلف معاملات

در معاملات سوآپ دائمی، آپشن و قراردادهای آتی که شما یک کوین را در لحظه معامله خریداری نمی‌کنید، کارمزد سفارش گذار یا سفارش بردار را پرداخت می‌کنید. مثلاً با سطح 1 احرازهویت، در حال حاضر کارمزد سفارش گذار 0.02 درصد و کارمزد سفارش بردار 0.05 درصد است. هر چه سطح شما بالاتر باشد، کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید.

شرایط برای معاملات لحظه‌ای که در آنها شما ارز دیجیتال مورد نظرتان را همان لحظه خرید و فروش می‌کنید کمی متفاوت است. این نوع معاملات محبوب تر و در نتیجه گران تر هستند. در سطح اول، کارمزد سفارش گذار 0.1 و کارمزد سفارش بردار 0.15 درصد است. در سطح دو این کارمزدها به ترتیب 0.09 و 0.135 درصد است.

کارمزد کلاینت‌هایی با وضعیت VIP

حالا نگاهی به معاملات OKEx برای وضعیت VIP خواهیم داشت. اما وضعیت VIP برای چه اشخاصی در نظر گرفته می‌شود؟

در حال حاضر اگر معاملات لحظه‌ای انجام دهید و حجم معاملات شما به یک بیت‌کوین در ماه برسد، به صورت خودکار سطح اول را دریافت می‌کنید و کارمزد سفارش گذار و سفارش بردار به ترتیب برای شما 0.06 و 0.08 درصد خواهد بود.

اگر حجم معاملات 30 روزه شما بیشتر از 5 بیت‌کوین باشد، وضعیت شما سطح 2 خواهد بود و کارمزد سفارش گذار و سفارش بردار برای شما 0.04 درصد است.

در سطح اول، کارمزد سفارش گذار و سفارش بردار برای معاملات آتی و قراردادهای آپشن به ترتیب 0.15 و 0.3 درصد است. برای معاملات سوآپ دائمی این کارمزدها به ترتیب برای سفارش گذار و سفارش بردار 0.01 و 0.03 درصد هستند. معاملات لحظه‌ای هزینه بیشتری داشته و کارمزد آنها 0.06 و 0.08 درصد است.

با این حال سطح VIP اکانت شما متناسب با حجم معاملاتتان تغییر می‌کند و کارمزدی که باید پرداخت کنید هم بستگی به سطح VIP حساب شما دارد.

کارمزدهای واریز/برداشت OKEx

برای برداشت پول از این اکسچنج باید چند مرحله را طی کنید: تایید ایمیل، تنظیم Google Authenticator، تنظیمات ایمیل و پسورد دارایی‌ها.

مشکل این سیستم این است که تنها در صورت تکمیل تمام این تنظیمات امکان دسترسی به کارمزدهای برداشت و واریز را خواهید داشت.

نویسنده این مطلب هم برای انجام این تنظیمات با مشکل روبرو شد. وقتی که او روی این مسئله کار می‌کرد چند روز پشت سر هم برای تنظیم Google Authentication تلاش کرد و در نهایت تیم پشتیبانی به او گفت که مشکلی از سمت خود او وجود دارد و پیشنهاد داد که گزینه Google Authentication را از اکانتش حذف کند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پشتیبانی، معمولاً اکسچنج OKEx نیازی به کارمزد برای واریز ندارد و فقط باید منتظر تائید بلاک چین بیت کوین برای واریز وجوه خودتان به اکسچنج بمانید.

کارمزد برداشت برای بیت‌کوین 0.0005، برای لایت کوین 0.001 و برای اتریوم 0.01 است.

انواع معاملات OKEx

معاملات لحظه‌ای OKEx

همانطور که پیش از این اشاره شد، معاملات لحظه‌ای بر خلاف معاملات آتی یا سوآپ امکان خرید یا فروش کوین‌ها در لحظه معامله را فراهم می‌کنند. در این حالت فقط یک ارز خاص را با ارز دیگری معامله می‌کنید، مثلاً دلار آمریکا را با بیت‌کوین، XRP را با اتر و غیره. این نوع معاملات طرفداران زیادی دارند بخصوص بین معامله گران تازه کار.

در OKEx می‌توانید معاملات لحظه‌ای را با صدها توکن انجام دهید. برای انجام این کار کافیست به تب Trade رفته و در گوشه سمت چپ گزینه Spot Trading را انتخاب کنید.

حالا به صفحه‌ای که جفت ارزها، اسپرید و آخرین آمار در آن ارائه شده هدایت خواهید شد.

معاملات مارجینOKEx 

جهت دسترسی به معاملات مارجین روی Trade کلیک کرده و بعد Margin Trading را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از این گزینه فقط برای معامله گران مجرب توصیه می‌شود و خود اکسچنج هم یک هشدار درباره احتمال تسویه شدن پوزیشن و خطر افزایش میزان خسارت به شما نمایش می‌دهد.

طبق اطلاعات وبسایت اکسچنج، هنگام انجام معاملات مارجین در OKEx می‌توانید از لوریجی 5 برابر سرمایه خودتان استفاده کنید که اکسچنج آن را به شما قرض می‌دهد. برای آشنایی با جزئیات این معاملات و محدودیت‌های قرض گرفتن می‌توانید به صفحه مربوط به سطوح مختلف پوزیشن مراجعه کنید.

برای شروع معاملات مارجین اول باید وجوه را از حساب لحظه‌ای به حساب مارجین منتقل کنید. سپس به شما توصیه می‌شود که توکن قرض بگیرید. بعد از آن می‌توانید گزینه لوریج 5 برابری را انتخاب کرده و اجرای معاملات را آغاز کنید.

معاملات آتی OKEx

برای دسترسی به قابلیت اجرای معاملات آتی، ماوس را روی تب Trade برده و پنجره معاملات را باز کنید.

در بالای نمودارها چند نوع قرارداد مختلف – هفتگی، دو هفته‌ای و چهار هفتگی – را مشاهده می‌کنید؛ این یعنی ممکن است وجوه شما هر هفته، هر دو هفته و ... در اختیارتان قرار بگیرد.

طبق توضیحات OKEx، معامله گران می‌توانند برای کسب سود از افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی از پوزیشن‌های long یا short استفاده کرده یا با پوشش ریسک، ریسک سرمایه خودشان را مدیریت کنند. همچنین برای معامله قراردادهایی با ارزش بالاتر، فقط نیاز به پرداخت مبلغ کمی‌از مارجین را دارند که متناسب با نسبت ارزش پوزیشن قرارداد است.

قراردادهای آتی بر حسب بیت‌کوین، تتر، ترون و چند ارز دیجیتال محبوب دیگر تسویه می‌شوند.

معاملات سوآپ دائمی OKEx

در ابتدا معاملات سوآپ توسط موسسات به عنوان پوشش ریسک در برابر نوسانات قیمت استفاده می‌شد.

دو طرف بر اساس قیمت اصلی دارایی در آینده، بر سر پرداخت بهره‌های آتی توافق می‌کنند.

یکی از دو طرف توافق می‌کند که یک نرخ متغیر پرداخت کند و دیگری نرخ ثابت را پرداخت می‌کند.

مبلغ قابل پرداخت بر اساس قیمت دارایی مورد نظر در آینده مشخص می‌شود.

این شرایط با معاملات سوآپ دائمی OKEx یکسان است. دو طرف توافق می‌کنند که پولی را تحت شرایطی خاص معامله کنند و سود تحقق یافته هر 24 ساعت به حساب برنده تعلق می‌گیرد.

طبق راهنمای این اکسچنج، سوآپ دائمی OKEx بر مبنای ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و تتر تسویه می‌شود و تاریخ انقضا ندارد در نتیجه تا زمانی که پوزیشن را باز نگه دارید، هر 24 ساعت برنده یا بازنده خواهید بود.

خلاصه

هنگام انتخاب یک اکسچنج برای معامله ارزهای دیجیتال یکی از بدیهی ترین گزینه‌های در اختیار شما OKEx است. OKEx همواره در حال اضافه کردن قابلیت‌های جدید است و امکان انجام انواع معاملات مثل معاملات مارجین، معاملات لحظه ای، معاملات آتی و معاملات سوآپ دائمی را فراهم کرده است.

اگر قصد شروع معاملات مشتقات را دارید و به دنبال اینترفیسی ساده تر از BitMEX هستید، OKEx می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.